SQL maand uit database notatie zonder 0

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Aernout Nimwegen

Aernout Nimwegen

13/04/2022 19:13:15
Quote Anchor link
SELECT id, aantal, DATE_FORMAT(vertrek,'%e') AS vertrekdag, DATE_FORMAT(vertrek,'%m') AS vertrekmaand,

Uit bovenstaande query krijg ik een dag zonder voorloop 0 (1-31).
De maand krijg ik hier uit met 0 (01-12).
Ik zou graag de maanden ook zonder 0 hebben.
Hoe doe ik dat?

Ik gebruik deze waarden in <select name="aankomstdag">
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
<?php for($i = 1; $i <= 12; $i++)
            {
echo '<option value="'.$i.'">'.$i.'</option>';}?>

</select>

Maar hierin is de notatie zonder 0.
Als ik deze notatie kan wijzigen naar een 2 cijferige notatie, is het doel ook bereikt.

Bij voorbaat dank voor de moeite :-)
Gewijzigd op 13/04/2022 19:22:28 door Aernout Nimwegen
 
PHP hulp

PHP hulp

20/04/2024 05:04:41
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

13/04/2022 19:15:58
 
Aernout Nimwegen

Aernout Nimwegen

13/04/2022 19:24:46
Quote Anchor link
Ik heb dergelijke overzichten gevonden (daar heb ik de %e vandaan) maar in dat overzicht stond de %c niet.
Vond het al zo vreemd dat er voor dag wel zo'n functie was en voor maand niet ... maar ja, er zijn wel gekkere dingen in de wereld. Hartelijk dank voor dit supersnelle antwoord!
 
Ivo P

Ivo P

14/04/2022 12:04:24
Quote Anchor link
Persoonlijk kies ik er altijd voor om in de query de hele datum op te halen

SELECT id, aantal, vertrek

en in PHP duw ik dat in een datetime: $vertrek = new DateTime($row->vertrek) of iets dergelijks.

Dan kun je in PHP verder $vertrek->format('m') etc gebruiken, maar ook de "ik wil 2 werkdagen voor vertrek melden dat iemand moet inchecken" of zo.

Dan heb je 1 simpele query waar je verder af kunt blijven, zonder elk optie voor een deel van de datum apart moet opnemen in je query.

En dan kun je desnoods ook het werk aan een front-ender uitbesteden die in de view zorgt voor de juiste presentatie van de datum, en die mag dan afblijven van de query's.
Risico is namelijk ook dat je iets kapot maakt in de query als je er steeds in gaat klieren.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.