php site?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

02/02/2004 20:47:00
Quote Anchor link
Kan iemand me is uitleggen of een link geven waar het is uitgelegd hoe je een site met php kan maken zoals deze: http://www.wowcentral.com/

Ik ben de afgelopen dagen begonnen met wat tutorials te volgen over php en het lukt me al om een database en guestbook te maken enz maar ik weet niet precies waar je een tutorial over een site maken kan vinden :S

En is PHP veel handiger/mooier voor een site van HTML?
Gewijzigd op 02/02/2004 21:34:00 door
 
PHP hulp

PHP hulp

19/04/2024 11:16:34
 

02/02/2004 21:32:00
Quote Anchor link
ik denk dat je 1 grote tabel moet maken en daarin cellen samenvoegen.
Ik heb ook al gezocht naar hoe het precies moet, maar 'k vind het niet
 
Remco nvt

Remco nvt

02/02/2004 21:42:00
Quote Anchor link
Je zou tabellen in een tabel kunnen maken, maar dat is html, php zorgt niet zo veel voor mooiere dingen. Je hebt wel meer functies alleen op design gebied moet je toch gewoon html, css, flash gebruiken.
 

02/02/2004 21:43:00
Quote Anchor link
En dan heb je ook bv dit soort links: http://proto.thinkquest.nl/~llb321/hoofd.php?hoofdstuk=mysql&paragraaf=3

Halen ze dan dat bestand uit de database?
Maar waarschlijnlijk heb ik dat niet nodig voor een redelijk eenvoudige site.
 
Elwin - Fratsloos

Elwin - Fratsloos

02/02/2004 22:01:00
Quote Anchor link
Zo'n site maak je niet zomaar even 1, 2, 3. En dat begint met het maken van een gastenboek.

Eigenlijk is een PHP aangestuurde website een hele grote verzameling van allemaal (meestal) op maat gemaakte kleinere scripts. Zo maken de meeste websites een script om
- in te loggen
- een profiel bij te houden
- nieuws te posten
- een forum als deze te hebben
- cantact-formulieren te verwerken
- berichten te wijzigen
- polls te doen
- ga maar door

Een echte tutorial is er dus niet. Je kan wel een stappenplan maken voor het opzetten van zo'n website.

1) Bedenk welke informatie je wilt hebben op de website. Wat is daarvan dynamisch en wat is statisch (dynamisch is het nieuws, een statistche pagina kan bijvoorbeeld een pagina met informatie over de website (waarom je het doet, doelgroep) zijn). Bepaal daarnaast ook welke functies je bezoekers moeten krijgen.
2) Herleid uit stap 1 welke informatie dus in een Database opgeslagen moeten wordne (of op een andere dynamische manier).
3) Door stap 2 weet je welke gegevens er in de database moeten komen. Nu is het tijd om te gaan normaliseren. Waarom en hoe kan je onder andere in het volgende PDF'je lezen (http://home.student.utwente.nl/s.p.ekkebus/portfolio/files/Paper_DB_normalisation.pdf).
4) Uit je normalisatie kan je een ERD maken. En daarmee kan je heel gemakkelijk je database opzetten.
5) Nu je je database hebt opgezet is het tijd om een template voor je website te maken. Dus gewoon de lay-out zonder verdere functies.
6) Aan de hand van je lay-out ga je pagina's maken. Hoe je je template gebruikt kan je op deze site lezen (http://www.phphulp.nl/php/tutorials/8/131).
7) Die pagina's uit stap 6 zijn dus onder andere de scripts die voor de functionaliteit (zie stap 1) zorgen van je website.

Je kan het ook makkelijk doen. Maak een database aan en begin gewoon te programmeren in PHP. Maak een tabelletje aan als je hem nodig hebt en verander die tabel als er iets veranderd moet worden. Dit gaat best oké, zolang je geen ingewikkelde dingen op je website gaat doen. Anders is het dus echt wel noodzakelijk om alles netjes te doen. Je komt een keer in de knoop als je dat niet hebt gedaan.

Om nu even naar jullie voorbeeld terug te gaan. De eerste pagina. Daar wordt waarschijnlijk eerst de bovenkant gemaakt. Daarin staat behalve het titel-plaatje ook de navigatie links.

Dan komt er een tweede pagina aan te pas waarin de nieuws berichtjes staan. Als laatste wordt er nog een derde pagina toegevoegd die de rechter zijkant serveert. Die haalt dus op wie er online zijn en doet de poll.

Quote:
En is PHP veel handiger/mooier voor een site van HTML?

Dat ligt ook totaal weer aan stap 1 van het lijstje. Wat is je doel? Wil je alleen maar een paar plaatjes laten zien? Nee.. dan is PHP niet handiger.
Wil jij wat nieuws posten? Ja! Absoluut! PHP is dan knetter-handig!! (maar je kan ook een andere programmeertaal gebruiken)

Mooier zal het niet zijn (als je tenminste bedoeld wat ie in je browser ziet) want dat ligt nog altijd aan je HTML-code die in je PHP genest is.

Denk goed aan het verschil:
PHP is een programmeertaal en HTML is slechts een opmaaktaal.

Dat is zeg maar het verschil tussen hout om de schuur te maken en de verf om het hout te verven...

Hoop dat je er wat aan hebt.. ;)

Elwin

[Edit 1: Dacht dat Omschrijving ook wel zou werken.. :D]
Edit:
Gewijzigd op 02/02/2004 22:08:00 door Elwin - Fratsloos
 
Remco nvt

Remco nvt

02/02/2004 22:14:00
Quote Anchor link
Wat SpaceFrog zegt klopt inderdaad. En om te reageren op dezelfde vraag bij sitemasters.be :P(heb geen zin om in te loggen) Dat soort links maakt je met(denk ik):
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<?php if($_GET[test] =="hallo"){ echo "test "; if($_GET[naam] == "piet"){echo "Mijn naam is piet";}}?>


Als je dan schrijft:
index.php?test=hallo&naam=piet krijg je dit:

test Mijn naam is piet. Als je alleen 1 doet snap je wel wat je krijgt.

Je kan ook met include() werken bijv:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<?
if ($_GET['action'] == "scripts") {
include ('scripts.php'); }
if ($_GET['action'] == "artikel") {
include ('artikel.php'); }

if (!isset($aktie) {
include ('nieuws.php'); }
?>

Alleen het nadeel hiervan is dat je elke pagina moet vernoemen in je index pagina.

Volgende manier is dan beter.
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<?php
if(!$_GET['pagina']) {
    include ("home2.php");
}
elseif(file_exists($pagina.".php")) {
    include($pagina.".php");
}
else {
    include("home2.php");
}

?>

Hoop dat het zo duidelijk is
Gewijzigd op 02/02/2004 22:19:00 door Remco nvt
 
Mitch X

Mitch X

02/02/2004 22:17:00
Quote Anchor link
Alleen zou ik wel superglobals gebruiken dus:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
<?
if($_GET[test] == "hallo")
// echo
if($_GET[naam] == "piet")
// echo
?>


Zo dus :P
 
Remco nvt

Remco nvt

02/02/2004 22:19:00
Quote Anchor link
Zo dan wel goed he?:P:P
 
Mitch X

Mitch X

02/02/2004 22:33:00
Quote Anchor link
Jah :D
 
Bart Smulders

Bart Smulders

02/02/2004 23:45:00
Quote Anchor link
Jasproid je kan met dreamwaver een site maken maar natuurlijk ook met andere proggies maar het beste is om eerst wat te leren over wat is php en beginnen met het begin , html zal je ook veel tegenkomen dus leer daar ook maar wat van :)
In ieder geval veel succes
 
Arend a

Arend a

03/02/2004 00:54:00
Quote Anchor link
Hoewel de software die de site daar gebruikt gratis is, en open source.

http://www.phpnuke.org/

Die is redelijk plug en play. Toch, laat het je er niet van weerhouden dat zelfgeschreven guestbook te gebruiken! :)
 

03/02/2004 16:23:00
Quote Anchor link
Oke, heel erg bedankt voor jullie hulp en ik leer elke dag een stuk meer :P
Ik zal nu eerst beginnen met niet al te veel PHP en later beetje bij beetje PHP gebruiken.
Heb trouwens al een beetje door hoe je een gastenboek maakt, maar heb het wel gekopieerd.

Nu nog ff een lange vraag voor mensen die tijd over hebben :D

Ik heb nu includes geleerd maar als je bv de lay-out van de site van de 1e post gebruikt, wat kan je dan includen.
Het zou handig zijn om het linker menu te kunnen includen zodat je die niet in elk menu hoeft aan te passen.
Maar is dat wel mogelijk?

Ik zou dan bijvoorbeeld alleen dat includen maar hoe kan je dan zorgen dat de rest (op een andere .php waar het naast wordt geincluded) eernaast komt te staan?
Ik heb echt ff goede hulp nodig.
Alvast bedankt!

Ik bedoel dat als je op een link in het menu drukt dat rechts alleen wordt vernieuwt, dus laat maar zeggen hetzelfde als frames.
Of als dat niet kan met tabellen dat iig het menu standaard op alle pagina's staat zodat als je je site update je alleen 1x je menu hoeft te veranderen en niet alle pagina's
 
Bart Smulders

Bart Smulders

04/02/2004 01:29:00
Quote Anchor link
indien je werkt met includes kan je je rechter menu includen in je layout als je dan op een link drukt dan laat je gewoon een andere pagina includen door die link zie $get functie of Tutorial "Pagina in layout"

Ik zelf werk met een $get functie dat gaat zo:

tabel opstellen vb: id,paginatitel,inc
connectie maken
getfunctie en dan kan je beginnen
--------------------------
menu.php|
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<? echo"$inc"; ?>

--------------------------

wanneer je menu dan tevoorschijn komt laat je gewoon alle links die daarin staan simpel een id krijgen dat je vervolgens in je db terugvind welk id welke inc heeft. bv id1 heeft home.php als include pagina. en als je _self gebruikt in je link dan veranderd die je hele layout wat ik ook niet slecht vindt. Ach ja misschien wat moeilijke uitleg voor een klein dingetje.

veel succes
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.