[review] SQL Boilerplate webpagina

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Wouter J

Wouter J

31/07/2012 15:23:20
Quote Anchor link
Laat ik maar weer eens de kritische blikken van PHPhulp uit hun zomerslaap ontwaken....

Ik heb zojuist een 'websiteje', eerder een webpagina, gemaakt over het project SQL boilerplate waar ik een jaar geleden mee ben begonnen. Het doel is dat ik die nu wat meer up to date hou.

Wat vinden jullie van het design? Ik wil het vooral simpel en overzichtelijk houden. Het moet makkelijk op alle schermen kunnen zijn en vooral niet erg grootst overkomen. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Het is een Github pagina, wat betekend dat ik beperkt ben op HTML, CSS en JS. Dat is een van de redenen dat ik het simpel wil houden.

http://wouterj.github.com/sql-boilerplate/

Offtopic:
Ik ga morgen op vakantie, wordt dus niet boos als ik niet snel reageer. Over een paar weken ga ik het allemaal lezen en krijgen jullie een reactie.
Gewijzigd op 31/07/2012 15:24:51 door Wouter J
 
PHP hulp

PHP hulp

28/03/2024 16:11:39
 
Eddy E

Eddy E

31/07/2012 15:30:16
Quote Anchor link
Fraai.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
Foutafhandeling is natuurlijk ook nodig bij een normaal PHP script. Zorg altijd dat bezoekers geen errors krijgen en dat de fout makkelijk en snel aan te passen is.


Die tekst is te klein.
Ik zou alle letters net wat groter willen hebben.


Zinsopbouw:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
door een huis, tuin en keuken hacker te hacken is

Kan echt beter... volgens mij mis je ook wat streepjes:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
door een huis-, tuin- en keukenhacker te hacken is


Opmaak:
Prima. Letters mogen iets groter.
Die gele haakjes in de header maken de tekst moeilijker te lezen. Mag wel iets om (rechtsbovenin?)
Je pagina mag langer. Dan valt het meer op dat er meer is.
Ik zou het menu weg halen en die 3 pagina's op 1 pagina zetten.
Dat heb je nu al bijna, alleen de downloads nog niet... kleine moeite. Scheelt ook weer ruimte. En mij 'gezoek' en 'geklik'.
 
Moe BE

Moe BE

31/07/2012 16:50:36
Quote Anchor link
Ik zou de links MySQL, MySQLi en PDO hoger zetten, zodat deze zichtbaar zijn zonder dat er eerst gescrold moet worden.
 
Write Down

Write Down

13/08/2012 14:55:41
Quote Anchor link
Moe BE op 31/07/2012 16:50:36:
Ik zou de links MySQL, MySQLi en PDO hoger zetten, zodat deze zichtbaar zijn zonder dat er eerst gescrold moet worden.


Dat ligt ook beetje aan welke resolutie je hebt... Ik zie bijvoorbeeld zelfs nog de titel 'Artikelen' zonder te scrollen... Het hangt er een beetje vanaf hoe belangrijk Wouter die links vindt.
 
Chris PHP

Chris PHP

13/08/2012 14:59:54
Quote Anchor link
Wouter J op 31/07/2012 15:23:20:
Wat vinden jullie van het design?


Is platte zwarte tekst met een witte achtergrond al design ja?

Lijkt er meer op dat je css niet geladen wordt.
Gewijzigd op 13/08/2012 15:00:39 door Chris PHP
 
Niels K

Niels K

13/08/2012 22:34:48
Quote Anchor link
Ben ik het niet mee eens Chris.

Ik vind het design wat hebben. Moest er in het begin ook even aan wennen, maar dat is volgens mij de stijl van Wouter. Zie ook zijn persoonlijke website.

Niels
 
Wouter J

Wouter J

15/08/2012 17:42:14
Quote Anchor link
Bedankt voor de reacties. Ik ben de tips nu aan het verwerken in de nieuwe versie, snel meer.

Moe BE, goede tip! Ik ben even een goede plek aan het vinden, onder het menu staat het niet echt goed omdat kleine resoluties die dan niet zien. Ik denk er nog even over na.

Eddy, bedankt voor je tips. De tekst moet inderdaad nog goed nagekeken worden, was zomaar een eerste versie om een beetje context te hebben van hoe de tekst eruit gaat zien. Om hier lorem ipsum'tjes in the plaatsen leek me ook zo wat... ;)

Chris & Niels:
Het is inderdaad hoe ik denk dat het web eruit moet zien. Je moet niet teveel gaan rommelen met dingen die de bezoeker alleen maar afleiden. Het gaat om de tekst en je moet zorgend dat de bezoeker daarnaar toe gefocust wordt. Maar goed, het is een review dus ik ga niet teveel klagen... Schrijf het wel op mijn lijstje voor mijn blog.
 
Jelle Hi

Jelle Hi

15/08/2012 17:54:59
Quote Anchor link
@wouter J

Ik heb de website even op mn iPad bekeken, ziet er netjes uit!!
Zoals je zij moet je de lezer niet teveel afleiden, dus een simpel template. Ik heb dezelfde mening.

Heb alleen 2 opmerkingen;

1. De aanhalingstekens in de header liggen gedeeltelijk onder de tekst, ik denk als je de tekst meer naar rechts doet, is het beter leesbaar.

2. Wat mij betreft mag je de tekst-padding aan de onderkant van je leesmeer-link iets groter maken. Hetzelfde geld voor de tekst die je een gele achergrond hebt gegeven
 
Chris PHP

Chris PHP

16/08/2012 07:57:01
Quote Anchor link
Wouter J op 15/08/2012 17:42:14:
Chris & Niels:
Het is inderdaad hoe ik denk dat het web eruit moet zien. Je moet niet teveel gaan rommelen met dingen die de bezoeker alleen maar afleiden. Het gaat om de tekst en je moet zorgend dat de bezoeker daarnaar toe gefocust wordt. Maar goed, het is een review dus ik ga niet teveel klagen... Schrijf het wel op mijn lijstje voor mijn blog.


Er staat niets op je site, geen logo, algemene site stijl of wat dan ook. Hoe moet ik nu weten dat dit daadwerkelijk jou pagina is, en net van een of andere phisher? Er is niets herkenbaars, of een link tussen je eigen website en deze pagina.

Vandaar dat ik aangaf dat dit geen 'design' is maar gewoon platte tekst op een witte achtergrond. Ik zou het zelf iets meer herkenbaar maken.
 
Wouter J

Wouter J

25/08/2012 17:49:09
Quote Anchor link
Tja, dat is gewoon een kwestie van mening over wat design is en hoe je met het web mee om moet gaan. Dat hebben wel meer mensen met mij. Ik zie het web meer als een tijdschrift die makkelijk te updaten is, het moet goed te lezen zijn, de tekst moet de indruk maken, ect. Het draait allemaal om de tekst, en de kleine dingetjes als een border aan de bovenkant of een eigen lettertype zorgen net voor dat stukje verschil zodat jij de Telegraaf en het AD uit elkaar kan houden.
 
John Berg

John Berg

26/08/2012 10:54:42
Quote Anchor link
@Wouter Heel mooi!! Fris, simpel goed leesbaar. Ik vond het heel aantrekkelijk om te lezen en naar te kijken. duim omhoog!
Als ik op de PDO link klik krijg ik een 404 error.

off topic: Jammer van de boilerplate an sich, dat was een uitgelezen kans geweest om een echt nette boilerplate te maken. Nu wordt er weer alles (invoer, validate, sql, php ) door elkaar gehutsefrutst. Helaas alleen in het engels: Separation_of_concerns
 
Wouter J

Wouter J

26/08/2012 11:04:29
Quote Anchor link
John, bedankt voor je commentaar.

Die 2e alinea, tja ik weet en snap wat je bedoelt. Alleen dan ga ik een probleem krijgen. Mijn doel van boilerplate is het laten zien aan beginners hoe je het beste foutafhandeling uitvoert bij SQL dingen (aangezien het daar het meest mis gaat).
Jou punt is dat ik deze dingen moet gaan spreiden over verschillende bestanden. Het probleem daarvan is dat je ofwel in classes ofwel in functies moet gaan programmeren. Ik denk dat beide niet geschikt zijn om te gebruiken voor beginners.

Mocht je toch nog een idee hebben kun je me natuurlijk altijd helpen met de boilerplate. Ik ben bezig met het compleet vernieuwen van de boilerplate en daar kun je aan mee helpen. Heb je toevallig ervaring met Git en github?

PS: PDO bestaat nog niet, vandaar dat je daar nu een 404 over krijgt.
 
John Berg

John Berg

26/08/2012 11:15:54
Quote Anchor link
Wouter: Zou het niet zo zijn dat als je de 5 bestanden die je nu hebt in de mysqli bolierplate vervangt door je 2, nl het html voorbeeld en een database class, je veel minder code krijgt, het veel duidelijker wordt en voor een beginner juist gemakkelijker wordt om te volgen?

Ik heb geen ervaring met git (wel met subversion), maar ik leer iets vrij gemakkelijk ;-)

Ik wil best meehelpen aan een boilerplate (daar heb ik ook al e.e.a. van wat ik best wil delen), en ik kan eventueel ook ruimte beschikbaar stellen om de voorbeelden 'live' te laten zien. Ik had voor mijn PHP framework al iets gemaakt, maar dat is voor beginners te lastig, denk ik.

Toevoeging op 26/08/2012 11:29:19:

Ik ben zo vrij geweest om het add user deel al even online te zetten ;-)
Gewijzigd op 26/08/2012 11:16:36 door John Berg
 
Wouter J

Wouter J

26/08/2012 12:48:38
Quote Anchor link
John, het is een punt om zeker verder over te discussiëren en bedankt dat je me wil helpen! Stuur me anders even een PM, dan kan ik je helpen aan wat GIT en github kennis (aangezien je subversion kent moet dit geen probleem worden) en dan kunnen we eventueel ook via een ander medium discussiëren.
Die ruimte heb ik ook eventueel wel op mijn website, maar het gaat voornamelijk om de code hoe het er in een live demo uit ziet vind ik zelf niet heel belangrijk (als het maar werkt en de code goed is).
 
John Berg

John Berg

26/08/2012 13:37:22
Quote Anchor link
Wouter: ik heb je een PM gestuurd.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.