PIB: PHP In Browser

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Ad Fundum

Ad Fundum

12/03/2021 22:16:46
Quote Anchor link
Onlangs kwam ik een project tegen getiteld PIB: PHP In Browser dat, zoals de naam al aangeeft ons in staat stelt om PHP code te draaien in de browser, zonder PHP op de server. Het vereist WebAssembly om de PHP engine in een moderne browser te laten draaien.

Demo: https://oraoto.github.io/pib.
Code: https://github.com/oraoto/pib.

Naar ik aanneem is de onderliggende C-code van PHP gecompileerd naar wasm. (Andersom is overigens ook mogelijk, wasm code draaien vanuit PHP met Wasmer)

Hoewel ik dit soort out of the box denken kan waarderen, heb nog niet direct een idee wat het potentieel is. Vaak wil je PHP-code juist op de server houden zodat het op clients juist niet inzichtelijk is hoe iets precies gebeurt.

Wat zou een interessante toepassing zijn?
Gewijzigd op 12/03/2021 22:42:38 door Ad Fundum
 
PHP hulp

PHP hulp

19/04/2024 04:27:42
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

12/03/2021 22:36:23
Quote Anchor link
Voor educatieve lessen lijkt het bijvoorbeeld handig.
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

12/03/2021 23:52:05
Quote Anchor link
Mijn pc loopt er op vast. Tot twee keer toe.

>> Wat zou een interessante toepassing zijn?

Geen idee. Mijn idee is dat het vooral in je bovenkamer duidelijk moet zijn of een script (what the f*ck its name may be) op de server of in de browser draait,

Daarbij komt dat we moeten beseffen dat wanneer een script in de browser draait we op een terrein komen van een wereld met allerlei verschillende browsers en apparaten waarop deze browsers draaien. Elke browser kent zijn eigen nukken en heeft weer te maken met het OS waarop het draait. Wil jij dat je code in zoveel mogelijk browsers werkt dan moet je vooral niet van de laatste snufjes gebruik willen maken en zorgen dat je code een soort van hufterproof is.
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

13/03/2021 08:50:54
Quote Anchor link
Als server-side JavaScript bestaansrecht heeft, dan heeft client-side PHP evengoed een soortgelijk bestaansrecht.

Ik vraag me ook wel eens af waarom je JavaScript op een server zou willen gebruiken als je PHP, Python en Java hebt, maar het gebeurt...
 
Rob Doemaarwat

Rob Doemaarwat

13/03/2021 09:32:31
Quote Anchor link
Het voordeel is natuurlijk dat "logica" die je aan de ene kant gebruikt (nodig hebt) ook meteen geschikt is voor "de andere kant" (Javascript op de server / PHP in de browsers), en slechts een enkele leercurve. En uiteraard is de performance van WebAsm "beter" dan script code die nog geïnterpreteerd (of JIT gecompileerd) moet worden.

Persoonlijk vindt ik server <-> client echter twee volledig verschillende werelden, en heb ik het nooit een "gemis" gevonden dat de functionaliteit van de een niet ook meteen "beschikbaar" was in de ander (de basisfuncties zijn dat sowieso al - alleen meestal een iets andere syntax, en alles wat je zelf maakt heeft meestal toch een specifiek doel = meestal alles wat je op de server doet wil je ook absoluut niet client-side doen).

Je ziet ook dat iets als Node.js in de basis wel Javascript is, maar qua "aanpak" toch een heel andere wereld (met alsnog een eigen leercurve).
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.