Social Media Networks

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 volgende »

PHP Scripter

PHP Scripter

11/08/2011 16:10:06
Quote Anchor link
Tegenwoordig zie je het steeds meer.. Hyves, Twitter, Facebook, LinkedIn, Heello. Er komen steeds meer nieuwe Social Media sites. Allemaal erg leuk natuurlijk, maar nu wil ik toch wel eens de achterliggende technieken achter zo'n website weten.

Kan iemand mij wat meer vertellen over de werking van bijvoorbeeld Hyves, Facebook of Twitter? 't Is misschien een beetje een 'wilde' vraag waar natuurlijk niet iedereen antwoord op weet, zoals bij Argeweb (;-)). Maar ik ben toch benieuwd of er mensen zijn die contacten hebben met eventueel medewerkers bij Hyves (Lijkt mij voor Twitter en Facebook niet het geval).

Worden er bij zulke websites ook gewoon standaard Frameworks gebruikt? Of is de kennis zo danig groot dat ze alles zelf ontwikkelen. En ook ben ik er erg benieuwd naar of ze gewoon de 'standaard' dingen toepassen zoals PHP (OOP) en MySQL databases. Of zitten er echt 'servers' achter die veel denkwerk op zich nemen? Misschien leuk om wat stukken code met elkaar te delen die eventueel worden toegepast op één site zoals Twitter?

Is er iemand die er mij meer over kan vertellen? Vooral omdat het mij leuk lijkt om eens een systeem te schrijven zoals Twitter. Hyves en Facebook is onmogelijk te doen in je eentje in een relatief korte tijd.

Sinds kort is het nieuwe medium Heello gelanceerd wat eigenlijk de opvolger is van Twitter door de oprichter van Twitpic. En het valt mij op dat dit in een super korte tijd is neergezet, want de eigenaar van Twitpic heeft deze plannen nog niet zo lang. Natuurlijk weet niemand of er op de achtergrond is gewerkt aan het systeem.

En nee, ik ga niet de makers mailen om deze info. Want anders had ik de vraag niet hier gesteld ;-)
 
PHP hulp

PHP hulp

24/04/2024 05:13:19
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

11/08/2011 16:14:28
Quote Anchor link
Voor Hyves: http://technologie.hyves.nl, lees het forum eens door ;-). Ik meen dat ze Kohana gebruikten die ze flink aangepast hebben.

Voor Tweakers: Lees hun .plans eens door op hun site
Gewijzigd op 11/08/2011 16:15:40 door - Ariën -
 
PHP Scripter

PHP Scripter

11/08/2011 16:20:50
Quote Anchor link
Aar bedankt voor de link en tip!
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

11/08/2011 16:25:05
Quote Anchor link
Leuk details die ik nog weet van een 'Developers Summit' avondje bij Tweakers.net/VNU:

Tweakers.net heeft iets van 18 servers.

Hyves heeft er rond de 3.000, voornamelijk vanwge de vele requests, en de opslag van de blogs, leden, krabbels etc...

Nu.nl heeft er een stuk of 8, voornamelijk omdat alles statisch afgeleverd wordt.

Facebook is in PHP herschreven, maar wordt versneld door alles om te zetten naar C++ of C#. Aantal servers: no idea...

En verder, tja.... weet ik het niet meer ;-)
Gewijzigd op 11/08/2011 16:29:09 door - Ariën -
 
PHP Scripter

PHP Scripter

11/08/2011 16:29:12
Quote Anchor link
Aar bedankt voor de info. Hyves heeft inderdaad veel servers. Wat bedoel je precies met de 'statische aflevering' van NU.nl?
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

11/08/2011 16:44:45
Quote Anchor link
Dat alles niet bij de view steeds gerenderd wordt.
 
PHP Scripter

PHP Scripter

11/08/2011 17:02:21
Quote Anchor link
Oké, zou je mij misschien iets kunnen vertellen over de Route's van Twitter bijvoorbeeld?

Want ze hebben de username ook in de URL staan; twtitter.com/aar

Hoe kan hun Framework dan inzien of het om een gebruiker of om een pagina gaat?
Gewijzigd op 11/08/2011 17:02:31 door PHP Scripter
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

11/08/2011 17:47:49
Quote Anchor link
Wist ik dat maar...

Vanwaar die interesse eigenlijk in frameworks van andere sites?
Ik durf te wedden dat zo'n route ook met CI of ZF mogelijk is, maar wat Twitter gebruikt, tja... ik zou het niet weten.

Misschien kan je zelf een wat initiatief nemen en eens wat zoeken over 'behind the screens by twitter'. Met wat zoekwerk vind je misschien wat interessants.

Ik verwacht trouwens niet dat iemand die hier op phpHulp bij Twitter werkt, en zo ja, dan is die kan zeer klein.
Gewijzigd op 11/08/2011 17:54:37 door - Ariën -
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/08/2011 18:12:11
Quote Anchor link
Ik kwam van de week deze video's tegen... ik had ze al in een van mijn andere posts geplaatst, maar gezien het onderwerp van dit topic komen ze hier hopelijk ook tot hun recht. Zo heb je een beetje het idee wat er bij de grote jongens speelt. Ben wel benieuwd wat jullie er van vinden.

Statistieken + datacenter van Facebook:
http://www.youtube.com/watch?v=bCZwgtC_TZA&feature=related

en een datacenter van Google:
http://www.youtube.com/watch?v=zRwPSFpLX8I&feature=related
 
Niels K

Niels K

11/08/2011 20:36:15
Quote Anchor link
Zo'n url is niet heel moeilijk hoor.

Je haalt in je bootstrapper alle gebruikers op, en maakt dan alle routes aan op basis van de naam.

Als je veel users hebt wordt dat wel heel traag, daar zul je dus een nieuwe manier op moeten verzinnen.. Die weet ik wel, maar die vertel ik niet :-)

Daarnaast misschien nog een leuk weetje, markplaats draait op JAVA.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

11/08/2011 20:40:35
Quote Anchor link
Niels Kieviet op 11/08/2011 20:36:15:
Zo'n url is niet heel moeilijk hoor.

Je haalt in je bootstrapper alle gebruikers op, en maakt dan alle routes aan op basis van de naam.

Als je veel users hebt wordt dat wel heel traag, daar zul je dus een nieuwe manier op moeten verzinnen.. Die weet ik wel, maar die vertel ik niet :-)

Daarnaast misschien nog een leuk weetje, markplaats draait op JAVA

En PHP...
 
Niels K

Niels K

11/08/2011 20:48:27
Quote Anchor link
Wat bedoel je? Hoe dat er in PHP uitziet?
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

11/08/2011 20:50:28
Quote Anchor link
Dat de Marktplaats frontend op PHP draait? De engine zal wdenk ik wel JAVA zijn?

Ik zie de .php extentie, en pas geleden kwam ik nog ergens een typische PHP-foutmelding tegen, op creatieve wijze, welke een bugje bleek te zijn.
Gewijzigd op 11/08/2011 20:50:53 door - Ariën -
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/08/2011 20:53:17
Quote Anchor link
Niels Kieviet op 11/08/2011 20:36:15:
Je haalt in je bootstrapper alle gebruikers op, en maakt dan alle routes aan op basis van de naam.

Als je veel users hebt wordt dat wel heel traag, daar zul je dus een nieuwe manier op moeten verzinnen.. Die weet ik wel, maar die vertel ik niet :-)

Wie A zegt, moet ook B zeggen Niels... vertel!
 
Niels K

Niels K

11/08/2011 21:01:16
Quote Anchor link
@Aar,

Oh, ik hoorde pas geleden dat ze helemaal over zijn gegaan op JAVA.. Zelfs de frontend. Maar het zou best kunnen dat het op dit moment nog niet geïmplementeerd is, en dat het later komt.

@Ozzie..

Ik zal alleen deel A vertellen..
Ik heb het wel in ZF gemaakt, dus wanneer je een andere framework gebruikt moet je het zelf maar even aanpassen:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
<?php

// Je zou eventueel een cache kunnen maken zodat je niet altijd alle users moet laden, wat natuurlijk ongelofelijk veel tijd kost. (Nu even zonder)

$users = new Table_Users();
foreach ($users->getUsers() as $user) {
    $route = new Zend_Controller_Route_Route($user->username . '/*',
        array(
            'controller'    =>    'user',
            'action'    =>    'index',
            'viewtype'    =>    'user'
        );
    $router->addRoute('...', $route);
}


?>


Je moet nog wel even aan controles enzo denken.. En niet vergeten om je router te definieren.. Die kan je uit de frontController plukken.
Gewijzigd op 11/08/2011 21:01:55 door Niels K
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/08/2011 21:02:58
Quote Anchor link
Huh... dit is toch standaard? Ik bedoelde die nieuwe manier van jou....
 
Niels K

Niels K

11/08/2011 21:04:54
Quote Anchor link
Ja dit is standaard.. Ik zei ook dat ik deel A zou vertellen.
Maar ik heb wel wat oplossingen voor je:

- Een tabelletje met alle urls
- Vollop cachen
- Een cron waarin je elke keer de url's opnieuw aanmaakt. (Laat je elke 15 min lopen)
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/08/2011 21:13:44
Quote Anchor link
Waarom iedere keer opnieuw de url's aanmaken?


Ik dacht eigenlijk dat je een oplossing had voor dit

"Als je veel users hebt wordt dat wel heel traag, daar zul je dus een nieuwe manier op moeten verzinnen.. Die weet ik wel, maar die vertel ik niet :-)"

Je zou zoiets kunnen zeggen... als het maar 1 argument is dan is het automatisch een user... en die specifieke user haal je uit de database. Of bedoel je dat niet?
 
Niels K

Niels K

11/08/2011 21:17:14
Quote Anchor link
Nee, ze hadden het hierboven dat het elke gebruiker een eigen twitter url heeft.
Je kan het met 1 argument doen, maar de vraag is of je dat wilt.. Als je per ongelijk iets intikt krijg je.. Deze gebruiker kan niet gevonden worden of iets in die zin.

Daarnaast, doet twitter dat ook helemaal niet.. Bekijk maar eens een paar URL's van hun.. :)

Ja daarom zei ik ook.. Wanneer je elke keer opnieuw de url's aanmaakt wordt dat heel traag bij heel veel gebruikers.. Daarom had ik het ook over alternatieve manieren.

Zit jij met zo'n probleem dan?
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/08/2011 21:33:09
Quote Anchor link
Nee, ik zit zeker niet met zo'n prbleem... maar in mijn cms ga ik ook routes gebruiken. Weet nog niet precies hoe flexibel.. ZF doet dat wel heel mooi, dat je exact kunt aangeven hoe een route eruit moet zien... maar ik vraag me af hoe je dat technisch moet implementeren. Bij ZF kan bijvoorbeeld argument 1 een controller zijn, maar ook een variabele.

Stel je hebt deze route:

www.mijnsite.nl/autos/ford/ka

Hoe weet ZF dan bijvoorbeeld dat autos een controller is en ford en ka variabelen zijn? Hoe matcht ie dat? Dat vind ik wel mooi gedaan :)
 
Niels K

Niels K

11/08/2011 21:44:16
Quote Anchor link
Owkee.

Um standaard, is de eerste parameter de controller en de twee parameter de action.
Wanneer je geen tweede parameter opgeeft pakt hij standaard de index action van de desbetreffende controller.

Met Zend_Route kan je ook nog aangepaste routes opgeven. Wanneer die route in de url wordt aangeroepen wordt hij naar de door jouw opgegeven controller en action doorgestuurd.

Zo kan je dus heel flexibel, hele mooie routes genereren.
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.