[SQL] ID vanaf hogere waarde laten beginnen. ipv vanaf 1 vanaf 100

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Stefan Kuipers

Stefan Kuipers

04/12/2011 17:54:08
Quote Anchor link
hoi,

Ik vroeg me af of het mogelijk is om je ID field in je database, wat auto increment is ingesteld,
zou kunnen laten starten vanaf 100.

Moet ik hiervoor eerst 99 lege records voor toevoegen. of kan dit anders?


Ik heb op verschillende sites rond gekeken, maar kan nergens dit soort info vinden.
Dus hopelijk kan iemand me hier helpen.

met vriendelijk groet,
Stefan
 
PHP hulp

PHP hulp

25/04/2024 03:19:42
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

04/12/2011 17:57:50
Quote Anchor link
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
CREATE TABLE foo (
  `id` INT(11) NOT NULL AUTO_INCREMENT,
  PRIMARY KEY (`id`)
) ENGINE=MyISAM AUTO_INCREMENT=6 DEFAULT CHARSET=latin1
 
Erwin H

Erwin H

04/12/2011 18:00:05
Quote Anchor link
Nee, je kan het gewoon met een alter table statement een andere waarde geven:
ALTER TABLE tbl AUTO_INCREMENT = 100;

Ik weet overigens niet of dit ook meteen in een create table statement kan. - edit: dus ook :-)
Gewijzigd op 04/12/2011 18:00:32 door Erwin H
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

04/12/2011 18:01:22
Quote Anchor link
Ja, zie mijn voorbeeld.
maar waarom zou je eigenlijk een AUTO_INCREMENT willen aanpassen? Je hebt er eigenlijk helemaal niks mee te maken, en het is meer een referentie voor MySQL zelf.
 
Stefan Kuipers

Stefan Kuipers

04/12/2011 18:29:31
Quote Anchor link
@Aar

Nou mijn ene tabel begint @ de 100ste record, ten minste daar staat de info die ik moet hebben.
en nu moest er gelijktijdig uit ander tabel ook andere info komen. Nu wil ik die ook vanaf 100 laten beginnen.
Omdat ik dat makkelijk kan uitlezen, zonder eerst te moeten uitzoeken op welke record de juiste informatie in tabel 2 staat.
vandaar.

Maar waarschijnlijk zijn er wel andere mogelijkheden, die meer voor de hand liggen.
De rede dat ik zo dacht is meer omdat tabel 1 ook door andere software wordt gebruikt en ik daar niks van kan aanpassen.

Maar hier kom ik wel mee verder :)
Zijn er handigere manieren om zoiets op te lossen. Dan hoor ik het graag.

Iedereen bedankt voor zijn reacties :) ik ga eens wat proberen :)
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

04/12/2011 18:35:44
Quote Anchor link
Heb je mijn voorbeeld al bekeken?
Verder zou ik de auto_increment gewoon met rust laten.
 
PHP Scripter

PHP Scripter

04/12/2011 19:19:46
Quote Anchor link
@Stefan Ik weet wel zeker dat hier geen 'handigere manieren' voor zijn omdat het werkelijk waar nergens op slaat. Waarom zal je de ID's in je database willen laten starten vanaf 100?
 
Erwin H

Erwin H

04/12/2011 19:51:01
Quote Anchor link
@php scripter ik zal je er een geven. Of het nuttig, nodig, de beste oplossing is een andere.
Stel je hebt een gebruikers database met daarin al je gebruikers die allemaal een id hebben. Gewoon een auto_increment dus. Zover niets aan het handje.
Maar stel nu dat je een aantal "speciale gebruikers" wilt aanmaken. Admins of misschien wel bots. Nu kan je die een speciale flag meegeven, maar je kan ook bijvoorbeeld alle ids onder de 1000 reserveren voor deze gebruikers. Daarmee start je de normale auto_increment op 1000 (of 1001) en voor de speciale gebruikers houd je dan die lagere nummers.

Nogmaals, ik zeg nergens dat dit de perfecte oplossing is, maar dit soort gebruik heb ik wel vaker gezien.

In elk geval vind ik het enigszins raar om de actie van iemand anders als "slaat nergens op" te qualificeren. Je kan vragen waarom zodat je mogelijk de beste persoon kunt helpen, maar het disqualificeren zonder alle details te weten is iets anders.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

04/12/2011 19:58:13
Quote Anchor link
Daar kan je ook mooi rechtengroepen en statussen voor gebruiken.
 
Stefan Kuipers

Stefan Kuipers

05/12/2011 05:13:49
Quote Anchor link
@Erwin
Nah je zit er niet ver langs met je verhaal ;)
Maar gaat eigenlijk om dat dan 2 tabellen op ID gelijk lopen.
De ene tabel is niet van mij en mag ik niks in de eerste 100 wijzigen.

Normaal zou ik het denk ik ook niet gebruiken, maar dit leek me de minst omweg
hetzelfde voor elkaar krijgen :) Nadeel soms bij gebruik van bestaande tabellen, mag niks aanpassen
anders werkt ander script niet, en dat is niet van mij dus mag er niet aan sleutelen.

@Aar
Wat ik zo snel zie auto increment -6? wat doet dit nu? Mja daarna moet ie wel
natuurlijk automatisch optellen, dus waarom auto increment helemaal vergeten?
kan ik hier niks mee? ID moet wel ten alle tijden uniek blijven. Dus handig als ie wel
vanzelf optelt. Zodat ie gelijk blijft lopen met andere tabel.

Maar met jou voorbeeld start ie toch ook niet op record 100 ofwel?
of zal ik anders maar 100 lege records aanmaken?
Morgen ga ik dat even toepassen/proberen. Heb nu echt vierkante ogen.
Zit al vanaf 10uur vanochtend te programmeren tot net :S met een eetpauze :P
Dus heb er wel ff genoeg van :)

@Voor iedereen hier :)
Ik ben nog niet zo heel lang bezig, 3 tot 4 maanden, denk ik zo. Daarvoor was ik met mijn grafische opleiding bezig.
Begrijp (bijna altijd) wel wat alles zo'n beetje doet, maar kan het alleen nog niet altijd (goed) toepassen.
Ga in januari nog opleiding volgen, maar tot die tijd wou ik me al zoveel mogelijk aan te leren.
In die 3,5 maand tijd heb ik een aantal programmatjes gemaakt :)
Het ging hier om online uren registratie systeem voor een uitzendbureau. Dit vond ik wel een goede test opdracht.
Dit heb ik later verkocht onverwachts en dus kan ik het hier niet posten. Mits iemand dat interessant zou vinden.
Verder wat kleine dingetjes gemaakt, die niet echt interessant zijn helaas..
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.