Raspberry Pi

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 3 4 5 6 volgende »

Roel -

Roel -

13/06/2013 17:52:35
Quote Anchor link
Hallo allemaal,

Ik heb sinds vorige week een Raspberry Pi in mijn bezit en ik ben er erg blij mee. Aangezien ik vandaag bij iemand op PHPhulp een plaatje zag van de Pi, leek het me wel leuk om een topic te maken waar mensen met elkaar kunnen praten over de Pi.

Wat is een Raspberry Pi? (bron: Wikipedia)
De Raspberry Pi is een singleboardcomputer gebaseerd op ARM-processors die tegen een minimale prijs wordt vervaardigd en verkocht. De Raspberry Pi werd ontwikkeld aan de Universiteit van Cambridge en is bedoeld voor educatieve doeleinden. De productie is op 10 januari 2012 begonnen. De beschikbare besturingssystemen zijn diverse Linuxdistributies, Plan 9 en RISC OS. Omdat de Raspberry Pi gebruikmaakt van een ARM11-processor moeten bestaande besturingssystemen geport worden.

Wat kost zo'n Pi dan uiteindelijk?
Degene die ik heb kost ongeveer €35,-. Dat is dus absoluut geen geld als je ziet wat je dan hebt voor leuk dingetje wat je voor allerlei dingen kunt gebruiken!

Welke Pi heb ik?
Ik heb het B-model (512 MB RAM en 2 USB slots).

Wat heb ik er al mee gedaan?
Hoofdzakelijk heb ik hem gekocht om hem als XBMC mediacenter te gebruiken (ik gebruik OpenELEC) en ik expertimenteer er wat mee met bijv. een webserver. Gisteren had ik er speakertjes op aangesloten zodat ik vanaf m'n iPhone een live radio kon streamen (beetje aanklooien met SSH, maar het werkte!).

En verder...
Ik heb nog geen extra onderdelen, hoewel ik deze wel graag zou willen hebben. Misschien dat jullie weten waar je deze kunt bestellen (tegen een lage prijs ;-)).

Mocht je nou zelf ook geïnteresseerd zijn na mijn verhaal, dan kun je hem bijvoorbeeld hier kopen (hier heb ik hem gekocht).

Veel Pizier!
Gewijzigd op 13/06/2013 17:53:03 door Roel -
 
PHP hulp

PHP hulp

25/04/2024 13:03:46
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

13/06/2013 17:58:02
Quote Anchor link
Leuke is dat je hem bij PCExtreme in de datacenter onder kan brengen. Hier heb ik zelf geen ervaring mee, maar het is wel leuk als je er een goedekope monitoring-server van maakt. Ideaal als NOC bijv.
 
Roel -

Roel -

13/06/2013 18:03:51
Quote Anchor link
Hmm, klinkt grappig om hem bij een datacenter te hangen. Zou ik persoonlijk niet doen, want ik zie het toch meer als een experimentendingetje, niet om een live website op te draaien, dus voor mij maakt die 99.9999999% uptime dan niet zo uit.

Maar wel grappig, gewoon omdat het kan.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

13/06/2013 18:10:22
Quote Anchor link
Het is goedkoop, je kan een colocated-ruimte huren om je dure 'pizzadoos' is te hangen die maar enkele simpele taken doet voor externe monitoring, maar een Raspberry Pi is ook wel leuk natuurlijk, en flink goedkoper.

Lang niet bedoeld voor volwaardige webserver die een hoop bezoekers aan kan, maar voor lichte taken is het erg tof.
Gewijzigd op 13/06/2013 18:11:51 door - Ariën -
 
Donny Wie weet

Donny Wie weet

13/06/2013 18:12:23
Quote Anchor link
- Aar - op 13/06/2013 17:58:02:
Leuke is dat je hem bij PCExtreme in de datacenter onder kan brengen. Hier heb ik zelf geen ervaring mee, maar het is wel leuk als je er een goedekope monitoring-server van maakt. Ideaal als NOC bijv.


Service va PCExtreme is wel een beetje bagger moet ik eerlijk zeggen :)
 
Chris PHP

Chris PHP

13/06/2013 19:01:39
Quote Anchor link
Ik denk dat je het plaatje bij mij hebt gezien. Ik heb hier ook een topic gemaakt een paar dagen geleden, alleen draai ik de pi als webserver en niet als media center
Hier is de link naar mijn Raspberry pi als webserver topic in de koffiehoek.

Super development bordje, welke versie heb je gekocht?

UPDATE
Ik zie dat he ook het B model v.2 hebt, ik heb de mijne besteld via kiwi-electronics die hebben ook alle extra's die je nodig hebt.
Gewijzigd op 13/06/2013 19:29:14 door Chris PHP
 
Roel -

Roel -

13/06/2013 19:50:19
Quote Anchor link
Klopt ja, ik zag jouw avatar toen ik ondertussen ook met m'n Pi bezig was en ik dacht gelijk, daar moet een topic over komen!
Gaan we in dit topic verder of in die van jouw?

Ik had inderdaad ook een compleet pakket bij kiwi-electronics gekocht, die leverden mij alles wat ik anders apart zou bestellen. Dus ik dacht, dan maar gewoon de wireless XBMC 'kit'. Ben er erg, erg tevreden over.

Heb jij misschien nog inspiratie voor leuke projecten? Heb al wat zitten Googlen, maar dan kom je telkens op dezelfde dingen uit, zoals een webserver wat ik al gedaan heb. Eigenlijk zou ik wat accesoires moeten hebben zoals een motortje o.i.d. maar ik zou niet weten waar je dit soort spullen kunt halen.
 
Chris PHP

Chris PHP

13/06/2013 19:59:45
Quote Anchor link
We kunnen net zo goed hier in verder gaan.

Ik heb hem nu als weebserver draaien met:

- Apache 2.2
- Php 5.4
- bftpd
- MySQL (MariaDB)
- Samba

Dit werkt goed en is handig voor thuis als eigen server als je met je laptop wil webdeveloppen in de tuin zonder je pc ook nog eens aan te hebben.

Ik heb hem 'eventjes' getest als media center, maar vind hem daar toch te traag voor. Dus dat SD kaartje is nu herbruikt en zal als NAS server gebruikt gaan worden.

De volgende projecten die nog op mijn lijst staan zijn.

- Draaien als Mail server, DNS server en DHCP server
- Android 4.0 stabiel te krijgen (zijn al wat ports beschikbaar)
- Verder gaan met Embedded C voor 'eigen' OS en aansturing van touchscreen scherm.
 
Roel -

Roel -

13/06/2013 20:08:44
Quote Anchor link
Ik heb hem ook nog gebruikt als VPN-server. Handig voor in de trein als je gebruikmaakt van Wi-Fi. :-)
Touchscreen wil ik ook graag hebben, ik kwam toen op deze site: klik.

Toevoeging op 13/06/2013 20:18:48:

Ik moet trouwens zeggen dat ie inderdaad ook prima voldoet als dev webserver.
Pagina's flitsen zo op je scherm.
 
Chris PHP

Chris PHP

13/06/2013 20:22:41
Quote Anchor link
Scherm ziet er leuk uit! Ik heb er hier nog 1 liggen vanuit een apparaat, deze ga ik erop zetten.

Het is een veelzijdig apparaat voor weinig geld, dat is altijd leuk voor iemand die interesse heeft in techniek :-D
 
Reshad F

Reshad F

13/06/2013 23:38:37
Quote Anchor link
Ik heb een paar keer er aan gedacht om er een te kopen.. maar is het echt zo simpel als iedereen zegt? kan je hem gewoon als het ware in je router steken en klaar?
 
Chris PHP

Chris PHP

14/06/2013 09:10:18
Quote Anchor link
@Reshad,

Ligt eraan hoe je hem koopt, als je er een pre-installed Wheezy kaart bij koopt is het idd insteken. Je moet even een aantal stapjes doorlopen voor de instellingen die je wil en hij boot naar een GUI van Wheezy.
 
Roel -

Roel -

14/06/2013 22:09:38
Quote Anchor link
Ligt eraan wat jij simpel vindt. Als je het makkelijk vindt om een HDMI, ethernet, SD-kaart als HD en een 5V stroomkabel aan te sluiten, dan is het makkelijk.
OS installeren is ook een makkie, op de website van Raspberry Pi staat hoe je een OS kunt installeren. Er is zelfs een NOOBS-OS (New Out Of Box Software).

Als je deze stappen doorloopt is je Pi al aangesloten.
En het is bovendien gewoon erg leuk en interessant, zo'n mini computer met toch behoorlijk wat power!

De mogelijkheden zijn eindeloos voor nog geen €40,-.
 
Chris PHP

Chris PHP

14/06/2013 23:26:09
Quote Anchor link
@Roel,

40,- als je de rest zelf hebt liggen ;-)

Dingen die je echt nodig hebt (staat ook al in mijn topic)
- Voeding 5V 800mA - 1200mA
- HDMI kabel naar tv of HDMI -> DVI kabel naar scherm voor Raspbian/NOOBS-OS (dikke lol voor afkorting NOOBS)
- USB toetsenbord (zal tegenwoordig iedereen wel hebben)

Ik raad je ook aan om een behuizing aan te schaffen (€ 8,95), het is natuurlijk gevoelig spul. Per ongeluk een schroevendraaier of iets anders metaals erop kan al zijn dood zijn ;-)

Wil je hem direct als webserver gebruiken bijvoorbeeld en ga je voor een OS als Arch Linux ARM, dan volstaat een voeding, de rest doe je middels de SSH sessie naar de Raspberry.

Een tip als je SSH gaat/wil gebruiken, geef dat ding een vast IP adres! Anders kun je telkens een ander IP krijgen tijdens het rebooten. Mijn voorkeur gaat uit naar MAC vastzetten in je DHCP table van je router.
 
Reshad F

Reshad F

15/06/2013 15:47:19
Quote Anchor link
Ik ga er inderdaad mee werken middels SSH dat vind ik wel prettig. Dus ik zal dan een raspberri pi met enkel de voeding en behuizing nodig hebben als ik het goed begrijp?

en wanneer ik hem installeer las ik in de handleiding van roel dat raspberian aangeraden wordt als eerste install maar wat is daar het toegevoegde waarde van vergeleken met linux distributies?
 
Chris PHP

Chris PHP

15/06/2013 21:48:14
Quote Anchor link
Ja dat is voldoende, tenzij je ergens een oude telefoonlader hebt liggen die Micro-USB is en 5V 1200mA kan leveren. Ik heb dee oude lader van mijn Nokia N900 gebruikt. De behuizing is niet verplicht maar zeker wel aan te raden.

Het Raspberian image is een Linux installatie met een GUI, wanneer je alleen voor SSH sessie gaat (zoals mij) vind ik Arch Linux ARM perfect werken. Waarom resources in gebruik nemen (voor de GUI) wanneer dit niet gaat gebruiken ;-)

Arch Linux ARM heeft ook een hele fijne wiki site met veel how to's erop. Uiteraard is het aan jezelf welke distro je gaat gebruiken.
 
Roel -

Roel -

15/06/2013 22:35:42
Quote Anchor link
Ik ben erachter waar je onderdelen kunt kopen, dat is op Adafruit, ik ben alleen niet zo'n hardware held.
Toch ga ik binnenkort wat onderdelen kopen denk ik, aangezien het heel interessant is allemaal.

Mocht je zin hebben in een leuk experimentje, volg dan een deze tutorial. Het werkt echt!

Weet iemand trouwens of je een 6V batterij kunt gebruiken, of zou dit slecht zijn voor de Pi?
Kon er niet echt wat over vinden op Google. :-(
Gewijzigd op 15/06/2013 22:36:09 door Roel -
 
Chris PHP

Chris PHP

16/06/2013 11:20:20
Quote Anchor link
Een 6V batterij kan, echter moet je natuurlijk wel de voltage terug brengen naar 5V middels een weerstand. Zorg ook dat de batterij minimaal 800mA levert, anders zal hij niet stabiel blijven draaien.
 
Keizer Webdesign

Keizer Webdesign

16/06/2013 12:06:21
Quote Anchor link
Ik zit ook te denken om een Raspberry PI te kopen. Ik heb al een ideetje wat ik er mee ga doen:
Ik wil dan een soort van gmail notifier gaan maken met een lcd display. De mail ophalen is dan niet zo heel moeilijk aangezien ik zo op me mail kom:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
https://" + USERNAME + ":" + PASSWORD +"@mail.google.com/gmail/feed/atom

Dan zie je dat als een XML file en die moet ik dan gaan parse.

Is dit dan makkelijk te projecteren op een lcd schermpje?

Ik heb dan nodig:
- Een WiFi connector nodig.
- Een Raspberry PI (met alle benodigde dingen).
- Een LCD display.
Ontbreekt hier nog wat?

En is dit uberhaupt mogelijk, ik vind het idee dat je een mini computer hebt en daar zo veel mee kan als je zelf wil, wel heel vet!

Leuk topic trouwens!
Gewijzigd op 16/06/2013 13:58:55 door Keizer Webdesign
 
Roel -

Roel -

16/06/2013 12:54:54
Quote Anchor link
Hoe regel je die weerstand? Kun je niet in de boot config gewoon de over_voltage op 0 laten staan?
@R-J K: alles wat een HDMI aansluiting past sowieso, anders moet je even een tussenstukje hebben voor bijv. een VGA-aansluiting.
 
Keizer Webdesign

Keizer Webdesign

16/06/2013 13:03:07
Quote Anchor link
@Roel PHP: Met LCD bedoelde ik eigenlijk zo iets:

Afbeelding


Sorry als ik het eerst niet goed had verwoord, maar ik wil een gmail notifier maken.

Dus hij moet aangeven of er een nieuwe mail is.
Gewijzigd op 16/06/2013 13:58:39 door Keizer Webdesign
 

Pagina: 1 2 3 4 5 6 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.