Rechten artiekelen overnemen naar twitter

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Bas Php

Bas Php

05/05/2011 14:43:21
Quote Anchor link
Hallo,

Een vriend van mij heeft de opdracht om een website te maken voor 112achterhoek-nieuws.nl. Alleen hij zit nu met het probleem dat iemand een twitter account heeft aangemaakt die automatisch of handmatig artiekelen kopieert naar twitter. De oude webmaster was niet erg blij met de actie die persoon en heeft hij benaderd, maar hij weigert te stoppen, zijn account af te geven of zijn account te verwijderen. Hij heeft nu wel een vergoeding van 1500 euro gevraagd wat totaal niet in het bugdet past van de webmaster en ook niet nodig is.

Nu is mijn vraag weet iemand of het verboden is om die artiekelen over te nemen of dat je er op een of andere manier actie tegen kan ondernemen.

Alvast bedankt,

Bas Peters
 
PHP hulp

PHP hulp

20/04/2024 11:17:43
 
- -

- -

05/05/2011 15:01:38
Quote Anchor link
Wettelijk heb je citaatrecht. Als jij een kort stukje tekst, enkele zinnen/regels, overneemt en netjes de maker en de bron aangeeft, valt dat daaronder en mag het gewoon. Mocht diegene het anders doen, bijvoorbeeld zonder vermelding van de maker en de bron, dan overtreedt hij het auteursrecht.
 
Joren de Wit

Joren de Wit

05/05/2011 15:03:58
Quote Anchor link
Je zegt dat er hele artikelen over genomen worden, maar twitter heeft een limiet van 140 tekens per bericht. Hoe gaat dat dan in zijn werk? En wordt er vanuit het bericht op twitter gelinkt naar het originele artikel?

Ik ben geen jurist, maar volgens mij kun je er alleen wat tegen beginnen als artikelen letterlijk over genomen worden zonder dat er enige bronvermelding gegeven wordt. Een kort stuk van een artikel met een link naar het volledige artikel is volgens mij dan ook gewoon toegestaan...
 
Bas Php

Bas Php

05/05/2011 15:06:09
Quote Anchor link
Hij neemt de berichten over en dan zeg maar de titel en dan een soort bit.ly achtige link erachter die naar het artikel linkt.

Zou er verder geen manier zijn om die meneer buiten te sluiten van de website of op een manier duidelijk te maken dat hij moet stoppen met zijn acties.

groet bas
 

05/05/2011 15:11:56
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

05/05/2011 15:14:59
Quote Anchor link
Zou je die persoon niet kunnen blokkeren via htaccess?

http://blamcast.net/articles/block-bots-hotlinking-ban-ip-htaccess
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.