Rekenspel in PHP

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 volgende »

Rover ---

Rover ---

27/10/2010 12:42:32
Quote Anchor link
Voor school moeten wij een rekenspel maken voor de basisschool dat geïntegreerd zit in een website (die we al af hebben). We hebben een login die al werkend is waarna de leerlingen doorgestuurd worden naar een scherm waar ze het rekenspel kunnen beginnen. Het rekenspel moet beschikbaar zijn voor groep 3, 4 en 5 (dit bepaald de moeilijkheidsgraad). Het rekenspel moet gevarieerd zijn, zo moeten de kinderen leren klokkijken, rekensommen oplossen, terugtellen, doortellen enz.

Mijn vraag is hoe we dit het best kunnen aanpakken, we willen het gaan scripten in PHP.
Ons idee was om alle antwoorden in een database te stoppen waardoor de antwoorden die de leerling invult worden gecheckt met de database.

Zouden jullie met mij kunnen meedenken over hoe we dit het best kunnen aanpakken, en wat voor scripts we hiervoor moeten gaan maken?

Ik ben misschien een beetje vaag, dus als er nog vragen zijn hoor ik het wel.

Alvast bedankt
 
PHP hulp

PHP hulp

28/03/2024 18:50:26
 
Johan Dam

Johan Dam

27/10/2010 12:51:25
Quote Anchor link
Als het om redelijk simpele sommen gaat, zoals optellen, aftrekken, delen vermenigvuldigen, dan heb je geen database nodig.

Je kan de som dan gewoon genereren en het antwoord door php laten berekenen.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
<?php
$getal_1
= mt_rand(1,10);
$getal_2 = mt_rand(1,10);

$som = $getal_1 . " + " . $getal_2;
$antwoord = $getal_1 + $getal_2;
?>


Het klokkijken kan als je het gaat combineren met javascript (canvas gebruiken kan handig zijn) of je doet de klokken digitaal natuurlijk,
 
Rover ---

Rover ---

27/10/2010 12:57:19
Quote Anchor link
Bedankt voor je reactie Johan!
Wat wij nu graag willen is dat de leerling de som ziet, en daarachter een input veld waar de leerling het antwoord kan invullen. Hoe kunnen we dit het best aanpakken?

Je hebt ons al een heel eind opweg geholpen! Bedankt
 
Crude Oil

Crude Oil

27/10/2010 13:03:02
Quote Anchor link
Maak een formulier waarin de leerling het antwoord kan invullen. Zorg dat je het antwoord op de een of andere manier meezendt en controleer het antwoord met php
 
Rover ---

Rover ---

27/10/2010 13:07:16
Quote Anchor link
En dan de grote vraag; hoe pak ik dat aan? ;-)

Bedankt voor je reactie Olie!
 
- Raoul -

- Raoul -

27/10/2010 13:10:29
Quote Anchor link
Je maakt een <input type="hidden" value="" name="uitkomst"> aan in je form, in de value moet dus de PHP variable met de uitkomst zitten. Je zet ook een veld met <input type="text" name="som">

In de php file kijk je dan of $_POST['uitkomst'] gelijk is aan $_POST['som'], zoniet geef je een error met verkeerd ofzo.
Gewijzigd op 27/10/2010 13:11:21 door - Raoul -
 
Hipska BE

Hipska BE

27/10/2010 13:19:38
Quote Anchor link
Nee, die uitkomst ga je natuurlijk niet al meegeven (kan gezien worden in de bron) maar ga je achteraf in php vergelijken he..
 
- Raoul -

- Raoul -

27/10/2010 13:21:37
Quote Anchor link
Ow ja inderdaad
 
Jacco Engel

Jacco Engel

27/10/2010 13:22:34
Quote Anchor link
- nvm -
Gewijzigd op 27/10/2010 13:22:49 door Jacco Engel
 
Rover ---

Rover ---

27/10/2010 13:23:09
Quote Anchor link
Wat wij ook wilde doen is dat de kinderen pas na de hele vragenlijst hun aantal punten te zien krijgen. Dus aantal goed en aantal fout. Dit moet doorgestuurd worden naar een database zodat de docent dit kan zien.

Enige ideeen?

Bedankt voor jullie reacties
 
Jel le

Jel le

27/10/2010 13:24:31
Quote Anchor link
Anders kan je het natuurlijk ook met een session doen
 
- Dave -

- Dave -

27/10/2010 13:24:52
Quote Anchor link
Sessies gebruiken. Dus bij elke vraag die iemand goed heeft +1 aan de sessie geven en dan op het einde de score op het scherm weergeven.
 
Hipska BE

Hipska BE

27/10/2010 13:25:11
Quote Anchor link
Wat heb je zelf al geprobeerd en waar raak je niet uit? Wij willen graag helpen, maar zonder iets tastbaars kunnen wij helaas niet veel doen.
Gewijzigd op 27/10/2010 13:25:34 door Hipska BE
 
Jel le

Jel le

27/10/2010 13:27:24
Quote Anchor link
De kinderen moeten toch ook kunnen zien welke vraag ze goed en fout hebben?
Anders maak je sessie variables aan met daarin de vraag en het antwoord en op de resultatenpagina controleren welke goed en/of fout zijn en dan naar de database sturen.
 
Crude Oil

Crude Oil

27/10/2010 13:37:35
Quote Anchor link
Hipska BE op 27/10/2010 13:19:38:
Nee, die uitkomst ga je natuurlijk niet al meegeven (kan gezien worden in de bron) maar ga je achteraf in php vergelijken he..


Je kunt het antwoord toch ook gecodeerd meegeven? maarged je kunt het natuurlijk ook zonder hem mee te geven doen.
 
Teun Hesseling

Teun Hesseling

27/10/2010 13:38:41
Quote Anchor link
Quote:
Nee, die uitkomst ga je natuurlijk niet al meegeven (kan gezien worden in de bron) maar ga je achteraf in php vergelijken he..
vind ik knap als kinderen van groep 3,4,5 dat snappen hoe ze dat moeten doen:p
 
Crude Oil

Crude Oil

27/10/2010 13:40:54
Quote Anchor link
dat wel, maar je weet maar nooit :P
 
Johan Dam

Johan Dam

27/10/2010 13:43:07
Quote Anchor link
eigenlijk zijn er 2 mogelijkheden,

1) sessies,
2) javascript,

met javascript kan je meteen zeggen of een antwoord goed / fout is en score bijhouden zonder de pagina te verversen. Het antwoord kan je ook door javascript laten berekenen zodat het niet ergens in de bron staat.

met sessies en php kan je hetzelfde, maar dan moet na elke som de pagina vertuurd worden.

Voor PHP kan je iets doen als

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
<?php
if($_POST['antwoord'] == $_SESSION['getal_1'] + $_SESSION['getal_2'])
$_SESSION['goed'] ++;
else
$_SESSION['fout'] ++;
?>
 
Rover ---

Rover ---

27/10/2010 13:51:22
Quote Anchor link
Goed, dus wat ik doe is: ik maak een formulier waarin meerkeuze vragen gegeven zijn. Deze laat ik controleren door een stukje php script? En dat laat ik doorsturen naar een database?
 
Hipska BE

Hipska BE

27/10/2010 15:43:49
Quote Anchor link
Methode lijkt oké. Laat ons maar weten als je ergens niet uit geraakt..
 
Milo S

Milo S

27/10/2010 18:09:55
Quote Anchor link
Ik zou een database aanmaken met alle sommen en gebruikers (leeringen + docenten)

Groepen
- id
- groep
(misschien kan je hier zelfs een docent_id aan koppelen, zodat alleen de docent van die klas het kan bekijken.)

Gebruikers:
- id
- groep_id
- gebruikersnaam
- wachtwoord
- status (0 = leerling, 1 = docent)

Sommen:
- id
- groep_id
- begin_getal
- karakter (x, :, -, +)
- eind_getal
- antwoord

Spelverloop:
- id
- gebruiker_id
- som_id
- antwoord (0 = fout, 1 = goed)

Dan haal je de som uit de database, kind voert antwoord in, jij voegt record toe aan spelverloop. En dan kan je er zelfs voor zorgen dat je leerling kan stoppen met het spel, en later weer verder gaan. Je kunt ten alle tijden kijken wat een leerling goed heeft en welke die goed heeft.
Geen sessie's nodig, en je hebt naar mijn idee meer opties.
Gewijzigd op 27/10/2010 18:15:44 door Milo S
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.