Scripts aanpassen via de mail?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Tobias Tobias

Tobias Tobias

01/05/2015 10:03:02
Quote Anchor link
Hallo,

Ik zit met een probleem, en ik denk dat ik een mogelijke oplossing heb, maar ik weet niet of het technisch mogelijk is.

Ik heb een voorraadbeheer-systeem gemaakt op het werk, wat in basis een website met mysql-database is. Nu moet er regelmatig dingen aan aangepast worden, omdat er steeds meer wensen van de gebruikers komen.
Probleem: Ik zit al een paar maanden ziek thuis, dus dat werk ligt stil. Nu zijn er een aantal essentiële dingen die aangepast moeten worden, maar ik kan daar vanaf huis niet bij (draait op een interne, beveiligde server) Nu kunnen collega's mij scripts sturen, die pas ik thuis aan, en stuur ze weer terug. Maar ik had een andere manier bedacht:
Ik kan via de server in een speciaal voor het systeem gemaakte mail-postvak komen. Nu had ik als idee om scripts via de mail naar dit postvak te sturen, en dat dan het systeem de mail kan lezen, het script eruit kan halen, en dit afhankelijk van de wensen bijvoorbeeld als nieuw php-bestand kan opslaan of een bestaand bestand kan overschrijven. Zo hoeven collega's die compleet geen verstand van php of websitebeheer hebben niet te rommelen in de bestanden.
Is dit technisch mogelijk, bestaat er al zoiets, en wat zijn handige tools om te gebruiken? Ik zal sowieso iets nodig hebben dat de emails kan lezen, dat gaat geloof ik via IMAP?
 
PHP hulp

PHP hulp

20/04/2024 01:13:26
 
John D

John D

01/05/2015 10:20:05
Quote Anchor link
Je kan natuurlijk een cron job maken die emails leest, bestand eruit filtert en bij de php scripts plaatst. Maar stel er gaat iets fout in de tak en het hele systeem werkt niet of niet goed meer? Hoe herstel je dan? Het is misschien meer zinvol om een goedwerkende vpn op te zetten van jouw huis naar het werk. Bijna iedereen kan tegenwoordig thuis werken waarom jij niet? Iets eenvoudiger maar ook redelijk secure is een poort open in de firewall die alleen een verbinding van jouw thuis ip toestaat misschien?
 
Tobias Tobias

Tobias Tobias

01/05/2015 10:29:57
Quote Anchor link
Daar heb ik ook al zitten denken. Probleem is dat het bedrijf waar ik werk dat niet wil. De ICT-afdeling is enorm bureaucratisch en alles wat anders is dan standaard-oplossingen is niet mogelijk. Het is al een wonder dat ik het voorraadsysteem aan de praat heb gekregen. Het schrijven was 2 weken werk. Een server ervoor krijgen en toestemming om het volslagen onbekende Xampp (ze hadden serieus nog nooit gehoord van PHP) te installeren duurde 10 maanden... En dat was al 2,5 jaar nadat we ze gevraagd hadden om voor ons een voorraadsysteem te vinden. Uit pure frustratie zelf maar wat gemaakt.
Eventuele fouten is inderdaad lastig. Ik heb inmiddels wel een kopie op mijn eigen pc draaien, dus ik kan de scripts zelf grondig testen voordat ik ze verstuur, maar controleren of ze goed overkomen wordt lastig
Gewijzigd op 01/05/2015 10:31:00 door Tobias Tobias
 
- wes  -

- wes -

01/05/2015 11:08:19
Quote Anchor link
"De ICT-afdeling is enorm bureaucratisch en alles wat anders is dan standaard-oplossingen is niet mogelijk"


Ik neem aan dat je ze nu redelijk goed kan laten zien dat dat geen goed argument meer is. Niets zo veranderlijk als ICT, ze moeten wel meebewegen. Ik zou zeggen hou je poot stijf in deze, scripts via mails lopen klooien is niet de oplossing.
 
Tobias Tobias

Tobias Tobias

01/05/2015 11:37:30
Quote Anchor link
Nee, niet echt
Hun argument is:
Als ik iets voor jou doe, moet ik in beweging komen. Als ik niets doe, krijg ik aan het eind van de maand ook gewoon salaris. Dus waarom zou ik.
De helft is al ontslagen, maar dat helpt ook nog niet
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

01/05/2015 12:04:38
Quote Anchor link
Wordt de code geversioned (dit lijkt mij trouwens om meerdere redenen verstandig)? Je zou eens kunnen kijken naar Mercury, Git, Bazaar, SVN, noem het maar op. Hiermee kun je (afhankelijk van je opzet, uiteraard) code "pushen" vanuit je ontwikkelomgeving naar een test- of live-omgeving. Desnoods version je alleen "lokaal" en FTP je alles naar de eindbestemming.

Een VPN kan ook een oplossing zijn, maar ik weet niet of "live ontwikkelen" nu echt zo'n strak plan is.

Wat voor oplossing je ook kiest, je zult dan waarschijnlijk wel wat medewerking moeten krijgen :).

Bedrijfsorganisatorisch lijkt mij dit simpel, als je er met sysbeheer niet uitkomt, ga je een stapje hoger :). Moet je natuurlijk wel eerst een strategie / plan van aanpak hebben.

Persoonlijk denk ik dat er andere/betere oplossingen zijn dan via e-mail alles regelen. Strict genomen vormt die e-mail ook al een "ingang" (als je het e-mailadres weet, kan iedereen hier vanalles naartoe sturen inclusief trojans en de hele mikmak?), het voorstel van John D (FTP op IP-basis) lijkt mij al een veiligere oplossing eerlijk gezegd.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.