.php als htaccess bestand gebruiken

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

ToySoldier ZegIkNiet

ToySoldier ZegIkNiet

18/03/2009 20:36:00
Quote Anchor link
Hello,

Ik heb een .htaccess bestand waarvan bepaalde waarden veranderen. Daarom wil ik deze aan mijn eigen (php) systeem linken. Kan ik de server zover krijgen dat hij .php als .htaccess erkent, en zo ja, hoe?
 
PHP hulp

PHP hulp

26/04/2024 00:51:29
 
Winston Smith

Winston Smith

18/03/2009 20:39:00
Quote Anchor link
Volgens mij moet je dat in je httpd.conf in kunnen stellen (zoek in dat bestand op .htaccess, en verander het eens in htaccess.php (geen idee of dat werkt hoor!)). Echt een nette oplossing vind ik het niet. Beter kan je dan met fread en fwrite werken bijvoorbeeld.

Edit:
Zoek hierop: AccessFileName .htaccess
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Winston Smith
 
Willem Jan Z

Willem Jan Z

18/03/2009 20:40:00
Quote Anchor link
Het kan, maar is niet logisch. Apache is vrij soepel, en kan vrij veel dynamisch oplossen. Wat wil je bereiken?

Zelfs als Apache het niet zelf kan, is het nog niet logisch een .php bestand als .htaccess te laten parsen. Dan kan je beter met behulp van bijvoorbeeld een cronjob een .htaccess laten creëren.

edit: Silly me, natuurlijk kan dat niet, je kan wel een .php bestand als apache config laten parsen, maar dan wordt de PHP niet meer geparsed... Hoogstwaarschijnlijk...
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Willem Jan Z
 
Jelmer -

Jelmer -

18/03/2009 20:41:00
Quote Anchor link
Wat voor waarden wil je aanpassen? Vaak is het ook wel mogelijk om dit direct in PHP te doen. Ik denk niet dat het mogelijk is om Apache zover te strikken dat hij php zal uitvoeren om een .htaccess te genereren. Daarnaast zou dat best langzaam zijn...

edit: Wow, het hele clubje :) Lekker aan het opscheppen met je (onder)titel Kasper? Ghehe, wou dat ik dat kon. Wat zou het dan worden, Kunstmatige Intelligent? Klinkt bestwel "dom" eigenlijk :P
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Jelmer -
 
ToySoldier ZegIkNiet

ToySoldier ZegIkNiet

18/03/2009 20:45:00
Quote Anchor link
Ik ben met een systeem bezig waar ik ook mod rewrite in aan het bouwen ben, maar de map-naam is op elke host anders. Aangezien het nogal lomp is om de user elke keer het .htaccess bestand te laten maken / aanpassen wil ik dit via PHP doen. Volgens mij is die van Kasper die wat ik zocht. *probeert*
 
Willem Jan Z

Willem Jan Z

18/03/2009 20:50:00
Quote Anchor link
Dan hoef je hem dus maar 1 keer aan te maken bij de installatie. En dan nog, je kan Apache aardig wat mapnamen op laten noemen hoor.
Want zoals het nu klinkt, wil je gewoon de WebRoot hebben?
 
Winston Smith

Winston Smith

18/03/2009 20:52:00
Quote Anchor link
Nou nee, want wat Jelmer net zegt klopt wel (uiteraard). Het heeft dan wel de extensie .php, maar het wordt nog altijd niet als PHP geparsed. Je kan het waarschijnlijk wel dynamisch oplossen, of een soort installatiescript bouwen oid.

@Jelmer: hehe héérlijk opscheppen met mijn titelatuur! >:) Denk dat ik me zometeen toch weer mr. Kasper ga noemen. Heb vandaag ook mijn eerste brief (de afstudeerverklaring, verklaring van civiel effect en de uitnodiging voor de diploma-uitreiking) gekregen, incl. de titelatuur! Feels good. En ik zou je eerder "kunstmatig intellectueel" noemen. Vind het wel stoer klinken, net een cyborg. Ow ja, en kom eens op IRC! :D
 
ToySoldier ZegIkNiet

ToySoldier ZegIkNiet

18/03/2009 21:00:00
Quote Anchor link
Met AccessFileName gaat het in ieder geval niet lukken, want die geeft een hele meuk errors. En er is een bepaalde get-parameter waarvan je de key kan aanpassen in het systeem, dus ik móet het wel als php-bestand hebben omdat het anders niet werkt...
 
Jelmer -

Jelmer -

18/03/2009 21:53:00
Quote Anchor link
Hmm, ik snap het probleem (of beter: de situatie) nog niet helemaal. Zelf laat ik m'n htacces-bestandje eigenlijk altijd alle requests die niet naar een bestaand bestand gaan doorverwijzen naar één PHP bestand. In dat bestand haal ik dan de request-url weer helemaal uit elkaar, en doe ik eigenlijk het mod-rewrite proces.

@Kasper mr van Meester toch? Het klinkt bijna eng! :D Maar ik denk dat het effect sterker is wanneer je mensen ermee verrast. Althans, dat is mijn filosofie. Noem jezelf gewoon Kasper, maar zodra ze dan een brief en factuur op de deurmat krijgen zien ze daar voor het eerst staan dat je eigenlijk Meester bent. Jij komt over alsof je heel bescheiden bent gebleven, en zij hebben even een "wow..." moment. :) En ik moet nog een review schrijven van een paper dat zo slecht is dat ik niet weet waar ik moet beginnen, dus even geen tijd voor IRC. Ook niet voor PHPhulp, maar dat is een ander verhaal (verslaving?)
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Jelmer -
 
Willem Jan Z

Willem Jan Z

18/03/2009 22:06:00
Quote Anchor link
Jelmer schreef op 18.03.2009 21:53:
Hmm, ik snap het probleem (of beter: de situatie) nog niet helemaal. Zelf laat ik m'n htacces-bestandje eigenlijk altijd alle requests die niet naar een bestaand bestand gaan doorverwijzen naar één PHP bestand. In dat bestand haal ik dan de request-url weer helemaal uit elkaar, en doe ik eigenlijk het mod-rewrite proces.

Ja, dat is ook nog een oplossing. Maar heb ook nog steeds niet echt het idee wat je precies wilt?

Jelmer schreef op 18.03.2009 21:53:
En ik moet nog een review schrijven van een paper dat zo slecht is dat ik niet weet waar ik moet beginnen, dus even geen tijd voor IRC. Ook niet voor PHPhulp, maar dat is een ander verhaal (verslaving?)
Niet hetzelfde doen als met je presentatie :P Hier kom je minder makkelijk vanaf gok ik :P
 
ToySoldier ZegIkNiet

ToySoldier ZegIkNiet

19/03/2009 11:10:00
Quote Anchor link
Ik gebruik het om $_GET['m'] en $_GET['f'] op te halen als site.nl/get-m/get-f/
Het probleem is, die m en de f kunnen de users zelf aanpassen, welke naam dat is. Het kan dus ook $_GET['mod'] en $_GET['file'] zijn. Maar ik wil dat dus ook in mijn .htaccess verwerken.
 
- wes  -

- wes -

19/03/2009 11:15:00
Quote Anchor link
je kan dit opvangen met een algemene site.nl/(.*)/(.*)/ etcetc
 
ToySoldier ZegIkNiet

ToySoldier ZegIkNiet

19/03/2009 11:16:00
Quote Anchor link
Ik gebruik er ([a-zA-Z]+), maar daar niet vanaf. Het doorverwijzen naar een nieuwe pagina levert het probleem op omdat de eigenaar van het systeem de key van de $_GET kan aanpassen.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.