Php Cursus ? verouderd?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Arne

Arne

21/01/2010 09:02:00
Quote Anchor link
Hallo, ik volg een opleiding bij de VDAB als Webontwikkelaar.
Al de cursussen die wij hier krijgen om mee te werken zijn allemaal verouderd ... :(
bv krijgen wij hier boeken van alle Adobe CS3 versies, ipv CS4 ...
ook de cursus Php 5 - Fundamentals die ik nu net gekregen heb, is al een paar jaar oud ....

het eerste scriptje dat ik uitprobeer hier op de locale server met Xampp werkt al meteen niet ...
kan iemand ens kijken wat er hier fout loopt ???

de code is

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<?php


while (list($var,$value) = each($GLOBALS))
{

print("<br>$var => $value");
}


?>


Deze code moet volgens de cursus, een lijst geven met een groot aantal voorgedefinieerde variabelen die meer info bevatten over de werkomgeving ...

in de cursus staat ook een voorbeeld van de lijst met vars die ik zou moeten zien ...

het enige wat ik tezien krijg is

GLOBALS => Array
_POST => Array
_GET => Array
_COOKIE => Array
_FILES => Array
value => Array
var => value

iemand van jullie misschien ook een voorstel over een andere cursus of iets dat ik ergens kan downloaden? of in het ergste geval, een goed boek dat ik kan gaan kopen?

bedankt alvast

grtzzz
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 14:08:21
 
- wes  -

- wes -

21/01/2010 09:03:00
Quote Anchor link
gadverdamme. meldt je maar af van die cursur, stelletje neanderthalers
 
Joren de Wit

Joren de Wit

21/01/2010 09:08:00
Quote Anchor link
De betere variant:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<?php
foreach($GLOBALS as $key => $var) {
    echo $key.' => '.$var.'<br />';
}

?>

Als je de basis van PHP onder de knie wilt krijgen: PHP beginnershandleiding
 
Arne

Arne

21/01/2010 09:10:00
Quote Anchor link
ik ben al 3/4 ver in de cursus, moet nu enkel nog het PHP gedeelte doen ...
dus zou de cursus toch graag nog afmaken :)

maar euh, kan je mij misschien ook verder helpen? :)

ligt dit aan instellingen van de server ofzo?
 
Arne

Arne

21/01/2010 09:12:00
Quote Anchor link
hey bedankt Blanche
maar deze code geeft exact hetzelfe resultaat

ook bedankt voor de link, die ga ik meteen ens bekijken !
 
Joren de Wit

Joren de Wit

21/01/2010 09:33:00
Quote Anchor link
Het ligt niet aan de instellingen van de server, maar aan de versie van PHP die gebruikt wordt. Als het boek PHP5 Fundamentals heet, zou ik verwachten dat ook alle PHP5 syntax gebruikt wordt. De foreach loop zou ik dan ook verwachten...

Ik weet niet hoe het verder gesteld is met de voorbeelden, maar houd er rekening mee dat er veel verschil zit tussen PHP4 en PHP5.

ps. Als je wilt weten hoe de inhoud van $GLOBALS eruit ziet, voer dan eens het volgende uit:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?php
echo '<pre>'.print_r($GLOBALS, true).'</pre>';
?>
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Joren de Wit
 
Arne

Arne

21/01/2010 09:38:00
Quote Anchor link
hey Blanche

wel, als ik deze code uitvoer, krijg ik alweer een leeg resultaat

Array
(
[GLOBALS] => Array
*RECURSION*
[_POST] => Array
(
)

[_GET] => Array
(
)

[_COOKIE] => Array
(
[toon_advZoeken] => true
)

[_FILES] => Array
(
)

)


kan dit te maken hebben met de XAMPP versie die ik gebruik?
 
Joren de Wit

Joren de Wit

21/01/2010 09:41:00
Quote Anchor link
Het klopt dat de meeste variabelen leeg zijn. $_POST, $_GET en $_COOKIE variabelen zullen inderdaad (nog) niet bestaan, evenal de $_FILES variabelen. Ik mis hier echter wel de inhoud van de $_ENV en $_SERVER variabelen, die wel inhoud zouden moeten hebben...

Verder zou ik op dit stukje PHP niet te lang blijven hangen, je hebt er niets aan en je gebruikt het nooit. Ga gewoon verder dan zul je waarschijnlijk wel nuttigere voorbeelden tegenkomen.
 
Arne

Arne

21/01/2010 09:43:00
Quote Anchor link
ok, bedankt alvast!
ben ook aan de cursus begonnen die je mij gegeven hebt, ziet er veelbelovend uit

ben ook eens begonnen met de aangeraden versie van WAMP te downen ipv de Xampp die ik gebruik !
 
Joren de Wit

Joren de Wit

21/01/2010 09:55:00
Quote Anchor link
Het maakt weinig verschil of je nu WAMP of XAMPP gebruikt, het doet in principe precies hetzelfde...
 
Nicoow Unknown

Nicoow Unknown

21/01/2010 10:47:00
Quote Anchor link
@Blanche,
Je hoort $_SERVER en $_ENV niet te missen hoor,
Hij is gewoon een verstandige jongen,, of i.i.g., XAMPP is dat.
Ik heb even getest,
Maar zolang "register_globals" uitstaat, dan staat er bij mij alleen een PHPSESID in mijn cookie,, voor de rest is hij exact hetzelfde.
Zodra ik register_globals aanzet,
Dan verschijnen $_SERVER en $_ENV.

Dus Arne, je code is gewoon goed, en nog een stuk veiliger ook als dat jou boek het zou willen :D
 
Arne

Arne

21/01/2010 11:00:00
Quote Anchor link
dus het is volledig normaal dat ik die lijst van variabelen niet tezien krijg?
maar dan kan ik er toch ook geen gebruik van maken?

of wat moet ik precies doen om het wel te doen werken?

grtzz
 
Nicoow Unknown

Nicoow Unknown

21/01/2010 11:12:00
Quote Anchor link
Je kan nu bijvoorbeeld zeggen:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?php
echo '<pre>'.print_r($_SERVER, true).'</pre>';
?>

En dan zie je wel alle waarden.
GLOBALS is iets voor luie programmeurs, programmeurs die geen onderscheid willen maken tussen $_POST en $_GET en $_FILES enzovoorts.
Met globals is het ook niet mogelijk om een Cookie met een username aan te maken, en dan ook een POST met de username te gebruiken,, dat botst dan.

Maar het is eigenlijk ook een stuk code waar je eigenlijk weinig aan hebt,, misschien als je er ooit iets van nodig hebt, kan je even z'n lijst afdrukken, maar gebruik dan geen GLOBALS, maar gewoon de lijst die je ECHT wilt zien.

Maar het is dus dood normaal,
En ik zou degene die de cursus geeft er even op aanspreken dat de stof ernstig verouderd is.
Ik vind dat als je een cursus neemt, dat je het dan ook wel goed mag leren, i.p.v. dat ze je het fout aanleren,, dan heb ik een beetje het gevoel alsof ze willen dat je niks met de cursus bereikt.
 
Joren de Wit

Joren de Wit

21/01/2010 11:44:00
Quote Anchor link
nico schreef op 21.01.2010 10:47:
@Blanche,
Je hoort $_SERVER en $_ENV niet te missen hoor,
Hij is gewoon een verstandige jongen,, of i.i.g., XAMPP is dat.
Ik heb even getest,
Maar zolang "register_globals" uitstaat, dan staat er bij mij alleen een PHPSESID in mijn cookie,, voor de rest is hij exact hetzelfde.
Zodra ik register_globals aanzet,
Dan verschijnen $_SERVER en $_ENV.
Hier staat register_globals ook uit en $_SERVER en $_ENV zijn gewoon te zien in $GLOBALS. En dat is ook wat je zou verwachten aangezien deze twee variabelen superglobals zijn. Dat betekent dat ze altijd beschikbaar zijn in de global scope zonder dat je ze eerst als global moet declareren. Daarom is het lijkt mij ook vreemd dat ze niet in $GLOBALS voorkomen aangezien dat een representatie van de global scope zou moeten zijn.

Dat je $GLOBALS verder nooit gebruikt ben ik helemaal met je eens, gebruik gewoon de superglobal die je nodig hebt. En als je echt een andere variabele uit de global scope nodig hebt binnen een functie, declareer hem dan gewoon zo.
 
Nicoow Unknown

Nicoow Unknown

21/01/2010 11:54:00
Quote Anchor link
Blanche, welke php functie gebruik jij?
Misschien dat het verschil daarin ligt.
Ik heb namelijk jou code gebruikt, en daarin is met register_globals uit server en env niet te zien, en als ik register_globals aanzet wel.
Ik gebruik versie 5.2.9
Misschien dat jij versie 5.3 draait?
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.