Running een SaaS als developer

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Mister Atiebatie

Mister Atiebatie

27/09/2016 09:15:36
Quote Anchor link
Hallo mede developers,

Onlangs had ik een idee voor een Software as a Service in de vorm van een iOS applicatie en na wat onderzoek zou ik dit idee graag willen gaan opzetten. Ik heb ondertussen een versie 1.0 ontwikkeld in Xcode. Desondanks voordat ik dit echt op wil ga zetten, vroeg ik me af of er meer developers zijn die een SaaS runnen naast hun baan of studie. Daarnaast heb ik een aantal vragen:

- Ik wil dit concept in m'n eentje gaan opzetten maar is in dit geval dan een B.V. of eenmanszaak verstandig?
- Hoe kan je een inschatting maken van de tijd die benodigd is om support te leveren?
- Is het uberhaupt mogelijk om een SaaS in je eentje te runnen?

Ik zal vast nog 1000 en 1 vragen hebben maar laat ik met de eerste paar beginnen.

Alvast bedankt!

MrAtiebatie
Gewijzigd op 27/09/2016 12:34:43 door Mister Atiebatie
 
PHP hulp

PHP hulp

26/04/2024 01:05:27
 
Michael -

Michael -

27/09/2016 18:30:42
Quote Anchor link
Het is nog al een breed begrip. Je zegt dat je een dienst bent begonnen en of dit haalbaar is om in je eentje draaiend te houden en hoelang je support tijd in beslag neemt.
Misschien is het handig om iets meer te vertellen over wat voor dienst je wilt aanbieden en een idee geven hoe groot deze dienst is.

Inschrijving bij KVK kan nooit kwaad en als je met klanten omgaat komt dit altijd betrouwbaarder over.
Gewijzigd op 27/09/2016 18:31:22 door Michael -
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

27/09/2016 19:20:33
Quote Anchor link
Als je in je eentje werkt, dan is een eenmanszaak een goed begin. Een BV is leuk als je een grote opzet hebt en als je hoge investeringen hebt.

Lees ook dit eens door:
http://www.eenmanszaakoprichten.nl/rechtsvormen/eenmanszaak-of-bv/
 
Mister Atiebatie

Mister Atiebatie

27/09/2016 19:45:38
Quote Anchor link
M'n post was idd wat abstract maar ik hou het concept liever nog even voor mezelf. Ik heb de service nu nog niet draaiende en verkoop het nog niet. Hiervoor zal ik immers eerst een rechtsvorm moeten aanvragen. Inschrijven bij KvK vind ik ook zeker niet erg en wil ik ook graag doen maar voordat ik investeer in een noteriële akte voor een B.V. wil ik wel zeker zijn dat ik de juiste keuze maak. Het nadeel van een eenmanszaak is natuurlijk wel dat je privé aansprakelijk bent. Nou moet ik nog wat worst case scenario's opzetten om te kijken hoe groot het fiscale risico is dat ik loop maar ik denk dat het mee valt. Ik ben eigenlijk op zoek naar iemand die een SaaS runt om is mee te praten. After all lijkt het me sterk dat ik de eerste developer ben die een SaaS wil gaan oprichten.
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

28/09/2016 08:32:58
Quote Anchor link
Het grootste "fiscale risico" dat je nu loopt, is dat je bij een BV vastzit aan het verplicht DGA-loon van minimaal € 44.000 per jaar (en dat je dat nog niet wist). Ga je eens een paar uur goed inlezen.
 
Aad B

Aad B

28/09/2016 09:28:59
Quote Anchor link
Ward van der Put op 28/09/2016 08:32:58:
Het grootste "fiscale risico" dat je nu loopt, is dat je bij een BV vastzit aan het verplicht DGA-loon van minimaal € 44.000 per jaar (en dat je dat nog niet wist). Ga je eens een paar uur goed inlezen.
Het verplicht DGA loon is niet zo verplicht als Ward beweert. Het verplicht DGA loon is alleen van toepassing als de BV draagkrachtig genoeg is. Verder is het zo dat als je naast je BV nog in loondienst bent je ontheffing krijgt van DGA salaris omdat je loonslaaf bent. Als je dus beginnend/starter bent en je hebt nog een baantje dan is DGA salaris echt niet van toepassing. Deze werkwijze wordt ook vaak toegepast in holding constructies waarbij bv eigenaar(s) in loondienst zijn van de werkmaatschappij (de onderste bv).

Deze wettelijke maatregel is bedacht omdat bv eigenaren zich destijds minimumloon uitkeerden als verdienste en zich vervolgens ruim in dividend (slechts 25% belasting) beloonden. Feitelijk is dit nog steeds mogelijk bij toepassen van de juiste constructie :)
Gewijzigd op 28/09/2016 09:35:33 door Aad B
 
Mister Atiebatie

Mister Atiebatie

28/09/2016 10:10:24
Quote Anchor link
Ik heb in juli een seminar gevolgd bij de Kamer van Koophandel over het starten van je eigen bedrijf en daar kwam idd ook kort voorbij dat je als DGA minimaal 44.000 moet verdienen. Nou ben ik niet full time in dienst als developer dus gelden dan dezelfde regels? Welke rechtsvorm zie je over het algemeen meer bij SaaS
 
Aad B

Aad B

28/09/2016 10:32:53
Quote Anchor link
Zie mijn vorige opmerking, als er geen draagkracht is voor DGA 44.000 dan hoeft dat ook niet uitgekeerd te worden. Voorlichting hierover door de KvK die tegenwoordig gereduceerd is tot een website en wat uitzendkrachten is onvolledig en rammelt. Je kan, zoals Arien al zei, beginnen met een eenmanszaak maar mijn advies is om dat tijdig naar een BV te tillen. Ook de website die Arien noemt is een beetje eenzijdig qua voorlichting. Raadpleeg voor dit onderwerp een bevriende accountant of belastingadviseur. Ik verbaas mij altijd over de tips over KvK, BTWnummer, BV etc op phphulp, weliswaar goedbedoeld maar veel "klok horen luiden" of onvolledig.
Gewijzigd op 28/09/2016 10:45:48 door Aad B
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.