Select in Select

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Robby Alexander

Robby Alexander

04/09/2011 21:37:42
Quote Anchor link
Hey guys ik heb twee tabellen op dit moment met

Tabel 1
username - artikel 1 - artikel 2
Jantje - voorbeeld 1 - voorbeeld 2
Pietje - voorbeeld 1
Henk - voorbeeld 2

en

Tabel 2
categorie - artikel 1 - artikel 2
hoofd - voorbeeld 1 - voorbeeld 2

Nu wil ik SELECT * FROM tabel 2 ORDER BY categorie ASC


Maar nu wil ik dus als henk is ingelogd dat hij vanuit de select kijkt naar voorbeeld 2 en alleen deze weergeeft
en bij jantje voorbeeld 1 en voorbeeld 2 en bij pietje voorbeeld 1 hoe werkt mijn SELECT clause dan ?
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 08:37:17
 
- SanThe -

- SanThe -

04/09/2011 21:45:40
Quote Anchor link
Ziet er niet echt genormalseerd uit.
 
Robby Alexander

Robby Alexander

04/09/2011 21:56:12
Quote Anchor link
ja maar snap je wel mijn bedoeling? (ondertussen bedankt voor je snelle reactie )



Toevoeging op 04/09/2011 22:02:28:

ik wil dus eigenlijk dat als jantje is ingelogd voorbeeld 1 en voorbeeld uit tabel 2 zichtbaar zijn samen met de image van tabel 2 hoe kan ik dit het beste doen ?
 
Robert  dat ben ik

Robert dat ben ik

05/09/2011 07:37:43
Quote Anchor link
gebruik maken van de mysql join Syntax
Gewijzigd op 05/09/2011 07:37:55 door Robert dat ben ik
 
Robby Alexander

Robby Alexander

05/09/2011 10:04:01
Quote Anchor link
ik heb een tabel met users en een tabel met categorieen
ik wil graag dat als user: jantje is ingelogd dat alleen de categorieen weergeven worden die jantje mag zien

Dus ik heb bij het tabel jantje: de categorieen die hij mag zien. dus 2 tabellen alleen worden de dingen weergeven die in de eerste tabel worden opgenoemd en wordt er gekozen uit tabel 2. Kan er iemand alsjeblieft een voorbeeld SELECT FROM WHERE clausule maken ???
 
Milo S

Milo S

05/09/2011 10:14:18
Quote Anchor link
Je omschrijft het allemaal heel erg wazig. Wees eens duidelijk wat je hebt. Hoe je tabellen er uit zien.

Ik zeg dit omdat ik namelijk denk dat je datamodel niet goed is. Wanneer die niet goed is is hij alleen maar onhandig. Zo je reactie te lezen op SanThe weet je ook niet wat normaliseren is?

Als ik zo naar je uitleg kijk, moet je zoiets hebben. Nu kunnen gebruikers gekoppeld zijn aan meerdere categorieën, maar kunnen categorieën ook meerdere gebruikers bevatten.

Voorbeeld
user
- id
- username
- password

category
- id
- title
- description

userCat
- user_id
- category_id

Succes!
Gewijzigd op 05/09/2011 10:15:27 door Milo S
 
Robby Alexander

Robby Alexander

05/09/2011 10:57:07
Quote Anchor link
ok mijn excuses dat wist ik niet.

ik heb

Users
- username
- password
- categorie 1
- categorie 2
- categorie 3

Categorie
- id
- kleur
- imgurl

En dan ingevuld:

Categorie
- id: 1
- kleur: Zwart
- imgurl: zwart.jpg

Categorie
- id: 2
- kleur: Geel
- imgurl: geel.jpg

Categorie
- id: 3
- kleur: Blauw
- imgurl: blauw.jpg


User: Jantje
- User: Jantje
- Password: 123
- Categorie 1: Blauw
- Categorie 2:
- Categorie 3:

User: Henk
- User: Henk
- Password: ABC
- Categorie 1: Zwart
- Categorie 2: Geel
- Categorie 3:

ik heb een script met $user dus ik weet wie er ingelogd is.
Als henk is ingelogd moeten Zwart en Geel zichtbaar zijn.
Als jan is ingelogd moet Blauw zichtbaar zijn.
(ondertussen weet ik nu wat normaliseren is :) )


Toevoeging op 06/09/2011 00:16:13:

Kan iemand alsjeblieft een voorbeeld select maken??? ik snap het niet alsjebliefttttt

Toevoeging op 06/09/2011 10:28:20:

iemand alsjeblieft?
 
Milo S

Milo S

07/09/2011 09:54:47
Quote Anchor link
Wat je nu hebt gedaan is dus niet normaliseren.. Kijk eens bij mijn vorige post, daar staat een genormaliseerde versie :)!

Google maar eens op normaliseren.

Offtopic:
PM of ik naar je topic kijk liever niet, je ziet vanzelf wel wanneer ik dat gedaan heb. Anders kun je na (geloof ik) 3 dagen bumpen wat er voor zorgt dat je topic weer bij recente post komt.
Gewijzigd op 07/09/2011 09:57:04 door Milo S
 
Robby Alexander

Robby Alexander

07/09/2011 10:12:46
Quote Anchor link
ik loop al enkele dagen op google te zoeken maar ik kan het echt niet vinden.
ik weet niet hoe het werkt. Hij moet matchen: in de usertabel match met de categorie tabel en dan moet hij de dingen weergeven uit de categorie tabel die bij de usertabel worden gevraagd. is er iemand die het weet of die een beetje begrijpt hoe dat moet ik heb enkel de SELECT nodig
 
Bartje Jansen

Bartje Jansen

07/09/2011 16:03:25
Quote Anchor link
Waarom ga je niet eerst een correct datamodel maken? Kolomnamen zoals categorie 1, categorie 2 en categorie 3 zijn een perfect voorbeeld van een FOUT datamodel. En dat gaat je nog heel veel problemen opleveren.

Ga éérst correct normaliseren en jouw datamodel opstellen, en ga je dan pas druk maken over een query. Doe je dat niet, ga je nog vele problemen krijgen en gaan al jouw queries onnodig complex worden. Maak je niet druk om die ene SELECT, maak je druk om de fouten in het datamodel. Die zijn het echte probleem: De taal SQL verwacht een correct datamodel, daar zijn relationele databases op gebaseerd. Wanneer je dat niet maakt, gaat al jouw code een drama worden en de performance om te huilen.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.