SQL verslavingen..

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: « vorige 1 2 3

Jurgen assaasas

Jurgen assaasas

05/05/2008 20:02:00
Quote Anchor link
Ik heb zelf geen hekel aan "noob" vragen of mensen wel aan mensen waarbij al talloze goede hints en voorbeelden gegeven zijn en het dan toch op hun eigen "verkeerde" manier willen oplossen. Als dat het uitgangspunt was geweest had diegene het hele topic niet moeten openen en gewoon meteen voor die oplossing gaan.
 
PHP hulp

PHP hulp

18/04/2024 15:16:00
 
--

--

05/05/2008 20:04:00
Quote Anchor link
Zit wat in, maar ik ben het ook met je eens al je zou zeggen dat er veel mensen zijn die wanhopig aan hun eigen oplossing vast blijven houden.
 
Wesley

Wesley

05/05/2008 20:04:00
Quote Anchor link
Mijn doel van dit topic was om uit te vinden WAAROM die functie beter is. Ipv dat beginnen mensen er een discussie van te maken, wat ik ze niet verwijt maar het liep uit op een moddergooi gevecht van de 'grotere' mensen op dit forum. Die worden duidelijk geholpen want nog geen 1 mod heeft hier überhaupt gekeken naar de soms belachelijke reacties hoe hier mensen met vragen behandeld worden.
 
GaMer B

GaMer B

05/05/2008 20:08:00
Quote Anchor link
Het vervelende is, Wesley, dat er geen waarom is voor jouw vraag... Het is een keuze van de programmeur. Je kunt je keuze, zoals pgFrank deed, wel beargumenteren, maar het is ieder zijn eigen keuze.

Het gebruik van timestamps kan er wel mee door, maar er blijkt dus een beter alternatief te zijn, namelijk de functies die in MySQL e.d. zitten. We proberen jouw dan ook te behoeden voor een (mogelijke) fout die je begaat.
 
Wesley

Wesley

05/05/2008 20:10:00
Quote Anchor link
Mjah. :P Nu nog een goede tutorial hoe die date func van SQL werkt.. *gluurt naar pgFrank en zijn PostgreSQL tut*
 
--

--

05/05/2008 20:11:00
Quote Anchor link
Ben je het er nou ook mee eens dat de manier waarop verkeerd was of moeten we weer de discussie aangaan?
 
Frank -

Frank -

05/05/2008 20:11:00
Quote Anchor link
Wesley schreef op 05.05.2008 20:04:
Mijn doel van dit topic was om uit te vinden WAAROM die functie beter is.
Omdat een integer geen datum is. Meer valt er niet over te zeggen, dat is gewoon een feit.

Met een integer kun je niet de dingen doen die je met een datum kunt doen, met een datum kun je niet de dingen doen die je met een integer kunt doen. Het zijn gewoon 2 verschillende dingen, de bekende appels en peren.

Maar goed, veel sterkte toegewenst en hopelijk leer je er nog eens iets van.
 
Wesley

Wesley

05/05/2008 20:18:00
Quote Anchor link
Niet dat ik de hele discussie weer wil gaan oprakelen maar waar denk je dat de hele date() functie op gebaseerd is? Juist. Op unix_timestamp. Daarom is date($formaat, 0) dus 1 januari 1970. Maarja *me zoekt tuts die hem hopelijk uitleggen wat de overige posters hier bedoelen*
 
Joren de Wit

Joren de Wit

05/05/2008 20:20:00
Quote Anchor link
Quote:
Nu nog een goede tutorial hoe die date func van SQL werkt.
Datum-/tijdfuncties in MySQL

ps. Wesley je moet de date() functie van PHP niet verwarren met het DATE datatype van SQL! Daar zit namelijk een levensgroot verschil tussen. De date() functie werkt met timestamps die het aantal seconden sinds 01-01-1970 weergeven, maar een DATE veld in een SQL database kan échte datums bevatten.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Joren de Wit
 
Frank -

Frank -

05/05/2008 20:22:00
Quote Anchor link
Wesley, sterkte.

Dat jij loopt te prutsen met een database van hooguit een tiental records en enkele kb's groot, wil niet zeggen dat alle databases microscopisch klein blijven. Dan zul je ook zien dat jouw php-gepruts met datums niet meer gaat werken, dat wordt véél te langzaam. Jouw toepassingen kunnen dan in SQL (met de juiste datatypes) wel eens een 1000 of 100.000 keer zo snel zijn, alleen datgene opvragen wat je nodig hebt en een slimme index gebruiken doen wonderen. In php is dat allemaal niet mogelijk. Maar dat wist je al...
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Frank -
 
Wesley

Wesley

05/05/2008 20:32:00
Quote Anchor link
En we blijven wederom aardig.. \o/
 
Joren de Wit

Joren de Wit

05/05/2008 20:44:00
Quote Anchor link
Wesley schreef op 05.05.2008 20:32:
En we blijven wederom aardig.. \o/
Mja, jij bent volgens mij degene die blijft hangen op het gebruik van timestamps terwijl dat in een database toch echt niet slim is!

Bij het rekenen met data en tijden in PHP ben je wel aan deze dingen gebonden, maar de database kent een veel betere/uitgebreidere manier van het rekenen met data en tijden. Een manier die jou dus niet beperkt tot data tussen 1970 en 2038, iets dat met het gebruik van timestamps wel het geval is.

En jouw misvatting over de date() functie lijkt dit hele topic al een rol te spelen. Dat is de PHP functie die inderdaad werkt met timestamps. Maar als je het over SQL hebt, heb je te maken met het datatype DATE, en dat is heel iets anders. Dat is namelijk het datatype waarin je een veel uitgebreidere range aan datums in op kunt slaan.

Kortom, lees de tutorial waarvan ik de link gaf eens door. Dat is immers waar je om vroeg en is tevens hetgeen dat jou waarschijnlijk de ogen zal openen.

Succes!
 
Wesley

Wesley

05/05/2008 21:15:00
Quote Anchor link
Volgens mij snappen jullie het écht niet meer.. Het gaat mij vanaf pagina 2 al niet meer om wat nu wel of niet beter is (de vraag is sowieso in de vergetelheid geraakt) maar om het feit hoe er met mensen (in dit geval ik) omgegaan word..

(Haalt niet weg dat ik die tut al aan het lezen was trouwens)
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Wesley
 
Joren de Wit

Joren de Wit

05/05/2008 21:30:00
Quote Anchor link
Wesley:
Volgens mij snappen jullie het écht niet meer..
Nu wordt ie lekker. Ik probeer jou te helpen en dan krijg ik zo'n reactie? Even een quote van pagina 3:
Wesley:
Nu nog een goede tutorial hoe die date func van SQL werkt..

En ja, ik heb de rest van het topic ook gelezen. Maar ik voelde me absoluut niet geroepen om me in die discussie te mengen en heb dat met opzet dan ook niet gedaan.

Ik geef je enkel antwoord op de vraag die jij stelt, waarom het gebruik van een DATE in een database dus beter is dan het gebruik van timestamps in PHP. Geen enkele reden dus om op zo'n manier te reageren...
 
--

--

05/05/2008 21:33:00
Quote Anchor link
Dit topic kan volgens mij beter gesloten worden..
 
Frank -

Frank -

05/05/2008 21:42:00
Quote Anchor link
Wesley schreef op 05.05.2008 21:15:
Volgens mij snappen jullie het écht niet meer.. Het gaat mij vanaf pagina 2 al niet meer om wat nu wel of niet beter is (de vraag is sowieso in de vergetelheid geraakt) maar om het feit hoe er met mensen (in dit geval ik) omgegaan word..
Als jij nu eens iets gaat doen met de vele hulp die je krijgt, dan word je direct een stuk beter behandeld. Je krijgt een tiental goede aanwijzingen en wat doe je er mee? Niets, null, noppes, nada. Waarom niet? Eigenwijs? Lijkt het wel op...
 
Steff   an

Steff an

05/05/2008 22:01:00
Quote Anchor link
pgFrank, als ze niet willen.. laat ze dan. Jij weet beter, zei niet, tenminste ze lijken het niet te willen horen.
 
--

--

05/05/2008 22:14:00
Quote Anchor link
Hou mij erbuiten, ik heb niks met die hele DATE of timestamp discussie te maken.
 
Terence Hersbach

Terence Hersbach

06/05/2008 00:00:00
Quote Anchor link
ik denk dat het wel duidelijk is.. voordat phphulp afgebroken word door dit soort discussies sluit ik dit topic.
 

Pagina: « vorige 1 2 3



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.