qr code bestelsysteem

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Top Low-Code Developer Gezocht!

Bedrijfsomschrijving Unieke Kansen, Uitstekende Arbeidsvoorwaarden & Inspirerend Team Wij zijn een toonaangevende, internationale organisatie die de toekomst van technologie vormgeeft door het creëren van innovatieve en baanbrekende oplossingen. Ons succes is gebaseerd op een hecht en gepassioneerd team van professionals die altijd streven naar het overtreffen van verwachtingen. Als jij deel wilt uitmaken van een dynamische, vooruitstrevende en inspirerende werkomgeving, dan is dit de perfecte kans voor jou! Functieomschrijving Als Low-Code Developer ben je een cruciaal onderdeel van ons team. Je werkt samen met collega's uit verschillende disciplines om geavanceerde applicaties te ontwikkelen en te optimaliseren met behulp van Low-code

Bekijk vacature »

Brecht werbrouck

brecht werbrouck

08/09/2020 20:43:37
Quote Anchor link
hallo, als php beginner heb ik een vraag

ik heb een bestaande code aangepast en dit werkt nu optimaal. maar dit wil ik nog veranderen en weet alleen niet hoe.

wat is het ?
klant scant qr code aan tafel en gaat naar website om bestelling te plaatsen in een cafe.
dit komt toe op een admin pagina waar de bestellingen toekomen.

wat ik nu wil aanpassen en/of testen is het volgende:

Nu is de code zo opgemaakt dat qr code tafel 1 naar website "www.mijnsite.be/bestel/1" gaat en daar een menu.php bestand opent. als ik zo 50 tafels heb , moet ik 50 keer mappen aanmaken, menu aanpassen naar tafelnummer enzoverder.

is er een mogelijkheid om via de qr code de tafelnummer in 1 menu.php te laden en een order aan te maken zodat ik dit niet in 50 mappen moet doen ? indien nodig stuur ik de code door.
 
PHP hulp

PHP hulp

28/03/2024 10:23:09
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

08/09/2020 21:19:33
Quote Anchor link
>> ... zodat ik dit niet in 50 mappen moet doen

Waarschijnlijk is er inderdaad wel een betere oplossing, maar dan zul je wat meer informatie moeten geven over hoe je code is opgezet.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

08/09/2020 22:04:55
Quote Anchor link
Ook hierbij geldt de DRY-methode....
Don't Repeast Yourself.

Zorg dat je één code hebt waarmee je de tafels kan oproepen en verwerken.
In het algemeen kan dit prima met GET-parameters in de URL:
bestelling.php?tafel=12

Eventueel kan je dit met mod_rewrite de aanroep netjes ombuigen naar /tafel/12.
Gewijzigd op 08/09/2020 22:05:58 door - Ariën -
 
Veur Heur

Veur Heur

09/09/2020 14:34:26
Quote Anchor link
En zou het je zo wel aanvliegen? Ik kan namelijk makkelijk de URL wijzigen en vervolgens "het hele linker rijtje" voor de buurtafel bestellen. Uitgaande van betaling bij aflevering natuurlijk, anders is de grap niet leuk.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

09/09/2020 14:47:54
Quote Anchor link
Wat Veur Heur zegt. Ik raad ook niet aan om dit als bestellingssysteem in te zetten.
Misbruik is snel gemaakt. Iemand gaat even naar het toilet toe, en de ander scant zijn code of traceert/manipuleert de URL en bestelt even een drankje op hun kosten vanaf hun eigen tafel. Kelner komt met de dure wijn, en je neemt het aan als 'vriend' zijnde, ga terug naar je tafel en geniet van je Chablis. Klant komt terug, en heeft een mooie verrassing bij het betalen.

Het kan wel prima worden ingezet voor registratie vanwege de COVID-19 pandemie, die je naar een digitaal formulier toe leidt.
Gewijzigd op 09/09/2020 14:55:10 door - Ariën -
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

09/09/2020 15:56:31
Quote Anchor link
>> Ik kan namelijk makkelijk de URL wijzigen en vervolgens "het hele linker rijtje" voor de buurtafel bestellen.

Op zich wel een originele manier om een leuke dame aan de tafel naast je te verrassen :)

"Hé, maar ik had helemaal geen champagne besteld?"

"Da's van die meneer daar aan tafel 4".
 
Brecht werbrouck

brecht werbrouck

09/09/2020 20:17:51
Quote Anchor link
ik zal eens kijken hoever ik geraak met de GET parameters. is er een mogelijkheid om de url te coderen?
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

09/09/2020 20:47:44
Quote Anchor link
Je kunt trouwens redelijk makkelijker voorkomen dat andere mensen jouw QR code lenen, je moet er dan voor zorgen dat de tafel gekoppeld wordt aan het mobiele apparaat, en dat er tot het moment van afrekenen dan geen andere apparaten zich dan bij die tafel kunnen aanmelden, tenzij de initiator daar via een bevestigingscode toestemming voor geeft ofzo.

Meteen roepen dat het niet kan en niet veilig is lijkt mij een beetje voorbarig, als je even nadenkt zijn hier best laagdrempelige oplossingen voor te verzinnen...
 
Ramon van Dongen

Ramon van Dongen

09/09/2020 20:49:58
Quote Anchor link
Brecht werbrouck op 09/09/2020 20:17:51:
is er een mogelijkheid om de url te coderen?

Je zou bijvoorbeeld in je database kunnen zetten:

URL A2D541X -> tafel 1
URL X2395Y0 -> tafel 2
etc
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

09/09/2020 21:10:27
Quote Anchor link
Hoe laagdrempelig de oplossingen kunnen zijn, misbruik is wel snel gemaakt. Ook al codeer je de tafel-nummer. Iemand kan het alsnog scannen, als deze even onbezet is, of ongebruikt.

Als ik een klant zou zijn zou ik mij wel een beetje ongemakkelijk voelen bij een te makkelijke bestel-methode.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

09/09/2020 21:19:35
Quote Anchor link
>> Iemand kan het alsnog scannen, als deze even onbezet is, of ongebruikt.

En dan?

Degene die het misbruikt heeft er alleen iets aan als hij/zij het zelf opdrinkt. De ober / camera's zien toch wie de bestelling aanneemt?
 
Brecht werbrouck

brecht werbrouck

09/09/2020 21:32:41
Quote Anchor link
Heb dit weekend al het systeem live getest met 200 personen in een bar en werkt perfect. Buiten die 50 mapjes dan. En ik moet zeggen dat er geen enkele tafel voor iemand anders besteld heeft. Als je eenmaal slechte bedoelingen hebt is dit natuurlijk niet uit te sluiten maarja...
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

09/09/2020 21:43:33
Quote Anchor link
Als je het beter dicht wilt timmeren, dan kan je bij de eerste scan van de QR-code de tafelgebruiker een pincode kiezen die hij moet gebruiken tijdens een bestelling.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

09/09/2020 22:40:23
Quote Anchor link
Volgens mij stelde ik al iets soortgelijks voor: de eerste persoon die aan een tafel een QR-code scant, vergrendelt deze tafel en heeft daarmee min of meer het exclusieve recht om bestellingen te doen tot het moment van afrekenen.

Weet trouwens niet of jij na tien pils nog een pincode kan onthouden :p.
 
Ramon van Dongen

Ramon van Dongen

10/09/2020 09:23:20
Quote Anchor link
Thomas van den Heuvel op 09/09/2020 22:40:23:
Weet trouwens niet of jij na tien pils nog een pincode kan onthouden :p.

Na 10 bier krijg ik altijd zin om wat te eten. Misschien met Cookies werken dan? ;-)
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

10/09/2020 09:25:47
Quote Anchor link
Dat zou wel kunnen.
Gewijzigd op 10/09/2020 09:26:03 door - Ariën -
 
Adoptive Solution

Adoptive Solution

10/09/2020 09:57:23
Quote Anchor link
Vroeger kon je eten bestellen zonder QR code.
https://youtu.be/hlzm7-gvTRg
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.