PHP7 functie laten werken zoals in php5

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Dimitri Velghe

Dimitri Velghe

03/08/2018 09:17:48
Quote Anchor link
Hallo mijn eerste postje hier so be kind please....
Ik ben genoodzaakt, zoals zovelen onder jullie vermoed ik, om de stap van php5 naar php7 te maken.
en meteen stuit ik op een "probleem" met een query/functie die ik in 5.6 gebruikte en nu in 7.1 wil ik graag iets identiek hebben maar ik slaag er niet in om dit te laten werken.

de query "werkt" in 7.1 als ik hem niet in de functie plaats maar eens in de functie lijkt het niet te lukken...

$tekst= 23456;

$sql= "SELECT *
FROM
eob_taal
WHERE taal_id = '".$tekst."' ";
$query = mysqli_query($con, $sql);
$vertaal = mysqli_fetch_array($query);

echo $vertaal['nl'];

Ik wil deze dus in een functie omdat ik de variabele $tekst plaats op mijn site waar ik teksten wil vertalen. (al zijn daar mss ook wel andere mogelijkheden/suggesties)
In 5.6 gebruikte ik daarvoor

function vertaal($tekst)
{
$q_vertaal ="SELECT
*
FROM
eob_taal
WHERE taal_id ='".$tekst."'
";
$r_vertaal = mysql_query($q_vertaal) or die (mysql_error());
$vertaal = mysql_fetch_array($r_vertaal);

echo $vertaal['nl'];
}

nu probeerde ik al iets met
function vertaal(int $tekst) : ?int maar ik heb het duidelijk nog niet begrepen want dit is wat ik krijg als ik dit probeer
de query doen en hup.... maar dat is niet zo....

Warning</b>: mysqli_query() expects parameter 1 to be mysqli, null given in <b>/home/megakiek/public_html/essevee.com/avantagesalon/connect.php</b> on line <b>90</b><br />
<br />
<b>Warning</b>: mysqli_fetch_array() expects parameter 1 to be mysqli_result, null given in <b>/home/megakiek/public_html/mmmmmm.com/connect.php</b> on line <b>92</b><br />


ik heb lang uitgesteld om naar v7 te gaan maar nu wordt ik natuurlijk wel met de hard facts geconfronteerd....
Heeft iemand tips of plaatsen waar ik meer info hierover zou kunnen vinden?
ik voelde me behoorlijk "cool" in de V5 maar de V7 zet me terug met de voetjes op de grond....
Iemand ergens een link naar nederlandstalige tutorials/artikelen
Gewijzigd op 03/08/2018 09:18:29 door Dimitri Velghe
 
PHP hulp

PHP hulp

20/04/2024 09:38:05
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

03/08/2018 09:21:35
Quote Anchor link
In een functie zijn variabelen van buiten, zoals $con niet direct beschikbaar. Dit is altijd al zo in PHP geweest.

Je kan dit oplossen door $con mee te geven als argument van je functie, of -iets ranziger- door: global $con; in je functie te gebruiken.

Verder heb ik een beetje mijn twijfels over je vertaalfunctie, want lijkt mij een beetje overbodig als je voor elk ding wat je gaat vertalen een query wilt uitvoeren. Je beter in een keer alle vertalingen ophalen, en met je functie de teksten te replacen.
Gewijzigd op 03/08/2018 09:26:50 door - Ariën -
 
Dimitri Velghe

Dimitri Velghe

03/08/2018 09:27:24
Quote Anchor link
thx voor this quickie answer.
Dus de $con ... die eigenlijk de query is om te verbinden met de db moet ofwel ook in de functie staan ofwel moet ik er een global van maken maar jij zou voor het eerste gaan?
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

03/08/2018 09:36:37
Quote Anchor link
Ik zou die liever in de functie zelf meegeven als argument. Dan weet je direct dat deze meegegeven wordt.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

03/08/2018 13:50:42
Quote Anchor link
Een vraag die bij mij zou opkomen is: hoe vaak, tijdens het genereren van een webpagina of een stuk content, voer je deze query uit en hoeveel tekst bevat zo'n "taal_id" (zou dat niet beter "tekst_id" kunnen heten ofzo)? Ook lijk je vertalingen van alle talen (SELECT *) op te halen, terwijl je er maar één gebruikt ($vertaal['nl'])? En dan lijkt de geselecteerde taal ook nog een hard coded in de functie te zitten?

Dit klinkt allemaal nogal inefficiënt en inflexibel.

Wat je vaak ziet is dat er een soort van "woordenboek-bestanden" opgesteld worden waarin vertalingen zitten. Als je dan componenten in je website hebt die taalspecifieke elementen hebben, bijvoorbeeld een contactformulier, dan include je deze (bv. /lang/<geselecteerde taal>/contact.php) of heb je een mechanisme om deze automatisch in te laden.

Queries zijn dure operaties dus daar dien je spaarzaam mee om te springen. De vraag is dan ook, is het in eerste instantie nodig om dit (vertalingen en taalspecifieke elementen) allemaal in een database op te slaan?

En zelfs als deze vertalingen interactief beheerd worden is er mogelijk nog steeds iets voor te zeggen om dan deze vertalingen te cachen in op zichzelf staande bestanden zodat je voor het gebruik in principe geen database nodig hebt.

En om antwoord te geven op je vraag: de foutmelding geeft al min of meer aan wat er aan de hand is. In de functie mysqli_query() is het verplicht om de link identifier naar de database mee te geven. Dit in tegenstelling tot de oude mysql_query() functie, waarbij dit een optionele tweede parameter was. Als je toen geen database-connectie-resource meegaf, werd de laatst gemaakte connectie verondersteld en gebruikt, bij mysqli_query() moet je deze expliciet meegeven.

Leesvoer?
De standaard MySQL extensie gaat verdwijnen, wat nu?
voorbeeld van een database wrapper class
Gewijzigd op 03/08/2018 14:01:15 door Thomas van den Heuvel
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.