Speelgoed voor developers

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Ozzie PHP

Ozzie PHP

03/06/2020 17:39:53
Quote Anchor link
Ben je een fotograaf, of is fotografie je hobby? Dan heb je een heleboel keus uit verschillende camera's, lenzen, flitsers, filters enzovoorts. Tegenwoordig ook nog drones, (onderwater) action cams en ga zo maar door. Er is heel wat leuk 'speelgoed' te verkrijgen waarmee het maken van foto's een stuk gemakkelijker en leuker wordt.

Voorbeeld: https://s3.amazonaws.com/pbblogassets/uploads/2018/05/great-pictures.jpg

Ben je muzikant, of is muziek maken je hobby? Ook hier weer genoeg leuk speelgoed verkrijgbaar ... microfoons, studio monitors, synthesizers, mengtafels, randapparatuur. Ga zo maar door. Een heleboel hardware waarmee je werk of hobby een stuk makkelijker, leuker en creatiever wordt.

Voorbeeld: https://blog.zzounds.com/wp-content/uploads/2019/08/neon-vines-music-gear-feat-850x607.jpg

Kortom, ben je fotograaf of muzikant dan is er heel wat leuk 'speelgoed' te verkrijgen. Wij als programmeurs moeten het voornamelijk doen met een computer, monitor, toetsenbordje en muis.

Dus nu dacht ik ... zou er voor programmeurs, developers, vormgevers ook leuk 'speelgoed' te koop zijn? Bijvoorbeeld aparte toetsenborden waarmee je handige dingen kunt doen, of andere hardware of gadgets die het leven van een developer makkelijker maken? Kortom, wat zijn coole gadgets die het leven van een developer leuker maken?

Heb jij suggesties? Post het hieronder, dan maken we er een leuk "Speelgoed voor developers" topic van.
Gewijzigd op 03/06/2020 17:40:17 door Ozzie PHP
 
PHP hulp

PHP hulp

28/03/2024 18:49:20
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

03/06/2020 18:09:42
Quote Anchor link
De PHP-olifant uit mijn icon, die ik nog eens moet zoeken.
Of de MySQL dolfijn ;-)
Gewijzigd op 03/06/2020 18:10:22 door - Ariën -
 
John D

John D

03/06/2020 19:53:16
Quote Anchor link
De RaspberryPi voor development server. Superklein gadget, draait op een oude GSM voeding en de nieuwste de Raspberry Pi Zero WiFi is natuurlijk geweldig, half credit card formaat. Qua kabels dus alleen die oude GSM voeding. Debian Linux erop en je hebt bijna hetzelfde als bij je hoster. Geen gefrunnik met Windows met XAMPP, WAMPP, MAMP, RAMPP :) en dergelijk, forward slashes, backslashes, ctrl-alt-del hij doet het weer niet.....help phphulp WAMP 127.0.0.1 localhost, MySQL errors...
Linux is leuk :) enne php heb je toch ook geleerd. command line tools inplaats van dat browser gefrunnik met phpadmin etc
Gewijzigd op 03/06/2020 19:58:03 door John D
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

03/06/2020 20:33:33
Quote Anchor link
of een Raspberry PI om een Nerfgun aan te sturen :-P

https://www.youtube.com/watch?v=HoRPWUl_sF8
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

03/06/2020 22:11:06
Quote Anchor link
Thanks guys ... zelf zat ik meer te denken aan bijv. Loupedeck waarmee je grafische software kunt bedienen. Check het filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=4k57s9WYDZw

Maar misschien is er meer van dit soort speelgoed verkrijgbaar. Bijv. een speciaal toetsenbord waarmee je bijv. makkelijk code snippets kunt plakken vanuit het geheugen van het toetsenbord (dus niet via het Windows klembord).

@Aar

Check dit :)

https://www.phpclasses.org/shop/category/ms/
 
Ivo P

Ivo P

04/06/2020 09:39:53
Quote Anchor link
ik heb wat ESP8266 liggen om met te hobby-en. In combinatie met relais, ledjes, sensoren en andere elektronika.

feitelijk wat ook met een Raspi kan, maar dan nog compacter (en goedkoper, vooral als rechstreeks uit China)
https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=AS_20200603233653&SearchText=esp8266
 
Rob Doemaarwat

Rob Doemaarwat

04/06/2020 10:56:22
Quote Anchor link
De echte "gadgets" die ik "nodig" heb om efficiënter te kunnen werken zijn een paar hardware dingen (groot scherm, lekker toetsenbord+muis, en een beetje vlot PC-tje). Daarnaast zijn er nogal wat handige software tools, maar de meeste daarvan zijn gewoon "gratis", dus dat is niet echt "aanschaffen".

Dan is er uiteraard nog het nodige "programmeer gerelateerd speelgoed". Zoals hierboven al aangegeven de lokale server (ik gebruik trouwens een barebone - tjok vol met RAM en een snelle SSD - toch net even vlotter dan een Pi; overigens werken we hier dan wel weer met het hele gezin via remote desktop - met een handje vol Pi's als thin clients - op die server), en inderdaad wat Arduino's om de lampen aan/uit te doen, enz.

Daarnaast heb ik hier nog een Lego Mindstorms set staan om "lekker mee te spelen" (momenteel is het een "timelapse rig" met een camera er op om timelapse video's te maken van "rollende wolken").

Wat ik overigens nog wel een keer wil proberen is een "voet toetsenbord" (zoiets, maar dan zelf maken - dat is de halve fun), en dan bijvoorbeeld Ctrl+C/Ctrl+V/Enter er in zetten (dat zijn combinaties waar ik nu m'n vingers voor moet knakken om er bij te kunnen).
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

04/06/2020 18:18:26
Quote Anchor link
@Rob Doemaarwat

>> groot scherm, lekker toetsenbord+muis, en een beetje vlot PC-tje

Welk toetsenbord en muis gebruik je? Iets speciaals?

>> Wat ik overigens nog wel een keer wil proberen is een "voet toetsenbord"

Dat is grappig :-) Zoiets heb ik nog nooit gezien! Kun je zoiets ook kant en klaar kopen met software? Dat je bijv. op een pedaal trapt en dat ie dan automatisch een tekst plakt of een commando uitvoert?
 
Rob Doemaarwat

Rob Doemaarwat

04/06/2020 19:10:47
Quote Anchor link
Ik heb deze: https://tweakers.net/pricewatch/246672/microsoft-wireless-comfort-desktop-5000.html . Vooral ivm de "bocht" in het toetsenbord (dan kunnen je ellebogen wat verder naar buiten). Draadloos is ook wel lekker, vooral de muis (anders loop je steeds aan dat snoer te trekken), maar ik merk dat ik een draadloos toetsenbord ook wel fijn vind (blijkbaar loop ik daar toch ook de hele dag mee te schuiven). Wel altijd een setje batterijen stand-by hebben, want officieel krijg je een "voorwaarschuwing" als ie bijna leeg is, maar meestal kapt ie d'r gewoon opeens mee ...

Bij de meeste voet-keyboards die ik gezien heb kun je onder elk pedaal een toets (combinatie) configureren (bijvoorbeeld https://www.amazon.com/iKKEGOL-Triple-Keyboard-Control-Hospital/dp/B0753CSGTK , maar op Ali zijn ze goedkoper). Dat kan dan iets simpels ala Ctrl+C zijn, maar ook een "ingewikkeldere" waar je dan je eigen macro aan koppelt. Dit kan echter ook vrij eenvoudig (doe het zelf) via een Arduino: http://mitchtech.net/arduino-usb-hid-keyboard/ .
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

04/06/2020 22:17:07
Quote Anchor link
Nice .. thanks :-)
 
Veur Heur

Veur Heur

05/06/2020 13:32:28
Quote Anchor link
Mijn dochter en ik beginnen vanavond aan deze set: https://www.lego.com/nl-nl/product/roller-coaster-10261
 
Willem vp

Willem vp

05/06/2020 18:19:27
Quote Anchor link
Wat keyboards betreft speel ik het liefst met een Das Keyboard 4 Ultimate. Maar ze hebben ook toetsenborden voor watjes. ;-)
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

05/06/2020 23:36:11
Quote Anchor link
@Willem

Wa's dat dan weer???? :D
Een toetsenbord zonder tekens?!
 
Willem vp

Willem vp

06/06/2020 02:39:50
Quote Anchor link
Dit is inderdaad de versie met blanco toetsen. Kon ik mijn oudste dochter goed mee trollen toen ze op school moest leren om blind te typen.

Maar ze hebben ook toetsenborden waar de letters wél op de toetsen staan; sommige uitvoeringen hebben zelfs RGB-verlichting in de toetsen zitten. Ze zijn wat durig (129-199 euro, afhankelijk van de uitvoering) maar zo goed als onverwoestbaar.

Heel vroeger (begin jaren '90) had ik zo'n ouderwetse ramplank van IBM. Was ook een mechanisch toetsenbord. Heerlijk om op te werken, maar toen op een gegeven moment de 104/105-keyboards (met Windows- en menutoetsen) kwamen, werd 'ie minder handig in gebruik. En dat 'ie een DIN-connector had, hielp ook niet toen ik een nieuwe pc kocht. ;-) Van narigheid ben ik toen overgestapt op een "gewoon" toetsenbord met van die rottige folieschakelaars, maar als je eenmaal een mechanisch toetsenbord gewend bent, is dat niet fijn werken.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

06/06/2020 18:18:24
Quote Anchor link
Wat is dan precies een "mechanisch" toetsenbord? Wat is het verschil met een 'normaal' toetsenbord?
Gewijzigd op 07/06/2020 02:13:22 door Ozzie PHP
 
Willem vp

Willem vp

07/06/2020 01:41:44
Quote Anchor link
Een mechanisch toetsenbord heeft voor elke toets een aparte schakelaar. Omdat je er voor een volledig toetsenbord 104 of 105 nodig hebt, is dat best een dure grap. De meeste toetsenborden worden daarom op een goedkopere manier gemaakt: onderop ligt een folie of printplaat met geleidende banen en bovenop ligt een flexibel folie met contactpunten (daartussen ligt een isolerende folie met gaten om te voorkomen dat die twee lagen contact maken). Door een toets in te drukken, wordt een contactpunt van de bovenste laag tegen de onderste laag gedrukt en de computer kan daardoor bepalen welke toets is aangeslagen. Om de toets weer naar zijn normale stand (omhoog) te krijgen, zit er iets van een rubberen flubbertje ("rubber dome") onder.

Beide soorten toetsenborden hebben dus hun eigen gebruiksbeleving. Een membraantoetsenbord voelt wat sponzig aan bij het indrukken van een toets (dat komt omdat zo'n rubberen kegel geen lineaire weerstand uitoefent als hij wordt ingedrukt); bij een mechanisch toetsenbord krijg je veel meer feedback tijdens het tikken. Afhankelijk van het type schakelaar is dat een hoorbare of juist voelbare klik. Membraantoetsenborden hebben vaak ook wel iets van een klik, maar die komt veel minder goed overeen met het daadwerkelijke contactmoment. Eigenlijk moet je bij een membraantoetsenbord de toets helemaal indrukken, terwijl je bij een mechanisch toetsenbord vaak halverwege al kunt stoppen. Je kan daardoor op een mechanisch toetsenbord hogere tiksnelheden behalen en raakt bovendien minder snel vermoeid omdat je minder kracht hoeft te zetten bij het indrukken van een toets.

Een ander voordeel van mechanische toetsenborden is dat ze veel minder snel slijten. De schakelaars gaan gemiddeld zo'n 50 miljoen aanslagen mee (sommige halen zelfs 100 miljoen) terwijl een membraantoetsenbord na 5 miljoen aanslagen al helemaal doorgesleten is. Ook trekt het rubber in een membraantoetsenbord veel gemakkelijker stof aan, en omdat de toetsen vaak niet te verwijderen zijn, is 'ie ook nog eens lastiger schoon te maken (maar hey, we leven in een wegwerpmaatschappij en voor twee tientjes heb je weer een nieuwe).

Een mechanisch toetsenbord is een stuk zwaarder dan de membraanvariant (die DK4 Ultimate weegt meer dan een kilo) waardoor hij lekker stabiel op je bureau ligt, maar hij minder geschikt is als je ermee op schoot wilt tikken.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

07/06/2020 02:18:12
Quote Anchor link
Thanks Willem. Dat is nog eens een mooie uitleg! Ik heb weer wat bijgeleerd :-)
 
Ad Fundum

Ad Fundum

07/06/2020 21:04:52
Quote Anchor link
Volgens mij hangt productiviteit samen met concentratie, en hangt concentratie af van rust en stilte en de beschikbaarheid van de juiste tools. Bij gadgets loop je het risico snel afgeleid te worden.

Enkele tips om efficiënt te werken:
1.) gebruik een schone desktop-omgeving gescheiden van een aparte Linux/BSD server
2.) gebruik een mechanisch RGB-toetsenbord met functioneel gekleurde toetsen (vb. DEL=rood)
https://www.youtube.com/watch?v=4-0Z6PDxJz4
3.) voorkom RSI door een pen te gebruiken in plaats van een normale muis, en stel hem in in absolute schermpositie waardoor je veel minder oog-coordinatie hebt met het scherm
4.) gebruik voor de desktop workstation stille componenten, zoals een passieve voeding en een CPU met een lage TDP (65 of minder), zodat je jezelf weer kan horen denken (heb nog geen ervaring met waterkoeling..)
5.) gebruik een 4K of 8K scherm met een niet te klein lettertype, zoals Bitstream Sans Mono, en de code oogt heerlijk in je favoriete IDE zoals Eclipse PDT.
6.) gebruik een goede gesloten hoofdtelefoon voor het beluisteren van minimalistische muziek zodat je op gaat in de code
7.) zet een kan water op je bureau zodat je niet te veel uitdroogt gedurende je bezigheden
Gewijzigd op 07/06/2020 22:18:10 door Ad Fundum
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

07/06/2020 21:47:06
Quote Anchor link
@Ad Fundum

Dat toetsenbord ziet er tof uit! Kun je de kleuren van de toetsen volledig zelf bepalen?
 
Ad Fundum

Ad Fundum

07/06/2020 22:16:48
Quote Anchor link
Ja klopt, je kunt per toets, per applicatie een kleur instellen. (Heb hem zelf natuurlijk ook :-)
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

08/06/2020 01:08:33
Quote Anchor link
Per applicatie ook nog? Kijk da's nog eens een leuke gadget! :-)
Gewijzigd op 08/06/2020 01:08:55 door Ozzie PHP
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.