Resultaten sorteren

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Java developer Zorgsysteem

Dit ga je doen Werken aan het eigen gebouwde zorgsysteem; Verbeteringen maken en toepassen binnen de applicatie; Jij gaat werken aan de Back-end van de applicatie en sporadisch werk je mee aan de Front-end; Samenwerken met andere teams voor een optimaal resultaat; Jij kan 'clean' werken en high quality code schrijven; Jij werkt resultaatgericht. Hier ga je werken De organisatie houdt zich bezig met diverse applicaties met betrekking tot zorgregistratie. Dankzij hun systeem komt alle informatie, omtrent de zorg van een patiënt, op een overzichtelijke en toegankelijke manier samen in één systeem te staan. Op deze manier is deze informatie

Bekijk vacature »

Cobol Developer

Dit ga je doen Als Cobol Ontwikkelaar zal je gaan meebouwen aan een onderdeel van het backend systeem waarbij je het functionele ontwerp vertaald naar een technische oplossing die geïntegreerd kan worden in de huidige omgeving. Je zorgt ervoor dat de bedrijfsprocessen op een efficiënte manier worden uitgevoerd en werkt proactief aan het verbeteren hiervan. Samen met jouw collega’s reviewen jullie elkaars code en test je je eigen code. Je werkt nauw samen met andere ontwikkelaars, testers en functioneel ontwerpers. Taken pakket: Beheren en doorontwikkelen van de bestaande omgeving; Vertalen van een functionele vragen naar een technische oplossing; Doorvoeren van

Bekijk vacature »

Front-end developer (HTML, CSS, SASS, JavaScript)

Functie Momenteel zijn we voor ons Digital team op zoek naar een (medior) Front-end developer. Samen met je collega’s werk je in een Agile/Scrum omgeving aan de ontwikkeling van onze webapplicaties, websites en andere oplossingen. Je draagt bij aan een sterk ontwikkelproces waarin kwaliteit voorop staat. Hiervoor ben je niet alleen bezig met eigen code maar ook code reviews van andere collega’s. Ben jij graag op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in je vakgebied en wil je deze toepassen voor diverse projecten? Dan komen wij graag met je in contact! Eisen • HBO werk- en denkniveau • Minimaal 2

Bekijk vacature »

Java Developer bij een jonge groeiende organisatie

Bedrijfsomschrijving Vind jij het als Java developer ook zo belangrijk dat een bedrijf je de ruimte en tijd geeft voor persoonlijke ontwikkeling? Dan zit je hier helemaal goed. Deze jonge organisatie is opgericht in 2018 en is ondertussen uitgegroeid tot een club van ongeveer 30 medewerkers. Het gaat hier om een echte Java club, die vrijheid en verantwoordelijkheid erg belangrijk vinden. Het bedrijf heeft een informele sfeer en de teams zijn erg hecht met elkaar. Ze delen graag de kennis en ervaringen met anderen, maar vinden andermans mening ook zeer belangrijk. De organisatie zet zich in voor ontwikkeling en besteed

Bekijk vacature »

3D BIM Add-on Developer

Als 3D BIM add- on ontwikkelaar bij KUBUS ontwikkel je add-ons (BCF Managers genaamd) voor de toonaangevende building information modeling (BIM) programma's Revit, Navisworks, Archicad, AutoCAD en Tekla Structures. BCF Managers maken gegevensoverdracht mogelijk tussen BIM-software en BIMcollab. Je werkt zowel aan de front- als aan de back-end. Als softwarebedrijf bevindt KUBUS zich in een unieke positie. We bouwen aan onze eigen producten die wereldwijd door tienduizenden gebruikers worden gebruikt. Ons bedrijf heeft precies de juiste grootte: groot genoeg om echt impact te maken in de markt, maar klein genoeg om als individuele ontwikkelaar invloed uit te kunnen oefenen en

Bekijk vacature »

Integratie Developer / Architect

Dit ga je doen Als Integratie Developer / Architect binnen deze organisatie krijg je echt de kans om impact te maken. De organisatie is groeiende maar houdt een corporate cultuur buiten de deur. Heb je een goede business case: zorg voor goede argumentatie en ga ervoor! Geen stroperig beslissingsproces dat jouw ideeën in de weg staat! Enkele van jouw taken: Je ontwerpt en ontwikkelt nieuwe integraties met behulp van interne tools (Boomi) of externe partners; Je vertaalt functionele specificaties naar technische oplossingen; Je denkt mee over strategische ontwikkelingen op het gebied van applicatie integratie; Je voert regie op leveranciers en

Bekijk vacature »

Laravel / PHP developer gezocht!

Functie omschrijving Wij zijn op zoek naar een Laravel PHP Developer voor een leuk bedrijf in de omgeving van Amsterdam! Je zult je bezig houden met de volgende werkzaamheden: Je gaat aan de hand van de wensen van klanten software ontwikkelen; Je bent bij het gehele proces betrokken; van A tot Z; Je hebt na de oplevering contact met de klant wanneer zij problemen ervaren; Je denkt mee over het verbeteren van de werkprocessen; Je denkt mee over softwareoplossingen; Je speelt in op de behoefte van de klant; Je houdt je bezig met het verbeteren, aanpassen en vernieuwen van de

Bekijk vacature »

C# .NET Developer

Dit ga je doen Als developer nieuwe gave features implementeren; Werken met technieken als C# .NET en (REST) API's webservices; Ontwikkelen van koppelingen middels API's; Maken van technische keuzes en beslissingen over de architectuur; Junior collega's coachen; Initiatief nemen voor nieuwe technische mogelijkheden; Je bent een belangrijke schakel - en vindt het leuk - om te schakelen met de business. Hier ga je werken In een klein team van professionals ben je als C# .NET Developer verantwoordelijk voor het ontwikkelen van één van de applicaties voor het grootste inhouse product: een applicatie voor alles omtrent hypotheken. De programmeertaal die je

Bekijk vacature »

Front end developer

Functie Het team bestaat uit User Experience designers, Data Scientists en Software Engineers met passie voor hun vak. De consultants en ontwikkelaars werken volgens de Design Thinking methode waarbij de eerste stappen van ontwerp en ontwikkeling zullen samenkomen in een proof of concept. Nadat is vastgesteld dat de oplossing voldoet aan de belangrijkste behoeftes worden producten of services gevalideerd door middel van korte iteraties. Hiermee zorgen ze ervoor dat het werk voldoet aan de technische vereisten en gebruikersbehoefte. Door het inzetten van de nieuwste technologieën die toekomstbestendig zijn weten ze klanten omver te blazen. Ook geven en organiseren ze veel

Bekijk vacature »

.NET Developer Senior

Dit ga je doen Het ontwikkelen van backend applicaties in C#; Het maken van vele koppelingen met andere ERP-applicaties zoals JD Edwards en SAP; Je bent (mede) verantwoordelijk voor het opstellen van technisch ontwerpen voor de te ontwikkelen software oplossingen; Je bent gemiddeld 90% van je tijd inhouse oplossingen aan het ontwikkelen en testen. De overige 10% van je tijd ben je bij klanten op locatie om oplossingen te implementeren, klanten te begeleiden en de software verder te innoveren; Naast het zelfstandig ontwikkelen van software oplossingen ben je ook bezig met het waarborgen van je contacten bij de klant, het

Bekijk vacature »

Senior Software Developer C++

Vacature details Vakgebied: Software/IT Opleiding: Senior Vacature ID: 13342 Introductie Do you want to work for one of the most innovative companies located in the region of Eindhoven. Currently Due to growth we are looking for a Senior Software Developer. Our client is a high-tech company with international roots and can provide you with a challenging opportunity. Functieomschrijving Responsibilities: Design, develop, and maintain high-quality software applications in C++ Collaborate with other engineers, product managers, and stakeholders to understand requirements and develop solutions Write clean, maintainable, and efficient code Conduct thorough testing and debugging to ensure high-quality software Optimize applications for

Bekijk vacature »

Delphi developer

Functie Als Delphi developer ga jij aan de slag in een team met twee andere ervaren Delphi programmeurs waaronder de Hoofd programmeur. Als team zijn jullie verantwoordelijk voor de doorontwikkeling van jullie bestaande applicatie. Daarnaast zijn jullie verantwoordelijk voor het onderhouden van deze applicatie en het oplossen van eventuele bugs. Eisen - HBO werk en denk niveau; - Minimaal één jaar ervaring met Delphi; - Goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift; - Jij bent zelfstandig, maar kan ook in team verband werken. Aanbod - €3000,-- €4000,- op basis van jouw kennis en ervaring; - 8% vakantiegeld;

Bekijk vacature »

C# developer

Sogeti is een organisatie met een goede werksfeer en zo min mogelijk hiërarchische verhoudingen. Ga je bij ons als C# Developer aan de slag? Dan werk je dagelijks met collega’s aan de mooiste IT-projecten. Deze snelgroeiende groep collega’s krijgt energie van hun vak en dat merk je op de werkvloer. Natuurlijk krijg jij de mogelijkheid je te certificeren. We organiseren regelmatig technische Meet-ups en doen we veel aan kennisdeling. Mede hierdoor zij wij dit jaar Microsoft Partner of the Year geworden. Sogetisten staan klaar voor elkaar, hebben lol met elkaar en daarmee behalen we de mooiste resultaten! Werken bij Sogeti

Bekijk vacature »

PHP Developer

Functieomschrijving Vanuit het hoofdkantoor in de regio van Bergen op Zoom ben je als PHP Developer niet alleen gefocust op het ontwikkelen van Software. Daarnaast ben je ook voortdurend bezig met het zoeken naar nieuwe mogelijkheden en innovaties die essentieel kunnen zijn voor de efficiëntie van software ontwikkeling. Je deelt veel kennis en informatie met het team en ontvangt deze dan ook graag terug. Techstack: PHP, Symfony & mySQL. Bedrijfsprofiel Deze uitdagende opdrachtgever is ruim 20 jaar actief in de regio Bergen op Zoom. Het vooruitstrevende team staat de hele dag voor je klaar om je te helpen en ondersteunen.

Bekijk vacature »

SAP Integratie Ontwikkelaar

Ben jij ambitieus in de verdere ontwikkeling van SAP binnen HANOS, en heb je kennis van SAP PI, CPI (SAP integration suite) en of andere middleware tooling? Dan ben jij mogelijk onze nieuwe SAP Integratie (middleware) Ontwikkelaar! Lees snel verder en solliciteer! Wat ga je doen? Als SAP Financieel Consultant ben je, als deel van een gedreven team van interne SAP consultants, de schakel tussen de gebruikersorganisatie en ICT. Je draagt proactief bij aan een optimale aansluiting van de SAP-functionaliteit (een applicatielandschap met o.a. Suite on HANA, Fiori, Hybris, C4C en BO), op de bedrijfsprocessen. Verder ondersteun je de HANOS

Bekijk vacature »
Arian Stolwijk

Arian Stolwijk

10/10/2006 19:14:00
Quote Anchor link
Hoi,

Een tijdje geleden had ik een topic geopent waarin ik vroeg of er een manier is om de relevantie te bepalen aan de relevantie die mysql terug geeft én de datum. (dit met een FULL TEXT SEARCH dus).

Dit is dus de betreffende zoek sql
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?php
$s_sql
= "SELECT *, MATCH(`titel`) AGAINST ('>".$s."') AS `relevantie` FROM nieuws WHERE MATCH (titel,korttekst,tekst) AGAINST ('".$s."' IN BOOLEAN MODE) ORDER BY datum DESC, relevantie DESC";
?>

Nu heb ik nog eens goed en hard lopen/zitten denken. En kwam ik tot het volgende idee.
Ik wil laten sorteren op de relevantie.

En hoe wil ik die relevantie nu berekenen?
Deel 1: MySQL retourneerd een relevatie...

Deel 2 De datum is als timestamp, dus een 10 cijferig getal... Als ik dit getal deel door de huidige timestamp... dan komt er bij een nieuw artikel een hoger getal uit dan bij een ouder... Maar omdat ik de relevantie belangrijker vindt dan de datum doe ik het getal wat uikomt ( >= 1 ) * 0.75.

Vervolgens tel ik de relevantie welke is berekend bij Deel 1 + Deel 2 en hier moet deze dan op gaan sorteren.

Echter is dit een vrij ingewikkeld iets... en ik weet hoe je dingen kan selecteren uit de database, er inzetten, een beetje laten zoeken verwijderen en al dat... maar dit is toch nog iets te ingewikkeld, vandaar dat ik hier hulp zoek. Ik denk dat dit niet alleen voor mij, maar ook voor andere php'ers interessant kan zijn...

Alvast bedankt,
Arian

PHP hulp

PHP hulp

26/09/2023 05:21:10

Frank -

Frank -

10/10/2006 19:23:00
Quote Anchor link
Waarom gebruik je een timestamp wanneer je met een DATETIME veel meer mogelijkheden hebt? Zie bv. hoofdstuk 12.5 van de MySQL-handleiding. En mocht je toch echt met een timestamp willen werken, MySQL kan van een DATETIME zo weer een timestamp maken.

Maar dan nu even terug naar de vraag: Wat vind je zo ingewikkeld aan de berekening? Je hebt alles al op een rijtje staan, nu nog even in de SQL zetten en klaar ben je.

Tip: Schrijf de SQL uit over meerdere regels om het overzicht te houden. En natuurlijk af en toe inspringen.

Arian Stolwijk

Arian Stolwijk

10/10/2006 19:34:00
Quote Anchor link
Maar zou je mij een beetje op weg willen helpen want ik snap nog niet zoveel van die mysql functies omdat ik hun site nog niet helemaal door heb :S

Frank -

Frank -

10/10/2006 19:41:00
Quote Anchor link
Wat snap je dan niet aan de documentatie van MySQL? Met de volgende query kun je bv. berekenen hoe oud een artikel is (in dagen):
Code (php)
1
2
3
4
SELECT
  DATEDIFF(CURDATE(), datum) AS verschil
FROM
  tabelnaam

De kolomnaam 'datum' bevat de datum, duhhh. Uiteraard kun je deze berekening ook onderdeel laten zijn van een grotere berekening.

En nu mag je zelf weer even aan de slag.

Arian Stolwijk

Arian Stolwijk

10/10/2006 20:35:00
Quote Anchor link
Aah, ik snap het nu wel al een beetje...
Maar
DATEDIFF(CURDATE(), datum) AS verschil,
geeft een hoger getal dus als het ouder wordt, en
MATCH(titel) AGAINST('zoekwoord') AS titel_relevantie,
geeft een lager getal als het minder relevant wordt.

Hoe kan ik dan berekenen dat een ouder bericht een lager getal krijgt dan een nieuwer ?

Frank -

Frank -

10/10/2006 20:36:00
Quote Anchor link
Door de input van de functie DATEDIFF() om te draaien...

DATEDIFF(datum, CURDATE()) AS verschil

Edit: Of even in de handleiding kijken:
http://dev.mysql.com/doc/refman/4.1/en/date-and-time-functions.html
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Frank -

Arian Stolwijk

Arian Stolwijk

10/10/2006 20:50:00
Quote Anchor link
:O oke (Y) tnx.

Ik snap hem.
Maar nu wil ik verder rekenen. Ik heb ondertussen een getal gemaakt bij de datum, titel, de kortte tekst (korttekst), en het lange artikel (tekst).

dus dan denk ik, dat doe ik zo:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<?php
$s_sql
= "
SELECT
    DATEDIFF(datum, CURDATE()) AS verschil,
    MATCH(titel) AGAINST('"
.$s."' * 2) AS titel_relevantie,
    MATCH(tekst) AGAINST('"
.$s."' * 0.5) AS tekst_relevantie,
    MATCH(korttekst) AGAINST('"
.$s."' * 1.25) AS kort_relevantie,
         ((verschil / 0.5) * titel_relevantie * tekst_relevantie * kort_relevantie) AS relevantie
FROM nieuws
    ORDER BY relevantie DESC"
;
?>

Maar helaas, werkt niet... hij zegt hier met mysql_error(): Onbekende kolom 'verschil' in field list.

dus dan probeer ik het zo:

Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?php
$s_sql
= "
SELECT
    MATCH(titel) AGAINST('"
    MATCH(tekst) AGAINST('"
.$s."' * 1.25) AS kort_relevantie
FROM nieuws
    ORDER BY ((verschil / 0.5) * titel_relevantie * tekst_relevantie * kort_relevantie) DESC"
;
?>

Maar helaas werkt ook niet... Hier zegt hij met mysql_error(): Onbekende kolom 'verschil' in order clause

Hoe komt dit nou ?? :S

Klaasjan Boven

Klaasjan Boven

10/10/2006 20:52:00
Quote Anchor link
Volgens mij kun je een alias niet in de ORDER BY gebruiken.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Klaasjan Boven

Frank -

Frank -

10/10/2006 20:55:00
Quote Anchor link
Klaasjan Boven schreef op 10.10.2006 20:52:
Volgens mij kun je een alias niet in de ORDER BY gebruiken.
Dat is volgens mij ook het geval. De berekening kun je echter wel in de ORDER BY opnemen, dat is geen enkel probleem.

Klaasjan Boven

Klaasjan Boven

10/10/2006 20:57:00
Quote Anchor link
Oftewel probeer eens.

Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?php
$s_sql
= "
SELECT
    MATCH(titel) AGAINST('"
    MATCH(tekst) AGAINST('"
FROM nieuws
    ORDER BY ((DATEDIFF(datum, CURDATE()) / 0.5) * titel_relevantie * tekst_relevantie * kort_relevantie) DESC"
;
?>

Arian Stolwijk

Arian Stolwijk

10/10/2006 20:59:00
Quote Anchor link
@ klaas jan... je bedoelt dus dat je bv niet op 'verschil' kan sorteren?
volgens mij wel. Want hij deed het wel... ;-) als ik de tweede situatie neem en dan ORDER BY verschil doe
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Arian Stolwijk

Klaasjan Boven

Klaasjan Boven

10/10/2006 21:07:00
Quote Anchor link
Wat is op internet
lees is, is dat het niet mogelijk is.

Maar jij zegt dat de 2e situatie werkt? Wat bedoel je met de 2e situatie?

En als ik Frank zijn Post lees dan geloof ik dat hij het met mij eens is.
(kan het mis hebben)

Het is Klaasjan btw

Arian Stolwijk

Arian Stolwijk

10/10/2006 21:23:00
Quote Anchor link
Ja sorrie niet helemaal goed gelezen... :S

Maar als ik dit gebruik, wat jij voorstelde, werkt het ook nog niet...

Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?php
$s_sql
= "
SELECT
    MATCH(titel) AGAINST('"
    MATCH(tekst) AGAINST('"
FROM nieuws
    ORDER BY ((DATEDIFF(datum, CURDATE()) / 0.5) * titel_relevantie * tekst_relevantie * kort_relevantie) DESC"
;
?>

Ik krijg namelijk deze error: 'Onbekende kolom 'titel_relevantie' in order clause'

Deze error kreeg ik net ook, alleen kon hij kolom verschil (van de datum) niet vinden.
dus ik dacht.. als ik die error van het verschil weg kan werken dmv die 'DATEDIFF(datum, CURDATE())' na ORDER BY te zetten. Kan dat ook wel als ik de rest daar weer achter zet en ik zet een * tussen de regels zodat hij het vermenigvuldigt.

Dus dit maakte ik erven:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<?php
$s_sql
= "
SELECT
    MATCH(titel) AGAINST('"
    MATCH(tekst) AGAINST('"
FROM nieuws
    ORDER BY ((DATEDIFF(datum, CURDATE()) / 0.5) *
        MATCH(titel) AGAINST('"
.$s."' * 2) *
        MATCH(tekst) AGAINST('"
.$s."' * 0.5) *
.$s."' * 1.25) DESC";
?>

Maar helaas nu krijg ik wéér een error. Namelijk deze: 'Er is iets fout in de gebruikte syntax bij 'DESC' in regel 10'

Klaasjan Boven

Klaasjan Boven

10/10/2006 21:53:00
Quote Anchor link
Tel het aantal haakjes eens. Mist volgens mij een haakje voor DESC

Arian Stolwijk

Arian Stolwijk

10/10/2006 21:56:00
Quote Anchor link
Ik heb nu dit:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
<?php
$s_sql
= "
SELECT
    (DATEDIFF(datum, CURDATE()) +
    MATCH(titel) AGAINST('"
.$s."') * 2 +
    MATCH(tekst) AGAINST('"
.$s."') * 0.5 +
.$s."')) * 1 AS relevantie,
    titel,
    DATEDIFF(datum, CURDATE()) * 0.1 AS datum_relevantie,
    MATCH(titel) AGAINST('"
.$s."') AS titel_relevantie,
    MATCH(tekst) AGAINST('"
.$s."') AS tekst_relevantie,
.$s."') AS kort_relevantie
FROM nieuws
    ORDER BY relevantie ASC"
;
?>

Dit werkt wel goed... alleen de datum telt nog veelste zwaar mee, die mag wel / 10. Het lukt me alleen nog niet om enkel de datum /10 te doen... :$

Klaasjan Boven

Klaasjan Boven

10/10/2006 21:57:00
Quote Anchor link
Mooi dat het nu werkt. Je kunt dus niet sorteren op een alias.
Morgen weer een dag. Truste all

Frank -

Frank -

10/10/2006 22:00:00
Quote Anchor link
Waarom zou je niet alleen de datum door 10 kunnen delen? Gebruik haakjes ( en ) om dat deel aan te geven dat je wilt gaan delen:
(DATEDIFF(datum, CURDATE()) / 10 )

en klaar ben je weer

Jan Koehoorn

Jan Koehoorn

10/10/2006 22:01:00
Quote Anchor link
Klaasjan Boven schreef op 10.10.2006 21:57:
Mooi dat het nu werkt. Je kunt dus niet sorteren op een alias.
Morgen weer een dag. Truste all

Je kunt sorteren op een alias hoor! Dit werkt prima:
SELECT tekst1 AS mijn_tekst
FROM voorbeelden
ORDER BY mijn_tekst ASC

Klaasjan Boven

Klaasjan Boven

10/10/2006 22:05:00
Quote Anchor link
Ik moet je gelijk geven Jan net getest SELECT id AS mijn_id FROM blaat ORDER BY mijn_id werkt inderdaad

Arian Stolwijk

Arian Stolwijk

10/10/2006 22:08:00
Quote Anchor link
Hmmm..
Nu doet hij het wel behoorlijk..

met
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
<?php
$s_sql
= "
SELECT
    (DATEDIFF(datum, CURDATE()) * 0.1 +
    MATCH(titel) AGAINST('"
.$s."') * 2 +
    MATCH(tekst) AGAINST('"
.$s."') * 0.5 +
.$s."')) * 1 AS relevantie,
    titel,
    DATEDIFF(datum, CURDATE()) * 0.1 AS datum_relevantie,
    MATCH(titel) AGAINST('"
.$s."') * 2 AS titel_relevantie,
    MATCH(tekst) AGAINST('"
.$s."') * 0.5 AS tekst_relevantie,
.$s."') AS kort_relevantie
FROM nieuws
    ORDER BY relevantie DESC"
;
?>

Nog een vraagje dan? Hoe krijg ik de resultaten waar dus tekst_relevantie == 0 uitkomt weg... Want die zijn dus totaal niet relevant dus wil ik ook niet in mijn lijstje krijgen

In php zou ik het wel kunnen, maar dit is natuurlijk niet de netste/snelste oplossing neem ik aan.

Edit: Laat maar, ik wilde er dus WHERE tekst_relevantie > 0 tussen zetten, maar toen deed hij het dus niet wat Klaasjan waarschijnlijk bedoelde. Dus heb ik daar WHERE MATCH(tekst) AGAINST('".$s."') * 0.5 > 0 van gemaakt, en nu werkt hij :D

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.