PHP form (mailscript) invoegen in webruimte om te functioneren binnen app

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 3 volgende »

Evelien Hertveldt

Evelien Hertveldt

26/03/2020 18:45:00
Quote Anchor link
Beste mensen,


Ik ben een app aan 't ontwikkelen. Deze app moet gegevens kunnen versturen naar een e-mail adres. Volgens mijn opzoekingen moet dit gebeuren via een PHP formulier. Ik heb dit PHP formulier reeds aangemaakt, maar nu moet het nog "geïntegreerd" worden in mijn webruimte (zo heb ik het geïnterpreteerd) zodoende dat dit kan werken in de applicatie waarmee ik een app ontwikkel.

Ik hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is voor jullie, voor mij persoonlijk is dit nogal een "moeilijke" opgave.


Ik kijk uit naar jullie oplossingen en raad.


Alvast bedankt


Evelien - een beginnende ontwikkelaar
 
PHP hulp

PHP hulp

20/04/2024 12:26:30
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

26/03/2020 19:53:04
Quote Anchor link
Even voor de duidelijkheid.
Je hebt het over een app voor de smartphone/tablet? Of bedoel je een website?
 
Evelien Hertveldt

Evelien Hertveldt

26/03/2020 21:53:05
Quote Anchor link
Beste,


Ik maak een app in Mobincube, geschikt voor smartphones en tablets.


Dank voor de snelle reactie.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

26/03/2020 22:04:05
Quote Anchor link
Zo te zien is Mobincube een click-and-drop tool om een app te bouwen. Ik denk dat die ook ondersteuning bieden voor een contactformulier.

Ik zie niet echt in waarom je juist PHP wilt inzetten?
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

27/03/2020 00:18:26
Quote Anchor link
>> Ik ben een app aan 't ontwikkelen. Deze app moet gegevens kunnen versturen naar een e-mail adres. Volgens mijn opzoekingen moet dit gebeuren via een PHP formulier.

Nee niets moet. PHP kan op ieder gewenst moment een email versturen, zoals bijvoorbeeld een mailtje naar een administrator als er een nieuw account is aangemaakt op een website of zoals op deze website waar iedere gebruiker kan instellen wanneer hij een mailtje wil ontvangen, bijvoorbeeld als er nieuw bericht wordt geplaatst in een topic.

Veelal is het wel indirect een gevolg van een bepaald formuliertje maar dat hoeft niet perse.

In ieder geval zal jouw app een verzoek (request) moeten versturen naar jouw webserver die dan op zijn beurt weer een antwoord terug stuurt. PHP komt om de hoek kijken tussen het ontvangen en het terugsturen en kan dan bijvoorbeeld een email versturen maar ook aangeleverde data opslaan in bijvoorbeeld een database.

Bij een request kan er data meegestuurd worden naar de webserver. Het meest simpele voorbeeld is bijvoorbeeld in de URL:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
https://mijn-webserver.nl/[email protected]&name=John+Doe


In PHP kun je nu de variabelen email = [email protected] en name = John Doe uitlezen en daar dan weer iets mee doen.
Het gaat veel te ver om alles hier uit te leggen maar er is heel erg veel te vinden op internet.

Denk ook goed na over de veiligheid. Zou je data uit het bovenstaande voorbeeld klakkeloos accepteren dan kan de hele wereld iedereen plat-spammen met jouw php scriptje. Dit kan zo erg worden dat je webserver over zijn nek gaat of dat je domeinnaam geblokkeerd wordt.
 
Evelien Hertveldt

Evelien Hertveldt

27/03/2020 15:39:35
Quote Anchor link
Dus, even verduidelijken, in de app moet een formulier ingevuld worden door de gebruiker van de app. Dit ingevulde formulier moet mij bereiken via e-mail om nadien de gegevens te kunnen omzetten naar grafieken. Bij het aanmaken van een formulier krijg je de keuze, ofwel verzenden via een SMS (wat mij niet interesseert) ofwel verzenden via een script. Ik wil dus een script maken waardoor het mogelijk is dat de gebruiker van de app het formulier kan invullen en wanneer dit ingevuld is het via e-mail kan verzonden worden naar mij.

Enerzijds heb ik hiervoor dus een script nodig en anderzijds heb ik me laten vertellen dat ik dit via PHP moet oplossen. Helaas ken ik hier niets van, dus vandaar mijn vraagstelling.

Ik hoop dat ik hier wat mee heb kunnen verduidelijken.


Alvast bedankt.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

27/03/2020 15:51:56
Quote Anchor link
Aller eerst is PHP zeer geschikt om een formulier mee af te handelen. Maar ik heb geen flauw idee wat Mobincube allemaal toelaat, en of die ook een door jouw aangemaakt formulier kan doorsturen naar een serverside (PHP-)script. En dan is het de vraag of het script nog iets moet terug sturen naar jouw app omdat je misschien vast wel een melding terug wilt geven (het is gelukt, het is niet gelukt, je bent wat vergeten.. etc).

Daarom is het verstandig om dat eerst even uit zoeken voordat je ergens op staat te turen wat misschien eigenlijk totaal geen oplossing voor je probleem is.
Gewijzigd op 27/03/2020 16:13:06 door - Ariën -
 
Evelien Hertveldt

Evelien Hertveldt

27/03/2020 16:26:19
Quote Anchor link
Mobincube vraagt een PHP-script. Een domeinnaam met e-mail is voorhanden. Het script mag iets terugsturen zoals “bedankt voor uw melding, deze werd goed ontvangen.”

Vooraleer ik dit kan, moet ik dus weten hoe ik dat PHP-script aanmaak, welke link ik daarvoor moet geven en hoe ik dat voor mekaar krijg. Hoe alles moet lopen, dat heb ik allemaal reeds op papier staan.

Dank
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

27/03/2020 16:30:23
Quote Anchor link
Oké, nu zeker is dat Mobincube iets naar een PHP-script kan sturen kan je verder.
De volgende stap is om te achterhalen of je ook PHP-scripts kan draaien. Je zegt nu dat je een domeinnaam met mail voorhanden hebt. Zit daar ook ruimte bij voor een website? Waaronder met SFTP en/of FTP-toegang? Want je moet ergens je PHP-script uiteindelijk ergens neer plaatsen.
Gewijzigd op 27/03/2020 16:33:14 door - Ariën -
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

27/03/2020 16:48:41
Quote Anchor link
Net even deze pagina gelezen en het is precies zoals ik zei.

Neem dit simpele script:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
<?php
$to
= '[email protected]'; // waar je het mailtje op wilt ontvangen.
$subject = 'test mailtje';
$message = "Volgende gegevens ontvangen:\n\n"

foreach($_GET as $key => $value)
{

    $message .= $key . ': ' . $value . "\n";
}


if(mail($to, $subject, $message))
{

    echo 'Mail is verstuurd.';
}
else {
    echo 'Er gaat iets mis.';
}

?>


en sla deze op in een bestand die in ieder geval de .php extensie heeft. Dus noem hem bijvoorbeeld test.php
Upload dit bestand naar je public_html directory van je webserver. En probeer het script te benaderen door in je browser in te typen:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
http://mijndomein.nl/test.php?naam=Frank&gender=male


Kijk of je dit werkend krijgt en kom dan weer eens bij ons terug. En natuurlijk ook als je tegen problemen aan loopt :-;

Toevoeging op 27/03/2020 16:50:20:

En: Dit script is onveilig en enkel bedoeld om tijdelijk op de server te plaatsen om te testen en te leren.

Toevoeging op 27/03/2020 16:52:54:

Het kan zijn dat je provider de mail niet verstuurd. Dan zul je hem uiteraard ook niet ontvangen. Het kan ook zijn dat je mail in de spam terecht komt. Laat ons weten wat er (niet) gebeurd. Dat is belangrijk om je te kunnen helpen.
 
Evelien Hertveldt

Evelien Hertveldt

28/03/2020 14:45:19
Quote Anchor link
Beste mensen,


Eerst en vooral bedankt voor jullie reacties! Het overnemen van het script en opslaan in PHP file is gelukt. Ik probeerde deze in te voegen in mijn public file van mijn webserver, via het programma FileZilla, en krijg volgende als reactie:

Status: Upload van /Users/eef/Desktop/test.php starten
Status: Mappenlijst van "/public" ophalen...
Status: Listing directory /public
Opdracht: put "/Users/eef/Desktop/test.php" "test.php"
Fout: /public/test.php: open for write: permission denied
Fout: Bestandsoverdracht mislukt
Status: Verbinding met server verbroken

Hierbij loop ik dus reeds op een "foutmelding". Graag jullie verder advies, met veel dank!
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

28/03/2020 15:26:21
Quote Anchor link
Je hosting blokkeert blijkbaar php-scripts.
Welke hosting heb je nu dan? En welk pakket?

Ik vermoed sterk dat je bij jezelf tot hun klantenservice moet wenden om je pakket aan te laten passen.
Gewijzigd op 28/03/2020 16:06:45 door - Ariën -
 
Evelien Hertveldt

Evelien Hertveldt

28/03/2020 16:35:12
Quote Anchor link
Mijndomein.nl en ik heb webhosting, domeinnaam en e-mail...
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

28/03/2020 16:37:48
Quote Anchor link
Kan je wel een .html bestand uploaden of een afbeelding?
 
Evelien Hertveldt

Evelien Hertveldt

28/03/2020 16:45:08
Quote Anchor link
Ja hoor, ik heb geprobeerd (toen voor een test) een website op te zetten hierbij en dit is wel gelukt: www.ehdeveloping.nl
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

28/03/2020 16:47:00
Quote Anchor link
Dan lijkt het erop dat je hosting geen PHP toestaat. Misschien heb je nog een oud pakket in gebruik? Dus neem met hun klantenservice contact op.
Gewijzigd op 28/03/2020 16:47:52 door - Ariën -
 
Evelien Hertveldt

Evelien Hertveldt

29/03/2020 17:15:34
Quote Anchor link
Beste Ariën,


mijndomein laat PHP toe:

PHP is onderdeel van het pakket 'Webhosting', de PHP-versie is aangepast naar 7.3. De ondersteuning van de verouderde PHP-versies 7.1 en 7.2 zijn komen te vervallen. Het is niet langer mogelijk hiervan gebruik te maken.

Mocht je website na het aanpassen van de PHP-versie;

Een witte pagina tonen zonder inhoud
De melding "De site ondervindt technische problemen. Controleer de admin e-mail inbox van je website voor instructies." tonen (Wordpress)
De melding "Error 500" tonen
Niet alle onderdelen van de website functioneren


Kan u dit nogmaals nakijken voor mij wat dan uiteindelijk toch een probleem zou kunnen vormen?

Dank
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

29/03/2020 17:17:31
Quote Anchor link
Het gaat al bij het uploaden fout, dus aan het script lijkt het zelf niet te liggen.
Werkt het uploaden van een simpel test.html bestand wel?

En was dat de reactie van de klantenservices?
Gewijzigd op 29/03/2020 17:17:54 door - Ariën -
 
Evelien Hertveldt

Evelien Hertveldt

29/03/2020 17:26:24
Quote Anchor link
De klantenservice werkt niet doorheen het weekend en er werd doorverwezen naar de FAQ. Dit was daarop terug te vinden. Ofwel heb ik iets fout gedaan bij het opslaan van het script. Ik kopieer het script naar een word document en sla dit op als een docx. bestand. Daarna verander ik het in .PHP - kan het zijn dat ik hierbij een fout maakte?
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

29/03/2020 17:31:40
Quote Anchor link
Mja je kunt het beter nog eens proberen door het in Kladblok te plakken en op te slaan. Gebruik je windows? zet dan in je mapopties even de optie aan dat je van bekende bestanden ook de extensie wilt zien want dat is nog wel eens een dingetje. Anders krijg je straks een bestand die test.php.txt heet maar windows laat dan die.txt extensie weg wat verwarrend kan werken.
 
Evelien Hertveldt

Evelien Hertveldt

29/03/2020 17:36:12
Quote Anchor link
Beste Frank


Ik werk met iOS - MacBook.
 

Pagina: 1 2 3 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.