phpbb 3 en dataverkeer

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Stefan van Iwaarden

Stefan van Iwaarden

21/04/2008 00:36:00
Quote Anchor link
Sinds een 2 dagen heb ik phpbb 3 geïnstalleerd, maar sinds ik dat gedaan heb is mijn dataverkeer echt met een behoorlijk aantal mb's omhoog gegaan.

Ik heb er nog helemaal geen bezoekers op, ik heb het alleen geïnstalleerd, ingesteld, fora aangemaakt e.d. allemaal voorbereidende werkzaamheden dus.

Maar gisteren had ik een 130 Mb aan dataverkeer verzet en vandaag een 760 MB terwijl ik er vandaag vrijwel niets aan gedaan heb.

Het staat op een dedicated server, dus ik hoef nog niet direct een probleem te verwachten met mijn datalimiet, maar als het zonder bezoekers al zoveel dataverkeer verbruikt wil ik het niet weten met bezoekers.

Het kan eigenlijk ook niet op een andere manier gebeurd zijn, want er staan nog geen andere sites op die server en ik ben vandaag weliswaar aan het scripten geweest, maar ik heb daarbij maar enkele tientallen keren een paar bestanden van een paar kb geüpload.

Verbruikt phpbb 3 dus echt zoveel?

EDIT: heb zojuist via de logs de oorzaak achterhaald, ik was vergeten dat ik gisteren externe backups had ingesteld, ik heb 2 servers en die maken sinds gisteren 's nachts een backup naar elkaar, dus dat is een paar honderd mb erin en een paar honder mb eruit, dus dat klopt dan wel.

desondanks groeit de database wel als kool terwijl ik niets doe, vanmiddag stond de database nog op 770 kb, vanavond kom ik op de site en kijk naar de database, en nu is deze al 1,1 mb groot terwijl er dus geen bezoekers zijn geweest of ik iets gedaan heb.
dat forum is op de een of andere manier dus toch wel een beetje voor zichzelf bezig :s
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Stefan van Iwaarden
 
PHP hulp

PHP hulp

25/04/2024 05:45:33
 
Frank -

Frank -

21/04/2008 00:43:00
Quote Anchor link
Zie de logboeken om te zien waar dat dataverkeer aan wordt besteed. Daar is vanaf hier helemaal niets over te zeggen, dat wordt puur gokwerk.

Wellicht een hacker die aan het werk is?
 
Stefan van Iwaarden

Stefan van Iwaarden

21/04/2008 00:48:00
Quote Anchor link
Ik heb de oorzaak inmiddels achterhaald, zie startpost.

Een hacker, die kans acht ik erg klein aangezien nog niemand van het bestaan van de site of server af weet.
 
Jelmer -

Jelmer -

21/04/2008 08:16:00
Quote Anchor link
Blader eens door je database, welke tabel eet zoveel op? Waarschijnlijk zit er een logboek o.i.d. in phpbb, of is het de opbject-cache die rustig gevuld wordt.

Ik zou me er niet te druk om maken zolang hij niet boven de 50 mb komt terwijl er nog geen bezoekers zijn.
 
Frank -

Frank -

21/04/2008 11:52:00
Quote Anchor link
Een databases en de omvang van deze database druk je uit in mb's? 1,1 mb is microscopisch klein! Wanneer deze 1000 keer zo groot is, is het nog steeds een kleine database, maak je daar dus ook maar niet al te veel zorgen over.
 
Stefan van Iwaarden

Stefan van Iwaarden

21/04/2008 12:09:00
Quote Anchor link
het zijn voornamelijk de sessions, daar staan nu zo'n 1400 records in.

Het maakt mij voor de rest ook niet zoveel uit, maar ik vind het wel vreemd dat een database met 300 Kb groeit terwijl er niemand de site bezoekt, iets post of wat dan ook.

@frank: ik weet dat jij gewend bent regelmatig met grote databases van enkele gigabytes te werken, maar dat heb ik simpelweg nog niet bij de hand gehad, en dat hoeft van mij ook niet zo nodig.

maargoed, ik weet in ieder geval waar het dataverkeer vandaan komt, daar ging het in feite om.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.