Server kopen?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Onbekend Onbekend

Onbekend Onbekend

21/04/2009 15:01:00
Quote Anchor link
Hallo,
Ik ben bezig met het opzetten van een game resource site en community. Nu heb ik een sponsor die zorgt voor de hosting. Ik heb daar x GB ruimte. De eerste tijd zal dit genoeg zijn, maar een maand of twee na de eerste release, wil ik ook een gallerij introduceren met afbeeldingen én video. Dus dan gaat het wat harder met de schijfruimte. Nou mag ik veel op de server van die sponsor, maar bijv. die video converten naar FLV gaat veel van de server vragen, en hij gebruikt die server ook voor zijn hosting bedrijf en ik wil sowieso niet lastig zijn voor die andere gebruikers van de server. Ook een eigen TS of ventrilo server zou leuk zijn (mag nu niet).

De site gaat op 1 juli als online, van te voren zijn wel public beta's enzo, maar dat ter zeide. Ik weet totaal niet hoe hard het gaat lopen met qua bezoekers, maar ik ben wel van plan om er echt een goed lopende site van te gaan maken.

Ik ben nu dus aan het denken over een eigen server. Ik heb een tweede hands server gevonden, een Proliant DL360 G3.
2x Xeon 3.2 Ghz
4 GB ECC reg. RAM
2x 37 GB 15k rpm

Verder alle standaard frutsels en friemels. Dit voor 350 euro. Ziet er netjes uit toch? Echter wil ik op z'n tijd wel wat extra schijven er bij pleuren (als dat niet te hoog in de papieren loopt).

Ik wil sowieso eerst de server hier thuis een maandje of iets langer laten draaien om alles te testen en goed in te stellen en daarna naar een datacentrum. Voor de colo had ik TransIP in gedachte. 1U, 100 GB bandwidth voor 35 euro per maand (niet te duur dus)..

Daarbij wil ik ook DA nemen van TransIP (59 euro voor lifetime license).

Maar omdat ik tot nu toe alleen servers heb beheerd in VMWare, weet ik niet of ik dit wel allemaal kan. Linux kennis heb ik wel redelijk, maar dingen zoals SSH heb ik alleen verstand van met het gebruik, niet installeren, zelfde voor mail servers. Apache heb ik veel verstand van op Windows, ook het configureren, Linux dan wat minder, maar dat gaat wel goed komen (icm DA).

Ook als die server nou in dat datacentrum hangt, en er wat mis gaat, server blijft hangen, dan moet ik het oplossen, eventueel remote reboot ofzo, maar toch.. Die verantwoordelijkheid is behoorlijk groot voor een jongetje van bijna 16 (al zeg ik het zelf). Ik heb dan geen klanten ofzo die ik daar op zou hosten, maar wel als het straks een drukke site wordt en ik verneuk die server en hij ligt plat, dan is het wel een verantwoordelijkheid..

Kosten zijn totaal geen probleem:
1x 350
12x 35
1x 79 (TransIP setup kosten)
1x 59 (DA)
= 908 euro voor het eerste jaar

Misschien dat ik voor een goed gratis control panel ga, dat scheelt wel wat.

Maar wat raden jullie me aan en hebben jullie nog tips? Gr. Thomas.
 
PHP hulp

PHP hulp

20/04/2024 13:46:04
 
Midas

Midas

21/04/2009 15:41:00
Quote Anchor link
Is het niet beter en makkelijker voor jou om een dedicated server oid te nemen?
 
Winston Smith

Winston Smith

21/04/2009 15:42:00
Quote Anchor link
SSH is niet zo moeilijk, is gewoon command line linux. Apache is op Linux ongeveer hetzelfde als op Windows, dus dat zal ook geen problemen opleveren.

Waar je wel rekening mee zou moeten houden, is dat je in het begin nog niet zoveel bezoekers trekt. Dan heb je dus ook geen "zware server" nodig, maar volstaat een hostingpakket. Daarnaast kun je de aanschaf van DA inderdaad uitstellen, totdat je site wat beter loopt en jij weer wat meer "liquide middelen" hebt. Mijn tip: gewoon wachten. Anticipeer er wel op dat je een goed lopende site krijgt, maar ga niet op de zaken vooruit lopen. Tegen de tijd dat jouw site loopt, zijn er ook nog wel goede tweehands servers te vinden (en waarschijnlijk goedkoper bij dezelfde specificaties dan nu het geval is).
 
Arjan Kapteijn

Arjan Kapteijn

21/04/2009 16:02:00
Quote Anchor link
Een andere oplossing is het aanschaffen van een Virtuele Machine, vaak ook wel aangeduid als VPS (Virtual Private Server). Dit bied de mogelijkheid om de beschikking te krijgen over een eigen server, zonder dat daar fysiek een server voor opgehangen en ingericht hoeft te worden. Virtualisatie is een nieuwe techniek die het mogelijk maakt fysieke hardware los te koppelen van een besturingssysteem. Op deze manier kunnen meerdere ‘virtuele’ servers ondergebracht worden op één fysieke onderlaag (welke kan bestaan uit meerdere fysieke servers). Met de virtualisatie technieken kunnen resources als processoren, schijfruimte en geheugen efficiënter gebruikt worden en neemt de flexibiliteit toe. Elke virtuele omgeving heeft zijn eigen set aan virtuele hardware (schijfruimte, geheugen, processoren, netwerkkaart etc.), waar een besturingssysteem en applicaties op werken. Volledige omgevingen kunnen zonder onderbreking verplaatst worden van de ene fysieke machine naar de andere voor "zero-downtime" beheer en continue verdeling van de serverbelasting.

Ik zou eerder kiezen voor een virtuele server, voor iets van 20 euro in de maand heb je dan 1x 500Mhz core, 512Mb geheugen, 10GB HDD en 10GB traffic. Dat is best veel en kun je in eerste instantie prima mee aan de slag. Later kun je dan, als je resources tekort komt altijd nog over stappen (zonder reboot of aanpassingen) op 4x 2600Mhz, 4Gb ram en weet niet hoeveel hardeschijfruimte en dataverkeer :).
 
Onbekend Onbekend

Onbekend Onbekend

21/04/2009 16:42:00
Quote Anchor link
Ik zit nu idd goed met het 'hosting pakket' dat ik nu heb. Echter kan ik nu deze server kopen, ziet er naar mijn mening goed uit, en misschien duurt het nog een hele tijd voordat er weer zoiets voor bij komt.

Colo wil ik ook gewoon uitstellen tot x maanden na de release.

Maar een VPS is niet wat ik wil, dedicated ook niet, maar waar moet ik op letten als ik zelf een server moet beheren?
 
Arjan Kapteijn

Arjan Kapteijn

21/04/2009 16:48:00
Quote Anchor link
- Reserveonderdelen (immers heb je geen garantie en SLA's)
- UPS
- KVM-over-IP
- Externe (!) backup's
- Voldoende hard- en software kennis (Raid, Unix etc)
- Een auto om (ook 's nachts!) naar je colo te kunnen rijden (of dure remote hands)
 
Onbekend Onbekend

Onbekend Onbekend

21/04/2009 16:55:00
Quote Anchor link
Arjan Kapteijn schreef op 21.04.2009 16:48:
- Reserveonderdelen (immers heb je geen garantie en SLA's)
- UPS
- KVM-over-IP
- Externe (!) backup's
- Voldoende hard- en software kennis (Raid, Unix etc)
- Een auto om (ook 's nachts!) naar je colo te kunnen rijden (of dure remote hands)


Ik ben 15, dus geen auto ;) En TransIP colo is in Amsterdam (mn vader moet dus gaan rijden).
Wat bedoel je precies met dat UPS?
Kennis komt wel goed. KVM ook. Backup storage moet ik nog even wat meer over uitzoeken hoe ik dat ga doen. Ik kan sowieso iedere maand ofzo hier lokaal een backup maken, heb hier genoeg ruimte. Eventueel op een hostingpakket.
 
Han eev

Han eev

21/04/2009 16:58:00
Quote Anchor link
UPS is een batterij van de server. Mocht de stroom uitvallen, dan pakt de batterij dat over en blijft je server dus draaien.

Maar wordt stroom fallback niet meestal geleverd door het bedrijf waar je het neer zet?
 
Winston Smith

Winston Smith

21/04/2009 16:59:00
Quote Anchor link
Quote:
- Een auto om (ook 's nachts!) naar je colo te kunnen rijden (of dure remote hands)

- Geld voor de bekeuring(-en) die je krijgt als je zonder rijbewijs rond rijdt :)

Quote:
(...) en misschien duurt het nog een hele tijd voordat er weer zoiets voor bij komt.
Maar tegen de tijd dat je jouw server ook daadwerkelijk gaat inzetten, is hij minder waard dan dat hij nu waard is. Hij wordt namelijk alleen maar ouder. Dus als je gaat kijken voor servers op het moment dat je ze nodig hebt (zeg over een jaar), dan krijg je waarschijnlijk meer waar voor je geld (nieuwere server, of een server als bovenstaand voor een mindere prijs). Maar goed, je kan nu ook die server kopen en alvast 'kennis' maken, alvast wat installeren en spelen met configuratie enzo.
 
Arjan Kapteijn

Arjan Kapteijn

21/04/2009 17:06:00
Quote Anchor link
Maak je geen zorgen over het feit dat dit een 'geweldige' aanbieding is. Die servers zijn (met 2x 72GB) in te kopen voor minder. Veel bedrijven schakelen over op VM, al die lompe, energie vretende, lawaai makende kut 1u dingen gaan er langzaam uit. Dat komt wel goed.
 
The Force

The Force

21/04/2009 17:51:00
Quote Anchor link
Zowieso beter om eerst aan te kijken hoe de website gaat lopen. Als het concept niet aanslaat zit je mooi met een server opgescheept die, zoals Kasper zegt, tegen die tijd veel minder waard is.
 
Aaa Trump

aaa Trump

21/04/2009 17:54:00
Quote Anchor link
Zekers een a-merk nemen, HP is beest! :D

DL380's zijn perfect, zeker de g4 en g5 series. Je kan natuurlijk een 2servers kopen en een schijfkabinet.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.