Probleem met WAMP server

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Arjun Ramlaal

Arjun Ramlaal

19/06/2014 13:30:01
Quote Anchor link
Ik heb zo vaak WAMP-server geinstalleerd op mijn Windows computer en dat is altijd goed gegaan. Omdat ik onlangs mijn computer opnieuw heb moeten installeren, gold dat ook voor WAMP. Ik heb de laatste versie van WAMP (versie 2.5) geinstalleerd en mijn PHP-mappen zoals gebruikelijk in de map c:/wamp/www geplaatst. Nadat ik WAMP heb geactiveerd en ik een bestand probeer te openen krijg ik de melding dat het bestand niet kan worden gevonden. Ik begrijp wel waarom dat gebeurt, nl. omdat er geen "localhost/" voorafgaand in de url wordt geplaatst. Als ik dat nl. handmatig wel doe en dan de bestandsnaam intyp, dan wordt het betreffende bestand wel gewoon geopend.

Mijn vraag is dus waar ik in WAMP wat kan instellen zodat de url standaard met localhost begint.

Alvast dank!
 
PHP hulp

PHP hulp

19/04/2024 08:52:56
 
Arjun Ramlaal

Arjun Ramlaal

20/06/2014 14:25:28
Quote Anchor link
Wauw, niemand reageert! Kennelijk is het een lastig probleem ...
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

20/06/2014 14:33:58
Quote Anchor link
Hoe open je het bestand dan? Welke URL werkt nou niet?
 
Peter de Bruin

Peter de Bruin

02/03/2016 11:23:41
Quote Anchor link
Ik heb hetzelfde probleem; Ik wil php leren en heb het boek "Basiscursus PHP 5.4" van Victor Peters aangeschaft. In hoofdstuk 2 wordt uitgelegd hoe je de wamp-server installeert. Alles gaat goed tot het eerste project wordt aangemaakt. Er wordt een simpel testprogrammaatje gemaakt en deze wordt opgeslagen als C:\wamp\www\project1\index.php . Als ik dan via de WAMPSERVER naar localhost ga, staat er bij “Your Projects” inderdaad “project1”. Tot zover lijkt alles goed te gaan. Maar als ik dan op deze (hyperlink) “project1” klik, zoals in het boek staat aangegeven, krijg ik de volgende melding: “Deze webpagina is niet beschikbaar” met onder details o.a. “De server op project1 kan niet worden gevonden, omdat de DNS-lookup is mislukt.” en verder dat het ook een firewall kan zijn “die de toegang van Google Chrome tot het netwerk blokkeert.” Maar volgens mij lijkt de firewall goed te staan. En inderdaad, als ik de url handmatig intikt, zoals Arjun Ramlaal beschrijft, dan krijg ik de pagina wel te zien.

Hopelijk kan iemand mij uitleggen, wat hier mis is, en hoe ik dit in WAMPSERVER kan herstellen.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

02/03/2016 11:31:40
Quote Anchor link
- Ariën - op 20/06/2014 14:33:58:
Hoe open je het bestand dan? Welke URL werkt nou niet?
 
Pipo Clown

Pipo Clown

02/03/2016 11:47:28
Quote Anchor link
localhost/project1/index.php geprobeerd ?
Is PHP ook opgestart nadat het geïnstalleerd is ?
 
Salvatore Luciano

Salvatore Luciano

02/03/2016 12:01:40
Quote Anchor link
Draaien er geen meerdere WAMP instanties? Probeer anders alles wat te maken kan hebben met WAMP af te sluiten via task manager -> processen en start hem nogmaals.

Ik zie dat je op meerdere oudere berichten reageert Peter, mocht je nog veel problemen ondervinden met WAMP kun je ook altijd kijken naar USB Webserver. Is in principe hetzelfde maar heb ik zelf altijd eenvoudiger gevonden.
Gewijzigd op 02/03/2016 12:07:16 door Salvatore Luciano
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

02/03/2016 12:07:51
Quote Anchor link
heeft windows/system32/drivers/etc/hosts file de goede inhoud?
mogelijk moet je een virtualhost configureren?
heb je een eenvoudig script geprobeerd?
WAMP heeft tools om te controleren of er andere processen op poort 80 actief zijn (zoals Skype geloof ik), dat al bekeken?
troubleshooting/installatiedocumentatie en -tips van WAMP zelf geraadpleegd?
Gewijzigd op 02/03/2016 12:08:35 door Thomas van den Heuvel
 
Marthijn Buijs

Marthijn Buijs

02/03/2016 12:10:36
Quote Anchor link
Ik had in het verleden ook WAMP maar waarom maak je geen gebruik van XAMPP? Ik heb er nooit klachten mee gehad.
 
Peter de Bruin

Peter de Bruin

02/03/2016 12:17:12
Quote Anchor link
@ Pipo Clown: zoals hierboven beschreven heb ik idd "localhost/project1/index.php" geprobeerd (zoals Arjun Ramlaal al had aangegeven) en dit werkt prima. Ik heb WAMPSERVER opgestart (icoon groen, zo hoort het heb ik begrepen) en zelfs een "(Re)start all services" gedaan. Daarmee is - neem ik aan - ook PHP opgestart. Toch blijf ik de foutmelding krijgen als ik vanuit WAMPSERVER het "project(1)" wil openen. De URL werkt dus wel, maar ik zou dit graag via WAMPSERVER willen doen, omdat ik vermoed dat ik anders straks tegen andere (server) problemen aanloop.

@ Ariën: Ik snap jouw (herhaalde) vraag niet: zowel Arjun Ramlaal als ik hebben het probleem omschreven: de pagina zou moeten opstarten via "WAMPSERVER" -> "localhost" -> "project1" Dit werkt niet en ik ben dit probleem op het web al meer tegengekomen. het ligt dus niet aan de url, maar aan iets wat met de installatie van WAMPSERVER klaarblijkelijk niet goed is gegaan. Op het wordpress forum wordt dit probleem ook gemeld en klaarblijkelijk opgelost (https://nl.forums.wordpress.org/topic/probleem-in-wampserver), maar ik gebruik geen wordpress. Ik hoop op dit forum ook een oplossing te vinden. (aangereikt te krijgen)
 
Arjun Ramlaal

Arjun Ramlaal

02/03/2016 12:25:28
Quote Anchor link
Omdat niemand hier mij destijds (juni 2014) de oplossing kon geven voor dit probleem, heb ik toen zelf flink moeten googlen om het antwoord te vinden. Deze is eigenlijk heel simpel, maar zoals voor zoveel problemen geldt ... je moet het wel net even weten.

WAMP heeft sinds versie 2.5 een extra beveiliging ingebouwd die ervoor zorgt dat de link naar localhost standaard is uitgeschakeld. Om dit te activeren dien je in index.php de variabele "$suppress_localhost" op false te zetten. Dan zou het weer gewoon moeten werken. Succes!

Toevoeging op 02/03/2016 12:30:33:

Oh, je moet de server dan nog wel even herstarten!
 
Randy vsf

Randy vsf

02/03/2016 12:58:25
Quote Anchor link
Salvatore Luciano op 02/03/2016 12:01:40:
Draaien er geen meerdere WAMP instanties? Probeer anders alles wat te maken kan hebben met WAMP af te sluiten via task manager -> processen en start hem nogmaals.

Ik zie dat je op meerdere oudere berichten reageert Peter, mocht je nog veel problemen ondervinden met WAMP kun je ook altijd kijken naar USB Webserver. Is in principe hetzelfde maar heb ik zelf altijd eenvoudiger gevonden.


USB webserver is goed om kleine dingen te testen, verder ook niet. De PHP versie die erop staat is al tijden niet meer geupdate, en het is best langzaam.
Als je al naar zo'n soort oplossing zoekt kan ik je XAMPP aanraden, ook die hebben een portable versie geloof ik.
 
Peter de Bruin

Peter de Bruin

02/03/2016 13:06:26
Quote Anchor link
@ Arjun Ramlaal: Bedankt voor jouw antwoord. Ik heb dit gedaan (zowel bij mijn eigen bestand "index.php" in de map "project1" als ook in het bestand "index.php" in de bovenliggende map (c:\wamp]www); hier heb ik "$suppress_localhost = true" vervangen door "$suppress_localhost = false". WAMPSERVER opgestart, maar toch weer hetzelfde probleem. Heb ik nog iets gemist / fout gedaan?

Toevoeging op 02/03/2016 13:48:02:

ok, probleem is opgelost; in het index-bestand in c:\wamp\www bleek 2x "$suppress_localhost = true" te staan; na beiden op "false" gezet te hebben (en WAMPSERVER opnieuw opgestart), werkte het nog niet. Daarna computer opnieuw opgestart en nu werkt het opeens wel. "$suppress_localhost = false;" uit het index.php bestand in c:\wamp\www\project1 verwijderd, en het werkt nog steeds. Waarom eerst wel en nu niet, is voor mij een raadsel, maar het werkt! Arjun, bedankt voor jouw tip!
 
Fester Splinter

Fester Splinter

13/06/2016 14:35:07
Quote Anchor link
Hi Ik had hetzelfde probleem met een nieuwere versie (Wampserver (64 bits & PHP 5.6.15 & PHP 7) 3).
Ik heb het probleem opgelost door in het index bestand in de www map regel 482:

$projectContents .= 'http://'.$file.$UrlPort.'/"';

te veranderen in:

$projectContents .= 'http://localhost/'.$file.$UrlPort.'/"';
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.