phpMyAdmin foutcode 200
Voordat ik de code bij mijn provider neerzet kan ik het thuis dus eerst testen.
Dat gaat al jaren goed.
Sinds gisterenmiddag heb ik opeens last met phpMyAdmin, op mijn lokaal netwerk.
Als ik localhost/phpmyadmin intik, om in de database te kijken, krijg ik error 200, dat aangeeft dat de connectie met de server verbroken is.
Via de software kan ik de lokale databases gewoon benaderen.
In een andere topic zag ik iets staan over 27.0.0.1, dus dat eens gebruikt en 127.0.0.1/phpmyadmin werkt wel.
Heeft iemand een idee waarom localhost/phpmyadmin niet meer werkt?
Voor de goede orde, ik heb niets aan ini-bestanden gewijzigd.
Bij voorbaat dank,
Wladimir
Gewijzigd op 12/01/2025 20:46:26 door - Ariën -
Misschien is je hosts-bestand aangepast dat localhost niet meer gekoppeld word aan 127.0.0.1
Wladimir S op 10/01/2025 00:53:01:
Als ik localhost/phpmyadmin intik, om in de database te kijken, krijg ik error 200, dat aangeeft dat de connectie met de server verbroken is.
Normaliter geeft statuscode 200 juist aan dat het request succesvol was. Kun je een screenshot van de melding plaatsen?
Misschien moet je je memory limit in PHP even opschroeven?
De melding dat er een Array ergens verwacht wordt, maar NULL aangeboden wordt, klinkt niet direct als een fout van de verbinding, maar eerder dat PMA iets niet netjes afhandelt.
Of dat een kapotte verbinding is? Zou even goed wel kunnen, maar ik vind dat een dergelijke tool daar een fatsoenlijke foutmelding op moet geven en niet zo'n berg (fatal) PHP-errors.
Dus ik hoop dat het een oude PMA-versie betreft op een recente PHP versie.
Vanwege familiebezoek kan ik niet constant in de logeerkamer, waar mijn laptop staat.
@Ariën, Ik heb in php.ini de memory_limit verhoogd van 128M naar 256M (en ook 256MB) maar dat helpt niet.
@Ivo P, op mijn laptop gebruik ik versie 7.2.12 van phpMyAdmin.
Bedankt voor jullie hulp zover, volgende week ga ik weer verder zoeken.
Zou een Windows-update (of een Edge-update) misschien roet in het eten gooien?
8 januari ('s avonds laat, vlak voor het slapen gaan) werkt het goed
9 januari (rond 12 uur) werkt het niet meer
Trouwens, zie onderstaande xampp-screenshot.
Op 9 januari stonden er 4 rode kruisjes in de kolom services.
Gisterenavond werkte de rechtermuisknop op deze kruisjes en had ik de bovenste 2 aangezet, zonder positief resultaat.
Vandaag zie ik grijze blokjes waar de rechtermuisknop niet op reageert.
Gewijzigd op 11/01/2025 14:47:30 door Wladimir S
Je moet eerst Apache en MySQL even afsluiten, en dan kan je met het vinkje deze twee toepassingen als automatisch draaiende service installeren. Dan heb je dit control panel niet meer nodig om het aan/uit te zetten.
Toevoeging op 11/01/2025 21:16:02:
Trouwens, misschien is het handig om je control panel te upgraden.
Ze zijn het aan het oplossen.
Ik heb vandaag weer wat zitten zoeken en wat getest, maar ik kan 'niks' vinden.
ik denk dat ik (voorlopig) 127.0.0.1/phpmyadmin blijf gebruiken.
Daarmee kan ik de database benaderen en muteren.
Zodra ik weer wat extra tijd heb zal ik XAMPP opnieuw installeren.
Ik denk dat ik het bij versie 3.2.2 houd, overstappen naar een nieuwere versie (8.) betekent ook dat ik me in MariaDb moet gaan verdiepen etc.
Nogmaals dank voor jullie reacties.
Wladimir
Of gebruik gewoon HeidiSQL als programma.
Over het algemeen vond ik de oplossing 'leeg de cache en het probleem is opgelost'.
De eerste poging gaf geen goed resultaat.
Maar omdat ik zo vaak die oplossing vond heb ik de cache meerdere keren geschoond, daarna xampp opnieuw opgestart.
En even zo vaak ging het niet goed.
Tenslotte heb ik 1 keer http://localost/phpmyadmin (dus inclusief http://) ingetikt en het werkt weer zoals vanouds.
Zelfs als ik nu de http weglaat werkt het weer.
Bedankt voor jullie meedenken.
Quote:
@Ivo P, op mijn laptop gebruik ik versie 7.2.12 van phpMyAdmin.
Dat is op zich wel bijzonder, aangezien ze pas bij versie 5.2.1 zijn aangeland.
Mocht je je vergissen met de versie van PHP: versie 7.4 die je nog wel eens ziet, is eigenlijk al zwaar verouderd.
De laatste 7.2.30 is van 2020 en 7.2.12 is van nov. 2018
Je hoeft niet per se de allerlaatste versies te gebruiken, maar je voorkomt wel dat onderdelen van je systeem "raar" gaan doen als iets niet meer helemaal compatiblel is.
Ik ben geen gebruiker van PhpMyAdmin, zelfs beetje anti door slechte ervaringen zo'n 15-20 jaar geleden, maar dat de laatste update al bijna 2 jaar geleden is, verbaast me.
Ook ik geef de voorkeur aan HeidiSQL.
zie ook de bijlage
Waarschijnlijk is dit ook de versie die ik kreeg nadat ik xampp geïnstalleerd heb.
Maar hoe zit het dan met de versienummers?
Online, dus bij de provider, zie ik versie 5.6.40 met buildate: Nov 8 2023 12:58:40
Gewijzigd op 15/01/2025 14:47:51 door Wladimir S
Volgens mij is het goed om het volgende in de gaten te hebben.
Je hebt xampp geinstalleerd. Nu gebruik ik het zelf niet en ik weet ook niet hoe daar met versienummers gewerkt wordt.
Wel weet ik, dat zo'n versie dan een aantal zaken op je pc / server installert.
* PHP
* MySQL database
* Apache
En mogelijk optioneel ook nog PHPMyAdmin.
Elk van deze stukken software heeft zijn eigen versie.
Wat jij met phpmyinfo() te voorschijn haalt, is de versie en informatie van PHP. Daarvan heb je dus versie 7.2.12
Dat is behoorlijk oud, zoals ik hierboven al eens aangaf: nov 2018.
Je provider zit op versie 5.6.40 (en die hebben ze in nov 2023 op een server gezet.)
Echter, 5.6.40 is van 10 jan 2019 (6 jaar geleden dus). Nauwelijks nieuwer, maar van een oudere tak van PHP dan de 7 serie.
Het was de laatste release van de 5.6 serie
Let erop dat wat je ontwikkelt op 7.2 niet per se goed / hetzelfde werkt in 5.6!
Verder zijn beide versies eigenlijk antiek.
Als er geen goede reden voor is, zou ik beide niet gebruiken.
Voor een groot project werk ik mee aan software die nu op 7.4 draait. En dat vinden we eigenlijk te oud, maar aangezien het een afgeschermde omgeving is en nieuwe bugs een groter risico zijn dan de verbeteringen ons helpen, kunnen we nog niet upgraden.
Maar voor één site is het onnodig om op zo'n oude php versie te blijven hangen. Het is alsof je nu je muziek vanaf CD speelt.
Mogelijk is het ingegeven door de verandering van de mysql-extensie in PHP, waarbij de mysql_query() etc zijn vervangen door mysqli_query(), maar los dat liever op dan op zo iets ouds te werken.
En je provider verdient eigenlijk slaag om in 2023 (en nog steeds) een server met een 5 / 6 jaar oude php versie op te tuigen.
Advies: upgrade naar PHP 8. (8.4, 8.3 of desnoods 8.2)
Meestal, als je niet al te uitgebreide dingen doet, zal de Mysql of MariaDB versie niet zo heel veel uitmaken.
Zorg wel dat PHPMyAdmin, wat een script is om je database te beheren, en dus los staat van PHP en de database zelf, in elk geval pas bij je php-versie.
En hou in de gaten dat PHPMyAdmin dus niets meer is dan een tooltje in PHP dat je gebruikt om de database te beheren.
Dat staat dus los van de PHP versie
En wat veel mensen ook verwarren: PHPMyAdmin is ook niet de database zelf. Die database wordt alleen maar benaderd via dat script.
Toevoeging op 15/01/2025 15:29:31:
aanvullende info:
* https://www.php.net/ChangeLog-5.php#5.6.40
* https://www.php.net/ChangeLog-7.php#7.2.12
https://www.php.net/