Simpel login script zonder database

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 volgende »

Stefan Janssen

Stefan Janssen

08/05/2020 00:50:55
Quote Anchor link
Ik werk aan een zeer simpel login script zonder database of whatever.
Mijn vraag is dan ook wat kan ik verbeteren aan dit simpel script.

In het dashboard staat geen gevoelige informatie en je kan echter alleen dingen lezen en niks aanpassen.

Login.php
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
<?php
$error
= '';
if(isset($_POST['username'], $_POST['password'])){
    $username = $_POST['username'];
    $password = hash('sha512', $_POST['password']);
    if($username !== 'admin' ){
        $error = 0;
    }

    
    if($password !== 'C7AD44CBAD762A5DA0A452F9E854FDC1E0E7A52A38015F23F3EAB1D80B931DD472634DFAC71CD34EBC35D16AB7FB8A90C81F975113D6C7538DC69DD8DE9077EC' ){
        $error = 0;
    }

    
    if($error !== 0)
        session_start();
        $_SESSION['valid'] = true;
        $_SESSION['username'] = 'Administrator';
            header('Refresh: 0; URL = dashboard.php');
        }
    }

?>


dashboard.php
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
<?php
session_start();
if (isset($_SESSION['valid']) && $_SESSION['valid'] == true) {

}
else{
    header('Refresh: 0; URL = login.php');
}

?>
Gewijzigd op 08/05/2020 00:51:51 door Stefan Janssen
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 07:27:14
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

08/05/2020 00:57:04
Quote Anchor link
- Waarom zijn de inloggegevens hardcoded in je code? Is een array niet handiger om het uitbreidbaar te maken met meerdere gebruikers?

- Waarom is de username in de sessie hardcoded Administrator?

- Vergeet geen exit; na je header.
 
Stefan Janssen

Stefan Janssen

08/05/2020 01:02:37
Quote Anchor link
Hi Ariën,


Het zijn in totaal maar 2 gebruikers die erop komen dus uitgebreid hoeft het niet ;-)


Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
<?php
$error
= '';
if(isset($_POST['username'], $_POST['password'])){
    $username = $_POST['username'];
    $password = hash('sha512', $_POST['password']);
    if($username !== 'admin' ){
        $error = 0;
    }

    
    if($password !== 'C7AD44CBAD762A5DA0A452F9E854FDC1E0E7A52A38015F23F3EAB1D80B931DD472634DFAC71CD34EBC35D16AB7FB8A90C81F975113D6C7538DC69DD8DE9077EC' ){
        $error = 0;
    }

    
    if($error !== 0)
        session_start();
        $_SESSION['valid'] = true;
//gebruikersnaam uit variabel en gelijk aan inlognaam veranderd
        $_SESSION['username'] = $username;
            header('Refresh: 0; URL = dashboard.php');
//exit toegevoegd
            exit();
        }
    }

?>
Gewijzigd op 08/05/2020 01:03:26 door Stefan Janssen
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

08/05/2020 01:08:27
Quote Anchor link
Ik tel toch echt maar één gebruiker.
 
Stefan Janssen

Stefan Janssen

08/05/2020 01:11:56
Quote Anchor link
Ze loggen met de zelfde gegevens in, in het dashboard kun je zelf niets aanpassen alleen maar inzien :)
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

08/05/2020 01:14:50
Quote Anchor link
Handig als iemand zijn password uitlekt, op het moment dat de programmeur gezellig in een hutje op de Veluwse heide vakantie zit te vieren :X

En wat als deelnemer twee nou opeens niet meer actief is voor de organisatie? Waarom geef je beiden geen eigen inlog?
Gewijzigd op 08/05/2020 01:19:09 door - Ariën -
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

08/05/2020 01:54:16
Quote Anchor link
Dat $_SESSION['valid'] lijkt mij volledig overbodig? Controleer simpelweg op het bestaan van een username?

Waarom werk je met $error = '' en $error = 0? Gebruik een omschrijvende naam en/of gebruik iig een Boolse waarde (true of false), dan hoef je ook niet met !== 0 te stunten, wat zonder die typecheck ook nogal gevaarlijk is want 0 en '' zijn equivalent als je simpelweg met == (of !=) vergelijkt, op die manier is een fout heel snel gemaakt, bij een Boolean is de kans op dit soort fouten min of meer afwezig...

Ook wil je misschien niet controleren of iets fout gaat, maar of iets goed gaat.

Dan zou je dus kunnen beginnen met $loginOk = false; en alleen als de gebruikersnaam bestaat en de wachtwoorden overeenkomen zet je $loginOk op true. Dit lijkt mij een stuk logischer dan er vanuit gaan dat de login goed is, en alleen als er dingen niet kloppen vervolgens toch maar concluderen dat de login niet goed was, wat je nu in feite doet; dit lijkt mij de omgekeerde wereld, en wederom heel erg gevaarlijk.

Tevens heeft je sessie geen enkele extra controles, bijvoorbeeld whitelisting van IP's of wat dan ook, dus als er ook maar iets in de rest van de code misgaat of iemand op enigerlei wijze je sessie-id kan ontvreemden dan kunnen zij je sessie overnemen en zijn ze binnen?
 
Stefan Janssen

Stefan Janssen

08/05/2020 13:36:22
Quote Anchor link
Hi Ariën en Thomas,


Duidelijk verhaal en ga ermee aan de slag :-)

@thomas,

Een check op de session zoals je aangeeft bijvoorbeeld door een ip check bedoel je daarmee zoiets
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<?php
if (empty($_SESSION['ip']) {
  $_SESSION['ip'] = $_SERVER['REMOTE_ADDR'];
}
else {
  if ($_SESSION['ip'] != $_SERVER['REMOTE_ADDR']) {
    // IP changed
  }
}

?>
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

08/05/2020 13:40:39
Quote Anchor link
Ook zou het handig zijn om na een succesvolle inlog je sessieID aan te passen met session_regenerate_id().
Zo voorkom je dat je sessie hetzelfde blijft en opeens overgenomen kan worden. De 'session fixation exploit'
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

08/05/2020 15:28:48
Quote Anchor link
Dit hangt ook af van het gebruik, als je een verbinding hebt waarbij het IP on-the-fly kan veranderen heb je niet zoveel aan bovenstaande aanpak, dan kun je wellicht beter iets anders gebruiken.

Blijkbaar is een user agent "redelijk" uniek. Hoe dan ook, je zult op een of andere manier de identificatie van de machine moeten verankeren in je veiligheidschecks. Indien dit kenmerk op een of andere manier verandert tijdens gebruik zou je iemand direct moeten uitloggen omdat je in zekere zin de ingelogde gebruiker niet meer goed kunt identificeren, je weet simpelweg niet langer zeker of je met dezelfde persoon van doen hebt.

Ook wat @Ariën zegt en wellicht is een aanpak met password_hash() en password_verify() ook handig, als je dit ooit nog eens om wil schrijven naar een uitgebreider loginsysteem inclusief database.

Op het moment dat je met authenticatie / het afschermen van pagina's aan de slag gaat is het eigenlijk ook hoog tijd om over de opbouw van de rest van je applicatie na te denken. Dit om er zorg voor te dragen dat deze veilig is en blijft. Als je dus tig losse PHP-bestanden hebt heb je ook tig ingangen in jouw applicatie. De vraag is of dat een goed idee is, of dat je je beter kunt bedienen van een single point of entry.

De vraag is dan ook eigenlijk: waarom een simpel loginscript? Is dit vanwege tijdsdruk, of dat je echt gewoon een simpele backend nodig hebt? Dit is namelijk niet iets waar je zomaar op zou moeten beknibbelen; als je hier bewust bochten aan het afsnijden bent om tijd te besparen krijg je dit later, wanneer je niet goed hebt nagedacht over de architectuur, gewoon keihard terug op je bord. En dan is er al een complete applicatie opgebouwd, dan zou je dus de spreekwoordelijke grondvesten moeten aanpassen terwijl je huis al staat en zul je zorg moeten dragen voor het niet instorten ervan tijdens de renovatie. Je kunt beter van start gaan met een goed plan, in plaats van terloops allerlei innovaties/verbouwingen uit te voeren.

Maar misschien moet je hier gewoon een keer tegenaan lopen :p.
 
Jan te Pas

Jan te Pas

08/05/2020 15:46:40
Quote Anchor link
Heb jij al een overwogen om een directory met .htaccess en .htpassword af te schermen, helemaal geen gedoe? En gemakkelijk. Er zijn zelfs generatoren voor. https://www.htaccessredirect.net/ Via de hostingzijde van een site is dit gemakkelijk in te stellen. Voor als je het echt simpel wilt.
 
Jop B

Jop B

10/05/2020 14:58:11
Quote Anchor link
Breid het script verder uit ;-) en bouw met deze info de beveiligde pagina

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
<?php
//zoiets ongeveer ;-), code nog niet getest

//start de sessie

session_start();

//maak een array accounts met gebruikersnaam en wachtwoord
//Zorg dat je wachtwoorden een hash hebben en niet open bloot te lezen zijn.

$accounts = array(
    'admin' => 'C7AD44CBAD762A5DA0A452F9E854FDC1E0E7A52A38015F23F3EAB1D80B931DD472634DFAC71CD34EBC35D16AB7FB8A90C81F975113D6C7538DC69DD8DE845TR',
    'stefan' => 'C7AD44CBAD762A5DA0A452F9E854FDC1E0E7A52A38015F23F3EAB1D80B931DD472634DFAC71CD34EBC35D16AB7FB8A90C81F975113D6C7538DC69DD8DE9077EC',
);


//loop door de accounts van de array
foreach($accounts as $user => $password) {
    //controleer op bestaan gebruikersnaam
    if($name == $_POST["username"]{
    
        //controleer het wachtwoord
        if(password_verify($_POST['password'], $password)){
            //sla gebruikersnaam op welke je kan gebruiken in het beveiligde gedeelte
            $_SESSION['name'] = $_POST["username"];
            session_regenerate_id();
            
            //onderstaande kun je enkele checks uitvoeren, zoals het id controleren en IP adres controleren
            $_SESSION['loggedin'] = TRUE;
            $_SESSION['id'] = $id;
            
            //sla het IP adres van de gebruiker op in een sessie variabel
            $_SESSION['ip'] = $_SERVER['REMOTE_ADDR'];
            
            //doe hier wat je wilt als iemand is ingelogd.

          }else{
              echo 'wachtwoord onjuist';
          }
    }
else{
        echo 'Gebruikersnaam onbekend';
    }    
  
}

?>
Gewijzigd op 10/05/2020 14:59:10 door Jop B
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

10/05/2020 15:07:09
Quote Anchor link
Een foreach? Wut? Wat dacht je van if (isset($_POST['username']) && array_key_exists($_POST['username'], $accounts) ... etc ...)? En die controle voer je enkel uit als er iets gePOST is.

Daarbij zou je ook geen enkele informatie moeten verschaffen over wat er fout is, anders kan een aanvaller gericht gaan vissen totdat 'ie een username heeft en vervolgens kan 'ie met je wachtwoord aan de slag...

$_SESSION['loggedin'] dient geen enkel doel.
$_SESSION['id'] bestaat niet.
 
Stefan Janssen

Stefan Janssen

10/05/2020 19:29:53
Quote Anchor link
Dank voor de reacties, ik ga hier eens mee aan de slag:)

Nog een dingetje wat betreft een IP check:

Stel dat iemand op zn telefoon doet inloggen en die telefoon is verbonden met de wifi dan word dat IP adres geregistreerd.
Maar als je dan buiten het wifi gebied raakt en over gaat op 4G dan veranderd het IPadres en zal je dus opnieuw moeten inloggen.
Dan is een IP check natuurlijk niet handig maar vervelend toch?
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

10/05/2020 20:25:55
Quote Anchor link
Ja, dat is dan wel een nadeel.
Ik heb ooit in het verleden een inlogsysteem gemaakt welke de inlogsessies opsloeg in de database, en aan de hand van een cookie jou identificeerde. Een voordeel daarvan was dat je zelf controle hebt over je inlogsessie. Zo kan je thuis bijvoorbeeld de inlogsessie die je op school gemaakt hebt weer uitloggen. Of gewoon op alle plekken waar je ingelogd bent.

Een van die functies was een IP-lock waarbij een sessie in de database alleen gekoppeld kon worden als het IP-adres klopt. Dit was bij het inloggen wel een keuze.

Ik denk dat het wel handig is om alle inlogacties en utigevoerde acties in je beveiligide omgeving gelogd worden. Zo kan je altijd zien wie met welk IP-adres bijvoorbeeld een nieuwsbericht heeft gewijzigd, en welke dat is. En eventueel zelfs wát er gewijzigd is. ('diff' in Linux).
 
Stefan Janssen

Stefan Janssen

11/05/2020 18:00:40
Quote Anchor link
Ik denk dat ik het zo ga doen
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
<?php
session_start();

if($_SERVER['REQUEST_METHOD'] == 'POST'){
    $account = array (
        'stefan' => '$2y$10$96Yi1ezzoS6xZYjPhbvYTeCha.YypKF.7MSYwfruXtKaFyeGRLeMK',
        'bert' => '$3g$10$96Yi1ezzoS6xZYjPhbvYTeCha.YypKF.7MSYwfruXtKaFyeGRLeMK',
    );


    if(array_key_exists($_POST['user'], $account)){
        if(password_verify($_POST['password'], $account[$_POST['user']])){
                session_regenerate_id();
                $_SESSION['username'] = $_POST["user"];
                $_SESSION["loggedin"]) = true;
                header("location: protected_page.php");
        }
else{
            echo 'Something wrong';
        }
    }
else{
        echo 'Something wrong';
    }
}

?>


Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<?php
session_start();
if (isset($_SESSION['loggedin']) && $_SESSION['loggedin'] == true) {
    echo 'welcome';
}
else{
    header("location: login.php");
    exit;
}

?>


Of zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

11/05/2020 18:38:05
Quote Anchor link
Toch ben ik benieuwd naar je redenen waarom je de inloggegevens nou hardcoded in een array hebt staan?
Wat als een niet-technicus deze met spoed moet wijzigen omdat het password op straat ligt, en de IT'er op Ibiza ligt te zonnen?
 
Stefan Janssen

Stefan Janssen

11/05/2020 23:18:02
Quote Anchor link
Bedoel je waarom ik ze niet in een database zet?
Als het een aantal personen waren geweest had ik dit zeker gedaan maar voor 2 á 3 personen vind ik dit onzin om te doen.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

11/05/2020 23:23:14
Quote Anchor link
Als je mijn bericht hierboven nog eens leest? Vind je het dan nog steeds onzin?
Tot nu toe heb ik nog geen sterk argument gezien en lijkt het alsof je mijn bericht maar half gelezen hebt.
Gewijzigd op 11/05/2020 23:27:43 door - Ariën -
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

12/05/2020 00:53:10
Quote Anchor link
Als je nu eens
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
if (isset($_SESSION['loggedin']) && $_SESSION['loggedin'] == true) {

verandert in
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
if (false === empty($_SESSION['username']))

(of iets equivalents)
en $_SESSION['loggedin'] gewoont schrapt?
 
Jop B

Jop B

12/05/2020 01:16:00
Quote Anchor link
Misschien kun je ook eens nadenken om je gebruikers en wachtwoorden niet in dezelfde file te zetten maar deze buiten de root te zetten als extra veiligheid.
Stel dat om een of andere reden de configuratie van de server zou veranderen en je php files niet als php geshowd worden maar als platte text dan zijn je gebruikers en je gehashte wachtwoorden in te zien omdat deze in de public map staan.

Als je je gebruikers en wachtwoorden hierbuiten neerzet dan is het weer een stukje veiliger.
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.