Sinterklaas script

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Aaaa bbbb

aaaa bbbb

22/09/2003 15:15:00
Quote Anchor link
Ik ben, ten eerste, nieuw hier. Reageer daar alsjeblieft niet over, dan blijft er voor de "vraag" niets meer over.
ok. Ik ben dus bezig met een sinterklaas-surprises-script. dit zou dus het volgende moeten regelen:
alleen cadeautjes zien voor lottjestrekker
zien wie je hebt "getrokken"
inlog functie tegen misbruik
admin
aantal overgie dagen

maar nu lukt het mij niet om een trekker te maken voor de lootjes. want elke persoon moet iemand anders trekken. kan ik in ieder geval even horen hoe ik dit aan moet pakken? ik zat al te denken aan arrays, maar ik haal naam etc uit mijn db.

groetjes, auke
Gewijzigd op 22/09/2003 16:05:00 door Aaaa bbbb
 
PHP hulp

PHP hulp

26/04/2024 00:05:04
 

22/09/2003 16:07:00
Quote Anchor link
Je kunt in een tabel drie kolommen maken: id [int(2), auto_increment], naam[varchar(50)], out[int(1) NULL]. In deze tabel zet je dus de vier namen. Piet, Klaas, Jan en Wilm bijvoorbeeld. Bij out komt niets te staan, want deze is NULL.

Je moet dan een formuliertje maken waarin de gene zijn eigen naam moet invoeren. Deze naam moet gelijk zijn aan de naam in de kolom met namen (lijkt me duidelijk). Je kunt dit dus het beste dwingend doen met een <select> dropdown menu.

Dan voer je het volgende SQL query uit:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<?
// haal het uit de db
$sql = "SELECT naam FROM tabel_met_namen WHERE out IS NULL AND naam != '$HTTP_POST_VARS[ingevoerde_naam]'";
$res = mysql_query($sql);
$naam = mysql_result($res, 0);

echo "Je mag een gedicht + suprise maken voor: $naam<p>";

// zet out = 1
$sql = "UPDATE tabel_met_namen SET out = 1 WHERE naam = '$naam'";
mysql_query($sql);
?>


Alstjeblieft.. Succes met je suprise, ik heb ook al loodjes getrokken met vriendin en familie :)
 
Aaaa bbbb

aaaa bbbb

22/09/2003 16:26:00
Quote Anchor link
ey handig bedacht. je zegt dat hij gekozen is en dan random kiezen

maare... doe je dat met mysql_result??? bent nog beetje een n00b(beetje, ben gemiddeld denk ik)
Gewijzigd op 22/09/2003 16:28:00 door aaaa bbbb
 

22/09/2003 16:39:00
Quote Anchor link
als ik maar 1 kolom uit een tabel selecteer doe ik dat met mysql_result($res, 0);

handiger dan $row = mysql_fetch_array($res); te doen en dan nog eens $naam = $row[naam];. Kun je dus via 1 functie doen.

meer hier over: www.php.net/mysql_result (engels)
 
Aaaa bbbb

aaaa bbbb

22/09/2003 20:16:00
Quote Anchor link
maar hoe creëer je dan de random???
 
B a s
Beheerder

B a s

22/09/2003 20:45:00
Quote Anchor link
dat doe je zo :

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<?
$sql
= "SELECT naam FROM tabel_met_namen WHERE out IS NULL AND naam != '$HTTP_POST_VARS[ingevoerde_naam]' ORDER BY RAND()";
?>
 
Aaaa bbbb

aaaa bbbb

22/09/2003 21:14:00
Quote Anchor link
maar met jou code is toch al een een random gemaakt?
 
B a s
Beheerder

B a s

22/09/2003 21:49:00
Quote Anchor link
hij selecteerd een random naam nu dus via de:

ORDER BY RAND();
Gewijzigd op 22/09/2003 21:49:00 door B a s
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.