Set locale werkt niet

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Danny von Gaal

Danny von Gaal

29/05/2016 23:20:54
Quote Anchor link
Ik heb dit bovenaan mijn index.php staan
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?php
setlocale(LC_TIME, 'NL_nl');
?>


Maar wanneer ik onderstaande gebruik krijg ik Tuesday, Wednesday etc ipv Dinsdag en Woensdag.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
<?php
$Dag
= date('l', strtotime($row['datum']));
echo $Dag;
?>
 
PHP hulp

PHP hulp

28/03/2024 22:16:00
 
Ben van Velzen

Ben van Velzen

29/05/2016 23:34:55
Quote Anchor link
Niet alleen bestaat NL_nl niet, een correcte variant is nl_NL, nl_NL.utf8 etc. Ook gebruikt de date() functie de locale niet, gebruik strftime.
 
Danny von Gaal

Danny von Gaal

30/05/2016 16:06:07
Quote Anchor link
Bedankt! Ik heb setlocale nl_NL aangepast en strftime gebruikt ipv date.
Wel heb ik nog ucwords moeten toepassen omdat de maand niet met een hoofdletter werd weergeven.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?php
$Dag
= ucwords(strftime('%A', strtotime($row['datum'])));
?>
 
Ben van Velzen

Ben van Velzen

30/05/2016 16:17:22
Quote Anchor link
Nederlandse maanden en dagen worden sinds 1954 niet meer met een hoofdletter geschreven, waarom zou je dat dan wel willen?
 
Danny von Gaal

Danny von Gaal

30/05/2016 16:29:01
Quote Anchor link
Ben van Velzen op 30/05/2016 16:17:22:
Nederlandse maanden en dagen worden sinds 1954 niet meer met een hoofdletter geschreven, waarom zou je dat dan wel willen?


Ik heb een pagina gemaakt voor een brasserie met de daghappen en daarbij vind ik het mooier als het met een hoofdletter begint. De eigenaar moet uit eindelijk de keuze maken.

Bijvoorbeeld:

Vandaag
-
Pizza

Morgen
-
Pasta

Woensdag
-
Bloemkool in kaassaus
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

30/05/2016 16:33:29
Quote Anchor link
Een kop zoals 'Woensdag' begint gewoon met een beginhoofdletter, hoor.
Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de titelbalk van een maandkalender: dan is het 'Mei 2016' met een beginhoofdletter.
Gewijzigd op 30/05/2016 16:45:53 door Ward van der Put
 
Ben van Velzen

Ben van Velzen

30/05/2016 16:33:38
Quote Anchor link
Dus het is ook nog een "professioneel" geval. Lijkt mij een reden om een correcte spelling aan te houden. Klant is koning uiteraard, maar hoofdletters gebruiken uit typografisch oogpunt is wel een beetje amateuristisch.

@Ward: leuk, maar officieel mag dat alleen als het deel uitmaakt van een zin. Januari staat hier aan het begin van de zin, maar als je het verderop zet of als enig woord schrijf je januari met een kleine letter.
Gewijzigd op 30/05/2016 16:37:58 door Ben van Velzen
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

30/05/2016 16:57:32
Quote Anchor link
Ben van Velzen op 30/05/2016 16:33:38:
@Ward: leuk, maar officieel mag dat alleen als het deel uitmaakt van een zin.

Je gebruikt niet alleen een beginhoofdletter in zinnen, maar ook in titels en kopjes. Lees maar eens een krant. Het concrete voorbeeld van wat Danny wil bereiken, is prima zo: op een menukaart met een weekmenu schrijf je de namen van de weekdagen met een beginkapitaal.
 
Tony Red

Tony Red

19/08/2016 00:13:05
Quote Anchor link
Danny von Gaal op 30/05/2016 16:06:07:
Wel heb ik nog ucwords moeten toepassen omdat de maand niet met een hoofdletter werd weergeven.


In het team waarin ik werk zitten ook wel eens van die grapjassen die bijvoorbeeld strtoupper() gaan gebruiken als (bijvoorbeeld) linkjes in het menu in capitolen worden weergeven in het ontwerp. Is leuk als je gewoon tekst wilt kopieeren en plakken : (

In dit geval is het niet echt een issue. Maar het is altijd handig om te weten dat CSS meer kan dan je denkt;

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
.dag-naam { text-transform: capitalize; }
.dag-naam::first-letter { text-transform: uppercase; }
 
DavY -

DavY -

19/08/2016 00:35:47
Quote Anchor link
Als het om 1 woord gaat, kun je beter ucfirst() gebruiken.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.