piep ... zei de muis

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Ozzie PHP

Ozzie PHP

21/09/2021 00:30:36
Quote Anchor link
Hallo mensen,

Ik heb een vraag. Ik heb jarenlang de muis M500 van Logitech gebruikt.

Een aantal maanden geleden heb ik een nieuwe muis gekocht. Aangezien de voorgaande prima beviel, heb ik de opvolger hiervan aangeschaft, namelijk de Logitech M500s.

Die muis is prima, maar ... om een of andere reden heeft Logitech besloten dat de linker- en rechtermuisknop harder moeten klinken dan z'n voorganger. Als ik er nu op klik, geeft dat een vervelend 'tak' geluid (sorry, geen idee hoe ik dit moet omschrijven). Daar waar de voorganger een subtiel klikje liet horen, geeft de nieuwe muis een duidelijk hoorbare klik. Overdag nog niet zo heel erg, maar als je 's avonds aan het werk bent terwijl alles stil is, is dat getik wel degelijk storend en vervelend.

Geen idee waarom Logitech die aanpassing gemaakt heeft en of dat het bewust is gedaan ... Ze verkopen tegenwoordig ook een 'Silent' lijn, dus misschien hebben ze de kliks van alle overige muizen expres wat harder gemaakt :-)

Hoe dan ook, ik wil dus graag een nieuwe, stillere, muis kopen. Maar het aanbod is enorm.

Wie denkt even met mij mee?

Net als de meeste van jullie zit ik vele uren per dag achter mijn computer. Mijn nieuwe muis moet dus uiterst comfortabel zijn en prettig in de hand liggen.

Ik maak persoonlijk altijd gebruik van de zogenaamde 'palm grip' (zie plaatje hieronder) en dat houdt in dat ik een muis nodig heb die niet te klein is.

Afbeelding

Zoals ik aangaf, is het verder dus ook erg belangrijk dat de muis stil is. En dan vooral de linker- en rechtermuisknop. Ik vind het niet erg als je de knoppen subtiel kunt horen (een zacht klikje), als ze maar niet een vervelend 'tak' geluid maken.

Luister bijvoorbeeld in het filmpje hieronder even naar de eerste 3 klikgeluiden. Het 1e geluid is redelijk hoorbaar tot normaal. De 2e klik is best hard (mijn nieuwe muis klikt overigens nog harder) en de 3e klik is wat 'softer' en subtieler. Ik zoek dus zoiets als die laatste 3e klik of nog zachter.



Bij voorkeur is de muis bedraad (ik vind het vervelend om batterijen te moeten wisselen of opladen), maar als het echt niet anders kan is draadloos de overweging waard.

Samengevat:

Ik heb een nieuwe muis nodig:

- voor office/multimedia toepassingen
- ergonomisch / comfortabel in de hand
- linker- en rechtermuisknop moeten weinig lawaai maken (geen harde klikgeluiden)
- bij voorkeur bedraad

Wie heeft een goede tip?

Oh, kijk ook even dit filmpje vanaf 15 seconden. Dan laat iemand de klikgeluiden van diverse muizen horen. De muis rechts is bijna onhoorbaar. Die is dus echt superstil. Dat is dus waarnaar ik (met inachtneming van het bovenstaande) op zoek ben. De kliks van die rechtermuis in het filmpje hoor je bijna helemaal niet. Dat zou fantastisch zijn, maar als je ze wel een beetje hoort, is het niet heel erg. Als ze maar bovengemiddeld stil zijn, en een stuk stiller dan mijn huidige muis.



Benieuwd naar jullie tips!
Gewijzigd op 21/09/2021 00:35:06 door Ozzie PHP
 
PHP hulp

PHP hulp

19/03/2024 12:45:51
 
Jan R

Jan R

21/09/2021 07:26:17
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

21/09/2021 10:09:57
Quote Anchor link
Gelukkig kun je moeiteloos programmeren zonder muis. Na een paar uur weet ik vaak niet eens meer waar ik dat ding heb gelaten...

Persoonlijk vind ik de muizen van Microsoft het fijnst in de hand liggen, maar dat is dus persoonlijk. Net als met een goede bureaustoel moet je die eigenlijk goed uitproberen in een winkel.
 
Ad Fundum

Ad Fundum

21/09/2021 13:07:07
Quote Anchor link
Ik werk met een Wacom tablet, je weet wel, zo'n plankje met een pen. Dat werkt voor alles (behalve gaming) veel makkelijker vanwege de absolute positionering. Als je de pen in de linkerbovenhoek plaatst, dan zit de muiscursor daar ook. Het scheelt veel hand-oogcoordinatie. Bijkomend voordeel is dat m'n scherm niet touch is, en het plankje is wel multi-touch. En het werkt ook prima in Linux, dus ik hoef nooit meer een muis. (Behalve bij games..)
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

21/09/2021 13:40:47
Quote Anchor link
Thanks allemaal!

@ Jan R

Wow ... gebruik je die voor je normale bezigheden of vooral voor gaming? Er zitten een hoop knoppen op haha.
 
Aad B

Aad B

21/09/2021 16:00:01
Quote Anchor link
Ik gebruik al jaren een merkloze (draadloze) muis van de Action €3,95 of zoiets. Gekocht voor direct nodig en tijdelijk maar dat tijdelijk is al drie jaar. Zit geen klik en geen tak geluid in..... :)
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

21/09/2021 17:06:10
Quote Anchor link
Haha, ja dat kan ook Aad :) Zo zie je maar weer ;)
 
Jan R

Jan R

21/09/2021 18:25:37
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 21/09/2021 13:40:47:
Thanks allemaal!

@ Jan R

Wow ... gebruik je die voor je normale bezigheden of vooral voor gaming? Er zitten een hoop knoppen op haha.

Behalve schaken game ik niet.
Paar functies aan de zijkant: volume, ctrl-f4, altf4, pagina terug in browser, start google

Na een tijdje kan je niet meer zonder.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

21/09/2021 20:02:12
Quote Anchor link
Maar er zitten 12 knoppen aan de zijkant ... ik denk dat ik gek zou worden :D
 
Jan R

Jan R

22/09/2021 01:02:22
Quote Anchor link
Al te laat
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

22/09/2021 02:53:46
Quote Anchor link
Hehe, dat komt vast door die muis :)
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

22/09/2021 18:21:36
Quote Anchor link
Dit is mijn desktop setje, al jaren heb ik Logitech als vast merk.

Afbeelding

Het toetsenbord is denk ik twee jaar oud, maar de muis zelf is denk ik een jaar of 10.
Ik had voorheen een mooi toetsenbord van Logitech, die echt typte als een ware god. Het enige nadeel was dat de kunststof-rubberen polssteun onderaan behoorlijk begon te plakken, en uiteindelijk met pijn in mijn hart heb ik deze weg gegooid. De muis ging in de kast en ik kocht een nieuw desktopsetje met toetsenbord en muis. Helaas is de kwaliteit hiervan aanzienlijk minder in vergelijking met 10 jaar geleden. Het toetsenbord is wel redelijk, maar net iets te ielig, maar de muis was erg klein, en ik kon er gewoon niet lekker mee werken. Die heb ik aan de kant gelegd, en mijn oude muis weer uit de kast gehaald.

Ik heb dus een redelijk nieuw toetsenbord waar ik nog eens vanaf wil, en een tien jaar oude muis. Met als nadeel dat ik dus twee ontvangers in mijn computer heb zitten.
Gewijzigd op 22/09/2021 18:29:09 door - Ariën -
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

22/09/2021 18:27:29
Quote Anchor link
Ah ... draadloze logitech :)
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

22/09/2021 18:29:25
Quote Anchor link
En nu met een verhaal erbij :-P
 
Ad Fundum

Ad Fundum

22/09/2021 19:35:47
Quote Anchor link
Als we het keyboard er ook bij doen.. ik ga voor de Corsair STRAFE RGB (Cherry MX Silent). Toen ik hem kocht had ik nog Windows, en kon ik de knopjes mooi kleuren, bv. rood voor DELETE en groen voor ENTER. Ooit eenmalig ingesteld, een beetje zoals de kleuren van de PHP syntax in m'n IDE.
Voor Linux heb ik nog geen driver gezien voor het aansturen van de ledjes, maar hij typt nog steeds erg lekker, ik wil hem voorlopig niet kwijt.
Maar niets typt zo ontzettend fijn als m'n oude IBM PS/2 toetsenbord.. jammer dat die weg ging samen met de XT PC.
 
Ivo P

Ivo P

22/09/2021 19:49:08
Quote Anchor link
Ik ben fan van trackbals van Logitech.

De eerste was nog beige met een groene bal en een ps/2 snoer eraan. (de achterste)
Afbeelding

Nadat die uiteindelijk wat begon te haperen een flink meer ergonomische versie met usb aangeschaft.
Afbeelding
Deze heeft spikkels op de bal, zodat er geen mechanische delen zijn om de beweging te detecteren.

Daar uiteindelijk 2 van versleten, omdat dagelijks los in je tas niet al te best is voor de buttons.
Toen de 2e ook begon na te laten, ben ik voor de draadloze opvolger gegaan.
De M570. Daar heb ik er nu 2 van: een voor thuis 1 voor op kantoor.

Afbeelding
De batterij gaat echt maanden mee, en de usb plug deelt hij met zijn kantoorbroertje en de beide toetsenborden.

Na ruim 25 jaar bewegen met de duim, gaat dat vanzelf. Maar als iemand achter mijn pc aanschuift dan is dat niet te doen.
Het kost je zeker een middag om hieraan te wennen.

Bijkomend voordeel naast de RSI problemen met een bewegende muis: het werkt ook als je bureau vol ligt met notitieblok, oplader, headset en bankafschriften etc.
Gewijzigd op 22/09/2021 19:50:04 door Ivo P
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

22/09/2021 21:39:19
Quote Anchor link
>> Bijkomend voordeel naast de RSI problemen met een bewegende muis: het werkt ook als je bureau vol ligt met notitieblok, oplader, headset en bankafschriften etc.

Ja, dat is inderdaad wel heel prettig. Ik denk alleen niet dat ik er snel aan zou kunnen wennen na m'n hele leven al een 'normale' muis te hebben gebruikt.
 
Ad Fundum

Ad Fundum

26/09/2021 11:48:11
Quote Anchor link
Een pen voorkomt RSI-problemen, omdat je pols recht staat. Wennen aan een pen kost een paar uur, en na een paar dagen voelt het helemaal natuurlijk aan.

Als je serieus RSI hebt, of aanverwante klachten, dan kun je dat merken aan je arm of aan je hand.
Maar wat voor mij een eye opener was, is dat de oorzaak van het probleem ergens anders ligt, namelijk bij de houding en de ontwikkeling van de spieren in de nek en schouders.
Na een aantal maatregelen als een professionele zadelkruk en een personal trainer die mij er op wees dat mijn schouders en 'core' meer getraind moesten voor een goede, rechte en ontspannen houding, zijn mijn RSI klachten geheel verdwenen en kan ik ook weer eindeloos lang een ordinaire muis hanteren.
Handig voor gamen :-)
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.