PHP4, PHP5 of PHP6? Hoe te leren?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Gijs van Moosdijk

Gijs van Moosdijk

06/05/2011 13:16:03
Quote Anchor link
Hey allemaal,

ik kom op het forum tegen wat juist is en wat niet juist is en wat oud is en nieuw... ik krijg inderdaad verschillende dingen met hetzelfde resultaat te zien... maar hoe kan ik het beste PHP6 leren met PDO ? Of is PHP6 PDO ?

Welk boek kan ik het beste lezen of welke filmpjes om de nieuwste en beste manier van PHP te leren?
 
PHP hulp

PHP hulp

23/04/2024 15:02:12
 
Maarten PHP

Maarten PHP

06/05/2011 13:23:28
Quote Anchor link
PHP6 bestaat nog niet.
Waarschijnlijk bijna wat PHP6 word roch allemaal OOP en PDO
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

06/05/2011 13:25:11
Quote Anchor link
Ik raad om om W3schools.com te bekijken. Die blijft wel actueel...

PHP6 staat is nog in ontwikkeling, en ze weten nog steeds niet precies hoe en wat. Ook weten ze nog niet eens zeker of MySQL wel meegenomen zal worden. Als deze standaard niet meekomt kan je zeker rekenen op een losse mysql-extentie die niet van PHP zelf afkomstig is zodat oude mysql_* functies nog bruikbaar zullen zijn.

Hoewel MySQLi en PDO toch een stuk netter zijn.
 
Joren de Wit

Joren de Wit

06/05/2011 13:26:54
Quote Anchor link
Om te beginnen: PHP6 is geen PDO, dat is namelijk een extensie van PHP die sinds PHP5.1 aanwezig is en bedoeld is om te communiceren met een database. PHP6 is simpelweg een nieuwe versie van PHP.

Hoewel PHP6 een verscheidenheid aan nieuwe functionaliteit zal kennen, verandert er aan de basis van PHP nagenoeg niets. Alle handleidingen die van toepassing zijn op PHP5 (geen PHP4) zijn ook te gebruiken voor PHP6. Je zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met deze PHP beginnershandleiding in combinatie met deze PDO handleiding. Dan moet je een aardig eind komen en ook voorbereid zijn op het gebruik van PHP6...
 
Wouter J

Wouter J

06/05/2011 14:27:35
Quote Anchor link
- Aar - op 06/05/2011 13:25:11:
Ik raad om om W3schools.com te bekijken. Die blijft wel actueel...

Ik hoop dat je dit niet serieus bedoeld?

Quote:
maar hoe kan ik het beste PHP6 leren met PDO ? Of is PHP6 PDO ?

Je gaat nu een paar dingen door elkaar halen. Daarom zet ik even wat dingen op een rijtje:
PHP
Huidige versie: 5
Omschrijving: Dit is het hele PHP gebeuren. Dus alle scripts
OOP: OOP is een manier van PHP scripten.

MySQL
Huidige versie: 5
Omschrijving: Dit werkt met PHP en is gemaakt om te kunnen communiceren tussen een webpagina en de database.
Uitbereiding: Naast de mysql_* functies (zoals mysql_connect, mysql_query, ect.) heeft PHP ook nog andere methodes om te kunnen communiceren met de database. Deze zijn:
MySQLi
Dit is een nieuwere versie van de MySQL functies die wat meer kan en half OOP gericht is.
PDO
Dit is een methode om te kunnen communiceren met de database. Het voordeel van PDO is dat je ook kan communiceren met andere database types dan MySQL en het is totaal OOP gericht.

PDO is dus totaal iets anders dan PHP. Als beginner is het handig om te beginnen met PHP5 en langzamerhand te gaan beginnen met MySQL en dit dan uitbreiden naar PDO en MySQLi.

Een goede manier van beginnen is met het installeren van een localhost. Een localhost. PHP werkt namelijk via de server (server-side). PHP code kan je niet uitvoeren zonder een server. Als je dus wilt testen (lokaal) moet je ook een server hebben. Via een localhost kan je zo'n server inbouwen in de computer. Dit is niks slechts voor de computer. Als je windows gebruik is WAMP een goede localhost en als je op een Mac zit is MAMP een goede localhost.

Als je deze hebt geïnstalleerd kan je gaan beginnen met het doorlezen van de PHP beginnershandleiding en SQL beginnershandleiding en eventueel de MySQL handleiding en PDO handleiding, allemaal te vinden op http://www.phptuts.nl/

Succes!
 
Kevin van Leeuwen

Kevin van Leeuwen

06/05/2011 14:31:20
Quote Anchor link
Betekend dit dan (stel php 6 komt uit) dat dan de PHP 4 scripts dadelijk niet meer ondersteund gaan worden ? Of moet je alles dan omzetten naar PHP 5/6 ?
 
Gijs van Moosdijk

Gijs van Moosdijk

06/05/2011 14:40:53
Quote Anchor link
Ik denk dat dit ligt aan je server welke versie er van PHP draait en of die dan PHP5 wel ondersteund, op dit moment heb ik bij een van mijn klanten problemen gehad omdat deze alleen php 4 ondersteunde op de server. Nu heb ik een andere hosting die PHP5 wel ondersteund.

Vraag me alleen af, hoe IK het beste kan beginnen met het leren van PHP
 
Kevin van Leeuwen

Kevin van Leeuwen

06/05/2011 14:45:45
Quote Anchor link
Ik zou op w3schools beginnen, zo ben ik ook begonnen.
En als je iets niet snapt, gewoon hier vragen!
 
Chris -

Chris -

06/05/2011 14:49:45
Quote Anchor link
w3schools is outdated.. Overigens, PHP6 bestaat al, maar is nog niet uitgegeven als stable release. Het zal ook nog even duren voordat het zo ver is. Applicaties ontwikkelen voor PHP4 raad ik niet aan. Zit een partij nog op een hosting waar dit word gegeven, is het aan te raden om die partij te laten verhuizen naar een fatsoenlijke hostingpartij.

Er werd een opmerking geplaatst over de versie van PHP 5. Let wel op dat hier een duidelijk verschil zit tussen 5.2 en 5.3.
 
Wouter J

Wouter J

06/05/2011 15:16:58
Quote Anchor link
Gijs van Moosdijk op 06/05/2011 14:40:53:
Vraag me alleen af, hoe IK het beste kan beginnen met het leren van PHP

Lees eens het bericht van Joren de Wit en die van mij...
 
Gijs van Moosdijk

Gijs van Moosdijk

06/05/2011 19:03:56
Quote Anchor link
Bedankt,
Ik heb op mijn Mac Os X 10.7 Heb ik MAMP PRO Draaien ( similair to wamp, xampp)
En ik heb hier mijn server staan die draait op Windows 2008 Server RC2
Ik heb nog geen MYSQL/PHP geinstalleerd moet ik nog toevoegen.
En ik heb een domein die php5 ook ondersteund op de host
 
Andreas Warnaar

Andreas Warnaar

07/05/2011 17:17:04
Quote Anchor link
Misschien een beetje teveel van het goede, maar probeer ook gelijk te kijken naar de vele PHP Frameworks.
Deze bieden veel functionaliteiten aan die je als beginner opweg kunnen helpen snel en OO applicaties / websites te schrijven.

Zelf vind ik Zend Framework het fijnst. Maar volgens mij is CodeIgniter iets makkelijker te leren.


Veel plezier en suc6!

PS: Als je nu begint, leer dan gelijk PHP 5.3
Boven aan deze lijst van instructie video's vind je een goede uitleg over PHP 5.3 Namespaces. (Wel ff registreren)
http://www.zend.com/en/resources/webinars/php
Gewijzigd op 07/05/2011 17:20:59 door Andreas Warnaar
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.