PHP versie updaten

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Jorn Reed

Jorn Reed

25/01/2021 21:51:28
Quote Anchor link
Hallo iedereen,

Ik gebruik al zo'n 6 jaar PHP. Altijd wel via Wamp of Xampp gebruikt. Maar wat is nou de officiële manier om je huidige PHP versie te updaten?
Ik zie bijvoorbeeld wel in Wamp dat ik verschillende versies van PHP kan overschakelen. Maar ik zie bijvoorbeeld geen PHP 8.
 
PHP hulp

PHP hulp

19/03/2024 04:20:43
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

25/01/2021 21:57:38
Quote Anchor link
Dit kan je proberen. Let wel op de juiste versies in de configuraties.

https://www.wpblog.com/update-php-version-in-xampp/
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

28/01/2021 07:36:51
Quote Anchor link
Ik draai al jaren lokaal XAMPP juist omdat je er geen omkijken naar hebt: oude versie deïnstalleren, nieuwe versie installeren, klaar.
 
Jan R

Jan R

28/01/2021 08:26:14
Quote Anchor link
Maar 8 zit nog steeds niet in wamp. wel in xampp
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

28/01/2021 09:13:42
Quote Anchor link
De reden dat ik XAMPP draai is omdat het snel te installeren is. Een upgrade van PHP hoeft niet door het hele pakket te installeren. Maar het vergt wel een beetje handwerk. ;-)
 
Jorn Reed

Jorn Reed

28/01/2021 18:37:49
Quote Anchor link
Ik heb nu via wamp een pakketje gedownload die PHP 8 er in heeft gezet, werkt verder prima. Maar wamp/xampp is idd wel handig omdat het bijna alles voor je uitvoert.
 
Ad Fundum

Ad Fundum

30/01/2021 20:48:27
Quote Anchor link
Jorn Reed op 25/01/2021 21:51:28:
... wat is nou de officiële manier om je huidige PHP versie te updaten? ...

Dat hangt er van af.

Een veelvoorkomend scenario is dat je PHP gebruikt via FastCGI achter een webserver. In dat geval kan je dat op je server configureren. Met bijvoorbeeld Linux kan je met een paar commando's updaten en herstarten.
Een ander scenario is dat je PHP standalone laat draaien met of zonder eigen webserver. Ook dan kan je in Linux alles met een paar commando's updaten en herstarten.

Gebruik je Windows? Stap over op Linux, al dan niet virtueel via VirtualBox of iets anders. Ik raad het aan vanwege mijn eigen bias.

En dan is er nog het updaten van je eigen PHP-code, zodat een nieuwere versie van PHP het blijft begrijpen. Soms zijn er ingrijpende veranderingen, soms niet. Wat je precies moet doen staat in de migration guides op php.net
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.