Start een project (stappenplan)

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Zie Foto

Zie Foto

13/09/2013 13:36:47
Quote Anchor link
Bij deze doe ik een oproep om tips, tutorials,.. te verzamelen, tot een soort van stappenplan.
Hiermee bedoel ik, ik “begin” met PHP, aan wat moet ik denken / hoe krijg ik mijn project tot een goed einde.

Ik ben al een hele tijd bezig met een project en moest ik zaken eerder geweten hebben zou ik nu niet zitten knoeien. Zaken zoals:
• Commentaar schrijven in mijn code
• wat met meerdere knoppen in een formulier?
• ik stuur mails naar mijn gebruikers maar ze hebben geen mogelijkheid deze uit te schakelen,…
• wat met verschillende versies van jQuery scripts?

Wat zijn jouw veel gemaakte fouten?
Waar moet je zeker op letten?
...

@Bas.. Zie foto ;)
Gewijzigd op 13/09/2013 13:37:10 door Zie Foto
 
PHP hulp

PHP hulp

19/04/2024 20:56:03
 
Lendl Verschoor

Lendl Verschoor

13/09/2013 14:15:16
Quote Anchor link
Zie Foto op 13/09/2013 13:36:47:
hoe krijg ik mijn project tot een goed einde.

Hoe doe je normaal een project wat helemaal niks met PHP te maken heeft?
Hou het overzicht over het project, bepaal wanneer je klaar ben, werk in stappen (bijvoorbeeld op functies of eisen van het systeem), etc.

Voordat je met de code begint moet het duidelijk voor de ontwikkelaars wat het moet doen welke methodes en technieken er van pas komen.
Gewijzigd op 13/09/2013 14:15:28 door Lendl Verschoor
 
Bas IJzelendoorn

Bas IJzelendoorn

13/09/2013 14:15:32
Quote Anchor link
De grootste fout die je kan maken is niet op te schrijven waarom je wat gaat doen. Even in een (wat grotere) notendop, want ik kan hier uren over schrijven omdat ik mijzelf echt behoorlijk kan opwinden over projecten die falen :P

- Wat wil je gaan maken
- Waarom wil je het gaan maken
- Waarom wil je het nu gaan maken
- Waarmee wil je het gaan maken
- Wie hebben er wat aan het resultaat

1 plan welke producten (onderdelen er in je website moeten komen)
2 plan welke activiteiten je moet uitvoeren
3 (in geval van een opdrachtgever) plan hoe je de informatie voorziening gaat doen (voortgangsrapportages, documentatie, instructiegids, hoe lever je het product op)
4 schat risico's in, waardoor je het doel niet zou kunnen behalen
5 beschrijf geld, tijd en kwaliteit

Hou de hele tijd tijdens het schrijven in de gaten dat er een huidige onwenselijke situatie is en wat de toekomstig wenselijke situatie zou zijn.

Laat het ondertekenen door je opdrachtgever en zelf (kopie voor jou, kopie opdrachtgever), waardoor je erop terug kan komen als het uiteindelijk niet het gewenste resultaat is. Laat voortgangsrapportages accorderen, zodat hij niet kan terug vallen op: wist ik niet, etc.

Dat wat je beschreven hebt kan tijdens het bouwen goed te pas komen als lijdraad. Het zorgt ervoor dat je niet afdwaalt van je project. Wat niet staat beschreven doe je niet en wat beschreven staat moet kloppen.

BELANGRIJK: Stap nooit direct af op de oplossing, maar zoek uit wat het probleem is een wat een passende oplossing is.

Voorbeeld 1 (oplossing, verkeerd resultaat):
Quote:
Als ik een oud brood heb en ik zit op de 1e verdieping, toevallig staat me raam open en ik gooi het brood uit het raam. Oplossing: Ik ben van het brood af en de vogeltjes hebben er wat aan. Echter na een week kom ik erachter dat ik 10 muizen in me huis heb, want ik woon tegen de polder aan en heb daar nooit over nagedacht.

Fout in het project: niet bekeken wat de gevolgen zijn van de oplossing

Voorbeeld 2 (oplossing, niet werkbaar):
Quote:
Voor een bedrijf wat loonadministratie doet maak ik een website. De website is hartstikke mooi, voldoet in eerste instantie aan de verwachtingen van de klant, echter hij is gemaakt in Joomla. Helaas heeft loonadministrateur absoluut geen verstand van computers of joomla en is blij als hij/zij een document in een e-mail bijgevoegd krijgt. De website wordt opgeleverd en er wordt een korte instructie gegeven en alle opties binnen joomla blijven beschikbaar. Gevolg ervan is dat de website nooit meer wordt bijgewerkt en ineens is de website 'shit', want het werkt niet.

Fout in het project: Er is niet verplaatst in de klant. Kijken naar wat de klanten van die klant willen is misschien wel gebeurd, maar jou klant kan niet met die website werken.

En zo zijn er nog wel een aantal voorbeelden te noemen, een toepasselijk plaatje: klikje (bekende bij velen)

Zelfs als ik een contactformulier voor een klant maak (wat eigenlijk niet enorme klus is), stuur ik alsnog 1 a 2 pagina's mee waarin ik beschrijf wat ik moet gaan maken. Velden, Foutafhandeling, E-mailadressen, Opbouw e-mail, anti-spam beveiliging, etc.

Verder wel interresant om te lezen: klikje

Hopelijk helpt dit je een beetje opweg, uiteraard is hier veel meer over te vertellen en kan het op veel fronten nog worden aangevuld.
Gewijzigd op 13/09/2013 14:17:07 door Bas IJzelendoorn
 
Erwin H

Erwin H

13/09/2013 14:47:06
Quote Anchor link
En als je voor de overheid iets moet maken (maar geldt ook voor andere opdrachtgevers, inclusief als je dat zelf bent): zorg dat je een duidelijk eindproduct hebt omschreven en wees duidelijk dat elke, ja ELKE, aanvulling daarop pas na oplevering zal worden toegevoegd.

Doe je dat niet dan komt je project nooit af. Typisch probleem van de overheid en iedereen kent de voorbeelden waarbij de kosten de spuigaten uitlopen en het project met jaren vertraging wordt opgeleverd (of helemaal niet).

Wellicht nog beter is om je project op te delen in functionele brokken waarbij je elk brok apart kunt bouwen en opleveren. Zo heb je op regelmatige basis iets af wat je kan tonen, waar mensen gebruik van kunnen maken en waarbij je eventueel ook al omzet kan genereren. Misschien nog niet compleet, maar beter dan helemaal niets.
 
Bas IJzelendoorn

Bas IJzelendoorn

13/09/2013 15:03:00
Quote Anchor link
Erwin H op 13/09/2013 14:47:06:
wees duidelijk dat elke, ja ELKE, aanvulling daarop pas na oplevering zal worden toegevoegd.


Is inderdaad het beste maar het hoeft niet. Je kan best een change toevoegen. Maar dan moet je wel overleggen dat er iets gaat gebeuren qua producten/activiteiten, geld, tijd of kwaliteit.

Producten: Door de change door te voeren moet je met de opdrachtgever (op papier) afspreken dat je een ander product dan niet binnen het project uitvoert.
Geld: Prijs gaat omhoog
Tijd: Meer tijd krijgt
Kwaliteit: kwaliteit van die change en/of een ander product minder zou zijn

Soms doordat een change niet doorgevoerd kan worden kan dit soms lijden tot een showstopper. Desalniettemin is wat Erwin zegt wel heel belangrijk, probeer dat altijd eerst te doen en anders het bovenstaande.
 
Reshad F

Reshad F

13/09/2013 16:15:30
Quote Anchor link
Ooit van SDM gehoord? (System development Methodology)

http://nl.wikipedia.org/wiki/System_Development_Methodology
 
Furio Scripting

Furio Scripting

13/09/2013 17:32:07
Quote Anchor link
Wat ik vaak in de praktijk tegenkom is dat men niet goed weet hoeveel tijd iets kost en wat de gevolgen zijn als er tussendoor iets bedacht wordt wat er nog effe snel bij moet komen ondanks je het daar niet over hebt gehad.

Het gebeurd zo vaak dat je met een klant bijeen komt en de wensen en eisen noteert en 2 dagen later hebben ze notg eens nagedacht en lijkt ze dit toch beter of leuker, vaak gaan ze er vanuit dat je dat wel even erbij maakt of iets weghaalt, terwijl je soms op slopershoogte zit dan.

Daarom is mijn tip om alles schriftelijk en duidelijk vast te leggen en DAAR een prijsafspraak voor doen. Alles wat ze er later nog bij willen hebben kost extra geld en er moet gekeken worden of dit mogelijk is.

Verder is het belangrijk een checklist te hebben waar je dingen op afstreept, zo blijf je gemotiveert.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.