PHP-scripts in apart PHP-bestand

Overzicht

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: « vorige 1 2 3 4 volgende »

Ad Fundum

Ad Fundum

23/11/2021 10:01:48
Anchor link
Voor wie niet weet wat RISC OS is: https://www.youtube.com/watch?v=sneYGad3j5I
(Daarna wil ik het ook niet meer weten, zelfs BeOS was beter, maar er zijn overal liefhebbers voor..)
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 14:57:22
 
Gerard van Katwijk

Gerard van Katwijk

23/11/2021 21:17:43
Anchor link
Vandaag wat zitten prutsen en ja hoor, het begin is er. ;)

Ik heb een bestand "Functies.php" gemaakt.
Hierin heb ik
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<?php $Voettekst="Gerard van Katwijk"; ?>
getypt.

Tevens heb ik een bestand "index.php" gemaakt waarin ik het volgende heb getypt:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<?php include ('Functies.php'); ?>

en
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<?php echo "$Voettekst";?>


Keurig, verscheen "Gerard van Katwijk" in het voetdeel.

Maar nu?
Nadat ik in het bestand Functies.php "Gerard van Katwijk" had vervangen door "<a href="mailto:[email protected]">Gerard van Katwijk</a>" ging het mis. Ik neem aan door de dubbele aanhalingstekens, het apenstaartje en/of andere tekens die geen letters of cijfers zijn.
Hoe zou deze string er dan uit moeten zien?
Gewijzigd op 23/11/2021 21:18:57 door Gerard van Katwijk
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

23/11/2021 21:31:27
Anchor link
Escaping toepassen.
Dit kan je wel in het eerste hoofdstuk van een gemiddeld PHP-boek vinden.
Gewijzigd op 23/11/2021 21:36:42 door - Ariën -
 
Ivo P

Ivo P

23/11/2021 21:49:37
Anchor link
2 opties:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<?php $Voettekst = "<a href=\"mailto:g.***@freeler.nl\">Gerard van Katwijk</a>"; ?>


of

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<?php $Voettekst = '<a href="mailto:g.***@freeler.nl">Gerard van Katwijk</a>'; ?>


Waarbij optie 2 mijn voorkeur heeft. Maar dan heb je eventueel hetzelfde probleem als je een string hebt met daarin een '

bijvoorbeeld als het woord FOTO'S voorkomt in je tekst.

Toevoeging op 23/11/2021 21:50:12:

Maar inderdaad: dit zijn toch wel de basics van PHP
 
Gerard van Katwijk

Gerard van Katwijk

23/11/2021 22:45:34
Anchor link
Hardstikke bedankt Ivo,

Die tweede optie heeft ook mijn voorkeur omdat die niet afwijkt van de html-notatie behalve dat die tussen enkele aanhalinstekens staat.

Ik heb begrepen, dat een ' zoals in foto's voorkomt, voorafgegaan zou moeten worden door een \ en dus "foto\'s" zou moeten worden.

N.b. Omdat het probleem onder de onderwerptitel "PHP-scripts in apart PHP-bestand wijzigen" nu helder is. Zal ik nieuw opdoemende kwesties niet meer in dit draadje opvoeren om "vervuiling" te voorkomen.
Gewijzigd op 23/11/2021 22:49:43 door Gerard van Katwijk
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

23/11/2021 23:05:27
Anchor link
Mijn voorkeur gaat ook naar de tweede uit. De double-quote komt in teksten vaker voor dan een single-quote. Dus hoef je minder escapen. Vooral als je HTML in een string gebruikt, heb je al een hele berg aan double-quotes die je dus niet hoeft te escapen.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

24/11/2021 01:32:27
Anchor link
Daarnaast wordt tekst tussen single-quotes niet geparsed wat je een (heeeeeeel klein) voordeel oplevert in snelheid.

Overigens wil ik je als tip meegeven om alleen variabelen in je PHP op te nemen.

Een klein voorbeeldje:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
<?php

$name
= 'Gerard van Katwijk';
$mail = '[email protected]';

?>

In je html-bestand zet je dan:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<a href="mailto:<?php echo $mail; ?>"><?php echo $name; ?></a>
 
Gerard van Katwijk

Gerard van Katwijk

24/11/2021 05:56:30
Anchor link
Met dank.

De hele zin luidt in mijn geval in m'n html-bestand dan:
Deze website is bedacht en ontworpen door
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<a href="mailto:<?php echo $mail; ?>"><?php echo $naam; ?></a> (medewerker van het repaircaf&eacute;).


N.b.
Zoals je misschien al wel hebt opgemerkt gaat mijn voorkeur uit naar Nederlands ($naam i.p.v. $name) waar het niet nodig is om niet-Nederlands te gebruiken. ;)

Edit:
Ik heb code-tags geplaatst. Gelieve dit voortaan zelf te doen. In de uitgebreide reply-pagina is daarvoor een handige knop.
Gewijzigd op 24/11/2021 09:22:57 door - Ariën -
 
Ivo P

Ivo P

24/11/2021 09:48:15
Anchor link
De taal van de variabelen maakt op zich niet uit. Wel is het handig om een conventie af te spreken. In een team of met jezelf.

Bijvoorbeeld $naam vs $Naam;

Maar als je meer variabelen hebt, dan is $naam_medewerker en $naam_klant nodig. Want zat er nu in $naam de naam van de klant of van de medewerker (of van het gekochte product?)

En in zo'n geval zou je ook voor $naamMedewerker kunnen kiezen.
Maar doe dat consequent, want als je enerzijds $naamMedewerker gebruikt maar 10 regels verder $naam_klant, dan zit je je 3 scripts verder af te vragen waarom in het mailtje dat uitgaat toch steeds de naam van 1 van beiden leeg blijft (omdat je daar net de verkeerde variant gebruikte).

Je ziet wel de neiging bij veel programmeurs om Engelse namen te gebruiken. Maar soms werkt dat verwarrend, omdat dan soms gewoon een vertaalfout gemaakt wordt of een Engelse term weer zo erg afwijkt van wat het hele bedrijf hanteert dat de link niet direct duidelijk is.

Anderzijds werk ik ook voor een Duits bedrijf en daar is veelal voor Duitse namen gekozen. Nu spreek ik aardig Duits, maar is soms ook wel minder handig als het om bedrijfsspecifieke termen gaat.

Het aller vervelendste was een intranet waar variabelen zo kort mogelijk moesten zijn in de beleving van de oorspronkelijke bouwer:
$docid $ldocid $usr etc

Eigenlijke verschil tussen die verschillende soorten $.docid is me nooit duidelijk geworden.


Dus kies voor namen van variabelen en functies en bestanden wat jij handig vindt.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

24/11/2021 09:58:37
Anchor link
Om hier op in te gaan, ik heb jaren geleden eens een script van iemand gekregen om te debuggen, en dat was blijkbaar inclusief commentaar in Esperanto geschreven.

Die opdracht heb ik teruggegeven met de opmerking dat ik Nederlandse of Engelse uitleg bij het script wil hebben.

Ikzelf hanteer netjes Engelse termen in functions, methods, en variabelen.
Gewijzigd op 24/11/2021 10:00:35 door - Ariën -
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

24/11/2021 11:23:55
Anchor link
Gerard van Katwijk op 24/11/2021 05:56:30:
Met dank.

Graag gedaan.

Gerard van Katwijk op 24/11/2021 05:56:30:
N.b.
Zoals je misschien al wel hebt opgemerkt gaat mijn voorkeur uit naar Nederlands ($naam i.p.v. $name) waar het niet nodig is om niet-Nederlands te gebruiken. ;)

Dat is op zich geen probleem. Ik vermoed dat je vooral hobbymatig bezig bent. Meestal wordt bij het programmeren de Engelse taal gehanteerd. Engels is een wereldtaal die (vrijwel) iedereen begrijpt. Daarom wordt in vrijwel alle documentatie en forums op internet Engels gesproken. Ook binnen bedrijven wordt vrijwel altijd Engels gehanteerd bij het programmeren. Vandaar dat het geen gek idee is om daar gelijk mee te beginnen. Maar als het een eenmalig hobbymatig project is en jij waarschijnlijk de enige bent die eraan werkt, kan het ook in het Nederlands. Voor de werking maakt het geen verschil.
 
Gerard van Katwijk

Gerard van Katwijk

24/11/2021 14:52:05
Anchor link
Quote:
Ik heb code-tags geplaatst. Gelieve dit voortaan zelf te doen.

Wanneer je mij duidelijk kan maken wat je met "code-tags" bedoelt (een voorbeeld van hoe niet en hoe wel, helpt vaak.
Quote:
In de uitgebreide reply-pagina is daarvoor een handige knop.

En waar is die pagina te vinden?

Ja, ik ben niet zo slim. ;)
Gewijzigd op 24/11/2021 14:58:31 door Gerard van Katwijk
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

24/11/2021 15:01:40
 
Gerard van Katwijk

Gerard van Katwijk

24/11/2021 15:26:08
Anchor link
Hallo Ivo,

Er is vast geen manier dat je als forumlid een zelfstandige zijtak aan een draadje kunt breien? Toezichthouders ('moderators' voor Anglofielen) klagen vaak terecht, dat draadjes erg ver los raken van het onderwerp waaronder ze zijn gestart. Leden zouden zken zuiverder kunnen houden wanneer dat mogelijk was, Nu ga ik maar noodgedwongen verder op de zijwegen. ;)

Ivo P op 24/11/2021 09:48:15:
De taal van de variabelen maakt op zich niet uit. Wel is het handig om een conventie af te spreken. In een team of met jezelf.

Bijvoorbeeld $naam vs $Naam;
Ik "werk" alleen en hobbymatig. Niettemin, maak ik bij grote(re) projecten altijd met een referentielijst om er niet onbedoeld een zooitje van te maken.
Quote:
Maar als je meer variabelen hebt, dan is $naam_medewerker en $naam_klant nodig. Want zat er nu in $naam de naam van de klant of van de medewerker (of van het gekochte product?)

Klopt. Daarom rangschik ik ook zo veel mogelijk alfabetisch en ben niet zuinig met toelichting.
Quote:
Je ziet wel de neiging bij veel programmeurs om Engelse namen te gebruiken.

Niet alleen bij programmeurs, hoor! Ga maar eens turven! Wie weet het Nederlandse woord nog voor 'sale', 'office' en zo kan ik wel duizenden woorden verzinnen in het Nederlandse straatbeeld. Het is besmettelijker dan corona en meestal nergens voor nodig. Maar men vind het kennelijk goed staan.
Quote:
Anderzijds werk ik ook voor een Duits bedrijf en daar is veelal voor Duitse namen gekozen.

Ja, Engelsen, Duitsers, Fransen en noem maar op, zouden er ook niet over piekeren om hun taal af te staan. Waarom Hollanders dan wel? Minderwaardigheidsgevoel m.b.t. hun taal?
Quote:
Nu spreek ik aardig Duits, maar is soms ook wel minder handig als het om bedrijfsspecifieke termen gaat.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Ik heb geen moeite met 'computer' e.d. (waar de grens ligt blijft altijd een beetje onduidelijk omdat ook vreemde woorden tijd nodig hebben om een beetje in te burgeren) en het is logisch dat in programmeren 1 taal wordt gebruikt, maar verder poog ik zuinig tew zijn op m'n moerstaal. Er zijn nou eenmaal meer Nederlanders die dat goed begrijpen dan Nederlanders die het Engels goed machtig zijn.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

24/11/2021 15:30:16
Anchor link
Gerard van Katwijk op 24/11/2021 14:52:05:
Quote:
Ik heb code-tags geplaatst. Gelieve dit voortaan zelf te doen.

Wanneer je mij duidelijk kan maken wat je met "code-tags" bedoelt (een voorbeeld van hoe niet en hoe wel, helpt vaak.
Quote:
In de uitgebreide reply-pagina is daarvoor een handige knop.

En waar is die pagina te vinden?

Ja, ik ben niet zo slim. ;)

Er is een knop met reageren hier beneden, dan kom je in een uitgebreide editor.
Ik ga even uitvogelen of dit wat beter en netter kan worden gemaakt.
Gewijzigd op 24/11/2021 15:30:45 door - Ariën -
 
Gerard van Katwijk

Gerard van Katwijk

24/11/2021 15:43:39
Anchor link
Ozzie PHP op 24/11/2021 11:23:55:
Gerard van Katwijk op 24/11/2021 05:56:30:
Met dank.

Graag gedaan.

Gerard van Katwijk op 24/11/2021 05:56:30:
N.b.
Zoals je misschien al wel hebt opgemerkt gaat mijn voorkeur uit naar Nederlands ($naam i.p.v. $name) waar het niet nodig is om niet-Nederlands te gebruiken. ;)

Dat is op zich geen probleem. Ik vermoed dat je vooral hobbymatig bezig bent.

Klopt, maar vind ik geen argument. Zoals je uit een andere reactie hebt kunnen opmaken, kan ook in principe voor de eigen taal worden gekozen hetgeen veel niet-Hollanders (Duitsers, Fransen en noem maar op) gewoon doen.
Quote:
Meestal wordt bij het programmeren de Engelse taal gehanteerd.

Klopt, maar noodzakelijk is dat niet.
Quote:
Engels is een wereldtaal die (vrijwel) iedereen begrijpt.
Dat laatste is een misvatting.
Quote:
Daarom wordt in vrijwel alle documentatie en forums op internet Engels gesproken.

Dat zou dit Nederlandstalige forum overbodig maken. ;) Niet voor niets is er Europese wet- en regelgeving die verplicht om allerlei zaken van een handleiding te voorzien in de taal van het land van de koper.
Quote:
Ook binnen bedrijven wordt vrijwel altijd Engels gehanteerd bij het programmeren. Vandaar dat het geen gek idee is om daar gelijk mee te beginnen.

Zie boven.
Maar iedereen is, wat mij betreft, vrij om te doen en laten wat hij/zij wil.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

24/11/2021 15:50:22
Anchor link
Haha, lol hoe je denkt dat mijn aangedragen informatie niet klopt. Het is wel degelijk zo. Wellicht ben je al wat ouder, maar de huidige generaties krijgen op school toch echt allemaal Engelse les. Wereldwijd, en zeker in de IT-branche, wordt veel Engels gesproken. Dat is geen fabeltje. En nee dit forum is zeker niet overbodig. Het is juist leuk dat we hier gewoon Nederlands kunnen spreken, maar dat neemt niet weg dat dat bij programmeren vaak niet het geval is. Maar goed, zoals ik al zei ... geen probleem. Je kunt gewoon Nederlandse naamgeving gebruiken.
 
Gerard van Katwijk

Gerard van Katwijk

24/11/2021 15:50:32
Anchor link
Ozzie PHP op 24/11/2021 15:01:40:

Bedankt. Wel weer een extra leerbelasting (zal er maar een lijstje van maken voor naast m'n toetsenbord). :( Nog nooit van BB-codes gehoord (waar staan die letters "BB" voor en wat is "bumpen"?).
Gewijzigd op 24/11/2021 15:50:55 door Gerard van Katwijk
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

24/11/2021 15:56:49
Anchor link
Wat meer zelfstandigheid en redzaamheid mag heus wel hoor ;-)

https://www.google.com/search?q=forum+bbcode
https://www.google.com/search?q=forum+bumpen

Toevoeging op 24/11/2021 15:57:27:

Te snel bumpen heeft ook weinig nut, want binnen 24 uur na het vorige bericht worden berichten samengevoegd.
Gewijzigd op 24/11/2021 15:58:17 door - Ariën -
 
Gerard van Katwijk

Gerard van Katwijk

24/11/2021 16:06:34
Anchor link
Ozzie PHP op 24/11/2021 15:50:22:
Haha, lol hoe je denkt dat mijn aangedragen informatie niet klopt. Het is wel degelijk zo.

Wat is wel degelijk zo?
Quote:
Wellicht ben je al wat ouder,

Dan jou? Ja, die kans is groot. ;)
Quote:
maar de huidige generaties krijgen op school toch echt allemaal Engelse les.

Ja, mijn generatie ook maar dat zegt niet alles. We kregen ook geschiedenis en nog een aantal vakken waarvan je later niet veel meer blijkt te weten als je het niet bijhoudt. Ik heb een paar jaar de halve wereld over gelift en ben uiteindelijk in Australie blijven hangen. Dus heb ik wel ervaring opgedaan in diverse soorten Engels. Niettemin, weer teruggekeerd in Nederland raakt in het normale leven een buitenlandse taal weer achterop. Geen ramp want men spreekt hier Nederlands. ;)
Quote:
Wereldwijd, en zeker in de IT-branche, wordt veel Engels gesproken. Dat is geen fabeltje.
Dat heb ik ook niet beweerd en zeker niet bedoeld. In de gezondheidszorg gebruikt men wereldwijd veel Latijn, maar om dat als argument te gebruiken om ook waar dat niet nodig is maar Latijn te gebruiken, zul jij ook wel te ver vinden gaan, toch? ;)
Quote:
En nee dit forum is zeker niet overbodig. Het is juist leuk dat we hier gewoon Nederlands kunnen spreken,

Voor mij was het in elk geval het grote pluspunt.
Gewijzigd op 24/11/2021 16:09:42 door Gerard van Katwijk
 

Pagina: « vorige 1 2 3 4 volgende »

 

Dit topic is gesloten.



Overzicht

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.