Sessies en veiligheid

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Jasper v R

Jasper v R

26/01/2005 10:39:00
Quote Anchor link
Ik ben bezig met een systeem met permissies.
1 = members
2 = mod
3 = admin

ff als voorbeeld.

Is het genoeg om 1maal de login te controleren en de gegevens [user/pass/perms] op teslaan in sessies of is het verstandig elke keer op elke pagina te controleren of de user/pass/perms combinatie geldig is?

Dit alles ondersteund met MySQL, dus alle user gegevens staan in een tabel.
Gewijzigd op 26/01/2005 10:40:00 door Jasper v R
 
PHP hulp

PHP hulp

19/04/2024 23:07:58
 
DaeDaluz

DaeDaluz

26/01/2005 10:41:00
Quote Anchor link
Je kan als exra controle nog wel de tijd in een sessie zetten en dan elke 10minuten controlerne of de gegevens kloppen, maar verder zijn sessies wel veilig :)
 
St.Chessere

St.Chessere

26/01/2005 10:52:00
Quote Anchor link
Sessies zijn niet zo veilig als iedereen denkt, het probleem is dat sessions gewoon files zijn op de server.

Het word all veiliger als de standaard map waar ze instaan word verandert, dit kan je zelf doen met php door een session function.
 
Jasper v R

Jasper v R

26/01/2005 11:08:00
Quote Anchor link
Zou je dan een voorbeeld kunnen geven?
Of weet iemand een andere oplossing om deze login veilig(er) te maken?
 
Arend a

Arend a

26/01/2005 12:12:00
Quote Anchor link
Sessies an sich zijn veilig zat, als je een fatsoenlijke provider hebt. Dat sessies bestanden zijn zegt totaal niets over de veiligheid. Een fatsoenlijke provider heeft deze afdoende afgeschermd dat enkel php deze kan lezen. Bovendien is de informatie die te lezen valt uit sessies altijd nog beperkt, stop dus geen gevoelige informatie in sessies, kan een aabeveling zijn. Wachtworoden opslaan in sessies lijkt me geen goed idee (bovendien overbodig).
 
Jasper v R

Jasper v R

26/01/2005 16:17:00
Quote Anchor link
Okay dan weet ik voldoende.
Dan controleer ik bij de login gewoon of de username/password combinatie bestaat in de database. Username en de permissies sla ik in sessie op zodat ik snel kan controleren of iemand toegang heeft tot een bepaald gebied en zoja ik meteen zijn username kan opnemen in de pagina.

Bedankt voor de reacties!
 
Legolas

Legolas

26/01/2005 16:44:00
Quote Anchor link
ik zou in de sessies alleen een id en tijd zetten, de rest kan uit de db komen :)
 
Sander

Sander

26/01/2005 17:01:00
Quote Anchor link
mee eens haal zulke info uit je db!
 
Thijs -

Thijs -

26/01/2005 17:35:00
Quote Anchor link
geen sessies is nog veiliger en sneller
omdat sessies bestanden zijn op de server moet het weer worden gelezen.

Wat je dus kan doen in je url een soort sessie id.
en dan bij elke pagina $_GET['sessieid'] controleren als hij bestaat in de database en ip en cookie controleren.

en dan heb je user id enz

voorbeeld om een sessie id te maken.

$sess =md5(uniqid(rand(), true));

noem maar wat ;)
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.