Programmeurs als drugdealers?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Ad Fundum

Ad Fundum

24/03/2023 10:57:39
Quote Anchor link
Volgens dit verhaal zou "49% van de jongeren wil liever nooit meer seks dan nooit meer de smartphone gebruiken; 36% van deze groep laat zelfs liever een pink afhakken dan geen appje meer te kunnen versturen met de overgebleven vingers."
Voor mij is dat een reden om geen apps te willen maken.
Maar dat zal vast niet voor iedereen gelden. Welke ethische eisen stellen jullie aan wat je programmeert?
 
PHP hulp

PHP hulp

19/03/2024 08:06:01
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

24/03/2023 11:54:40
Quote Anchor link
>> Welke ethische eisen stellen jullie aan wat je programmeert?

Ik maak geen apps, maar websites en ben zelf zover ik me kan herinneren niet in een situatie gekomen waarin ik ethische afwegingen heb hoeven maken.

Terugkomend op dat verhaal. Ik vind het niet zo heel vreemd. De huidige generatie is vergroeid met hun telefoon. Ik gebruik zelf mijn telefoon ook als communicatiemiddel en 'tool' om dingen te regelen. Gelukkig ben ik opgegroeid zonder mobiele telefoon, en kan ik dus ook zonder. Voor de jongeren van nu geldt dat niet. Die hebben altijd een telefoon gehad, het is hun levensader. Erger nog, ze leiden een "schaduwleven" via allerlei apps (Facebook, Instagram, TikTok enz.) Er is sprake van sociale druk en om erbij te horen, moet je je complete leven (in perfecte vorm) bijhouden via al die apps. Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld jongeren die gedurende een compleet concert hun telefoon in de lucht houden om aan anderen te laten zien hoe tof hun leven is. In plaats van dat ze naar het podium kijken, bekijken ze het concert letterlijk via het schermpje van hun telefoon. Zo verbonden zijn ze dus met dat ding.

Niet alle apps zijn overigens slecht. Dus om alle apps onder 1 noemer te scharen lijkt me niet geheel fair. Maar bij apps als Facebook, Instagram e.d. zullen er ongetwijfeld programmeurs zijn die daar uit ethische overwegingen niet aan mee willen werken.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.