Property aanroepen

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Medior Frontend developer

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Bij DPA GEOS werken onze consultants als Frontend Developer in Agile teams bij onze klanten en zijn ze verantwoordelijk voor de grotere webapplicaties. Wil jij dit ook, want we zijn op zoek naar enthousiaste Frontend Developers om ons development team te versterken. Je draagt positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam je kijkt verder dan je eigen rol. Eventueel begeleid je ook andere ontwikkelaars in het softwareontwikkelproces. Je gaat webapplicaties maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit

Bekijk vacature »

Freelance applicatieontwikkelaar (zzp)

Belastingdienst B/cao Startdatum : 2-1-2023 Tijdelijke functie, met optie op vast Aantal uren per week : 36 Standplaats in overleg : Apeldoorn Applicatieontwikkelaar bij het Ministerie van Financiën- Belastingdienst We zoeken een consultant/developer met ervaring in de ontwikkeling van back-end systemen. Als consultant heb je kennis en ervaring met de wijze waarop Open Formulieren is opgezet. Je bent een vraagbaak voor collega’s en deelt waar nodig je kennis. Je hebt ervaring met het werken in een open source omgeving. Je bent thuis in verschillende frameworks of je kunt je die snel eigen maken. Je hebt aantoonbaar ruime kennis van en

Bekijk vacature »

Freelance java developer / scrummaster (zzp)

Belastingdienst B/cao Startdatum inzet: 9-1-2023 Einddatum inzet: 31-12-2023 Uren per week: 36,00 Standplaats: Apeldoorn Max tarief: € 82,00 Voor onze partnerorganisatie, de Belastingdienst, zijn wij op zoek naar een Java Developer met kennis van en ervaring met de Scrum methodiek. In deze rol wordt er van je gevraagd dat je: Brede ervaring hebt als JAVA-ontwikkelaar; Weet wat er van een scrummaster wordt verwacht; Als volwaardig teamlid participeert binnen het scrumproces in je team en in de SAFe-releasetrain; Zowel zelfstandig kunt werken in een scrumteam als intensief de samenwerking zoekt met je directe collega’s en je omgeving; Samenwerkt met je collega’s

Bekijk vacature »

Senior Java developer (backend)

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

Front end Developer

Dit ga je doen Je werkt aan de ontwikkeling van de frontend van de online systemen en webapplicaties; Je onderhoud en beheert de documentaties; Je maakt een vertaling van grafische ontwerpen naar technische implementaties; Je zorgt voor oplossingen bij operationele storingen; Je werkt volgens het informatiebeveiligingsbeleid. Hier ga je werken Je komt als Front-end Developer te werken bij een organisatie die gespecialiseerd is in software die real-time wordt gebruikt. De software constateert waar werk moet worden uitgevoerd en de chauffeurs worden met een andere applicatie hierop geattendeerd. Ook wordt er direct een planning 'uitgerold' dat de chauffeurs kunnen aanhouden. De

Bekijk vacature »

Freelance java developer / scrummaster (zzp)

Belastingdienst B/cao Startdatum inzet: 9-1-2023 Einddatum inzet: 31-12-2023 Uren per week: 36,00 Standplaats: Apeldoorn Max tarief: € 82,00 Voor onze partnerorganisatie, de Belastingdienst, zijn wij op zoek naar een Java Developer met kennis van en ervaring met de Scrum methodiek. In deze rol wordt er van je gevraagd dat je: Brede ervaring hebt als JAVA-ontwikkelaar; Weet wat er van een scrummaster wordt verwacht; Als volwaardig teamlid participeert binnen het scrumproces in je team en in de SAFe-releasetrain; Zowel zelfstandig kunt werken in een scrumteam als intensief de samenwerking zoekt met je directe collega’s en je omgeving; Samenwerkt met je collega’s

Bekijk vacature »

Junior stack developer

Vacaturebeschrijving: Python, PHP en C++. 3 termen die bij veel mensen direct voor vraagtekens in de ogen zorgen, maar jij weet precies waar ik het over heb! Gelukkig maar, anders werd het een moeilijk verhaal voor deze junior stack developer vacature. Hier krijg je de kans om het vak van A tot Z onder de knie te krijgen. Beginnend bij A natuurlijk. Wat je precies gaat doen? Van het opzetten van low codes tot het uitwerken van volledige workflows. Al je uitwerkingen komen in goed overleg met de klant tot stand. Voelt het als starter soms alsof je zoekt naar

Bekijk vacature »

Projectdeveloper circulariteit en duurzaamheid

Ben jij die netwerker en verbinder die opgaves voor duurzaamheid en circulariteit weet te vertalen naar resultaatgerichte programma's en projecten, in nauwe samenwerking met overheden, ondernemers en kennisinstellingen? Herken jij signalen uit de markt en weet je partijen hiervoor aan elkaar te verbinden die de ambities waarmaken? Heb jij een ondernemende mentaliteit en wil je werken aan het verhogen van het Bruto Twents Geluk? Dan zoekt de Twente Board jou! Functie omschrijving Wil jij werken aan dé economisch en maatschappelijk relevante thema's voor Twente? Wil jij organisaties en mensen binnen en buiten de regio met elkaar verbinden? Dat is namelijk

Bekijk vacature »

Cymer Patch Server Developer

Functieomschrijving Introduction to the job This new patch server will be built on Python and Django ReST and GraphQL services with a React frontend, it will consist of several microservices and run on a Kubernetes cluster. It will be supported by several middleware applications such as ElasticSearch, Redis, RabbitMQ, Oracle, and Artifactory. Role and responsibilities The Patch Admin team always aims to deliver software of high quality, we avoid sacrifices here to maintain our velocity. Practically this means that we practice test driven development and perform end-to-end automated testing on our software. This means that despite the age of the

Bekijk vacature »

Freelance senior ICT ontwikkelaar (zzp)

Belastingdienst B/cao Startdatum inzet: 9-1-2023 Einddatum inzet: 31-12-2023 Uren per week: 36,00 Standplaats: Apeldoorn Max tarief: € 86,00 Team LIV is op zoek naar een enthousiaste, flexibele, multitaskende en hands-on ontwikkelaar met veel ervaring in het gedeeltelijk of volledig zelfstandig bepalen van ontwikkel- en realisatie aanpak. Onze nieuwe collega moet in staat zijn te werken in een hectische omgeving waarbij er sprake is van zeer verschillen realisatietrajecten voor wat betreft(technische)diepgang, startmoment (wel/geen beschrijvingen beschikbaar) en klantcontact. De gekozen ontwikkelmethodiek dient passend te zijn voor het op te lossen vraagstuk waarbij samenwerking met de testengineer in relatie tot Systeem integratie test

Bekijk vacature »

Typescript Developer / Cloud platform

Dit ga je doen (Door)Ontwikkelen van het cloud platform; (Door)Ontwikkelen van microservices; Bouwen van nieuwe functionaliteiten; Verbeteringen aandragen voor het cloud platform; Sparren met de business. Hier ga je werken Onze opdrachtgever, gevestigd in regio Eindhoven, levert een compleet dienstenpakket op het gebied van IT. Zij pakken verschillende (complexe) vraagstukken van grote organisaties op. De sfeer intern is gezellig en informeel. Men houdt van hard werken maar gezelligheid door middel van een borrel of gezamenlijke lunch komt er veel voor. Als Typescript ontwikkelaar word je onderdeel van het team gericht op de (door)ontwikkeling van hun eigen cloud platform welke wordt

Bekijk vacature »

.Net developer

Sogeti is een organisatie met een goede werksfeer en zo min mogelijk hiërarchische verhoudingen. Ga je bij ons als .Net Developer aan de slag? Dan werk je dagelijks met collega’s aan de mooiste IT-projecten. Deze snelgroeiende groep collega’s krijgt energie van hun vak en dat merk je op de werkvloer. Natuurlijk krijg jij de mogelijkheid je te certificeren. We organiseren regelmatig technische Meet-ups en doen we veel aan kennisdeling. Mede hierdoor zij wij dit jaar Microsoft Partner of the year geworden. Sogetisten staan klaar voor elkaar, hebben lol met elkaar en daarmee behalen we de mooiste resultaten! Werken bij Sogeti

Bekijk vacature »

Integration Developer

Functieomschrijving As integration developer at Randstad Groep Nederland IT you play an integral role in innovating and optimising our processes and way of working. As we continue to move towards a more internationally connected tech environment and build new global platforms, our integration team continues to grow. You will join the APK team (Applicatie Koppelingen), consisting of business analysts, developers, a product owner and scrum master. Together you are responsible for a fundamental aspect of our applications, provinding the basis for our other development teams. As integrations developer you work in an agile way, and are responsible for the continued

Bekijk vacature »

Freelance applicatieontwikkelaar (zzp)

Belastingdienst B/cao Startdatum : 2-1-2023 Tijdelijke functie, met optie op vast Aantal uren per week : 36 Standplaats in overleg : Apeldoorn Applicatieontwikkelaar bij het Ministerie van Financiën- Belastingdienst We zoeken een consultant/developer met ervaring in de ontwikkeling van back-end systemen. Als consultant heb je kennis en ervaring met de wijze waarop Open Formulieren is opgezet. Je bent een vraagbaak voor collega’s en deelt waar nodig je kennis. Je hebt ervaring met het werken in een open source omgeving. Je bent thuis in verschillende frameworks of je kunt je die snel eigen maken. Je hebt aantoonbaar ruime kennis van en

Bekijk vacature »

Medior Frontend developer

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Bij DPA GEOS werken onze consultants als Frontend Developer in Agile teams bij onze klanten en zijn ze verantwoordelijk voor de grotere webapplicaties. Wil jij dit ook, want we zijn op zoek naar enthousiaste Frontend Developers om ons development team te versterken. Je draagt positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam je kijkt verder dan je eigen rol. Eventueel begeleid je ook andere ontwikkelaars in het softwareontwikkelproces. Je gaat webapplicaties maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit

Bekijk vacature »
Ozzie PHP

Ozzie PHP

24/01/2023 22:35:31
Quote Anchor link
Ik vraag me iets af. Als je binnen een method meerdere keren dezelfde property aanroept, biedt het dan een voordeel om die property binnen die method in een variabele op te slaan? Met voordeel bedoel ik, is het efficiënter? Of maakt het weinig verschil?

Je kunt dus dit doen:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<?php

public function example() {
  $this->foo->doThis();
  $this->foo->doThat();
  if ($this->foo->count() > 5) {
    echo 'okay!';
  }
}


?>

Of dit:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<?php

public function example() {
  $foo = $this->foo;
  $foo->doThis();
  $foo->doThat();
  if ($foo->count() > 5) {
    echo 'okay!';
  }
}


?>

Maakt het iets uit?
Gewijzigd op 24/01/2023 22:36:38 door Ozzie PHP
 
PHP hulp

PHP hulp

30/01/2023 02:56:56
 
Jan Koehoorn

Jan Koehoorn

25/01/2023 08:04:49
Quote Anchor link
Deze geeft minimale verschillen, en het is ook niet steeds dezelfde methode die sneller is:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
<?php
$error_reporting_level
= E_ERROR | E_WARNING;

error_reporting($error_reporting_level);

$composer_autoload = __DIR__ . '/vendor/autoload.php';

if (file_exists($composer_autoload)) {
    require_once $composer_autoload;
}


class Foo
{
    public function doThat()
    {

        //
    }

    public function doThis()
    {

        //
    }

    public function printMe()
    {

        return 10;
    }
}


class Object1
{
    public $foo;

    public function __construct($foo)
    {

        $this->foo = $foo;
    }


    public function example1()
    {

        $this->foo->doThis();
        $this->foo->doThat();

        if ($this->foo->printMe() > 5) {
            echo 'ok';
        }
    }


    public function example2()
    {

        $foo = $this->foo;
        $foo->doThis();
        $foo->doThat();

        if ($foo->printMe() > 5) {
            echo 'ok';
        }
    }
}


$foo = new Foo;
$obj = new Object1($foo);

$start = microtime(true);
for ($i = 0; $i < 100000; $i++) {
    $obj->example1();
}

$stop = microtime(true);
dump($stop - $start);

$start = microtime(true);
for ($i = 0; $i < 100000; $i++) {
    $obj->example2();
}

$stop = microtime(true);
dump($stop - $start);
?>
Gewijzigd op 25/01/2023 08:06:20 door Jan Koehoorn
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

25/01/2023 10:15:24
Quote Anchor link
Dankjewel Jan!

Ik heb zelf ook even getest met jouw voorbeeld en het gaat inderdaad om minimale verschillen. Als je het aantal aanroepen per method ophoogt, dan zie je dat de 2e methode met de gekopieerde variabele (meestal) net iets sneller is. Het gaat dan uiteraard om micro-optimalisatie.

Ik was hier wel nieuwsgierig naar. Het scheelt dus niet veel, maar toch iets. Je zal er de oorlog niet mee winnen, maar als je dus een property binnen een method meerdere keren aanroept, kan het in ieder geval geen kwaad om een lokale variabele te gebruiken.
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

25/01/2023 19:39:18
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 24/01/2023 22:35:31:
Als je binnen een method meerdere keren dezelfde property aanroept, biedt het dan een voordeel om die property binnen die method in een variabele op te slaan?


Ik denk dat sommige Preciezen met opgeheven vinger naar het single-responsibility principle (SRP) zouden wijzen omdat zo'n methode al gauw te veel doet.

Ozzie PHP op 24/01/2023 22:35:31:
Je kunt dus dit doen:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<?php

public function example() {
  $this->foo->doThis();
  $this->foo->doThat();
  if ($this->foo->count() > 5) {
    echo 'okay!';
  }
}


?>


Een methode in een klasse is geen applicatie, maar daar lijkt dit voorbeeld wel op.

Gelukkig reken ik mezelf meer tot de Rekkelijken. ;-) Als je performance belangrijk vindt, stap dan om te beginnen af van naïeve getters en setters. De snelheidswinst van directe toegang tot class properties is veel groter.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/01/2023 14:35:17
Quote Anchor link
>> stap dan om te beginnen af van naïeve getters en setters.

Bedoel je daarmee om met public properties te werken?
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

26/01/2023 15:52:56
Quote Anchor link
Ja.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/01/2023 16:04:24
Quote Anchor link
Oké, maar daarmee introduceer je weer mogelijke andere nadelen. Dat is dus een beetje stuivertje wisselen.
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

26/01/2023 16:42:28
Quote Anchor link
Met variabelen lokaal dupliceren introduceer je ook een nadeel: je verbruikt meer geheugen. Als je dit met een grote array doet, kan het zelfs fataal aflopen.

Je kunt deze trade-offs eigenlijk niet (gemakkelijk) eerlijk testen. Je gooit er nu meer geheugen tegenaan voor de snelheidswinst, maar dat is nadelig voor processen die je buiten de test laat. Eén proces voor één client wordt sneller, maar in een multithreaded multiprocessing omgeving met meerdere clients betaal je de prijs dan elders.

Er zijn bijvoorbeeld "oplossingen" die WordPress sneller maken: bij 1 of 2 bezoekers wordt de snelheid dan bijvoorbeeld meer dan verdubbeld, maar bij 10 of meer gelijktijdige bezoekers stort het kaartenhuis al in.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/01/2023 17:18:13
Quote Anchor link
>> Met variabelen lokaal dupliceren introduceer je ook een nadeel: je verbruikt meer geheugen.

Eens. De snelheidswinst is ook niet bepaald spectaculair te noemen. Wellicht merk je er iets van bij een miljoen aanroepen, maar dat is in de praktijk niet realistisch.
 
Ad Fundum

Ad Fundum

26/01/2023 21:09:37
Quote Anchor link
Quote:
Als je binnen een method meerdere keren dezelfde property aanroept, biedt het dan een voordeel om die property binnen die method in een variabele op te slaan? Met voordeel bedoel ik, is het efficiënter?

Het antwoord is ja, het is efficiënter.

Door $this->foo op te slaan in een tijdelijke variabele $foo voorkomt je dat PHP elke keer een extra lookup moet doen naar het geheugenadres dat je eigenlijk wilt gebruiken. Ten koste van een extra pointer, dat wel. Hoe vaker je het geheugen benadert, via de property of een method, hoe meer je bespaart.
Een plek waar ik het gebruikte was in een HTML5-object dat een DOM-object extends.

Natuurlijk moet je wel opletten dat je alleen de pointer kopieert, en niet een heel object waar Ward voor waarschuwt. Dus geen 'deep copy', je wilt alleen maar de 'reference' kopiëren. Bijvoorbeeld met een array:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<?php
$this
->foo = [1, 2];
$foo = $this->foo;  // deep copy
$foo[0] = 2;  // verandert alleen $foo
var_dump($foo);
$foo = &$this->foo;  // by reference
$foo[0] = 2;  // verandert ook $this->foo
var_dump($foo);
?>

Hoewel het voor zich zou moeten spreken, zet ik het er voor de zekerheid toch maar even bij.

Toevoeging op 26/01/2023 21:15:43:

Quote:
Met variabelen lokaal dupliceren introduceer je ook een nadeel: je verbruikt meer geheugen.

In dit geval gaat het om één geheugen pointer per variabele.
Ik heb het niet gecontroleerd voor PHP als geïnterpreteerde taal, maar normaal gesproken is een pointer gelijk aan de bitbreedte van je systeem. Een 64-bit machine gebruikt dan 8 bytes per pointer. Dat is echt geen probleem voor de hedendaagse machines met gigabytes aan werkgeheugen.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/01/2023 22:48:16
Quote Anchor link
Hmmm, nu volg ik 'm niet meer helemaal. Als voorbeeld: stel je hebt een object en binnen dat object moet je database-bewerkingen kunnen uitvoeren. Je hebt een of andere database controller class gemaakt die je als property binnen het object instelt.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
<?php

class Foo {

private $db;

public function bar($id) {
  $db = $this->db;
  $db->setSql('SELECT ...');
  $db->setParam('id' => $id);
  $result = $db->execute();
  return $result;
}

}


?>

In dit voorbeeldje spreek ik 3 keer de database controller class aan. Ik sla die class op in de lokale variabele $db. Is die $db nu een pointer naar $this->db of is het een kopie van de database controller class? Ik zou denken dat laatste. Zodra de method is uitgevoerd, zou $db volgens mij weer opgeschoond moeten worden en is het geheugen weer leeg. Als ik by reference gebruik, dan verwijs ik toch nog steeds naar dezelfde pointer? Zou het dan juist niet performance kosten? Ik creëer dan namelijk een extra variabele, en bij iedere aanroep van die variabele moet de oorspronkelijke pointer (de class property) worden opgezocht zou ik denken.

Toevoeging op 27/01/2023 00:14:59:

UPDATE:

@Ward

>> Met variabelen lokaal dupliceren introduceer je ook een nadeel: je verbruikt meer geheugen.

Het lijkt erop dat als ik een variabele lokaal dupliceer het toch geen kopie betreft (en waarschijnlijk dus ook niet een verdubbeling van geheugen).

Ik heb hier een testje gemaakt met de onderstaande code:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
<?php

class Bar {
    
    private $msg;
    
    public function test($msg) {
        $this->msg = $msg;
    }

    
    public function shout() {
        echo $this->msg;
    }
    
}


class Foo {
    
    private $bar;
    
    public function __construct($bar) {
        $this->bar = $bar;
    }

    
    public function say($msg) {
        $bar = $this->bar;
        $bar->test($msg);
        $this->bar->shout();
    }
    
}


$test_me = new Foo(new Bar);
$test_me->say('ha ha');

?>

Kijk naar de method 'say' in de class 'Foo'.

Ik kopieer hier d.m.v. $bar = $this->bar een class property naar een lokale variabele. Via deze lokale variabele stel ik de message ($msg) in. Vervolgens gebruik ik de class property (dus niet de lokale variabele) om de $msg weer te geven. Dat blijkt gewoon te werken. Klik hier voor het voorbeeld.

Blijkbaar verwijzen $bar en $this->bar naar hetzelfde object en wordt er dus helemaal niks gekopieerd. Of zie ik het nu verkeerd?
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

27/01/2023 07:50:41
Quote Anchor link
$this->bar is hier inderdaad géén object maar een referentie (een reference of alias). Met $bar = $this->bar dupliceer je de referentie, niet het object.

Dat is anders wanneer je werkt met primitieven zoals arrays. Bijvoorbeeld na $server = $_SERVER is $server een complete array, geen referentie.

Als je wilt weten hoe codefragmenten omgaan met geheugengebruik, kun je dat met memory_get_usage() doormeten.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

27/01/2023 09:41:26
Quote Anchor link
Kijk zo, wordt deze discussie (voor mij) steeds zinvoller. Dus met een lokale variabele dupliceer ik de referentie. Dat is goed om te weten.

N.a.v. jouw eerdere opmerking had ik al getest met memory_get_usage echter leverde dat (eindstand minus beginstand) telkens 0 op.

De vraag is nu wel ...

Ik kopieer dus via de lokale variabele de referentie naar een object. Toch werkt die lokale variabele iets sneller dan de class property. Ik ben wel benieuwd hoe dat dan kan. Is die lokale variabele een pointer naar de class property die naar het object verwijst? Of verwijst die lokale variabele rechtstreeks naar het object. Ik vermoed dan het laatste en dat zou ook de (zeer minieme) snelheidswinst kunnen verklaren.

Maar als ik het dus goed begrijp (ik hoor graag of dat mijn conclusie terecht is) kost het gebruik van een lokale variabele indien het gaat om een class property die verwijst naar een object géén extra significant geheugenverbruik, omdat het een pointer betreft naar hetzelfde object. Bij meerdere aanroepen binnen 1 method verlopen de aanroepen naar hetzelfde object via een lokale variabele ietsje sneller. Dus het kan zeker geen kwaad om bij meerdere aanroepen binnen 1 method gebruik te maken van een lokale variabele.
Gewijzigd op 27/01/2023 09:41:54 door Ozzie PHP
 
Ad Fundum

Ad Fundum

27/01/2023 10:15:46
Quote Anchor link
Het klopt wat je zegt Ward.
Maar wat ik (en anderen) missen is de logica van PHP waarom een array wel 'by value' wordt gekopieerd. Een array is immers geen primitief type:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?php
var_dump(is_scalar(array()));  // geeft false
?>

Gezien dat PHP afstamt van C, moet je het toch met me eens zijn dat dit gedrag onlogisch is. Scalars zijn primitieve typen, waarbij de value zo klein is dat het in een CPU register past, net als pointers (die op hun beurt weer geen PHP references zijn). Die values worden direct gekopieerd. In C geldt dit niet voor arrays en zelfs niet voor strings. Maar in PHP wel:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<?php
$a
= "Test";
$b = $a;  // by value
$b .= ' 2';
var_dump($a);  // "Test"
$b = &$a;  // by reference
$b .= ' 2';
var_dump($a);  // "Test 2"
?>

PHP verbergt standaard vrij veel voor de programmeur, waardoor programma's al snel minder efficiënt worden dan ze zouden kunnen zijn. Het voorkomt ook fouten, vooral als programmeurs niet helemaal op de hoogte zijn van de details. Maar PHP zit er vol mee waardoor het veel minder simpel is dan het lijkt.
Gewijzigd op 27/01/2023 10:18:01 door Ad Fundum
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.