SQL combinaties/samenvoegen

Overzicht

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Douwe Westra

Douwe Westra

18/08/2021 10:36:56
Anchor link
Beste,

Ik zit met beperkte kennis een SQL query te maken, zoeken op google kom ik niet uit.
Heb onderstaande code gemaakt, werkt prima.
Alleen wil ik het uitbreiden/aanpassen zodat de weken in 1 kolom is.
Dus als week voorkomt in televeren toont ie deze en als in dezelfde week niets in teontvangen is '0' en vice versa.
Nu toont hij het dubbel
Hopelijk is het duidelijk, alvast bedankt.

Gewenste resultaat:
ArtikelnummerWeekTeleverenTeontvangenvoorraadSom
123425152237
123428203717



Huidige code:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Select a.artcode,
     WEEK(l.afldat) as televerenWK,
     WEEK(o.afldat) as teontvangenWK,
     l.esr_aantal as aantalleveren,
     o.esr_aantal as aantalontvangen,
     v.werkvrd as Voorraad
From ARTBST a, TELEVEREN l, TEONTVANGEN o, VOORRAAD v
Where a.artcode=l.artcode
    AND a.artcode=o.artcode
    AND a.artcode=v.artcode

[/CODE]
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 11:21:17
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

18/08/2021 10:54:35
Anchor link
Als je een bericht crosspost over meerdere forums, geef dan ook graag aan. Wel zo netjes en sociaal.
 
Douwe Westra

Douwe Westra

18/08/2021 11:00:32
Anchor link
- Ariën - op 18/08/2021 10:54:35:
Als je een bericht crosspost over meerdere forums, geef dan ook graag aan. Wel zo netjes en sociaal.


Bedankt voor deze tip, zal ik doen voortaan mocht het voorkomen, deze site vond ik later en meer gepast voor de vraagstelling, vandaar.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

18/08/2021 19:11:22
Anchor link
Probeer het eens met een DISTINCT?
 
Ad Fundum

Ad Fundum

18/08/2021 21:01:18
Anchor link
Douwe Westra op 18/08/2021 10:36:56:
.. zodat de weken in 1 kolom is.
Dus als week voorkomt in televeren toont ie deze en als in dezelfde week niets in teontvangen is '0' en vice versa. Nu toont hij het dubbel ..

Misschien kan je iets beter uitleggen wat de bedoeling is.. Welk resultaat krijg je nu?
En wil je echt de te leveren eenheden in dezelfde kolom als de te leveren goederen?
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

18/08/2021 23:09:50
Anchor link
Als een artikel meerdere keren per week wordt verkocht en/of ingekocht, heb je SUM nodig met een GROUP BY op weeknummer en artikelnummer.

Complicatie is misschien nog dat de voorraad aan het einde van een week gelijk moet zijn aan de beginvoorraad van de erop volgende week. Of anders gezegd: je hoeft eigenlijk maar één keer de voorraad vast te leggen, want die is daarna altijd af te leiden uit het saldo van inkoop en verkoop.

Tenzij er iets van de vrachtwagen valt...
 
Douwe Westra

Douwe Westra

19/08/2021 15:49:18
Anchor link
Wat in welke kolom staat maakt mij eigenlijk niet heel veel uit.
Voor de netheid is het wat anders.
Het gaat erom is dat de de SUM goed is.
Je moet kunnen zien in welke week er genoeg voorraad is, zodat je een nieuwe order in die week kan plannen.
Bij ontvangen goederen moet het dus bij de voorraad opgeteld worden en bij te leveren er weer af.

Nu toont hij bijvoorbeeld één regel met televeren (Week) 34 en te ontvangen (Week) 36 terwijl het eigenlijk in mijn optiek om daarmee te kunnen rekenen 2 regels moet zijn.
 
 

Dit topic is gesloten.



Overzicht

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.