PHP hulp gevraagd bij schoolopdracht

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 volgende »

Kim Quaedvlieg

Kim Quaedvlieg

21/02/2021 12:39:51
Quote Anchor link
Kan iemand mij helpen met deze PHP opdracht voor school?



Voer drie cijfers in van een vak. De cijfers tellen voor 30%, 30% en 40% mee.
Bereken het periodecijfer.Je mag het laagste cijfer herkansen.

Bereken wat je moet halen om gemiddeld een 6 te staan.

Vervang in een ingevoerde string alle klinkers door medeklinkers
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 06:59:59
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

21/02/2021 12:42:03
Quote Anchor link
En waar loop je op vast? Het spreekt voor sich dat we niet je huiswerk gaan doen. Dus als je een concrete vraag hebt, stel die dan gewoon.
 
Jan R

Jan R

21/02/2021 18:41:34
Quote Anchor link
Het is trouwens grotendeels elementaire wiskunde van het lager onderwijs of groep <= 8! :)
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

21/02/2021 19:16:39
Quote Anchor link
Ik raad aan om eerst even de berekening zelf uit te schrijven. De vertaling naar een PHP-script is de volgende stap.
Gewijzigd op 21/02/2021 19:19:21 door - Ariën -
 
Ivo P

Ivo P

22/02/2021 12:22:37
Quote Anchor link
een cijfer is in mijn beleving (niet scholier meer) een integer tussen 0 en 9.

Maar toen ik je iets op weg wilde helpen, realiseerde ik me dat de invoer "568" en dan 5*0.3 + 6*0.3 + 8*0.4

niet gaat voldoen: een 10 is mogelijk ook een "cijfer".
En is zo'n "cijfer" wel een integer (geheel getal)?
 
Ad Fundum

Ad Fundum

22/02/2021 14:56:24
Quote Anchor link
Ik had even tijd over.

Cijferen:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
<?php
$cijfers
= [4, 5, 6];
$wegingprocent = [30, 30, 40];
$herkans = 2;  // index van te herkansen cijfer
$minimaal = 6;
function
numfmt($cijfer) {return str_replace('.', ',', round($cijfer, 2));}
foreach ($cijfers as $index => $cijfer)
  print 'Je ' . ($index + 1) . 'e cijfer is een ' . numfmt($cijfer) . PHP_EOL;
$periodecijfer = 0;
foreach ($cijfers as $index => $cijfer)
  $periodecijfer += $cijfer * ($wegingprocent[$index] / 100);
print 'Je periodecijfer is ' . numfmt($periodecijfer) . '.' . PHP_EOL;
if ($periodecijfer >= $minimaal) die('Je hoeft niet te herkansen.');
$basis = 0;
foreach ($cijfers as $index => $cijfer) {
  if ($herkans == $index) continue;
  $basis += $cijfer * ($wegingprocent[$index] / 100);
}

$nodig = ($minimaal - $basis) / ($wegingprocent[$herkans] / 100);
print 'In de herkansing moet je een ' . numfmt($nodig) . ' halen om een '
  . numfmt($minimaal) . ' te staan.';
?>

Vervangen:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
<?php
$string
= 'hallo wereld!';
$klinkers = ['a', 'e', 'i', 'o', 'u'];
$medeklinkers = ['b', 'c', 'd', 'f', 'g', 'h', 'j', 'k', 'l',
  'm', 'n', 'p', 'q', 'r', 's', 't', 'v', 'w', 'x', 'y', 'z'];
$vervang = str_replace($klinkers, $medeklinkers, $string);
print $vervang;
?>

Eigenlijk is de tweede opdracht veel moeilijker dan de eerste. Want: wat doe je met hoofdletters? Voor welke encoding moet het werken? Wat te doen met diakritische tekens?
En het ingewikkeldste: wat doe je met de Nederlandse letter 'ij' (https://nl.wikipedia.org/wiki/IJ_(digraaf))?

De eerste drie kan ik nog wel verzinnen, maar die laatste is lastig (het voorbeeld is eigenlijk incompleet). Het hangt er vanaf in welk jaar de tekst is geschreven of IJ een letter is of niet. Zelfs nu is het lastig: de IJ wordt vermeden in officiële documenten, maar als het slechts een ligatuur is, dan is het toch vreemd dat bij namen, zowel de I als de J in hoofdletter wordt. Bijvoorbeeld in IJmeer
Gewijzigd op 22/02/2021 15:00:16 door Ad Fundum
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

22/02/2021 15:05:58
Quote Anchor link
@Ad Fundum,

Je reactie is goed bedoeld, maar je zit hier iemand anders z'n huiswerk te maken die daarop dient te worden beoordeeld. Lijkt me niet de bedoeling dat jij een volledig antwoord gaat voorschotelen. Daar leert hij/zij helemaal niks van.
Gewijzigd op 22/02/2021 16:51:22 door Ozzie PHP
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

22/02/2021 15:23:25
Quote Anchor link
Zullen we hier geen complete huiswerkopdrachten gaan delen?
Het is uiteraard de taak van de topicstarter om de opdracht te maken.

Misschien dat Ad Fundum bereid is om zijn bericht aan te passen?
Gewijzigd op 22/02/2021 15:43:38 door - Ariën -
 
Jan R

Jan R

22/02/2021 16:15:23
Quote Anchor link
Ts mag ook wel eens antwoorden. Maar het is heel "stil" langst die kant.
 
Aad B

Aad B

22/02/2021 22:25:55
Quote Anchor link
@Ozzie @Ariën

Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken, de oplossing die Ad heeft gebouwd zal bij de leraar vragen oproepen en Ts zal uit moeten leggen hoe hij waar gekomen is.....
Dat gaat hem niet worden met deze oplossing, briljant van Ad. :-)

Toevoeging op 22/02/2021 22:28:28:

** knip **
** wat hier stond was iets wat jullie niet konden zien, excuus **
Gewijzigd op 22/02/2021 22:50:25 door - Ariën -
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

22/02/2021 22:55:02
Quote Anchor link
Het ligt er een beetje aan hoeveel praktijkvoer je aan iemand geeft. ;-)
Uit ervaring van vroeger weet ik dat niet elke leraar om uitleg van de code vraagt. En ook al is de code niet compleet, toch is het veel voorgekauwde praktijk.
 
Ad Fundum

Ad Fundum

23/02/2021 20:10:05
Quote Anchor link
In mijn geval was het andersom. Ik kon al verschillende talen (BASIC, assembleertaal, C) maar was nog niet zo thuis in OOP. Vervolgens kreeg ik een docent die C++ niet aan mij kon uitleggen, laten we zeggen dat hij enige didactische vaardigheden ontbeerde. Met codevoorbeelden lukte het mij uiteindelijk om te snappen dat OOP eigenlijk ook procedureel is.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet op zoek ben gegaan naar de huisregels van PHPHulp.nl. Is het de bedoeling dat je iemand niet mag helpen als het voor school is? Zelfs niet in Corona-tijd?
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

23/02/2021 20:57:57
Quote Anchor link
Het is geen algemene regel, dat gaat het ook niet worden. Anders had ik wel een modbreak geplaatst.
Iemand helpen mag wel, maar waarom zou je grotendeels iemand zijn huiswerk willen doen? Het is immers zijn/haar project waar energie in de studie gegeven moet worden.

Persoonlijk zou ik er liever voor kiezen om diegene op weg te helpen met een kleine code-snippet, pseudocode of een linkje naar de manual.
Gewijzigd op 23/02/2021 20:58:53 door - Ariën -
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

23/02/2021 22:54:05
Quote Anchor link
Een algemene regel/etiquette hier op het forum is echter wel dat we (zeker bij mensen die we niet kennen) vragen wat ze zelf al geprobeerd hebben, en waar ze precies op vastlopen.

Dit heeft als doel om mensen zelf te laten nadenken, en ze iets te laten leren. Er zijn genoeg mensen die hier iets neerplempen met als boodschap "maak dit eens voor mij" en vervolgens hoor je er nooit meer iets van. En ondertussen zijn ze geslaagd voor het vak informatica terwijl ze er én geen moeite voor hebben gedaan én er totaal niks van hebben geleerd. Die mensen moeten vroeg of laat de arbeidsmarkt op. Ik heb liever dat ze dan op eigen kracht een passende baan vinden, dan dat ze ergens binnenrollen op basis van 'prestaties' die niet van henzelf zijn. Maar goed, dat is hoe ik er tegenaan kijk. Iedereen mag om hulp vragen, maar je wordt geacht om zelf eerst al e.e.a. geprobeerd te hebben.
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

24/02/2021 07:56:27
Quote Anchor link
Professionele ontwikkelaars doen niet aan "eerst zelf proberen". Die doen eerst onderzoek, onder andere op Stack Overflow omdat juist daar alles tot op de komma nauwkeurig wordt voorgekauwd...
 
Ad Fundum

Ad Fundum

24/02/2021 08:09:00
Quote Anchor link
Dank @Aad! :-)
In feite kun je het codevoorbeeld ook zien als allerlei verwijzingen naar functies etc. die je niet kunt begrijpen zonder daar moeite voor te doen (tutorial volgen, handleiding lezen).
Soms heb ik gewoon zin in een simpel puzzeltje als afwisseling op het werk.
Gewijzigd op 24/02/2021 08:09:10 door Ad Fundum
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

24/02/2021 10:26:38
Quote Anchor link
Ward van der Put op 24/02/2021 07:56:27:
Professionele ontwikkelaars doen niet aan "eerst zelf proberen". Die doen eerst onderzoek, onder andere op Stack Overflow omdat juist daar alles tot op de komma nauwkeurig wordt voorgekauwd...

Hehe, lol :-)

Ad Fundum op 24/02/2021 08:09:00:
Dank @Aad! :-)
In feite kun je het codevoorbeeld ook zien als allerlei verwijzingen naar functies etc. die je niet kunt begrijpen zonder daar moeite voor te doen (tutorial volgen, handleiding lezen).
Soms heb ik gewoon zin in een simpel puzzeltje als afwisseling op het werk.

Ik begrijp het wel. Dat "puzzel oplossen" heb ik ook wel eens. Maar doe dat in het vervolg dan aub niet bij huiswerkopdrachten of zogenaamde "afhaalopdrachten". Dit soort "verzoeken" herken je aan opmerkingen als:

- ik heb een huiswerkopdracht ...
- ik moet voor school ...
- ik heb een opdracht ...
- ik moet iets maken

De laatste 2 varianten zijn iets gehaaider. Die zetten er niet bij dat het om een schoolopdracht gaat, maar aan het "ik moet" of "ik heb een opdracht" heb je dat meestel snel genoeg in de gaten.

Waar het feitelijk op neerkomt is dat wij als community niet willen fungeren als 'afhaalchinees'. Dat wil zeggen, we willen niet 'op bestelling' andermans werk opknappen omdat die persoon er zelf geen zin in heeft of geen moeite voor wil doen.

Iemand die laat zien er wel moeite voor te hebben gedaan en die ergens vastloopt, helpen we natuurlijk met alle liefde en plezier. Dat geldt ook voor de vaste 'kliek' hier. Van mensen die hier al langere tijd actief zijn, weet je in de regel dat ze niet zomaar om hulp vragen. Die kun je ook gewoon direct helpen. Maar mensen die hier nog nooit gepost hebben en vragen of wij hun (huis)werk willen opknappen, die mogen eerst zelf even moeite doen ;-)
 
Jan R

Jan R

24/02/2021 10:53:41
Quote Anchor link
- Ariën - op 23/02/2021 20:57:57:
Het is geen algemene regel, dat gaat het ook niet worden. Anders had ik wel een modbreak geplaatst.
Iemand helpen mag wel, maar waarom zou je grotendeels iemand zijn huiswerk willen doen? Het is immers zijn/haar project waar energie in de studie gegeven moet worden.

Persoonlijk zou ik er liever voor kiezen om diegene op weg te helpen met een kleine code-snippet, pseudocode of een linkje naar de manual.

Op codeproject is het wel de regel. Zodra er vermoeden is schrijven ze onmiddellijk we doen geen huiswerk. Eerst moet je tonen/schrijven wat je al geprobeerd hebt.
Dan volgt er wel hulp. Eigenlijk zoals armen gestart was. Wel kan je een denkwijze vragen. Wat hier al overbodig is:)
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

24/02/2021 15:38:43
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 24/02/2021 10:26:38:
- ik heb een huiswerkopdracht ...
- ik moet voor school ...
- ik heb een opdracht ...
- ik moet iets maken

De laatste 2 varianten zijn iets gehaaider. Die zetten er niet bij dat het om een schoolopdracht gaat, maar aan het "ik moet" of "ik heb een opdracht" heb je dat meestel snel genoeg in de gaten.


Op andere forums zijn om een vergelijkbare redenen ook vragen voor opdrachten van klanten verboden: het is onredelijk en zelfs onrechtvaardig dat wij iets gratis oplossen waarvoor de vraagsteller wordt betaald.

Waarom zou zo'n werkopdracht wel mogen maar een huiswerkopdracht niet? Is het niet alleen onhandig maar ook ronduit asociaal en onprofessioneel dat iemand zich laat betalen voor iets dat hij niet kan?!

Niet dat ik dat vind hoor, maar vooral om te benadrukken dat gewoon niet duidelijk is wat wel of niet zou mogen. Persoonlijk ben ik van mening dat elke inhoudelijke vraag op een forum als dit gesteld zou mogen worden: het is niet aan ons om te beoordelen waar onwetendheid en onervarenheid eindigen en domheid en luiheid beginnen.
 
Ramon van Dongen

Ramon van Dongen

24/02/2021 16:10:41
Quote Anchor link
Quote:
Is het niet alleen onhandig maar ook ronduit asociaal en onprofessioneel dat iemand zich laat betalen voor iets dat hij niet kan?!
Ik geef het vaak gewoon toe aan een klant. Iets wat ik niet kan, kan ik na wat Googlen en proberen wel.
Tsja.... asociaal... zelfs mét Googlen en proberen zou de klant het zelf niet kunnen. Dus daarom betalen ze ervoor.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

24/02/2021 16:13:48
Quote Anchor link
@Ward

Er zit natuurlijk altijd een stukje nuance in.

Er bestaat een groot verschil tussen iemand helpen en iemands werk uitvoeren.

Een voorbeeld:

Stel jij loopt langs een bouwterrein en net op dat moment loopt er een bouwvakker met een kruiwagen langs. De bouwvakker moet door een poortje maar hij kan het poortje niet opendoen omdat hij 2 handen aan de kruiwagen heeft. Op dat moment zou ik het niet erg vinden om even te helpen en het poortje open te houden. Geen enkel probleem. Maar als de bouwvakker vervolgens vraagt of ik ook niet even kan meehelpen om een stapel stenen te versjouwen, dan krijgt ie van mij een hele dikke middelvinger.

Ander voorbeeld:

Een mevrouw in de supermarkt laat per ongeluk haar complete tas gevuld met boodschappen vallen. Alle boodschappen liggen over de vloer verspreid. Galant als ik ben, raap ik een paar appels op en stop ze in de tas. Maar er liggen nog meer boodschappen op de grond. Geen probleem, ik help wel even mee. Maar stel nu dat terwijl ik die boodschappen aan het oprapen ben, de mevrouw plotseling met een vriendin begint te kletsen die ze op dat moment tegenkomt en mij ondertussen gewoon alle boodschappen laat opruimen. Dan zou ik daar niet vrolijk van worden en de tas wellicht 'per ongeluk' leeg kieperen over de vloer.

Alles draait om intentie. Iemand die hulp nodig heeft, kan rekenen op hulp. Ook bij een schoolopdracht. Maar dan moet dus wel duidelijk zijn of de hulpbehoevende zelf al iets heeft geprobeerd, of dat hij helemaal geen zin heeft om zelf ook maar enige moeite te doen. Om dat te kunnen bepalen, zijn er 2 mogelijkheden. Óf de vraagsteller laat in zijn openingspost zelf zien dat hij al e.e.a. heeft geprobeerd, óf indien dat niet het geval is zou onze eerste vraag moeten zijn wat hij/zij zelf al geprobeerd heeft. In dat laatste zit dus eigenlijk de oplossing. Niet gelijk een kant-en-klaar antwoord voorschotelen, maar eerst erachter zien te komen of de vraagsteller zelf al iets geprobeerd heeft. Uiteraard geldt dit alleen voor leden die niet eerder iets gepost hebben. Van leden die langer actief zijn mag je verwachten dat ze zelf al e.e.a. hebben geprobeerd.
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.