REST API tips

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

M B

M B

22/04/2015 12:48:34
Quote Anchor link
Hallo,

Ik ga een REST API maken voor mijn web applicatie.
Nu is mijn vraag hebben jullie nog tips?

De API hoef alleen gegeven op te halen.
Je moet ingelogd zijn om bij de API te kunnen, ik dacht zelf aan HTTP authentication.
Over hoe de url er uit moet zien ben ik nog niet helemaal uit, wil zo flexibel mogelijk zijn.
En is het slim om alleen json output te ondersteunen?
 
PHP hulp

PHP hulp

19/04/2024 01:42:55
 
Ivo P

Ivo P

22/04/2015 14:14:29
 
M B

M B

22/04/2015 14:20:53
Quote Anchor link
Als framework ga ik Laravel gebruiken daar is de applicatie namelijk ook op gebouwd.
 
Ivo P

Ivo P

22/04/2015 14:30:39
Quote Anchor link
het een zou het ander niet uit hoeven sluiten. Ginger FM is puur en alleen voor het REST stuk.
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

22/04/2015 17:28:12
Quote Anchor link
Heel erg ingewikkeld hoeft het niet te zijn is mijn mening. JSON voldoet prima maar als je het "grote publiek" wilt bereiken dan is het een overweging om naast JSON ook XML aan te bieden. Dit om het simpele feit dat er mensen zijn die daar meer ervaring mee hebben dan met JSON. En onbekend is onbemind zoals het oude spreekwoord zegt.

Daarnaast enkele golden rules:
- Gebruik een TOKEN voor de authenticatie en geen username/wachtwoord
- Zet een versienummer in de url(s) zodat je later nog een nieuwere versie kunt maken zonder dat de bestaande gebruikers hier last van hebben
- gebruik clean URL's
 
M B

M B

22/04/2015 18:51:41
Quote Anchor link
De API is voor een bepaalde doelgroep ik denk dat JSON dan wel voldoende is.

Zelf dacht ik aan een token met een wachtwoord en eventueel nog op IP basis te gaan werken.
Waarom geen username/password gebruiken bij een API maar een token?

Hoe kun je het beste een token generen?
Wat bedoel je precies met clean URL's?
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

23/04/2015 12:06:40
Quote Anchor link
Een token kun je vrij eenvoudig genereren met bijv. sha1(). Een username en password is altijd persoonlijk. Met een api zal het een applicatie zijn die zichzelf moet identificeren. Deze applicatie wordt meestal door iemand anders ontwikkelt dan de eigenaar van de login - gegevens. Het handigste is dan ook om je gebruikers achter een login een token te laten aanmaken die ze vervolgens kunnen kopiëren en in hun script kunnen plakken.

Urls:
Http://domein.nl/api?version=v1&commando=doeiets&token=abcde

Clean url:
Http://domein.nl/api/v1/doeiets/abcde
Gewijzigd op 23/04/2015 12:08:24 door Frank Nietbelangrijk
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.