PHP of SQL?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

22/10/2013 16:39:57
Quote Anchor link
Eerst even ter uitleg.
Ik ben bezig met een webshop waarbij bestellingen direct vanuit de leverancier(s) verstuurd worden (dropshipping).
Tevens kunnen klanten afzien van de retour mogelijkheid, waarvoor ze een (extra) korting krijgen op de product prijs.

Als een klant ingelogd is krijgt hij/zij op zijn/haar homepage een overzicht van 'actieve' (dwz in behandeling, in verzending of waarvan de retour termijn nog niet is verstreken) bestellingen.

Ik haal dit op met deze query:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
SELECT order_id, supplier_id, o.order_date,
    o.shipping_costs, o.transaction_costs,
    os.delivery_date, os.shipping_date,
    os.order_supll_status supp_status,
    os.track_trace,
    COUNT(*) p_by_sup,
    COUNT(IF(op.no_return=1, 1, NULL)) no_returns,
    COUNT(IF(os.order_supll_status = 2 AND os.delivery_date > '1900-01-01', 1, NULL)) delivered,
    SUM(op.amount * op.prd_price) order_total
FROM
    orders o
JOIN
    orders_products op USING (order_id)
JOIN
    products p USING (product_id)
JOIN
    orders_by_supplier os USING (order_id, supplier_id)
WHERE
    o.account_id = 4 AND (os.delivery_date = '1900-01-01' OR os.delivery_date >= CURRENT_DATE - INTERVAL 14 DAY)
GROUP BY order_id, supplier_id, o.order_date,
    o.shipping_costs, o.transaction_costs,
    os.delivery_date, os.shipping_date, supp_status, os.track_trace
ORDER BY order_id DESC


Wat is nu het probleem?
Het resultaat van deze kan (zelfs alleen maar) orders bevatten, waar de retour termijn niet van toepassing en die hoeven dan ook niet in het overzicht getoond worden. Dus in principe haal ik teveel gegevens op, en dat is normaal gesproken niet mijn gewoonte.
Alleen als ik die orders in de sql weg ga filteren krijg bijna dezelfde query als eerste subquery en moet ik daarna bovenstaande query als subquery gaan joinen, betekent dat ie er minimaal 2x zo lang over doet.

Wat zou jullie keuze zijn: weg filteren in php of in sql?
Gewijzigd op 22/10/2013 16:42:54 door Ger van Steenderen
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 12:33:58
 
Erwin H

Erwin H

22/10/2013 16:51:19
Quote Anchor link
Het principiele antwoord is in sql, omdat als het in sql kan, het onzin is om het in php te gaan doen.

Maar principes zijn er om vanaf geweken te worden (of zoiets). Als het oplossen in sql dusdanig meer tijd kost, terwijl het in php een simpel if statement is, dan zou ik uiteindelijk toch ook wel kiezen voor php. Zelf heb ik ook wel voorbeelden waarbij ik iets in twee queries opknip (met wat php geneuzel ertussen), simpelweg omdat het veel sneller is dan de beste oplossing die ik in sql kan vinden.
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

22/10/2013 16:59:23
Quote Anchor link
Erwin H op 22/10/2013 16:51:19:
Het principiele antwoord is in sql, omdat als het in sql kan, het onzin is om het in php te gaan doen.

Mee eens, om een andere principiële reden: als je alle PHP-script weggooit, moet je de complete orderverwerking kunnen reproduceren met de database. Of omgekeerd beargumenteerd: voor de orderverwerking moet je iets anders (beters?) dan PHP kunnen aansluiten op dezelfde database.
 
Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

22/10/2013 17:58:01
Quote Anchor link
Ik sluit me ook helemaal bij dat principe aan, alleen is dit een uitzonderlijke situatie.

Deze query is op zichzelf al niet snel (0.20 sec gem, met de juiste indexen), het is een mysql database dus where not exists is uitgesloten, dus krijg je 2 subqueries met group by en dat is ook al niet lekker.
Daarnaast kunnen gedeeltes van bestellingen verschillende statussen hebben, dus ik moet het toch al gesplitst binnen krijgen en gaan groeperen in PHP.

En het is inderdaad een simpele if, ik heb het nu voorlopig even in PHP gedaan, straks even kijken wat het sql alternatief me aan performance kost.
Gewijzigd op 22/10/2013 17:58:45 door Ger van Steenderen
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.