scripting tips???!!!

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Medior Microsoft Dynamics Developer

Jouw uitdaging: Ben jij sterk in het succesvol ontwikkelen van maatwerk componenten op het Dynamics platform? En wil je actief meewerken aan de ontwikkeling van ons Digital Customer Experience portfolio? Dan is dit iets voor jou! Voor de Digital Customer Experience afdeling (DCX) zijn we op zoek naar een Medior Microsoft Dynamics Developer. In deze functie ben je verantwoordelijk voor de succesvolle ontwikkelen van maatwerk componenten op het Dynamics platform bij toonaangevende organisaties. Denk daarbij aan het realiseren van integratie met front en backoffice systemen op basis van Azure PaaS of het ontwikkelen van complexe plug-ins. Daarnaast werk je actief

Bekijk vacature »

JUNIOR AUTOMATION DEVELOPER

JUNIOR AUTOMATION DEVELOPER Heerlen Technology 13th month pay & Holiday allowance Bonus Program 26 holidays Training & Learning opportunities Laptop & Smartphone 32-40 hours p.w. As Junior Automation Developer within Accenture Heerlen you will be working on leading projects and apply new technologies on new business problems to create innovative solutions for our clients. Your job Your daily responsibilities include developing innovative (intelligent) automation solutions for several European clients. An example is creating smarter services which can automate administrative processes, business processes or solve any other new challenges our clients face (Robotics Process Automation). Within our office in Heerlen you

Bekijk vacature »

Medior/Senior Python Developer rol met veel impact

Functieomschrijving Als Python Developer in dit internationale team ga je aan de Backend van de mobile en webapplicaties werken. Wanneer je ook aan de Frontend wil werken, dan ben je hier vrij in. Zelfstandigheid, teamwork en het durven nemen van beslissingen zijn belangrijk in deze rol. Je moet zelfstandig een goede technische opzet kunnen maken en daarnaast kunnen overleggen met het team over de volgende te nemen stappen. Je krijgt een ruime mate van vrijheid waar je op basis van richtlijnen de Backend kunt ontwikkelen. In de Backend werk je hier met grote Data sets en ben je met het

Bekijk vacature »

Senior Python Developer vacature

Jij volgt ontwikkelingen op de voet. Sterker nog: je bent er onderdeel van. Jij loopt voorop. Jij denkt met klanten mee en helpt hen innoveren. Zo kun jij een bijdrage leveren aan de Rabobank-app, de beveiliging van treinen voor Pro-rail verbeteren of de website van ING een boost geven. Vergaderen? Liever gewoon zorgen dat het werkt! Hoe omschrijft men een Sogetist? Gedreven, resultaatgericht en niet snel tevreden. Wat niet wil zeggen dat je nooit met hem of haar kunt lachen. Integendeel. Plezier hoort wat ons betreft net zo goed bij werken. Maar we gaan op de eerste plaats voor de

Bekijk vacature »

BUSINESS & TECHNOLOGY CONSULTANT (SAP) INTERNS

BUSINESS & TECHNOLOGY CONSULTANT (SAP) INTERNSHIP SAP is leading the way in integrating new innovations into the SAP software to best support organizations in today’s disruptive markets. Within the SAP group at Accenture we continuously conduct research on the latest developments and technologies of SAP (related) products and how these products can help our clients improve their business. Your job Within the SAP group at Accenture, we continuously conduct research on the latest developments and technologies of SAP (related) products and how these products can help our clients improving their business. As an intern, you help us with the (market)

Bekijk vacature »

.NET ontwikkelaar / C# / miljarden berichten

Functieomschrijving Ben jij als .NET Developer bekend met oplossingen voor zwaar berichtenverkeer? Wil jij onderdeel zijn van een organisatie in regio Den Bosch die de verantwoording heeft om grote hoeveelheden gevoelige data veilig te versturen? Dan is dit je kans om voor een topclub te komen werken! Programmeren van high-availability en high-security applicaties in C#; Samen met je teamgenoten nieuwe applicaties/diensten ontwikkelen in .NET; Overleggen met de informatie analisten en testers; Ontwikkelen van webservices (WCF); 20 % van je tijd besteden aan innovatie; Deelnemen aan projecten om nieuwe ketenpartijen toe te voegen; Bouwen van unit testen. Functie-eisen Beschikt over HBO/WO

Bekijk vacature »

ASP.NET Developer Transformatie 35+ vrije dagen

Functieomschrijving Ben jij een ASP.NET Developer en wil jij meer doen dan alleen developen? Ben jij ondernemend ingesteld en denk jij graag mee aan de visie en strategie van een organisatie? Dan is deze baan wat voor jou! Meedenken in de visie en strategie van de organisatie; Concepten ontwikkelen en deze uitdragen binnen de organisatie; Applicaties optimaliseren in ASP.NET; Innovatieve software ontwikkelen met onder andere AngularJS; Functie-eisen HBO werk- en denkniveau; 1 tot 4 jaar ervaring met bijvoorbeeld: ASP.NET, .NET of Java; 1 tot 4 jaar ervaring met: AngularJS of andere JavaScript versies; Bekend met Agile werken; Affiniteit met ondernemen.

Bekijk vacature »

Senior Java Developer / High-tech ingenieursbureau

Functieomschrijving Klaar voor een nieuwe uitdaging bij een Agile team waarbij jij als Senior Java Developer klaar bent voor de stap naar Lead Java Developer? Met de ontwikkeling van een innovatieve applicatie die gericht is op het gebied van mobiliteit en infrastructuur kan jij hier zeker groeien! Naast jouw functie als Senior Java Developer, ben je ook de lead van het team. Daarom heb jij vandaag de grote lijnen ingevuld van het nieuwe project waar jullie aan werken. De ontwikkelingen van jullie eigen innovatieve systeem dat zich focust op ''slimme verkeerssystemen'' loopt op rolletjes. De doorstroom binnen het verkeersnetwerk is

Bekijk vacature »

.NET C# ontwikkelaar gezocht (C# Winforms, Xamarin

.NET C# ontwikkelaar bij een slagvaardig en hard groeiend bedrijf met korte lijnen? In een omgeving waar je onder andere direct samen met de oprichter werkt aan het verder ontwikkelen van een vernieuwend product? Dan is deze vacature zeker iets voor jou. Voor een bedrijf in Rotterdam zijn we momenteel op zoek naar een .NET C# ontwikkelaar. Het gaat om klein bedrijf dat op een punt is aanbeland waar de vraag naar hun software flink aan het toenemen is. Hierdoor zijn ze op zoek naar meerdere .NET ontwikkelaars die samen met de oprichter en nog verschillende andere collega’s hun product

Bekijk vacature »

Backend .NET developer gezocht

Functieomschrijving In deze functie word je verantwoordelijk voor zowel nieuwbouw als onderhoud van applicaties, die inzicht geven in documentstromen en workflows. Je komt in een gedreven technisch team te werken waar veel kennis aanwezig is. Je collega’s zijn echte tech lovers die ook bij de koffiemachine graag nog over de laatste snufjes praten en ook een voorliefde hebben voor gadgets. Ter ondersteuning van je werkzaamheden word je gefaciliteerd met opleidingen en certificeringen, de beloning is boven marktconform en er heerst een informele werksfeer. Functie-eisen - Je hebt HBO werk en denk niveau - Je hebt ervaring met C#.NET - Je

Bekijk vacature »

Progress Developer / Internationale markt

Functieomschrijving Wil jij in een toonaangevende organisatie werken met de ambitie om de (inter-)nationale markt te bewerken? Reageer dan nu! Uitvoeren van analyses ter bevordering van de betrouwbaarheid en performance van de applicatie; Implementeren van functionaliteiten in eigen Back Office pakket; Meedenken over de architectuur en tevens waarborgen van de architectuur; Programmeren van functionele en technische wijzigingen; Bijwerken van documentatie; Troubleshooten van complexe incidenten; Aanroepen van webservices, message handling; Functie-eisen Minimaal HBO werk en denkniveau; 6+ jaar ervaring in software ontwikkeling; Ruime ervaring met Progress / OpenEdge; Zeer sterk analytisch vermogen; Je bent communicatief en je gaat proactief te werk;

Bekijk vacature »

(Lead) Developer Ray Tracing

Trinamics (Lead) Developer Ray Tracing Intro Our client in Eindhoven is looking for a Lead Developer Ray Tracing. This company is focusing on the development of simulation packages and automotive sensors for autonomous driving (assistance) systems. A well thought of sensor hardware design and a new sensor fusion concept always starts off with developing a thorough understanding of 1) how a sensor front end interacts and perceives the information coming from its surroundings, and 2) how the system components chosen, affect perception quality. To achieve this goal, specific simulation models are to be made of all components and of the

Bekijk vacature »

C# Developer/ SQL Server/ Visual Studio/Javascript

Functieomschrijving Ben jij een gedreven en enthousiaste .NET Developer (C#) met gevoel voor design en usability? Wil jij als C# Ontwikkellaar jouw skills graag inzetten voor een innovatieve, flexibele organisatie met een groot bereik? Lees dan snel verder! Je gaat aan de slag in het websites team of portals team waarin je je bezighoudt met concept & design, implementatie en ook een stukje bugfixing en onderhoud; Je werkt met je team volgens de Scrum werkwijze; Zo adviseer je ook de PO & Scrum Master over de technische architectuur, koppelingen en integratie met externe systemen en API’s; Je blijft op de

Bekijk vacature »

C# backend developer, Rotterdam

Voor een grote organisatie in Rotterdam zijn we op zoek naar iemand met ruime ervaring in het ontwikkelen van applicaties in .NET C#. Het gaat hier om een organisatie met een maatschappelijke impact. Hun systemen zijn gericht op een groot aantal klanten waarbij het belangrijk is dat de applicaties helder, toegankelijk en up-to-date zijn. Als .NET C# developer werk je aan uiteenlopende applicaties, APIs en het interne framework. Dit doe je binnen een SCRUM team en meedenkt binnen het hele proces. Het team bestaat uit meerdere C# developers variërend van medior tot senior. Er is dus veel kennis en ervaring

Bekijk vacature »

Java Custom Software Developer

Jouw rol Als Java developer houd jij van uitdagende maatwerk oplossingen. Het liefste bouw je aan aan complexe en grootschalige oplossingen. Laatst zag je bijvoorbeeld nog een slimme oplossing voorbij komen die je graag zou willen uitwerken. Moet je daarvoor nieuwe technologie leren kennen, dan school jij jezelf bij. Soms moet je je collega's en de klant overtuigen om jouw idee te omarmen. Als jij dan het door jou aangebrachte idee ziet draaien dan kijk jij er alweer naar uit om de volgende oplossing te bouwen. Plaats in de organisatie Binnen onze Custom Software Development practice (CSD) werken we gezamenlijk

Bekijk vacature »
Sylvester vader

sylvester vader

13/09/2019 12:26:26
Quote Anchor link
hi iedereen
ik wil over een tijdje mijn online software geheel opnieuw gaan maken met goede php scripting

ik heb in de afgelopen maanden best veel geleerd hier van een aantal van jullie

en veel van die dingen wil ik dan ook gaan toepassen in mijn script
onder andere meer gebruik maken van classes
enz enz

nu heb ik persoonlijk wel 1 denk ik simpele vraag
ik gebruik op een aantal paginas heel erg veel includes via if ($page =

soms wel 30 verschillende paginas

is dit goed zo of moet ik daar iets anders voor gaan gebruiken straks?

even een stukje van 1 pagina

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
elseif($page == 'aanwezig') {
include("beheer/aanwezig.php");
}

elseif($page == 'settings') {
include("beheer/settings.php");
}
elseif($page == 'talen') {
include("beheer/talen.php");
}
elseif($page == 'alerts') {
include("beheer/alerts.php");
}
elseif($page == 'producten') {
include("beheer/producten.php");
}
elseif($page == 'intake') {
include("beheer/intake.php");
}
elseif($page == 'stap2') {
include("beheer/prijzen.php");
}
elseif($page == 'stap3') {
include("beheer/intake.php");
}
elseif($page == 'stap4') {
include("beheer/overeenkomst.php");
}

heeft iemand hier een mooiere oplossing voor?

en andere tips hoor ik ook graag :)

PHP hulp

PHP hulp

11/12/2019 15:26:22

- Ariën -
Beheerder

- Ariën -

13/09/2019 12:43:12
Quote Anchor link
Je kan de pagina's ook in een array plaatsen, en kijken of ze overeenkomen met je $_GET of vergelijkbare variabele.

Die stappen lijken mij meer onder een bepaalde pagina te vallen. Dus lijken die hier niet op hun plek, vermoed ik. En is het meer iets voor intake.php.
Gewijzigd op 13/09/2019 12:50:08 door - Ariën -

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

13/09/2019 12:55:59
Quote Anchor link
Alle URL's naar /index.php in de root leiden zodat deze als front controller elke denkbare pagina kan produceren.

Sylvester vader

sylvester vader

13/09/2019 14:50:53
Quote Anchor link
Ward van der Put op 13/09/2019 12:55:59:
Alle URL's naar /index.php in de root leiden zodat deze als front controller elke denkbare pagina kan produceren.

ja dat doen ze eigelijk all maar in de index heb ik heel veel includes naar andere paginas

maar die front controller ziet er al heel netjes en beter uit dan wat ik heb

ik zal ook ff wat info zoeken over die array hiervan

Verwijderd 31683

Verwijderd 31683

13/09/2019 18:18:15
Quote Anchor link
Een design pattern is vaak een (abstract) idee. Er zijn dan ook legio implementaties (en interpretaties) voor eenzelfde patroon. Deze implementaties voeren vaak ook verder dan het idee van het patroon. Zo moet je ook nadenken over de structuur van je applicatie, en in welke mate zaken van elkaar afhangen.

Bijvoorbeeld, je zou een 1:1 vertaling van het "applicatie-pad" naar code kunnen maken. Het webadres (bijvoorbeeld https://jouw.website/bedrijf/contact) zou rechtstreeks kunnen corresponderen met het (interne) "code-pad" naar de bijbehorende code (/intern/pad/bedrijf/contact.php). Dit zou een aantal dingen kunnen versimpelen, maar tegelijkertijd beperk je jezelf ook in de mogelijkheden voor vrije naamgeving van webadressen.

Je kunt niet, althans niet zomaar, beginnen te breien bij een front controller als er nog geen structuur zit of ideeen zijn voor de rest van je applicatie.

Zoals eerder aangegeven, in deze single point of entry komen een heleboel dingen samen die het verdere verloop sterk bepalen.

Je bent in wezen bezig met het handmatig verwerken van requests en het tot op zekere hoogte zelf bouwen van responses, dus daar komt ook wel enige kennis van het HTTP protocol bij kijken. Op het moment dat je hiermee aan de slag gaat moet je enige kennis hebben van hoe je dit in goede banen leidt.

Persoonlijk heb ik een schurfthekel aan het woord "scripten" en "scripting". Hier gaat wat mij betreft nog steeds een soort van onvolwassenheid vanuit.
Gewijzigd op 13/09/2019 18:19:41 door Verwijderd 31683

Jan R

Jan R

13/09/2019 19:10:34
Quote Anchor link
Waarom niet gewoon met switch of nog eenvoudiger
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
if ($fp = @fopen($page . '.php', 'r')) {
    fclose($fp);
    include $page  . '.php';
}else{
    echo '<h1>Fout: Pagina "<u>'. htmlspecialchars($show1pagina) .'</u>" werd niet gevonden</h1>';
}

Kijk of het bestand bestaat indien ja include anders foutmelding

Jan

Rob Doemaarwat

Rob Doemaarwat

13/09/2019 19:35:00
Quote Anchor link
Voor "kijken of het bestand bestaat" hebben we is_file().

Beetje link dit altijd. Zometeen index.php?page=../../file-die-niet-direct-aangeroepen-mag-worden ...

Verwijderd 31683

Verwijderd 31683

13/09/2019 20:01:37
Quote Anchor link
Inderdaad, kan beter een soort van whitelist hebben.

Daarnaast, vermijd diskoperaties, dat zijn dure operaties.

Je bent waarschijnlijk beter af met een autoloader aanpak. Dan hoef je ook nooit meer iets te includen maar wordt dit allemaal automatisch geladen op grond van consistente naamgeving.

Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

13/09/2019 20:15:05
Quote Anchor link
Wanneer je toch van classes gebruik wil gaan maken lijkt het mij een heel goed idee om een autoloader te gebruiken. Dan hoef je geen enkele include te gebruiken voor de classes die je gebruikt. er zijn enkele gestandaardiseerde autoloaders: PSR-4 en PSR-0. Deze zijn zo te downloaden en te gebruiken. Bij voorkeur gebruik je Composer hiervoor. Kort stukje Nederlandse uitleg hier.

Paar andere interessante (zoek)termen die je veel nuttig leesvoer kunnen opleveren:
- PDO
- php OOP
- php namespaces
- php routers
- php MVC framework
- php template engine (zoals Twig en Blade)
- php framework (zoals Symfony, Laravel of CakePHP)

Toevoeging op 13/09/2019 20:30:19:

Eigenlijk wordt de autoloader gelijk mee geleverd wanneer je composer gebruikt. Je kunt dit ook gebruiken om je eigen classes te autoload-en. Zie hiervoor deze pagina.

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

14/09/2019 09:53:03

Sylvester vader

sylvester vader

16/09/2019 10:07:37
Quote Anchor link
Frank Nietbelangrijk op 13/09/2019 20:15:05:
Wanneer je toch van classes gebruik wil gaan maken lijkt het mij een heel goed idee om een autoloader te gebruiken. Dan hoef je geen enkele include te gebruiken voor de classes die je gebruikt. er zijn enkele gestandaardiseerde autoloaders: PSR-4 en PSR-0. Deze zijn zo te downloaden en te gebruiken. Bij voorkeur gebruik je Composer hiervoor. Kort stukje Nederlandse uitleg hier.

Paar andere interessante (zoek)termen die je veel nuttig leesvoer kunnen opleveren:
- PDO
- php OOP
- php namespaces
- php routers
- php MVC framework
- php template engine (zoals Twig en Blade)
- php framework (zoals Symfony, Laravel of CakePHP)

Toevoeging op 13/09/2019 20:30:19:

Eigenlijk wordt de autoloader gelijk mee geleverd wanneer je composer gebruikt. Je kunt dit ook gebruiken om je eigen classes te autoload-en. Zie hiervoor deze pagina.

lol dit gaat mij dus allemaal ff te ver :S
ik denk dat chinees leren makkelijker is
:)

en daarnaast hou ik er nooit van om dingen te gebruiken van anderen ook al is het iets goeds
het is altijd gemaakt door andere, en hacks worden meestal gemaakt voor iets dat veel mensen gebruiken

ik gebruik liever gewoon mijn eigen hard coding maar deze wil ik wel goed gaan schrijven dit keer

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

16/09/2019 14:16:04
Quote Anchor link
Sylvester vader op 16/09/2019 10:07:37:

en daarnaast hou ik er nooit van om dingen te gebruiken van anderen ook al is het iets goeds
het is altijd gemaakt door andere, en hacks worden meestal gemaakt voor iets dat veel mensen gebruiken

ik gebruik liever gewoon mijn eigen hard coding maar deze wil ik wel goed gaan schrijven dit keer

Not Invented Here (NIH) syndrome

Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

16/09/2019 18:09:42
Quote Anchor link
Iets met de plank en mis slaan?

Goed, het zal een boel nieuwe informatie zijn, dat besef ik. En ik weet niet wat je doel is. Is dat PHP als hobby of is het doel om een pro te worden? In dat laatste geval ga ik je nu veel succes wensen ;-)

In ieder geval is het rijtje dat ik neer gezet heb een belangrijk rijtje van tools welke de professionele developers allemaal kennen. Uiteraard hoef je niet overal helemaal in doorgewinterd te zijn (beter goed thuis in één ding dan half in twee) maar op een aantal dingen zou je minimaal eens flink de aandacht moeten vestigen. En het hoeft niet allemaal tegelijk he. Zo heeft het denk ik niet zo veel zin om naar een framework te kijken als je nog niets weet over (ik zeg het even populair) OOP.

Quote:

Dus je bakt je eigen brood nadat je je eigen graan gemalen hebt? Ik wil maar zeggen je kunt als modern mens niet of amper leven als je niets van een ander wil gebruiken. En zo is het ook in de informatica.
Gewijzigd op 16/09/2019 18:34:31 door Frank Nietbelangrijk

Sylvester vader

sylvester vader

17/09/2019 10:00:34
Quote Anchor link
haha ja klopt
zit ook misschien wel tussen mijn oren maar in verleden heb ik heel vaak scripts gebruikt of zogenaamd goede dingen
en dan hebben ze altijd net niet de functies die je nodig heb of er zit toch nog ergens een beveiligings lek in enz enz

even als voorbeeld veel mensen gebruiken nu bv wordpress, als er iets is waar ik een hekel aan heb is het wordpress
zoizo omdat 99% van hack pogingen op mijn server gerelateerd zijn aan wordpress (altijd grappig om te zien aangezien ik dus geen wordpress gebruik)

en aangezien ik dus veel met boekhoudingen doe en persoons gegevens wil ik elk detail van mijn gehele script dus ook weten
zoizo op delen die ik belangrijk vind

zodat als er iets fout gaat ik alleen myzelf de schuld kan geven en niet een 3de partij tool of script

het klopt dat je een wiel niet 2 keer moet uitvinden
maar als iemand een wiel heeft gemaakt die niet perfect rond is dan maak ik toch liever zelf een wiel

kijk mijn script is een site, waar bovenop allemaal dynamische sites staan, gelinkt naar begin domain
deze worden via het script zelf gesplitst naar de bijbehoorende gegevens enz enz
en mijn systeem draaien dus ff simpel gezegd 10 sites en bedrijven dwars door elkaar heen.
multi styling per klant en ben zelfs bezig met multi language

100% zelf gescript allemaal het enige dat ik niet zelf heb gedaan is het basis login/registratie script omdat ik dat 10 jaar geleden niet helemaal snapte mbt sessions enz

als ik iets schrijf wil ik dat ik zelf exact weet waar iets staat en niet eerst een manual van een ander script of server tool moet gaan uitpluizen als er bv een fout is die daar ergens inzit

en ik bv niet kan gaan zitten wachten op een update

als iets stuk is of een bug heeft moet het NU!!! gefixt worden en niet over 6 maanden

daarom gebruik ik dus niks van andere

- Ariën -
Beheerder

- Ariën -

17/09/2019 10:30:27
Quote Anchor link
Maar een framework maakt het programmeren juist wel weer makkelijker omdat je een goede opbouw hebt in Controllers, models en views. Maar het vergt wel weer een leercurve.
Gewijzigd op 17/09/2019 10:30:56 door - Ariën -

Verwijderd 31683

Verwijderd 31683

17/09/2019 17:44:56
Quote Anchor link
Je zou natuurlijk ook gewoon de dingen kunnen gebruiken die voor jou meerwaarde hebben. Je hoeft je verder nergens aan te conformeren maar dat neemt niet weg dat je altijd na zou moeten denken over hoe dingen intelligenter en netter kunnen.

Tegelijkertijd nodigt het niet echt uit om te reageren op een topic waar de houding een beetje "ga ik toch allemaal niet gebruiken" is. Als je om advies vraagt zou je op zijn minst de voorstellen kunnen verkennen of zelfs uit kunnen proberen in een eenvoudige proof-of-concept. Maar om nu op voorhand dingen af te wijzen wanneer je ze niet direct kunt overzien... Niemand heeft ooit geclaimd dat deze materie eenvoudig is, dus misschien is het gewoon een kwestie van wat meer moeite doen. En als dat niet jouw interessegebied / cup-of-tea is, ook prima, maar wees dan eerlijk naar jezelf (en ons) toe en besteed het lekker uit en zet ons niet voor niets aan het werk met vragen als je toch niet van plan bent iets met de antwoorden te doen.

Hoe dan ook helpt het wanneer je een nette werkhouding hebt en zorg besteedt aan de dingen die je doet. Dit wordt meestal ook gereflecteerd in de communicatie met anderen. Doorgaans besteden mensen die reageren aandacht aan het opstellen van antwoorden in lopende zinnen met een begin en een einde, dus dan is het wel zo netjes om dat ook te doen.

Dit is een forum, geen chatbox.

Het hoeft natuurlijk niet super strak allemaal, dat moet iedereen zelf maar uitmaken, maar het (overvloedige) gebruik van uitroeptekens en het verder vrijwel ontbreken van leestekens in reacties zou de indruk kunnen wekken van een zekere laksheid of gewoon een totale desinteresse.
Gewijzigd op 17/09/2019 17:53:17 door Verwijderd 31683

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.