Relaties in PostgreSQL

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Jurgen assaasas

Jurgen assaasas

29/11/2007 09:59:00
Quote Anchor link
Ik ben met PGSQL bezig, alleen snap ik eigenlijk niet hoe ik relaties kan maken. Ik gebruik de tool PHPpgAdmin en heb ook toegang tot de server console.

Ik heb 2 tabellen

Users
client_id(relationeel)
username
password
aamgemaakt(niet relationeel met de kolom als de tabel hieronder).
rank

Profiel
client_id
naam
email
aangemaakt
..
..


En nog een vraag. Wat zijn de beste datatypes voor:

username 15 karakters
password 32 bits MD5
email


ik heb trouwens het volgende uitgetypt alleen klopt het niet echt denk ik(de query werkt iig niet).

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
CREATE TABLE users
(
id SERIAL,
username VARCHAR(20),
password VARCHAR(32),
CONSTRAINT users PRIMARY KEY(id),
CONSTRAINT users FOREIGN KEY (id)
);

CREATE TABLE profiel
(
id SERIAL,
voornaam VARCHAR(20),
achternaam VARCHAR(20),
geboortedatum TIMESTAMP,
CONSTRAINT profiel PRIMARY KEY(id),
CONSTRAINT profiel FOREIGN KEY (id)
REFERENCES users(id)
);
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Jurgen assaasas
 
PHP hulp

PHP hulp

28/03/2024 12:48:26
 
Frank -

Frank -

29/11/2007 11:26:00
Quote Anchor link
Wat doet de FK in de tabal users? Dat lijkt me niet goed.

Verder zal ik even kijken hoe je e.e.a. netjes opzet, momentje!
 
Jurgen assaasas

Jurgen assaasas

29/11/2007 11:37:00
Quote Anchor link
pgFrank schreef op 29.11.2007 11:26:
Wat doet de FK in de tabal users? Dat lijkt me niet goed.

Verder zal ik even kijken hoe je e.e.a. netjes opzet, momentje!


Ja, ik heb hier een tut uitgeprint maar het wil niet echt lukken. Ik ben het zoals jij het noemt vervloekte MySQL gewend en die slikt idd alles dus wil ik nu goed SQL leren. En de opzet van een relationele database bestuderen.
 
Frank -

Frank -

29/11/2007 11:54:00
Quote Anchor link
In pgSQL heb je behalve databases, tabellen en kolommen, ook nog SCHEMA's. Die zitten zeg maar tussen een database en tabel in, 1 database heeft minimaal 1 SCHEMA (vaak genaamd 'public' en mag je weggooien) en in de diverse SCHEMA's staan dan de tabellen e.d.

Stap 1 is dan ook het aanmaken van een SCHEMA waarin je gaat werken, een soort van object:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
CREATE SCHEMA test;

Nu heb je het SCHEMA 'test' aangemaakt, daarin gaan we verder werken.
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
CREATE TABLE test.users
(
  id serial NOT NULL,
  username varchar(20) NOT NULL,
  userpassword char(32) NOT NULL,
  CONSTRAINT "PK_users" PRIMARY KEY (id),
  CONSTRAINT "U_username" UNIQUE (username)
)
WITHOUT OIDS;

Nu is in het SCHEMA 'test' de tabel 'users' aangemaakt.
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
CREATE TABLE test.profielen
(
  id serial NOT NULL,
  id_users int8 NOT NULL,
  voornaam varchar(20),
  achternaam varchar(20),
  geboortedatum date,
  CONSTRAINT "PK_profielen" PRIMARY KEY (id),
  CONSTRAINT "FK_profiel_user" FOREIGN KEY (id_users)
      REFERENCES test.users (id) MATCH SIMPLE
      ON UPDATE CASCADE ON DELETE CASCADE
)
WITHOUT OIDS;

En zie hier de tabel 'profielen' in eveneens het SCHEMA 'test'. Daarin is ook een FK aangemaakt die verwijst naar de tabel 'users' in het SCHEMA 'test'.

Omdat je nu een SCHEMA gebruikt, zul je overal bij het oproepen van een tabel óók de schemanaam moeten opgeven:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
SELECT
  *
FROM
  schemanaam.tabelnaam

Dat lijkt omslachtig, maar dankzij de SCHEMA's kun je OO gaan werken in je database. Denk bv. aan een SCHEMA 'users' met daarin alle gegevens van de users en een SCHEMA 'topics' met daarin de topics van het forum. Een SCHEMA 'boeken' zou dan bv. de boekbesprekingen kunnen bijhouden.

Relaties e.d. kunnen over meerdere SCHEMA's zijn uitgesmeerd, dat is geen enkel probleem. Zorg dat je bij het aanmaken van de FK's de juiste namen opgeeft. Hier even heel goed opletten, het ligt bv. voor de hand dat vrijwel iedere SCHEMA een tabel 'statussen' heeft met daarin de statussen die het object kan hebben. Wanneer je dan naar het verkeerde SCHEMA verwijst, kun je hele rare situaties krijgen...

Met pgSQL heb je geen auto_increment waarvan pas achteraf bekend is welk nummer is toegekend, een SERIAL weet vooraf welk nummer er wordt toegekend. Met bv. de functie NEXTVAL() vraag je deze op, en ga deze waarde gebruiken in de diverse queries.

I.p.v. een SERIAL kun je ook gewoon een INT gebruiken en apart een SEQUENCE aanmaken die je iedere meer met NEXTVAL() ophoogt. Op die manier heb jij de volledige controle over wat er met de id's moet gebeuren.

Succes!

Edit: Hier nog even de syntax om handmatig een SEQUENCE aan te maken:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
CREATE SEQUENCE test.users_id_seq
  INCREMENT 1
  MINVALUE 1
  MAXVALUE 9223372036854775807
  START 1
  CACHE 1;

Dit doe je alleen wanneer je géén SERIAL wilt gebruiken, maar een INT voor je id. Bij het gebruik van een SERIAL wordt de sequence automatisch aangemaakt en opgehoogd wanneer je de tabel gaat vullen. Ik doe dit 'handmatig', geeft me net iets meer controle over wat er gebeurt in de database.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Frank -
 
Frank -

Frank -

01/12/2007 00:28:00
Quote Anchor link
Hoe staat het eigenlijk met de pgSQL-avonturen?
 
PHP erik

PHP erik

01/12/2007 02:39:00
Quote Anchor link
Mooie post Frank. Gebookmarkt om in de toekomst naar te linken :)
 
Jurgen assaasas

Jurgen assaasas

01/12/2007 10:17:00
Quote Anchor link
Ik ben er nog mee aan het prullen, ik heb de 2 PGSQL tuts hier op PHPhulp ook even uitgedraaid en ik moet zeggen dat het best ingewikkeld is. Ik kan makkelijk de bovenstaande code in een SQL dump gooien maar daar leer ik niets van dus ben ik het nog aan het bestuderen.
 
Frank -

Frank -

01/12/2007 12:07:00
Quote Anchor link
Jurgen schreef op 01.12.2007 10:17:
Ik ben er nog mee aan het prullen, ik heb de 2 PGSQL tuts hier op PHPhulp ook even uitgedraaid en ik moet zeggen dat het best ingewikkeld is. Ik kan makkelijk de bovenstaande code in een SQL dump gooien maar daar leer ik niets van dus ben ik het nog aan het bestuderen.
Hoe kan dat nu ingewikkeld zijn? pgSQL is niet meer of minder dan het standaard SQL-gebeuren, met standaard datatypes, etc.

Zeker wanneer je met een tooltje (is slechts een stuk gereedschap, maar toch) als pgAdminIII (Windows, Linux, OSX) aan de slag gaat, is het een fluitje van een cent om een correcte database aan te maken.

Vanuit PHP is het eenvoudiger om met pgSQL te kletsen dan MySQL, fouten worden afgekeurd. Uiteraard gebruik je PDO, dan maakt het namelijk voor de PHP-code niet uit of je nu met pgSQL, Oracle of MySQL kletst, het enige verschil is de SQL-syntax.

Edit: In bovenstaand voorbeeld wordt het SCHEMA 'test' aangemaakt. Dit is eigenlijk geen goed voorbeeld, sorry, 'test' is namelijk geen object. Kies dus een betere naam, een echt object zoals bv. users, sessies, cookies, topics, of ik weet niet wat. Het moet in elk geval tastbaar zijn. (ja, ook cookies en sessies zijn 'tastbaar')
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Frank -
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.