PHP van verleden tot heden.

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

E vH

E vH

26/06/2014 10:04:25
Quote Anchor link
Om de dag maar eens te beginnen, PHP is veranderd in de loop der tijd en de Nederlandse/Belgische community's tevens ook.

Laten we even de oudere webmaster sites er bij halen waar het bij mij vooral begon.

www.leejoo.nl --> Het bestaat nog... al jaren dezelfde layout.
www.webmeesteres.nl --> *proest*, laatst nog gehacked :-) verder niks aangepast
www.webmensen.nl --> Al geruime tijd offline, Jeroen had er geen zin meer in neem ik aan?
www.wmcity.nl --> De community is dood als je het mij vraagt.
www.tbforum.nl --> Idem als wmcity.
www.computerjunk.nl --> Offline
www.sitemasters.be --> op het randje van afgrond?
www.webmastercity.nl --> ook niet echt actief.
www.phphulp.nl --> nog steeds erg actief
www.pfz.nl --> ontzettend inactief, het lijkt wel alsof alleen Martin P. nog actief is daar.
www.sitedeals.nl --> ik kom hier zelf niet meer, maar qua activiteit is deze ook achteruit gegaan als je het mij vraagt

Ik zal er ongetwijfeld een paar vergeten... maar ik doel even op de NL en BE community's.

Vele zijn er gesneuveld, vele zijn er nog online, maar er zit geen leven meer in.
De scripts op de bestaande website's zijn allemaal verouderd.

PHP is inmiddels ontzettend veranderd in de afgelopen jaren en tegenwoordig heb je kant en klare pakketten zoals Wordpress, Joomla, Magento, etc... de community's zijn niet meer zoals ze waren als je het mij vraagt en de geboden hulp is nog minimaal, het lijkt wel alsof er een generatie kloof is ontstaan, terwijl PHP eigenlijk best wel populair is.

Maar zijn er nog mensen, die echt zelf programmeren, vanaf 0 voor klanten of gebruik jij ook de standaard frameworks en pakketten die online staan, zodat je veel tijd scheelt?

Ik betrap mijzelf tegenwoordig telkens vaker dat ik het wiel opnieuw wil uitvinden, "zelf" doen geeft meer voldoening, hebben jullie dit ook?

Wat mij voornamelijk opvalt is dat er vroeger ontzettend veel scripts en tutorials werden aangeboden, maar tegenwoordig zie je er amper nog 1 verschijnen terwijl er best veel is veranderd.
Wat ik ook zie is dat er tegenwoordig ontzettend veel scripts worden verkocht, onder de noemer: professioneel script, wat ik overigens betwijfel als je soms de bron bekijkt.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Gewijzigd op 26/06/2014 10:11:24 door E vH
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 15:20:39
 
Bart V B

Bart V B

26/06/2014 10:26:37
Quote Anchor link
Ik denk dat de grote verandering zit vergeleken met vroeger, toen was het pionieren, tegenwoordig is het meer oplossen. Als je dan je eerste gastenboek had geschreven was je daar super trots op.
Tegenwoordig is de kennis groter, dus dan zal je niet zo snel je eerste gastenboek scriptje tonen. De reden is erg simpel:

- Of het is een berg copy/past code wat "werkt", dus je word door de grote groep iets of wat afgezeken.
- Of je houd je code voor je zelf, immer er zijn er al zoveel.

Ook qua tijd om mensen te helpen is beperkter, de generatie beginnende naar gevorderde phpers is ouder geworden. Men krijgt andere prioriteiten, en dan zal de tijd om andere te helpen dan ook beperkter zijn.
En vergeet niet, vroeger kon je nog eens 1 uur besteden aan een beginner die 3 regeltjes code niet snapt om dat uit te leggen, tegenwoordig zie ik echt dat de trend is ontstaan die beginner weg te wuiven van snap jij dat nou niet? (Het maar aannemen dat dat wel te vinden is op het internet)
 
E vH

E vH

26/06/2014 12:30:40
Quote Anchor link
Bart V B op 26/06/2014 10:26:37:
En vergeet niet, vroeger kon je nog eens 1 uur besteden aan een beginner die 3 regeltjes code niet snapt om dat uit te leggen, tegenwoordig zie ik echt dat de trend is ontstaan die beginner weg te wuiven van snap jij dat nou niet? (Het maar aannemen dat dat wel te vinden is op het internet)


Ik denk inderdaad dat "tijd" een probleem is tegenwoordig en ergens begrijp ik die logica wel.

Maar laat ik ons nou eens de "oudere" generatie noemen.
De nieuwere generatie, die nu op school zitten, die googlen zich suf... tegenwoordig is dat de standaard. Maar ik merk niet echt dat er nog veel mensen "pionieren zoals wij dat destijds deden..
 
Obelix Idefix

Obelix Idefix

26/06/2014 17:56:50
Quote Anchor link
Bart V B op 26/06/2014 10:26:37:
En vergeet niet, vroeger kon je nog eens 1 uur besteden aan een beginner die 3 regeltjes code niet snapt om dat uit te leggen, tegenwoordig zie ik echt dat de trend is ontstaan die beginner weg te wuiven van snap jij dat nou niet? (Het maar aannemen dat dat wel te vinden is op het internet)

Heb het idee dat het twee kanten op werkt. Omdat er heel veel te vinden is op internet (als je de juiste zoekterm(en) kent) en Google/internet zo ingeburgd is, is het naar mijn idee logisch om van iemand te verwachten dat hij/zij zelf ook moeite doet om een antwoord te vinden. Als iemand er niet uitkomt en aangeeft waar hij/zij vastloopt en aangeeft of/wat er al geprobeerd is, is denk ik menigeen nog steeds bereidt om te helpen.
Gewaarderd wordt het als er dan terugkoppeling volgt van TS of de aangedragen oplossing/richting succesvol is geweest.
Wat ik steeds meer het gevoel krijg is dat iemand nog wel een zoekopdracht geeft in Google, niet direct het antwoord heeft en dan maar een topic opent.
Wat ik ook demotiverend vind is dat mensen aangeven te weten dat er foutafhandeling mist, beveiliging van wachtwoorden ontbreekt, etc. met de opmerking 'dat komt wel'. Of dat mensen niets doen met aangereikte oplossingen (je ziet dezelfde fout terug in de volgende topics).
Reacties als 'als het maar werkt, vind ik het goed', heb ik meermaals gelezen.
Ik voel er dan niet zo veel voor om te helpen.
Ik ben best bereid om een uur uitleg aan iemand te geven. Ik verwacht dan wel dat die persoon zelf ook minimaal een (veelvoud van een) uur geprobeerd heeft om zelf tot een oplossing te komen.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.