Server crash, hoe kan ik de server testen?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Sjaak P

Sjaak P

14/04/2008 14:28:00
Quote Anchor link
Hallo Allemaal,

Ik heb 2 websites met exact dezelfde scripts draaien op 1 server. Wanneer 1 website alleen er op staat werkt deze wel, zet ik ze er allebei op springt ie er na een aantal uur/dagen uit(de gehele server). Wat ik vervolgens heb gedaan is de memory_limit terug gezet van 128m naar 32m, naar mijn idee zou dit een oplossing moeten kunnen zijn!?!

Daarnaast vraag ik me af of er een tool of iets is waarmee ik kan simuleren dat er veel gebruikers tegelijk mijn websites bezoeken en er dus veel requests zijn? Of een tool die mijn server test?(Al denk ik niet dat het aan de server ligt maar juist aan de vele requests die er komen wanneer beide websites draaien)

Iemand ideen/suggesties?

Mvg,
Sjaak
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Sjaak P
 
PHP hulp

PHP hulp

23/04/2024 16:07:47
 
Frank -

Frank -

14/04/2008 15:05:00
Quote Anchor link
Je geeft vééél te weinig informatie om ook maar een heel klein idee te krijgen van wat er aan de hand zou kunnen zijn. Ik zie zelfs niet waarom een wijziging in de memory_limit een oplossing zou kunnen zijn, de oorzaak van crash is onbekend, de oplossing is dan ook onbekend.

1) Ga de errorlogs van Apache eens uitspitten
2) Ga eens uitzoeken waaróm de server er mee stopt
3) Hoeveel verkeer genereren jouw sites?
4) Zet de error_reporting in je scripts op het allerhoogste niveau en ga bv. met Profiler (Zend Studio) de boel optimaliseren.

Tools voor performance tests: klikkerdeklik. Echter, zonder enig idee wat de oorzaak is, heeft testen weinig zin. Dat is dan als zoeken naar een speld in een hooiberg. Met testen maak je dan alleen maar meer hooi aan...
 
Sjaak P

Sjaak P

14/04/2008 16:05:00
Quote Anchor link
Bedankt voor je reactie,

In de error_log had ik al gekeken, op de een of andere manier staat daar slechts info in van tot eind december, daar kan ik dus weinig uithalen.
De sites zijn een soort "maffia spellen" sites en genereren dus veel verkeer.
Enig idee hoe het kan dat die error_log niet up to date is?

Groeten,
Sjaak
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Sjaak P
 
Jelmer -

Jelmer -

14/04/2008 16:37:00
Quote Anchor link
Zie ook je Syslog, daarin staan de fouten die er optreden waardoor een server zou kunnen 'crashen'. En apache's errorlog (op Debian in /var/log/apache(2?) te vinden) zou ook info moeten geven. Doet die het niet, controleer dan je configbestanden (httpd.conf, op Debian in /etc/apache(2)/httpd.conf) of die wel goed staat. Misschien dat je specifieke instellingen hebt, dan staan die waarschijnlijk in het mapje /etc/apache(2)/sites-available/.

Maar wat bedoel je precies met 'crashen'? Is de complete server niet meer bereikbaar, of stopt alleen Apache ermee? Of houdt bijvoorbeeld de database ermee op?
 
Frank -

Frank -

14/04/2008 17:23:00
Quote Anchor link
Sjaak schreef op 14.04.2008 16:05:
De sites zijn een soort "maffia spellen" sites en genereren dus veel verkeer.
Weet je dat wel heel erg zeker? De gemiddelde crimiclown is zo onvoorstelbaar slecht geschreven dat het al een wonder is dat de boel wil opstarten. 1 crimiclown is zelfs zonder bezoekers al een zwaardere opgave voor een server dan een goed script met een miljoen hits per dag...

Wees een vent en schiet jouw crimiclown af. De server zal dat zeker waarderen en stuk beter gaan werken.
 
Sjaak P

Sjaak P

14/04/2008 17:54:00
Quote Anchor link
Ik zeg ook niet dat de scripts niet slecht zijn, als ik er even snel doorheen kijk zijn ze inderdaad beroerd. Maar ik heb de opdracht te geven alles zo in te stellen dat het wel goed gaat draaien. Vandaar dat ik me af vraag wat te doen zodat de kans op opnieuw crashen minimaal is?

Deze settings kwam ik zojuist tegen:
Total Memory 1035208 kB
Free Memory 260640 kB

Als er dan veel request/bezoekers zijn kan ik me voorstellen dat de server geen geheugen meer over houd?
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Sjaak P
 
Peter Wessels

Peter Wessels

14/04/2008 18:07:00
Quote Anchor link
Nee, Dat word dus nieuw geheugen kopen:P..
 
Sjaak P

Sjaak P

14/04/2008 18:08:00
Quote Anchor link
ja maar dat geheugen probeer ik dus te beperken door een script maximaal 32m geheugen te laten innemen, of zie ik dat soms fout?
 
Frank -

Frank -

14/04/2008 18:08:00
Quote Anchor link
Je staart je nu blind op dat geheugen, dat is leuk en aardig, maar wat is nu het probleem? Waardoor loopt de boel in het honderd? Weet je dat al wel? Geheugen is niet oneindig beschikbaar, een slecht script kan echter wel om oneindig veel geheugen vragen. En dan gaat de server lekke swappen en kun jij de boel verder wel vergeten...
 
Sjaak P

Sjaak P

14/04/2008 18:09:00
Quote Anchor link
Ik heb inmiddels wel toegang tot de error_logs dus ik zal eens kijken wat deze aangeven, zal ik het betreffende zo even posten?
 
Jelmer -

Jelmer -

14/04/2008 18:23:00
Quote Anchor link
Als je het maar uit je hoofd laat de hele logs te posten. We willen alleen de laatste berichten voor de crash weten.

Via ab kan je overigens je server belasten. Op die manier kan je uittesten hoe hij het doet onder veel stress. Met top kan je ondertussen kijken welke processen het geheugen opeten, welke de processors etc. Dat zou je een idee moeten kunnen geven van wat er globaal gebeurt wanneer je site druk bezocht wordt.
 
Sjaak P

Sjaak P

14/04/2008 18:43:00
Quote Anchor link
Haha neej dat was ik ook niet van plan, bedankt voor de info, ga het meteen even doen!
 
Arjan Kapteijn

Arjan Kapteijn

14/04/2008 19:12:00
Quote Anchor link
Server terugbrengen, een server hoort niet te crashen, punt, einde discussie. Al is een script nog zo beroerd, er is niks wat een server vloert.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.