Rekenen met datum (Vergelijk)

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Kees Mulder

Kees Mulder

21/01/2016 15:12:11
Quote Anchor link
Ik haal uit de tabel de vervaldatum van een factuur en die wil ik vergelijken met de datum van vandaag. Mocht deze gelijk of kleiner zijn dan moet hij laten zien dat deze is vervallen en anders niet. Maar hoe kan ik dat doen?

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
<?php if($row['vervaldatum'] > date('Y-m-d')) {
echo 'ja';
}

else {
echo 'nee';
}

?>
 
PHP hulp

PHP hulp

28/03/2024 11:30:17
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

21/01/2016 16:28:37
Quote Anchor link
Lees eens wat daar staat in code:

Indien de vervaldatum groter is dan de huidige datum...

Dan is de factuur(datum) overduidelijk nog niet gepasseerd (de vervaldatum ligt in de toekomst).

Draai het om:

Als de huidige datum groter is dan de vervaldatum, of
Als de vervaldatum kleiner of gelijk is aan de huidige datum.

In beide gevallen is de vervaldatum reeds aangebroken (of geweest).

EDIT: meestal helpt het om dit soort if-statements te schrijven in de natuurlijke leesvolgorde, met zo min mogelijk ontkenningen erin, om gemakkelijk te kunnen bepalen wat er wordt bedoeld. Ook zou je extra annotatie in de code kunnen opnemen om nogmaals te verwoorden wat je (eigenlijk) bedoelt zodat er geen enkel misverstand kan bestaan over wat je probeert te bereiken.

EDIT: of teken een plaatje met een tijdslijn. Dan ben je er meestal ook zo uit...
Gewijzigd op 21/01/2016 20:02:52 door Thomas van den Heuvel
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.