Spatie in localhost url

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Jan Kila

Jan Kila

03/10/2021 15:12:24
Quote Anchor link
Een spatie in m'n local host url leidt me naar google; hoe kan ik dat vermijden?
Voorbeeld:
http://localhost:3000/mvctemplate/banaan/pite/67/5 => Dit werkt prima
Dit stuurt me naar google:
http://localhost:3000/mvctemplate/banaan/pite/6 7/5
En dit gebeurt als er ook maar ergens een spatie staat.
Moet ik dat afvangen in .htaccess?
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 08:09:03
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

03/10/2021 15:25:15
Quote Anchor link
Spaties mogen niet in een URL. De,e moet je vervangen door %20, of via een slug in je applicatie vervangen door bijv. een streepje.
 
Jan Kila

Jan Kila

03/10/2021 15:29:15
Quote Anchor link
Ja, dat is bekend maar stel nou dat die spatie er toch in staat.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

03/10/2021 15:45:11
Quote Anchor link
Dan ligt het aan de browser hoe die het wil afhandelen. Als jij niet aan de voorwaarden houdt waaraan een URL met voldoen, dan krijg je rare effecten.
 
Ad Fundum

Ad Fundum

03/10/2021 15:51:35
Quote Anchor link
Als je een URL intikt die niet bestaat, dan gaan een aantal browsers vanzelf zoeken. Dat is om een aantal digibeten te helpen om nog iets van informatie vinden.
Keerzijde is dat als er per ongeluk je wachtwoord verkeerd plakt, dat die ook meteen door iets als Google getrokken wordt. Heel handig... (niet).
Tenzij je die standaardactie van je browser wijzigt naar een zindelijke instelling, blijf je dit houden. Misschien moet je dan toch eens naar de instellingen van je browser kijken?
 
Jan Kila

Jan Kila

03/10/2021 18:37:24
Quote Anchor link
Dank,
"Tenzij je die standaardactie van je browser wijzigt naar een zindelijke instelling"
In Safari vind ik niets waar ik dat kan doen.
Kijk ik niet goed?
 
Ad Fundum

Ad Fundum

03/10/2021 20:29:27
Quote Anchor link
Ik denk dat je niet goed kijkt. Voor mij is het alweer een paar geleden dat ik een Mac had, ik kom slechts tot hier:
https://support.apple.com/nl-nl/guide/safari/ibrwe75c2a3c/mac

Mocht je er niet uitkomen kan je altijd nog Firefox installeren. Die browser doet het op elk besturingssyteem, dan hoef je nooit meer te wennen. En het is mijns inziens ook de beste keuze voor je privacy, als je dat interessant vindt.
Gewijzigd op 03/10/2021 20:29:51 door Ad Fundum
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

04/10/2021 00:12:12
Quote Anchor link
Je browserinstellingen aanpassen is uiteraard geen zinvolle oplossing.

Je moet de OORZAAK van het probleem oplossen. Je moet je code aanpassen zodat er nooit een spatie in de URL kan staan.
 
Ad Fundum

Ad Fundum

04/10/2021 08:59:51
Quote Anchor link
Stel iemand is bezig met zijn of haar webprogramma, en de webserver klapt er ineens uit. Dan publiceert je browser jouw interne informatie via een zoekactie naar Google, die jouw zoekopdrachten verzamelt, analyseert en doorverkoopt. (Ja dat mag Google doen, Safe Harbour of Privacy Shield zullen ons hier niet meer bij beschermen.) Dan is er strikt genomen een informatiebeveiligingsincident, en afhankelijk van het soort interne informatie mogelijk sprake van een datalek.
Volgens mij is het africhten van je browser een van de eerste acties die je zou moeten ondernemen.

En ja, je hebt gelijk om niet de oorzaak te vergeten :-)
Een URL met een spatie is volgens de definitie van een URL geen URL. Spaties kunnen vervangen met %20 of een + (plus)teken. Zit ook weer standaard in PHP met urlencode() en rawurlencode().
Gewijzigd op 04/10/2021 09:01:20 door Ad Fundum
 
Jan Kila

Jan Kila

04/10/2021 09:54:17
Quote Anchor link
Mensen,
Prima, al deze reacties. Maar ik heb niet duidelijk gezegd dat het probleem bij mij zit: ik heb gewoon een tikfoutje gemaakt bij het intikken van de url op m'n localhost.
En dat foutje was een spatie, vandaar.
Toen ik dan ook ineens onverwacht meneer Google aan de lijn had, wilde ik weten of en hoe je dit gedrag kunt afvangen.
Getuige de reacties, vooralsnog niet; gewoon geen foutjes maken.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

04/10/2021 10:37:06
Quote Anchor link
Zo is dat.
Het is niet zo dat de servers opeens zelf bepalen dat je naar Google gestuurd wordt.
 
Ad Fundum

Ad Fundum

04/10/2021 11:39:12
Quote Anchor link
Jan Kila op 04/10/2021 09:54:17:
Toen ik dan ook ineens onverwacht meneer Google aan de lijn had, wilde ik weten of en hoe je dit gedrag kunt afvangen.
Getuige de reacties, vooralsnog niet; gewoon geen foutjes maken.

Ik heb een linkje gepost naar de handleiding van Safari. Kom je daar niet verder mee dan? Je zou het moeten kunnen instellen...
Gewijzigd op 04/10/2021 11:39:36 door Ad Fundum
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.