probleem insert / update database

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Robin

Robin

09/12/2006 00:12:00
Quote Anchor link
Hallo.

ik heb een database met een tabel genaamd "pagina" die weer bestaat uit de volgende 2 velden :

- omschrijving
- titel

er is echter ook een 3de veld in de tabel pagina genaamd "combi" en deze bestaat uit omschrijving + titel.

door een domme fout heb ik heel het combi veld leeg gemaakt en aangezien de tabel bestaat uit meer dan 5000 items is het niet te doen om alles handmatig aan te passen.

Nu wil ik dit graag mbv php en mysql oplossen en ben reeds bezig geweest met een script.

het is de bedoeling dat alle velden uit de database worden gehaald en stuk voor stuk gecontroleerd, samengevoegd en geupdate worden zodat daarna automatisch het combi veld word aangemaakt.

ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben. Dit is de code die ik gemakt heb, echter werkt hij dus niet...hij geeft geen foutmeldingen, maar geeft gewoonweg niets weer.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
<?php  

if( isset($_POST['submit']) )
{


ini_set('display_errors',1);
error_reporting(E_ALL);

/* Connect to the database: */
mysql_pconnect("****","****","****")
    or die("ERROR: Could not connect to database!");

mysql_select_db("****");

$res = mysql_query("SELECT * FROM page");

while ($row = mysql_fetch_assoc($res))
  {


/* velden: */
$page_id = $row['page_id'];
$omschrijving = addslashes( $row['omschrijving']);
$titel = addslashes( $row['titel']);

/* haal alle woorden eruit: */
preg_match_all("/(\b[\w+]+\b)/",$omschrijving,$words1);
preg_match_all("/(\b[\w+]+\b)/",$titel,$words2);

$words = array_merge($words1, $words2);

/* doorzoek alle velden op woorden en voeg ze toe in de database: */

  for ($i = 0; isset($words[$i]); $i++)
  {

    for ($j = 0; isset($words[$i][$j]); $j++)
    {


         /* bestaat het huidige woord al ? */
         $cur_word = addslashes( strtolower($words[$i][$j]) );

         $result = mysql_query("SELECT word_id FROM word
                                WHERE word_word = '$cur_word'"
);
         $row = mysql_fetch_array($result);
         if( $row['word_id'] )
         {

            /* zo ja, gebruik het oude word_id: */
            $word_id = $row['word_id'];
         }

         else
         {
            /* zo nee,maak een nieuwe: */
            mysql_query("INSERT INTO word (word_word) VALUES (\"$cur_word\")");
            $word_id = mysql_insert_id();
         }


         /* voeg het aantal keer dat een woord voorkomt toe in de database: */
         mysql_query("INSERT INTO occurrence (word_id,page_id)
                      VALUES ($word_id,$page_id)"
);
         }
}

}  
}  
}

?>



het insert gedeelte etc klopt, alleen zoek ik nu dus een goede manier om elk item (id) op te halen uit de database en dus voor elke regel het combiveld te genereren en te inserten in de database.

kan dit met een while lus of moet ik dan iets totaal anders doen ?

ideeen, suggesties, tips etc zijn echt allemaal van harte welkom
 
PHP hulp

PHP hulp

28/03/2024 10:20:05
 
Terence Hersbach

Terence Hersbach

09/12/2006 00:15:00
Quote Anchor link
dit is dus een voorbeeld van hoe je een database niet moet inrichten.. overbodige data is dus verkeerd..

je kan bij het uitlezen de velden samenvoegen, ook in SQL.

Het is dus totaal niet nodig om de data dubbel op te slaan dus..
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Terence Hersbach
 
Robin

Robin

09/12/2006 11:33:00
Quote Anchor link
Terence,

Het is in dit geval wel degelijk noodazakelijk. Normaliter word tijdens de eerste insert berekend hoe vaak ieder woord voorkomt in de diverse velden en dit word geregistreerd op verschillende manier om zo betere resultaten te genereren voor de zoekoptie.

Het is dus van groot belang dat het 3de veld word aangemaakt. het is dus niet zo dat de waarde dubbel word opgeslagen, maar meer een berekening van deze waarden !!

maar heeft iemand tips over hoe ik elke regel kan inserten ? is bijvoorbeeld deze while lus goed of moet ik iets anders gebruiken '?
 
Frank -

Frank -

09/12/2006 11:44:00
Quote Anchor link
Het is nooit noodzakelijk om een slecht datamodel te maken!

Het slaat helemaal nergens op om gegevens uit 2 verschillende kolommen, met 2 verschillende soorten data, nog eens samen in 1 kolom te gaan zetten. Je wilt ons toch niet gaan wijsmaken dat de hele wereld al zo'n 30 tot 40 jaar op een verkeerde manier aan het normaliseren is? Of wel dan?

Ga je eens verdiepen in normalisatie en sla de handleiding van MySQL er eens op na hoe je op een slimme manier de beste zoekresultaten kunt krijgen. Vervolgens gooi je jouw datamodel de deur uit en ga je een betere maken.

Veel succes!
 
Robin

Robin

09/12/2006 12:04:00
Quote Anchor link
Frank,

je begrijpt het volgens mij helemaal verkeerd. Het is (in mijn ogen) helemaal geen slecht datamodel, en ik sla nergens dubbele waarden op.

ik zou de berekening inderdaad ook in php kunnen doen nadat ik de waarden uit de database haal,maar aangezien deze code op alle onderdelen van mijn site gebruikt word kost dit veels te veel ruimte terwijl het in de database maar weinig ruimte en laadtijd kost....beter, sneller en handiger dus.

voorbeeld :

omschrijving 1 bestaat uit : fiets en auto
titel 1 bestaat uit : fiets en brommer

omschrijving 2 bestaat uit : fiets en step
titel 2 bestaat uit : fiets en fiets

het volgende word dan opgeslagen :

combi (woord) :
- fiets (id+)
- auto (id+)
- brommer (id+)
- step (id+)

komt fiets dus in 3000 velden voor dan slaat hij het woord fiets maar 1x op en schrijft alleen een code weer voor de id´s zodat er bij een zoekopdracht meteen gezien word in welke id´s het word fiets voorkomt en hoe vaak deze voorkomt.

niets mis mee dus en heeft in dit geval ook niets met normaliseren te maken.


edit :

iedereen toch bedankt ondanks de opgebouwde kritiek waar ik het niet mee eens was ha ha.

het is me inmiddels zelf gelukt. er stond 1 haakje teveel in de code
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Robin
 
Jelmer -

Jelmer -

09/12/2006 12:21:00
Quote Anchor link
Kan je voor het zoeken op woorden niet beter een fulltext search uitvoeren? Die kan ook meteen sorteren op relevantie en is toch vrij snel.
 
Frank -

Frank -

09/12/2006 13:58:00
Quote Anchor link
Berekende gegevens sla je nooit op in de database, een enkele uitzondering daar gelaten bv. facturen.

Zie de oplossing van Jelmer voor de juiste aanpak.
 
Robin

Robin

11/12/2006 13:24:00
Quote Anchor link
bedankt voor de reacties. Ik had inderdaad de fulltext functie en normale msql search al geprobeerd, maar dat levert niet de gewenste resultaten op.

met fulltext search geeft hij wel een score aan de resultaten, maar indien je op meerdere zoektermen zoekt is de relevantie niet 100% kloppend. ook zijn er beperkingen met bijvoorbeeld zoektermen die maar 3 letters bevatten etc.

op mijn manier word er naar alle zoektermen gekeken, en de relevantie van deze termen adhv alle velden. daarbij word aan elke veld ook een score gehangen om zo te kunnen bepalen in welk veld een zoekterm wel of niet belangrijk is. de resultaten zijn op deze manier echt stukken beter en veel vergt het niet van je database !!

ik ben met jullie eens dat de database zo wel meer belast word met code, echter heb ik dus de voor en nadelen vergeleken en dit was voor mijn database model de beste oplossing.
 
Frank -

Frank -

11/12/2006 14:15:00
Quote Anchor link
Helaas. Dit is voor jouw database zeker niet de beste oplossing, maar dat weet je zelf eigenlijk ook wel. Zie de documentatie van MySQL voor de argumenten.

Het echte probleem is, en dat geeft niks, dat jouw kennis niet toereikend is om het wel op een goede manier op te lossen. Je hebt nu een werkende work-around waarmee je blijkbaar uit de voeten kunt, maar vergeet niet om hier t.z.t. nog eens naar te kijken. Wanneer je dan meer kennis en kunde in huis hebt, zul je waarschijnlijk alsnog met een betere oplossing komen.

Veel succes!
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.