SQL - Relatie met onbekende tabel

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Top Low-Code Developer Gezocht!

Bedrijfsomschrijving Unieke Kansen, Uitstekende Arbeidsvoorwaarden & Inspirerend Team Wij zijn een toonaangevende, internationale organisatie die de toekomst van technologie vormgeeft door het creëren van innovatieve en baanbrekende oplossingen. Ons succes is gebaseerd op een hecht en gepassioneerd team van professionals die altijd streven naar het overtreffen van verwachtingen. Als jij deel wilt uitmaken van een dynamische, vooruitstrevende en inspirerende werkomgeving, dan is dit de perfecte kans voor jou! Functieomschrijving Als Low-Code Developer ben je een cruciaal onderdeel van ons team. Je werkt samen met collega's uit verschillende disciplines om geavanceerde applicaties te ontwikkelen en te optimaliseren met behulp van Low-code

Bekijk vacature »

Wouter J

Wouter J

07/06/2014 11:16:12
Quote Anchor link
Ik heb een Route object die de route vasthoudt. Aan de Route zit een content object gebonden. Dat is het object dat de content vasthoudt, wat voor object dat is is onbekend. Het kan bijv. een BlogPost object zijn, maar ook een ForumTopic of simpelweg Page object zijn.

Deze objecten persist ik in de database met gebruik van Doctrine. Dat kon makkelijk met een ODM (NoSQL), maar nu moet ik er ook ORM (SQL) support voor hebben. Hoe pak ik zoiets aan?

Moet ik dan een "content_table" en "content_id" veld hebben en dan 2 queries in elkaar: 1 om de content_table op te halen en 1 om die dan te gebruiken in een JOIN?
 
PHP hulp

PHP hulp

24/04/2024 04:02:33
 
Erwin H

Erwin H

07/06/2014 11:22:40
Quote Anchor link
Op basis waarvan (welke gegevens) weet je welke data je nodig hebt? Je zegt dat je niet weet welk object je krijgt, maar op de een of andere manier moet je wel weten welke je moet ophalen neem ik aan.
 
Wouter J

Wouter J

07/06/2014 11:41:08
Quote Anchor link
>> Je zegt dat je niet weet welk object je krijgt, maar op de een of andere manier moet je wel weten welke je moet ophalen neem ik aan.

Het Route en content object hebben een n-1 relatie. Elke Route heeft dus maar 1 Content object.

Stel de content kan wel alleen een Content object zijn, dan zou de tabel er zo uitzien: (gesimplificeerd)

routes
id
path
content_id

contents
id
body

Mijn situatie hier is dat de content_id niet perse de id van de tabel contents hoeft te zijn, het kan ook een record uit de topics tabel zijn.

Bij het inserten/updaten van de route weet je welk type het is, bij het ophalen niet.
Gewijzigd op 07/06/2014 11:42:00 door Wouter J
 
Erwin H

Erwin H

07/06/2014 12:58:55
Quote Anchor link
Ah, volgens mij begrijp ik je. In feite heb je dus meerdere 'contents' tabellen.

Je kan dan twee dingen doen, afhankelijk van hoe de gegevens aangemaakt worden. Als het content_id, bekeken over de verschillenden tabellen altijd uniek is, dan kan je 1 query bouwen waarin je elke aparte content tabel joined. Omdat er in de verschillende tabellen maar 1 kan zijn die voor dat id een record heeft kan je de juiste eruit halen via een COALESCE:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
SELECT a.content_id, COALESCE(b.body, c.body, d.body) AS body
FROM routes a
LEFT JOIN content b ON a.content_id = b.content_id
LEFT JOIN topics c ON a.content_id = c.topic_id
LEFT JOIN messages d ON a.content_id = d.message_id
WHERE a.content_id = ...


Als je echter dubbele ids over de verschillende tabellen hebt dan zal je het type op moeten slaan in de routes tabel en dat gebruiken bij de joins:

routes
id
path
content_id
content_type
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
SELECT a.content_id, COALESCE(b.body, c.body, d.body) AS body
FROM routes a
LEFT JOIN content b ON(
  a.content_id = b.content_id
  AND a.content_type = 1
)
LEFT JOIN topics c ON(
  a.content_id = c.topic_id
  AND a.content_type = 2
LEFT JOIN messages d ON(
  a.content_id = d.message_id
  AND a.content_type = 3
)
WHERE a.content_id = ...
Gewijzigd op 07/06/2014 12:59:18 door Erwin H
 
Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

07/06/2014 22:32:07
Quote Anchor link
Ben even in de war.
ORM staat toch voor Object Relation Manager

Dus dat zou in Doctrine ORM geregeld moeten worden
 
Wouter J

Wouter J

07/06/2014 23:02:52
Quote Anchor link
Ger van Steenderen:
Dus dat zou in Doctrine ORM geregeld moeten worden

Maar een ORM heeft mapping data nodig zodat hij weet hoe hij het moet regelen. Zoiets als dit is niet op te vangen in deze mapping data, dus zul je moeten werken met DQL (de ORM versie van SQL).

Erwin H:
Als je echter dubbele ids over de verschillende tabellen hebt dan zal je het type op moeten slaan in de routes tabel en dat gebruiken bij de joins:


Ah, op die fiets :) Maar op die manier moet je dus bij het aanmaken van de query weten welke typen content objecten je allemaal hebt. Dat kan opzich wel, maar de code die ik schrijf is bedoelt voor het CMF project, een open source project dat gebruikt wordt in vele verschillende applicaties. Het zou dus mooier zijn als er een hele generieke manier is. Maar die is er dus niet? In dat geval moeten we gewoon leven met de minder generieke manier en het overlaten aan de gebruiker om de query op te stellen.

Ik dacht zelf aan iets als:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
SELECT c.*
FROM routes AS r
INNER JOIN (
      SELECT content_table
      FROM routes
      WHERE path = '/blog/my-first-blogpost'
  ) AS c
  ON c.id = r.content_id
WHERE r.path = '/blog/my-first-blogpost';

Maar dat lijkt helaas niet echt te werken...
 
Erwin H

Erwin H

07/06/2014 23:09:13
Quote Anchor link
Dit werkt inderdaad niet, je kan niet de tabelnaam uit een record nemen en op die manier gebruiken.
 
Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

08/06/2014 21:18:05
Quote Anchor link
Het kan wel via een SQL prepare omweg.

Maar dan kan je net zo makkelijk twee aparte queries uitvoeren.

Wouter, kan je dan niet beter de object naam of pad in de routes tabel opslaan, en aan de hand daarvan de DQL opbouwen?
 
Erwin H

Erwin H

08/06/2014 21:22:18
Quote Anchor link
Ger van Steenderen op 08/06/2014 21:18:05:
Het kan wel via een SQL prepare omweg.

Hoe zou jij dat doen dan?
 
Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

08/06/2014 21:41:42
Quote Anchor link
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
SELECT content_id, content_table INTO @c_id, @c_table FROM routes
WHERE path = '/blog/my-first-blogpost';

SET @q = CONCAT('SELECT * FROM ', @c_table, ' WHERE id = ?');
PREPARE st_content FROM @q;
EXECUTE st_content USING @c_id;

Zoals ik al zei, een omweg ...
Gewijzigd op 08/06/2014 21:43:51 door Ger van Steenderen
 
Erwin H

Erwin H

08/06/2014 22:20:35
Quote Anchor link
Dat is dus echt weer eens een nieuwe techniek voor mij. Omweg of niet, daarvoor mijn dank :-)
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.