Script werkt niet meer na update php versie

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Jan Willem van der Wulp

Jan Willem van der Wulp

20/04/2020 00:08:43
Quote Anchor link
Wij draaien op ons radiostation iedere week een request top 15.
Deze was ook zichtbaar op de website.
Omdat we op de website van php versie 5.6 naar 7.4 zijn gegaan werkt het script niet meer.

Deze melding is nu zichtbaar:

status=err
SQL error=MySQL support is not available in the PHP configuration


Ik heb een ingepakte file met het script bijgevoegd. (mijn gegevens natuurlijk gewist uit de config bestanden)

Iemand een idee hoe dit op te lossen?

Ik kan hier geen file bijvoegen, dus hierbij een url

https://www.radiohollandonline.com/top15.rar
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 12:34:01
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

20/04/2020 00:29:01
Quote Anchor link
Ik heb even gekeken, en je gebruikt de oude mysql_*****() en die werken niet meer.
Ik neem aan dat je webhosting je hier voor gewaarschuwd heeft?

Je zult alle functies moeten aanpassen naar mysqli of PDO. Of kijken of de maker een update heeft. Het script ziet er in mijn ogen best wel gedateerd uit dat er echt een hoop op de schop moet.

Edit:
Hm.. Het lijkt nog mee te vallen. Het werkt met speciale 'wrappers'. Je kan naast je bestaande ibase,mssql,mysql scripts uit common/metabase/ een nieuwe mysqli versie schrijven. En aan de hand van deze post dit ombouwen, en ergens aangeven dat je die wilt gebruiken.

Waar je dat moet aanpassen kan ik niet even 1-2-3 vinden.
Gewijzigd op 20/04/2020 00:42:46 door - Ariën -
 
Jan Willem van der Wulp

Jan Willem van der Wulp

20/04/2020 10:11:49
Quote Anchor link
- Ariën - op 20/04/2020 00:29:01:
Ik heb even gekeken, en je gebruikt de oude mysql_*****() en die werken niet meer.
Ik neem aan dat je webhosting je hier voor gewaarschuwd heeft?

Nee ik heb er nooit een melding van gekregen.
Wel dat ik de phpversie beter kon updaten, maar dat ging toen niet omdat de site (joomla 1.5.6) dan niet meer werkte.

Quote:
Je zult alle functies moeten aanpassen naar mysqli of PDO. Of kijken of de maker een update heeft. Het script ziet er in mijn ogen best wel gedateerd uit dat er echt een hoop op de schop moet.

Edit:
Hm.. Het lijkt nog mee te vallen. Het werkt met speciale 'wrappers'. Je kan naast je bestaande ibase,mssql,mysql scripts uit common/metabase/ een nieuwe mysqli versie schrijven. En aan de hand van deze post dit ombouwen, en ergens aangeven dat je die wilt gebruiken.

Waar je dat moet aanpassen kan ik niet even 1-2-3 vinden.


Ik ben geen php held, maar kan het proberen of dit werkt/lukt.
Het common/metabase gedeelte gebruik ik ook voor een ander script (om te kijken wie een request heeft gedaan) en daar werkt het wel mee, alleen dan zal het script wel anders opgebouwd zijn waarschijnlijk.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

20/04/2020 11:06:27
Quote Anchor link
Misschien is het nog zinvoller om bij de maker te vragen naar een update van het script.
 
Jan Willem van der Wulp

Jan Willem van der Wulp

20/04/2020 11:12:53
Quote Anchor link
Ja dat is het juist, het script ooit van een forum afgeplukt. Maar dat is denk ik al 10 jaar geleden. (dus ja veroudert is het wel) Zou ook niet weten wie het oorspronkelijk heeft gemaakt.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

20/04/2020 11:26:35
Quote Anchor link
Dan lijkt het in mijn ogen zeker interessanter om het opnieuw te (laten) bouwen, zodat het weer een poos mee kan, en toekomstbestendig is. Een 'request script' lijkt mij niet echt bijzonder ingewikkeld.

Of je kan zoeken naar een recenter script.
Gewijzigd op 20/04/2020 11:29:47 door - Ariën -
 
Jan Willem van der Wulp

Jan Willem van der Wulp

20/04/2020 11:31:55
Quote Anchor link
Wat is een recenter script?

Bedankt voor je reacties hooru
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

20/04/2020 11:38:13
Quote Anchor link
Geen idee, een kwestie van zoeken.
 
Jan Willem van der Wulp

Jan Willem van der Wulp

20/04/2020 11:41:59
Quote Anchor link
Haha ik las het verkeerd. Nu begrijp ik hem !!!!. Ik heb wel een actuelere alleen die komt niet over 1 met wat de player iedere week samensteld. Dus daar hebben we ook niets aan........
Gewijzigd op 20/04/2020 11:43:08 door Jan Willem van der Wulp
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

20/04/2020 11:47:58
Quote Anchor link
Anders wordt het maatwerk. Je zou dan een topic in ons Vacatureforum kunnen openen. Lees dan wel even onze gestelde criteria die daar genoemd wordt.
 
Ad Fundum

Ad Fundum

06/05/2020 11:10:30
Quote Anchor link
Als een script in een nieuwere versie van PHP niet langer werkt komt dat omdat het script zelf niet is bijgewerkt waar dat wel had gemoeten. Iedere nieuwere PHP versie komt met 'backward incompatible changes', aanpassingen aan PHP waardoor oude code moet aangepast om te blijven werken. Deze staan beschreven op de website https://www.php.net bij 'Upgrading' (linksboven), opsommend:

- https://www.php.net/manual/en/migration70.incompatible.php
- https://www.php.net/manual/en/migration71.incompatible.php
- https://www.php.net/manual/en/migration72.incompatible.php
- https://www.php.net/manual/en/migration74.incompatible.php

Je vraagt nu concreet aan vrijwilligers om voor nop zo'n 200KB aan code door te nemen en die waar nodig te herschrijven, omdat jullie er niet aan gedacht hebben de bijbehorende migratiedocumenten te lezen alsvorens de omgeving te upgraden.
Als Radio Holland Online geen prioriteit geeft aan een goede voorbereiding, kan je geen moeite verwachten van vrijwilligers. Als je dit serieus wilt aanpakken moet de nodige kennis in huis gehaald worden, want je gaat niet iets outsourcen waarmee je jezelf wilt onderscheiden. Voor de korte termijn kan je mee in bovenstaande tip van - Ariën -.
 
Jan Willem van der Wulp

Jan Willem van der Wulp

09/05/2020 08:03:01
Quote Anchor link
Ad Fundum op 06/05/2020 11:10:30:

Je vraagt nu concreet aan vrijwilligers om voor nop zo'n 200KB aan code door te nemen en die waar nodig te herschrijven, omdat jullie er niet aan gedacht hebben de bijbehorende migratiedocumenten te lezen alsvorens de omgeving te upgraden.
Als Radio Holland Online geen prioriteit geeft aan een goede voorbereiding, kan je geen moeite verwachten van vrijwilligers. Als je dit serieus wilt aanpakken moet de nodige kennis in huis gehaald worden, want je gaat niet iets outsourcen waarmee je jezelf wilt onderscheiden. Voor de korte termijn kan je mee in bovenstaande tip van - Ariën -.


Wat een ontzettende zure reactie!!!!

Volgens mij heet deze site phphulp?? en heb ik alleen gevraagd of mensen een idee hebben.

Ik ben geen php freak zoals sommigen van jullie dat wel zijn.
'k heb de php versie geupgrade, omdat het
a: snelheid van de site scheelde
b: al enige tijd aanbevolen was door de hoster

Dat ik dan tegen wat probleempjes aanloopt is toch normaal?
We zijn niet allemaal van die "slimme mensen"

Maar het is al op een andere manier opgelost.

Ad bedankt hoor!
Gewijzigd op 09/05/2020 08:04:39 door Jan Willem van der Wulp
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

09/05/2020 09:40:06
Quote Anchor link
Kan je ook vertellen op welke manier het opgelost is voor mensen die tegen hetzelfde probleem aanlopen?
 
Bart V B

Bart V B

09/05/2020 10:02:06
Quote Anchor link
>> Volgens mij heet deze site phphulp?? en heb ik alleen gevraagd of mensen een idee hebben.
Mja, deze site heet phpHULP geen phpScriptKloppers.
Ik denk dat de intentie van je vraag hoe zou ik dit moeten oplossen, anders is dan wat het antwoord.
Als de oplossing heel eenvoudig is/was, dan had echt wel iemand dat hier neer gezet.
Maar op het moment dat dat ene kleine detail waar jij tegenaan loopt heel je code moet nalopen dan is dat niet meer een klein probleempje.

Dat je je php versie update is alleen maar goed.
Het kan alleen maar vooruitgang betekenen. Soms brengt dit ook een nadeel mee wat jij nu ondervind.
Dus een tip voor de volgende keer als je weer tegen dit probleem aanloopt, test het eerst lokaal uit.

Dan had je al kunnen zien wat er allemaal mis kon gaan zonder je live site uit de lucht te halen.

Dit heeft echt totaal niets met domme of slimme mensen te maken.
Je bent gewoon in een valkuil terecht gekomen die wij hier allemaal, dat weet ik zeker ooit tijdens het programmeren hebben meegemaakt.

Ik heb eens naar je code gekeken, en dit is echt veel werk.
De complete driver moet je ombouwen voor mysql. Wat je ook kunt proberen, maar weet niet of je hoster dat ondersteund/heeft, is een postgress database gebruiken. Dat maakt voor de werking van je site niet zoveel uit.
Gewijzigd op 09/05/2020 10:04:09 door Bart V B
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.