positionering bij afdrukken

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

MagicP

magicP

07/09/2005 09:55:00
Quote Anchor link
ik probeer een "standaard brief" systeem te maken

waar aan de hand van een nummer persoons gegevens uit een db gehaald worden
en ook flarden tekst

die vormen samen een brief

maar hoe krijg ik die brief uit mijn printer, maar dan wel zo dat bvb de adres gegevens op een welbepaalde positie op de brief komen

ik bedoel : hoe krijg ik mijn output precies waar ze komen moet op het voorgedrukte briefpapier ?

als ik via de print knop van IE / FF ga, dan lukt dat langs geen kanten + er staat ook nog vanalles in de marges...


thanks,

P.
 
PHP hulp

PHP hulp

28/03/2024 17:52:06
 
TnT -

TnT -

07/09/2005 09:58:00
Quote Anchor link
je kan werken met divjes,met divjes kan je alles precies op de plek zettten waar jij het wil hebben
 
MagicP

magicP

07/09/2005 10:06:00
Quote Anchor link
nee... als je uitdrukt, dan klopt dat niet meer...

op het scherm krijg ik alles perfect op zijn plaats... maar als je dan op print klikt, dan klopt het niet meer... en er wordt ook vanalles meegeprint in de marges... oa pagina 1 van 1, de title vanhet document, de locatie op de server...
 
TnT -

TnT -

07/09/2005 10:14:00
Quote Anchor link
dat wordt met elke internet pagina meegestuurd, dat is iets van je besturingssys daar kan je niks aan doen dan zou je wat met je print setup moeten doen
Gewijzigd op 07/09/2005 10:16:00 door TnT -
 
MagicP

magicP

07/09/2005 10:40:00
Quote Anchor link
is geen optie... en is ook de vraag niet...

misschien weer er iemand anders wel een oplossing...
 
- SanThe -

- SanThe -

07/09/2005 10:43:00
Quote Anchor link
Kan je hier misschien iets mee?
 
MagicP

magicP

07/09/2005 10:48:00
Quote Anchor link
die had ik ook al gevonden, maar ze spreken daar ook niet echt over positionering...

ik dacht ook al eraan om een pdf te maken... ik heb daar ooit eens iets over gelezen, maar weet er het fijne niet meer van...

maar lieftst zou ik ze gewoon willen uitdrukken op voorafbepaalde posities...
 
MagicP

magicP

07/09/2005 10:49:00
Quote Anchor link
plus :

Should be pretty obvious, but in case there is any confusion...
The printer in question is one that is connected to the _server_, not the _client_.
 
Marien xD

Marien xD

07/09/2005 10:51:00
Quote Anchor link
je kan met css een stylesheet gebruiken die speciaal voor een printer bestemd is. Je kan dan bijv je site anders vormgeven dan de print uiterlijk :)
 
- SanThe -

- SanThe -

07/09/2005 10:51:00
Quote Anchor link
Volgens mij, maar ik weet het ook niet zeker, moet je de te printen pagina in een popup laten verschijnen met de juiste opmaak. En in die popup een 'print'knop die dan de inhoud van het popup venster print.
 
MagicP

magicP

07/09/2005 10:57:00
Quote Anchor link
Marien:
je kan met css een stylesheet gebruiken die speciaal voor een printer bestemd is. Je kan dan bijv je site anders vormgeven dan de print uiterlijk :)


ja dat doe ik ook met css... maareuh... het is dan bij het printen dat alles plots weer opschuift, en je weer opgezadeld zit met marges (waar je niet meer in kunt schrijven... ) en heel je briefopmaak weer naar de knoppen...
 
TnT -

TnT -

07/09/2005 11:54:00
Quote Anchor link
volgens mij kan je daar echt niks aan doen want je zit namelijk met de papier opmaak van de printer, de ene printer kan ook meer op het papier printen dan een andere. je zou hem dan zo moeten opmaken dan je dan niet zit met de marges. een A4 is altijd 30.7x21 als je nou een pagina maakt die 29x19 is dan zit je altijd binnen het print gedeelte van het papier
Gewijzigd op 07/09/2005 11:56:00 door TnT -
 
Peter Dorn

Peter Dorn

07/09/2005 11:58:00
Quote Anchor link
Ik heb zelf een PDF systeem gemaakt, voor het sturen van facturen, herinneringen etc. Dit script heb ik helemaal uitgelijnd door gewoon telkens te schuifen en uit te printen.

Grote kans, dat als ik nou op een andere printer ga printen, dat het dan fout gaat. Ik denk dat dit voor HTML/CSS hetzelfde verhaal is. Je kan het wel op plaats krijgen, maar dan is het een kwestie van uitpuzelen.

Succes er mee!
Gewijzigd op 07/09/2005 11:59:00 door Peter Dorn
 
Barman V

Barman V

07/09/2005 12:14:00
Quote Anchor link
Ikzelf koppel PHP met Excel of Word. Dit vind ik de mooiste manier. Je laat de brief op de achtergrond in elkaar gezet worden en je zorgt er dan voor dat de brief downloadbaar wordt voor de gebruiker.

Voor de simpele afdrukken, dus de pagina's die precies op een verticaal A4'tje passen, gebruik ik gewoon een extra pop-upvenster met hierin een apparte CSS-bestand voor de afdruk.

Ik heb nooit problemen met de div's, ik weet dat het verschaalt, maar de werkelijke posities kan je eenvoudig bekijken via de echte afdrukweergave.

Alleen moet je via 'pagina-instellingen' je kop- en voettekst weghalen. Dus bij alle clients ook. Tevens kan je daar de marges instellen. Dit is wel vervelend. Maar je hoeft het per client maar 1 keer in te stellen.

Het is zeker vervelend als de pagina liggend moet, want dit moet iedere keer ingesteld worden.

Succes
 
MagicP

magicP

07/09/2005 12:45:00
Quote Anchor link
@barman : en hoe krijg je je tekst in word ?

ik ben ondertussen de mogelijkheden van pdf aan het bekijken... misschien kom ik er zo wel...
 
Barman V

Barman V

07/09/2005 13:04:00
Quote Anchor link
1. Maak een worddocument mijnbrief.doc en zet deze in de root van htdocs.

2. Open het document en maak een bladwijzer aan. Dat kan via het menu Invoegen > bladwijzers. Geef de bladwijzer de naam:
voornaam

Via extra > opties > tab weergave. kan je de bladwijzers zichtbaar maken. Dan zie je als het goed is een grijzig gedrocht op de plek van je cursor. Dat is dus de bladwijzer.

3. Sluit het worddocument. Plak de onderstaande code in een kaal voorbeeld-phpbestand.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
<?php
//Openen van MS Word
$word = new COM("word.application") or die("Kan MS WORD niet openen");
//Localiseren van het template-bestand
$template = $_SERVER['DOCUMENT_ROOT']."/mijnbrief.doc";
//Het openen van het template-bestand in MS WORD
$word->Documents->Open($template);

//de onderstaande $bladwijzer moet overeenkomen met de bladwijzer in MS Word
$bladwijzer = 'voornaam';
$tekst = 'Barman';
$objBladwijzer = $word->ActiveDocument->Bookmarks($bladwijzer);
//Gevonden bladwijzers plakken in document
$objBladwijzer->Range->Text = $tekst;

//MS WORD zichtbaar maken / 0 = onzichtbaar en 1 = zichtbaar
$word->Visible=1;
?>


Je ziet hierboven de bladwijzer voornaam = Barman.

Sla het bestand op. Bijvoorbeeld in de root van je localhost als genereerbrief.php

Open je browser en typ in de adressenbalk:
localhost/genereerbrief.php

En viola. Als het goed is staat er Barman in je brief.
Deze brief kan je gebruiken als template. Dus je kan er van allerlei opmaak inzetten incl. logo's extra teksten enz.

Let op! Hij opent hem alleen op de server waar apache en Word op staat.

Om de brief te laten openen via een client, dan moet je de brief als het waren genereren op de server en downloaden op de client.

Als daar echt behoefte naar is en ik heb tijd over, dan typ ik nog wel even door :)

Hierboven is het voorbeeld. Ik neem aan dat je voldoende kennis hebt om dit script uit te breiden naar eigen smaak.

Als het niet lukt wil ik het graag weten.
 
MagicP

magicP

07/09/2005 16:49:00
Quote Anchor link
hier wat feedback : ik ben voor de moment het verst gevorderd om het als pdf op het scherm te krijgen !

met wat knip en probeer werk lukt het best aardig om de teksten te krijgen waar ik ze hebben wil !

en een pdf drukt wel goed af !


(als het goed vlot maak ik er misschien wel een tut van !)


dank voor alle denkpistes,

P.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.