PHP wiskunde een pré?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 volgende »

Levi n

Levi n

28/07/2017 11:19:12
Quote Anchor link
Hallo Allemaal,

Ik heb een paar jaar geleden al een Phphulp account gehad, dus niet meer helemaal nieuw hier :) en zou jullie graag een vraagstelling willen voorleggen:

Ik zou graag willen beginnen met de volgende cursus:

"https://cmm.nl/opleidingen/opleiding-php-mysql/"

Er word verteld dat wiskunde in de vooropleiding een pré is om deel te mogen nemen. Wat vinden jullie hiervan, klopt dit of is dit "on the go" ook te leren?

(Het is op dit moment wat troebel geworden m.b.t. mijn huidige wiskunde kennis).

Edit: Welke kennis gebruiken jullie in de praktijk? formules, algebra, kansberekeningen?

Met vriendelijke groet,
Levi
Gewijzigd op 28/07/2017 11:37:33 door Levi n
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 12:27:54
 
Ivo P

Ivo P

28/07/2017 12:30:40
Quote Anchor link
Afgezien van het begrip functie en misschien de logische functies (true AND false = false) etc.
zie ik niet zo heel direct voordeel in een wiskunde achtergrond voor zo'n cursus.

Wat ik wel mis bij de beschrijving op die site: hoe lang duurt het en hoeveel lesuren zitten daarbij?

De beschrijving is vrij globaal: die punten kun je in 5 ochtenden behandelen, of in 5 volle weken van 5 dagen. Afhankelijk van hoe diep je er op in wilt gaan.

Vergelijk ook eens met: http://www.syntra-limburg.be/opleidingen/web-ontwikkelaar
 
Levi n

Levi n

28/07/2017 12:39:37
Quote Anchor link
Bedankt voor jouw reactie Ivo.

Mag ik vragen of je zelf veel wiskunde in jouw programmatuur gebruikt en bij welke kennis jij direct baat had?

De duur van de cursus bedraagt 8 weken (waarvan 8 volle zaterdag). Ik zie dit puur als een opstapje om een duw in de goede inrichting te krijgen.
 
Willem vp

Willem vp

28/07/2017 13:51:56
Quote Anchor link
Ik vermoed dat wiskunde vooral als een pre wordt gezien vanwege het analytische denken.
 
Levi n

Levi n

28/07/2017 14:37:41
Quote Anchor link
Willem vp op 28/07/2017 13:51:56:
Ik vermoed dat wiskunde vooral als een pre wordt gezien vanwege het analytische denken.



Bedankt voor jouw antwoord Willem. Heb je hier misschien een praktijk voorbeeld van?
 
Willem vp

Willem vp

28/07/2017 15:52:32
Quote Anchor link
Het is moeilijk om een concreet praktijkvoorbeeld te noemen. Waar het om gaat, is dat wiskunde je leert abstract te denken en logisch te redeneren. Dit helpt je bijvoorbeeld bij het structureren van je code, of om bij het debuggen te begrijpen wat er gebeurt en waarom.
 
Levi n

Levi n

28/07/2017 16:21:48
Quote Anchor link
Ik denk dat ik weet wat je bedoeld. Wij mensen vinden elke handeling 'normaal', maar de computer logica zit heel anders in elkaar waarbij er meer stappen tussen zitten die op andere wijze worden uitgevoerd. Dit word erg goed uitgelegd in het JavaScriptboek van Jon Duckett.

Voorbeeld uit het boek (als ik het goed onthouden heb) Er staan 20 mensen in de rij en de langste persoon moet eruit gehaald worden. Wij kunnen dit meteen zien en hebben maar 1 handeling nodig. Als het goed is pak je bij het voorbeeld de eerste persoon. Die vergelijk je met de 2de en de 3de. Nummer 3 is groter dan nummer 1, dus daar vergelijk je dan mee. Nu was dit voorbeeld nog makkelijk, maar ben wel benieuwd of iemand nog zo'n mooi voorbeeld kent.

Dan weet ik een beetje wat ik zou kunnen verwachten.

Hebben jullie nog tips, waarvan jullie zeggen als ik nu was begonnen had ik dat anders gedaan?
Gewijzigd op 28/07/2017 18:51:13 door Levi n
 
Yoop Overmaat

Yoop Overmaat

28/07/2017 22:09:27
Quote Anchor link
Wiskunde is wel een pre vind ik, je doorziet sommige problemen sneller & daarmee een oplossing. Maar nog meer van belang is creativiteit & intuitie, dit is niet aan te leren je wordt er mee geboren. Alhoewel dat ook soms ook vraagtekens geeft bij sommigen op dit forum.
Gewijzigd op 28/07/2017 22:10:19 door Yoop Overmaat
 
Willem vp

Willem vp

28/07/2017 22:47:23
Quote Anchor link
Levi n op 28/07/2017 14:37:41:
Heb je hier misschien een praktijk voorbeeld van?

Er zijn van die dagen dat je op dit forum op je wenken bediend wordt ;-)

https://www.phphulp.nl/php/forum/topic/er-gaat-wat-mis-met-mijn-queries/101416/last/
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

29/07/2017 10:28:15
Quote Anchor link
Wiskunde komt ook van pas als je vectoren wilt gebruiken om iets te tekenen zoals op HTML canvas bijvoorbeeld.

Toevoeging op 29/07/2017 10:29:27:

Willem vp op 28/07/2017 22:47:23:
Er zijn van die dagen dat je op dit forum op je wenken bediend wordt ;-)

https://www.phphulp.nl/php/forum/topic/er-gaat-wat-mis-met-mijn-queries/101416/last/


Vers van de pers :-)

Toevoeging op 29/07/2017 10:32:53:

en dit is toch ook wel een beetje wiskundig denk ik

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?php
$total
= round($inkoop * (1 + $marge) * (1 + $btw), 2);
?>


>> Er word verteld dat wiskunde in de vooropleiding een pré is om deel te mogen nemen.

Een pré daar ben ik het wel mee eens maar je kunt zonder een wiskundige achtergrond ook zeker een eind komen.
Gewijzigd op 29/07/2017 10:41:19 door Frank Nietbelangrijk
 
Levi n

Levi n

30/07/2017 11:02:29
Quote Anchor link
Super bedankt voor jullie reacties allemaal. Het is mij een stuk duidelijker geworden.

Nu loop ik nog met een brandende vraag welke misschien wel vloeken in de kerk is, maar ik wil hem toch graag stellen:

Ik lees onwijs veel berichten over dat Python een 'betere' beginners programmeertaal zou zijn en veelzijdiger is dan PHP. Wat is jullie mening hierover, uitgaande van het leren van een taal in 2017?
 
Ben van Velzen

Ben van Velzen

30/07/2017 11:53:55
Quote Anchor link
Leren programmeren gaat niet om de taal, de stelling "beter taal voor beginners" is daarmee ook een beetje scheef. Programmeren gaat om de logica. De syntax is daarbij niet relevant.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

31/07/2017 12:53:43
Quote Anchor link
Python is een programmeertaal, PHP is een scriptingtaal. Beide worden voor (compleet?) verschillende doeleinden gebruikt. Bij de een moet je code compileren, bij de ander niet. Python is ook vele malen stricter qua syntax en type-aanduidingen dan PHP. Daarentegen is PHP hierin veel soepeler wat weer meer discipline vergt die niet vanzelf wordt afgedwongen via de taal. Kortom, er zit een wereld van verschil tussen deze twee talen. In dat opzicht is het toch een beetje appels met peren vergelijken.

Het zijn beide ook middelen. Dit is zoiets als zeggen dat een heggeschaar beter is dan een grasmaaier.

De vraag is dan ook, wil je heggen kunnen trimmen of gazonnen kunnen onderhouden? Voor welk doeleinde wil je een taal leren?

Op abstract niveau heeft @Ben gelijk: de meeste programmeertalen (procedureel, object georiënteerd) bedienen zich tot op zekere hoogte van dezelfde "bouwstenen" zoals statements, programmaloops en de groepering van operaties in functies of methoden waarbij meestal ook de nodige dosis boolse logica wordt gebruikt. In dat opzicht verschillen talen niet echt van elkaar behalve het dialect (taalspecifieke syntax) waarin deze concepten worden gegoten.

Maar net zoals bij een spreektaal zijn de grammatica en woordenschat (de theorie) maar een klein deel van het geheel: het gaat daarna om de ervaring in het spreken en schrijven van de betreffende taal. Oftewel, wanneer je je de abstracte concepten of theorie van een specifieke programmeertaal eigen hebt gemaakt, wil dat nog niet zeggen dat je in een specifieke programmeertaal vervolgens alles ineens zou kunnen programmeren. Het netjes knippen van de heg vereist enige oefening.
 
Ben van Velzen

Ben van Velzen

31/07/2017 13:10:32
Quote Anchor link
>> Python is een programmeertaal, PHP is een scriptingtaal
Het zijn beide scriptingtalen, je *kunt* Python compileren maar dat is zeker geen direct vereiste. PHP gaat wat soepeler om met type coercion, maar een erg groot verschil is dit niet. Een belangrijker verschil zou dynamic typing van PHP vs strict typing van de meeste talen.

De taal is een middel om een doel te bereiken. Wat dat doel is geeft in grote mate aan wat de reeks talen zou zijn die je kunt gebruiken. Java op een memory constrained apparaat zou bijvoorbeeld niet goed werken, C voor een webapplicatie ook niet echt, omdat je je in allerlei bochten moet wringen om een goed resultaat te bereiken. Dat maken het geen talen die ongeschikt zijn in iedere situatie.
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

31/07/2017 14:12:39
Quote Anchor link
Telkens als ik een artikel PHP versus Python lees dan kom ik tot de conclusie dat er maar één groot verschil is tussen de twee en dat is dat PHP een marktaandeel heeft van 80% en Python dus van 20%.
Gewijzigd op 31/07/2017 15:57:08 door Frank Nietbelangrijk
 
Ivo P

Ivo P

31/07/2017 14:34:02
Quote Anchor link
want java, .net, perl etc hebben 0% marktaandeel?
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

31/07/2017 15:56:50
Quote Anchor link
Ivo je hebt gelijk. Na een kwartiertje zoeken blijkt de meeste informatie verouderd te zijn.

Ik kwam uit op https://www.tiobe.com/tiobe-index/ maar die geeft een lijst van ALLE programmeertalen. En juist met Python vs PHP zou dat geen eerlijk vergelijk zijn omdat Python niet alleen als server-side script gebruikt wordt maar ook voor andere toepassingen.

Verder kwam ik dit artikel tegen dat ook al weer van eind 2015 is helaas:
http://blog.stoneriverelearning.com/top-5-programming-languages-used-in-web-development/

Daaruit blijkt dat PHP inderdaad een groot marktaandeel heeft als server-side script. Wel is het noemenswaardig om te vermelden dat Python juist populairder is op de hele grote (high traffic) websites
 
Levi n

Levi n

31/07/2017 16:34:44
Quote Anchor link
Thomas van den Heuvel op 31/07/2017 12:53:43:
Python is een programmeertaal, PHP is een scriptingtaal. Beide worden voor (compleet?) verschillende doeleinden gebruikt. Bij de een moet je code compileren, bij de ander niet. Python is ook vele malen stricter qua syntax en type-aanduidingen dan PHP. Daarentegen is PHP hierin veel soepeler wat weer meer discipline vergt die niet vanzelf wordt afgedwongen via de taal. Kortom, er zit een wereld van verschil tussen deze twee talen. In dat opzicht is het toch een beetje appels met peren vergelijken.

Het zijn beide ook middelen. Dit is zoiets als zeggen dat een heggeschaar beter is dan een grasmaaier.

De vraag is dan ook, wil je heggen kunnen trimmen of gazonnen kunnen onderhouden? Voor welk doeleinde wil je een taal leren?

Op abstract niveau heeft @Ben gelijk: de meeste programmeertalen (procedureel, object georiënteerd) bedienen zich tot op zekere hoogte van dezelfde "bouwstenen" zoals statements, programmaloops en de groepering van operaties in functies of methoden waarbij meestal ook de nodige dosis boolse logica wordt gebruikt. In dat opzicht verschillen talen niet echt van elkaar behalve het dialect (taalspecifieke syntax) waarin deze concepten worden gegoten.

Maar net zoals bij een spreektaal zijn de grammatica en woordenschat (de theorie) maar een klein deel van het geheel: het gaat daarna om de ervaring in het spreken en schrijven van de betreffende taal. Oftewel, wanneer je je de abstracte concepten of theorie van een specifieke programmeertaal eigen hebt gemaakt, wil dat nog niet zeggen dat je in een specifieke programmeertaal vervolgens alles ineens zou kunnen programmeren. Het netjes knippen van de heg vereist enige oefening.


Goed verwoord Thomas, tnx.

In dit geval heb ik voor Python gekozen, omdat het veelzijdig toepasbaar is. Hierbij sluit ik geen andere talen uit, maar voor wat ik in de toekomst wil gaan doen komen de facetten goed van pas. Zowel voor interne applicaties, webdevelopment, automatiserings en scrapingsdoeleinde.
Gewijzigd op 31/07/2017 16:40:17 door Levi n
 
Willem vp

Willem vp

31/07/2017 17:13:55
Quote Anchor link
Frank Nietbelangrijk op 31/07/2017 14:12:39:
en Python dus van 20%.

0,2% om precies te zijn. ;-)

(bron)
Gewijzigd op 31/07/2017 17:19:42 door Willem vp
 
Ben van Velzen

Ben van Velzen

31/07/2017 18:25:16
Quote Anchor link
Nogmaals: een taal leren heeft geen zin. Je wilt immers leren programmeren. De gebruikte taal/talen kies je per project.
 
Levi n

Levi n

31/07/2017 21:56:55
Quote Anchor link
Ben van Velzen op 31/07/2017 18:25:16:
Nogmaals: een taal leren heeft geen zin. Je wilt immers leren programmeren. De gebruikte taal/talen kies je per project.


Ik Ben het niet helemaal met je eens. Ik heb een doel en kies daarbij een taal om te leren programmeren. Wanneer je hierin ervaring hebt snap ik het, maar als beginners zou ik toch eerst een taal moeten ontdekken?
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.